Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Dalās pieredzē par iekļaujošo izglītību

Iveta Rozentāle
08:18
23.11.2023
157
Projekts 1 1

Cēsu Bērzaines pamatskolā viesojās programmas “Erasmus+” projekta “IncED” (“Iekļaujošā izglītība”) dalībvalstu partneri no Igaunijas, Spānijas, Latvijas un Portugāles, lai piedalītos divu gadu ilgušā projekta noslēguma sanāksmē.

Iekļaujošā izglītība ir izglītības veids, kurā ir nodrošinātas vienādas iespējas visiem neatkarīgi no cilvēka spējām, vajadzībām vai veselības stāvokļa. Tas ir virziens, kurā darbojas visās Eiropas valstīs.

Projekta galvenais ieguvums    – divas vērtīgas uz pierādījumiem balstītas grāmatas : “Soļi ceļā uz iekļaujošu mācību vidi” un “Izglītojošo rīku kaste”. Tās tagad pieejamas angļu, latviešu, igauņu, spāņu, portugāļu un krievu valodā. Latviski izdotajās grāmatās arī īpaši padomāts, lai tās tekstuāli un vizuāli būtu iekļaujošas, izmantoti tikai tie krāsu toņi, kurus redz arī cilvēks ar tritāna daltonismu, teksts drukāts fontā, kas atvieglo lasīšanu arī cilvēkiem ar disleksiju. “Izglītojošo rīku kastē” apkopoti pedagoģiskie vingrinājumi, kas aptver vairākas tēmas: mācīšanos, konfliktu risināšanu, sociālo iekļaušanu, komandu stiprināšanu un dinamiku, mentālo veselību.

Projekta laikā viesojoties Igaunijā un Portugālē, dalībnieki praktiski izmēģināja un pielāgoja uzdevumus, kas aprakstīti grāmatā, paši iejūtoties uzdevumu izpildītāju lomā. Tā labāk saprotams, kā uzdevumi īstenojas, pēc tam tos vieglāk izmantot darbā ar klasi vai citviet. Tas ir nozīmīgs starta komplekts iekļaujošas vides radīšanai katrā valstī jebkurā iestādē un organizācijā,    ērts pedagogiem, jaunatnes darbiniekiem un citiem interesentiem.

Cēsu Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols, daloties pieredzē, atzina, ka iekļaujošās izglītības ieviešana nav viegls process. Klasē ir atšķirīgi bērni ar dažādām spējām, bet tieši tāpēc svarīgi, ka pedagogu kolektīvs mācās un izglītojas, tāpat nozīmīgs ir atbalsta personāls: “Esam pieņēmuši šo modeli, mums jau ir spēcīga bāze, turpināsim to attīstīt un stiprināt.”
Gan cēsnieki, gan ārvalstu dalībnieki dalījās pieredzē, ka, īstenojot iekļaujošo izglītību, bērni, kuri iepriekš citviet jutušies nomākti, šajās skolās sāk justies labāk un kļūst drošāki. Par to prieks ir viņu vecākiem un gandarījums pedagogiem. Tāpat secināts, ka ļoti būtiska ir skolēnu, viņu vecāku un pedagogu sadarbība, lai visi ir patiesi ieinteresēti, atsaucīgi, dara no sirds un reizē ir elastīgi, spēj pielāgoties pārmaiņām.

Jūlija Stolberova no Igau­nijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas dibinātāja, projekta “IncED” vadītāja, “Druvai” skaidroja, ka gan savā skolā, gan citu valstu skolās novērojusi, ka pedagogi zina daudz, bet reizēm piesargās uzdrīkstēties, rīkoties. “Redzu, ka projektā gūtā pieredze ir devusi vajadzīgo drosmi. Un arī izdevumā pieejami vienkārši instrumenti, kas palīdz pārvarēt piesardzību. Redzam, ka ar grāmatas materiālu labprāt strādā, saņemam atzinīgus vārdus, ka tas ir izdarāms viegli,” sacīja Jūlija Stolberova un atzina, ka nereti tas, kas šķitis sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus.”

Savukārt Olalla Gonzaleza no Spānijas, organizācijas “Tic­ket2Europe” vadītāja, uzsvēra, ka ir svarīgi runāt par iekļaujošo izglītību ne tikai skolās, bet arī jaunatnes organizācijās: “Būtiski izkāpt katram no sava burbuļa un nest zināšanas tālāk.” Irina Landa no Igaunijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas mācību pārzine, uzsvēra, ka īpašo bērnu vecākiem ir ļoti nozīmīgi sajust sabiedrības atbalstu viņu bērniem: “Kad to izjūti personīgi, tas maina skatījumu uz dzīvi, uz notiekošo.”

Vērtējot atšķirības starp valstīm, Pāvels Vasiļjevs, Igaunijas jaunatnes organizāciju tīkla “Shokking Group” vadītājs, secināja, ka redzamas reģionālās atšķirības: “Dienvidu reģionā – Spānijā un Portugālē – dara vairāk praktiski, inovācijas ievieš vieglāk un tad skatās, kas no tā dod rezultātu. Ziemeļu reģionos – Igaunijā un Latvijā – daudz domā, izstrādā stratēģijas, likumus un tad apsver iespēju izmēģināt. Šī projekta pieredze palīdz rast veselīgu balansu. Turklāt satiekoties varējām sagatavotās metodes izmēģināt un pielāgot, kas ir ne mazāk svarīgi.”
Tikšanās reizē dalībvalstu grupa plānoja arī izstrādāto materiālu izplatības pasākumus un vienojās par tālāko sadarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
30

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
94

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
129

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
56

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
196

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
141

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
13
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
45
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
45
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi