Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Marija, Marika, Marina

Bērnības sapņu nepārspējamā realizācija

Druva
17:03
26.11.2013
22
Hamburga1

Dodoties ceļojumā uz kādu valsti vai pilsētu, mēs internetā vai ceļvežos paraugāmies, ko vajadzētu apskatīties, kas izpelnījies citu ceļotāju ievērību. Tā arī rīkojos pirms braukšanas uz Hamburgu Vācijā. Kā divi galvenie apskates objekti izlēca – Reeperbahn un Miniatur Wunderland (Miniatūrā Brīnumzeme).

Runājot par pirmo, zinātāji to mēdz salīdzināt ar Amsterdamas sarkano lukturu kvartālu, tikai nedaudz mazākā mērogā. Reperbānis ir Hamburgas naktsdzīves rajons, pasaulē plaši pazīstams ar sarkano lukturu ielu, daudzajiem bāriem, seksa veikaliem, klubiem, bordeļiem un citu šādam rajonam piedienošu. Uzreiz gan jāsaka, ka šoreiz šīs ielas nakts dzīvi neizbaudījām, aprobežojāmies ar tās apskati dienas laikā, skaidri apzinoties, ka varēsim vien teikt, ka esam tur bijuši, bet ne sajutuši nakts dzīves mutuļus, skaņas, smaržas un garšas.

Šoreiz vairāk par miniatūro brīnumpasauli, kas tiešām pārsteidza. Ļoti iespējams, pat vairāk nekā reperbānis.

Informācija vēstīja, ka šis ir pasaulē lielākais dzelzceļa modelis, ka tur ir māju un ainavu maketi. Sākotnēji likās, ka tas vairāk domāts bērniem, kuri turp cenšas aizvilkt savus vecākus. Taču, iznākot no šīs ēkas, domas biju mainījis uz pretējo pusi, un varu teikt – tur interesanti ikvienam. Tiesa, tā arī neesmu sev formulējis, kas tas ir – muzejs, izstāde, atrakcija, ekspozīcija vai arī viss kopā. Un melots nebūs.

Pavisam nedaudz vēstures. Viss sākās pirms 13 gadiem, kad Frederiks Brauns, viesojoties Cīrihē, iegāja dzelzceļa modeļu veikalā, tur redzētais viņam uzjundīja spēcīgas bērnības atmiņas. Radās vēlme uzbūvēt lielāko dzelzceļa modeli pasaulē, un ar šo ideju viņš iepazīstināja brāli Geritu. Tas gan skeptiski skatījās uz tādu ieceri, taču brāļa neatlaidība lika mainīt domas, un Gerits sāka izvērtēt realizācijas iespējas. Secinājums bija diezgan interesants – projekts ir tehniski sarežģīts, no ekonomiskā aspekta – ļoti riskants, no uzņēmējdarbības viedokļa – pilnīgi traks. Taču iespējams. Ar to pietika, lai iecerei dotu zaļo gaismu, un tagad šis pasaules lielākais miniatūrais dzelzceļa modelis ir viena no iecienītākajām apskates vietām Ziemeļvācijā, ko ik gadu apciemo vairāk nekā miljons apmeklētāju. Pērn tika sveikts desmit miljonais skatītājs.

Par vietas popularitāti pārliecinājāmies jau, ejot pirkt biļeti, kur uzzinājām, ka ekspozīcijā tiksim tikai pēc trim stundām, tik daudz jau bija apmeklētāju. Taču bija darba diena, turklāt tūrisma sezona jau arī bija beigusies! Ieteikums tiem, kuri vēlēsies turp kādreiz nokļūt, iepriekš pa tālruni rezervēt apskates laiku.

Mūs ierakstīja sarakstā, vispirms gan noskaidrojot, no kuras valsts esam ieradušies. Par šo jautājumu nedaudz pabrīnījāmies, sak, vai izskatāmies jocīgi, bet patiesais iemesls atklājās, kad iekļuvām ekspozīcijas telpās. Pie sienas bija redzami valstu nosaukumi, pie katra skaitlis, kas rāda, cik apmeklētāji no tās jau paviesojušies miniatūrajā pasaulē. No Latvijas, šķiet, bijām ap 4700, bet bija eksotiskas valstis, pret kuru nosaukumu bija redzams skaitlis 1. Laikam interesanti būt pirmajam apmeklētājam no savas valsts.

Pa ceļam uz galveno arēnu iespējams apskatīt darbnīcas, kurās top aprīkojums – mājas, cilvēku figūriņas, vilcieni, mašīnas, viss pārējais. Katrs var pārliecināties, ka tas ir roku darbs, kas prasa lielu pacietību un veiklus pirkstus. Jo cilvēciņi ir pāris centimetru garumā, taču ir arī bērni, mazuļi, suņi un pat sēnes mežā.

Ekspozīcija sākas ar ļoti interesantu ekskursiju pasaules vēsturē. Astoņas diorāmas, katra kvadrātmetra lielumā parāda civilizācijas attīstību Vācijā, sākot no neolīta laikmeta līdz pat mūsdienām, ieskaitot Pirmo un Otro pasaules karu, Berlīnes mūra uzcelšanu, nojaukšanu. Aptuveni 3000 figūriņas, arī ēkas un tehnika detalizēti parāda konkrēto laika posmu. Interesanti vērot Berlīnes mūra tapšanu, sākot ar pirmajiem dzeloņstiepļu žogiem, kad vēl kādi vietējie caur logiem mēģina pārbēgt uz Rietumvāciju, līdz pat brīdim, kad tur jau uzcelta pamatīga robežjosla. Izcila iespēja ātri, skaidri un uzskatāmi pastāstīt konkrētās valsts vēsturi.

Taču galvenā ekspozīcija pārsteidza pamatīgi. Telpa it kā sadalīta atsevišķās zonās, un katra rāda fragmentu no kādas valsts vai pilsētas. Te ir Šveice, Austrija, Amerika, Skandināvija, pati Hamburga un vēl. Un pie katra var stāvēt un skatītes, skatīties, skatīties. Uzbūvēta konkrētajai valsti raksturīga ainava, piemēram, Šveicē ir kalni, pilsētiņas, un visur dzelzceļi. Ar tiem vilcieniem interesanti, jo tie brauc ne tikai konkrētajās ainavās, bet arī virs galvām, zem kājām, visur, kur skaties. Šveicē vilcieni pa tuneļiem iet cauri kalniem, augšup lejup kursē slēpotāju vagoniņi. Katrs sektors ar kaut ko pārsteidz, un spēj tikai visu pamanīt. Uzreiz varu teikt, tas nav iespējams, jo katrs būs pamanījis citas detaļas, nianses. Katra figūriņa konkrētajā vietā nolikta ar ideju, kādā darbībā, tur nekas nav nejaušs. Dažs koka cilvēciņš ir darbā, kāds atpūtā un tamlīdzīgi. Neskaitāmi pūļi noskatās rokkoncertu, kur uz lielajiem ekrāniem rāda koncertu, kā jau piedienas. Hamburgas futbola stadionā tūkstoši seko līdzi spēlei, un uz lielā ekrānā tiek demonstrēti labākie spēļu momenti. Pa pilsētām braukā mašīnas, pa bāni traucas fūres, Amerikā paceļas un nolaižas daudzkārt pilotējamais kosmosa kuģis. Skandināvijā ūdenī pienāk un atiet kuģi. Skandināvijā ir ziema, un starp figūriņām pamanāmi arī ziemas peldētāji, kuri izbauda peldi āliņģī.

Īpaši pārsteidzoša ir lidosta, kas aizņem itin lielu platību. Lai arī tā neatveido kādu konkrētas pilsētas lidostu, viss tajā kā īstajā, ieskaitot viesnīcu, milzīgu autostāvvietu un pat pazemes dzelzceļu, kas pieved pasažierus. Nemitīgi kursē tehniskā dienesta automašīnas, pat lidmašīnas paceļas un nolaižas, aizripina uz savām vietām lidostā. Var teikt, lidosta dzīvo. Vienu brīdi pat aizdegas kāda lidmašīna, un tūlīt uz notikuma vietu kaukdamas traucas ugunsdzēsēju automašīnas. Brīžiem tiešām bija sajūta, ka no tām tūlīt izlēks dzēsēji un sāks darbu. Viss ir ļoti reāli.

Ekspozīcijas ierīkotāji sagādājuši vēl kādu brīnišķīgu pārsteigumu. Ik pēc 15 minūtēm telpās iestājas nakts. Apgaismojums satumst, toties iedegas uguntiņas mājās, vilcienos, mašīnās. Kopā objektos izvietots apmēram 335 tūkstoši uguntiņu. Arī lidosta vienās gaismās, ir patiešām nereāla sajūta. Pēc zināma laika atkal uzaust diena, un tā cikls atkārtojas atkal un atkal.

Pa vidu sektoriem ikviens var ieskatīties arī vadības telpā, kur pie neskaitāmiem monitoriem sēž vīri, kas seko līdzi, lai viss funkcionētu atbilstoši programmām. Visu procesu vada 46 datori.

Tā nemanot paiet stundas, un pieķeru sevi, ka galva vairs neņem pretī apjomīgo ainavu, informāciju, ko tā sniedz, vairs nespēju reaģēt uz visu jauno. Te vajadzētu vairākas dienas, lai visu tā lēnām un pamatīgi izpētītu. Katrā ziņā iespaids ir ļoti spēcīgs, kļūst skaidrs, ka Frederiks Brauns tomēr izdomājis varenu pasākumu. Jā, drošajiem pieder pasaule un to var iekarot arī ar bērnības sapņu palīdzību. Jānis Gabrāns

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Pārraut apburto loku

06:02
16.07.2024
47

Jauno māmiņu un grūtnieču atbalsta centrs “Madaras”, kas darbojas Liepā, nosvinējis 20 gadu jubileju. Tā darbība organizēta kā ģimenes modelis ar atbilstošu vidi, lai katrai māmiņai veltītu individuālu uzmanību. Šobrīd “Madarās” uzturas septiņas mammas un deviņi bērni, daļa māmiņu ir ar īpašām vajadzībām. Bet šo gadu laikā palīdzēts vairākiem simtiem sieviešu. Teju no pirmsākumiem biedrības […]

Svešumā latviskums uztur garu

08:03
11.07.2024
36

Jāņa Vecozola dzīve metusi dažādus līkumus. “Kā daudziem latviešiem šajos laikos,” viņš saka un piebilst, ka vasarā gribas būt Latvijā. Jānis dzimis un bērnību pavadījis Cēsīs, tad ģimene pārcēlās uz Priekuļiem, tur mācības pamatskolā, tad Jāņmuižas lauksaimniecības skolā, armija, darbs un ģimene Cēsīs. “Strādāju par šoferi, lai tiktu pie dzīvokļa, pārgāju uz celtniecību. Tad sākās […]

Suns māca dzīvot rotaļīgi un dalīties ar to

06:24
08.07.2024
34

 “Kanisterapija ir suņu asistēta terapija. Nereti šķiet, ka tā ir suņa glaudīšana, un dažreiz tā tas arī var izskatīties, taču kanisterapija ir daudzveidīga gan atkarībā no mērķauditorijas, gan suņa,” teic kanisterapijas speciāliste Tamāra Kabakova. “Bērni visbiežāk vēlas suni paglaudīt, pabužināt, samīļot. Tāpēc arī lielos pasākumos ir svarīgi stāstīt, kā ar suni pareizi darboties. Es to […]

Savā īpašajā vietā

07:21
07.07.2024
85

“Kamēr vēl mitrs un neput, zāle jānopļauj,” saka Solvita Jansone un steidz appļaut mājas apkārtni. Viņa atzīst, ka pagaidām vasara ilgstoši nav bijusi tik karsta kā  pērn, bet puķes nācās regulāri un cītīgi laistīt, dārzam gan bija jāpietiek ar rezervēm un rasu. “Lietus bija ļoti vajadzīgs, tagad apkārt    svaigums, viss var augt,” teic Solvita […]

Radošais process kā terapija

05:26
07.07.2024
37

Saruna ar digitālā satura veidošanas un skatuves mākslinieci DĀRTU ZVANERI Daudziem Dārtas vārds noteikti pazīstams caur labskanīgā ķeltu arfas un čella dueta “Infini” skaņām. Ar viņu sarunājāmies par mūzikas ceļu, teātri un to, ka dzīve allaž zina labāk, kas mums vajadzīgs. -Daudzi jūs iepazinuši caur mūziku, bet pati sakāt, ka esat ļoti radoša būtne – […]

Veselīgu matu augšanas noslēpums

14:31
05.07.2024
329

Veselīgu matu veidošana ir kopīgs mērķis daudziem, tomēr bieži vien tas šķiet kā slepenas dārgumu medības ar grūti iegūstamām balvām. Patiesi veselīgu matu pamatā ir ne tikai spīdīgi attēli reklāmās un nemitīgi mainīgās matu kopšanas tendences, bet arī izpratne par to unikālajām vajadzībām un rūpes par tām. Veselīgu matu kopšanas nozīme ir nepārspīlēta; tā nav […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi