Piektdiena, 3. maijs
Vārda dienas: Gints, Uvis

Par valodas reformu skolās

Jānis Buholcs
09:09
13.12.2017
3

Šoruden pieņemts lēmums par pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā vidusskolās. Nākamais solis būtu rīkoties, lai reforma nodrošinātu galveno – sniegtu kvalitatīvu izglītību un beigtu atražot Latvijas iedzīvotāju nošķirtību atšķirīgās valodas grupās.

Pāreja uz latviešu valodu

Jau šajā mācību gadā 12. klases centralizētie eksāmeni notiks tikai latviešu valodā, un 9. klasē valsts pārbaudījumi valsts valodā tiks kārtoti no 2019./2020. mācību gada. Savukārt no 2021./2022. mācību gada visi vispārizglītojošie priekšmeti vidusskolās tiks mācīti latviešu valodā. Mazā­kumtautību valodās arī turpmāk varēs apgūt šo tautību valodu, literatūru un ar kultūru saistītus priekšmetus.

Taču izšķirošais reformā būs tas, kādā veidā mācības skolās notiek. Ir divi centrālie jautājumi: cik labi mainīt mācību valodu spēs sko­lotāji un skolēni, un kā valodas reforma ietekmē skolu turpmāka dalījuma pastāvēšanu “latviešu” un “mazākumtautību” skolās.

Ir skaidrs, ka mācību valoda, kas nav dzimtā, izglītošanos padara sarežģītāku. Tieši cik sarežģītāku – tas ļoti atkarīgs no procesā ie­saistīto valodas prasmēm. Sa­ska­ņā ar Latviešu valodas aģentūras 2016. gada pētījuma “Valodas situācija Latvijā: 2010 – 2015” secinājumiem, ka 39% Latvijas mazākumtautību jauniešu uzskata, ka valsts valodu prot teicami, tikpat liels skaits sacījuši, ka to prot labi. Taču 22% savas latviešu valodas prasmes vērtējuši kā vājas. Tātad kopumā jaunieši valsts valodu zina. Tomēr vairāk nekā piek­tā daļa jauniešu, kas dzimuši pēc Latvijas neatkarības atgūšanas, ir uzturējušies vidē, kas nav mudinājusi apgūt valsts valodu – un skola ir viena no šīm vidēm.

Lai skolēni iegūtu kvalitatīvu izglītību, nepieciešami labi skolotāji. Un kā ar valodas prasmēm ir viņiem? Par to Izglītības un zinātnes ministrija tieši nerunā. Taču reizē tā uzsver, ka pedagogiem tiks sniegts atbalsts gan mācību līdzekļu un metodisko materiālu veidā, gan palīdzot uzlabot profesionālās kom­peten­ces. Pie­šķirs līdzekļus arī valsts valodas prasmju diagnostikai un attīstīšanai.

Vai diagnostikas solījumi nozīmē, ka tādas galīgas skaidrības par pedagogu valodas prasmēm mums nemaz vēl nav? Ja tā, tad tas vienlaikus arī nozīmē, ka varam tikai minēt, kāda būs pašreizējās valodas reformas ietekme uz izglītību, kuru saņem skolēni.

Mehāniskā “lojalitāte”

Otrs aspekts ir mācību saturs un vēstījumi. Izglītības saturu nosaka valsts, tomēr katram pedagogam ir zināma brīvība salikt apgūstamo tēmu akcentus. Un tas ir normāli – skolotājs nav robots, kas vārds vārdā atkārto to, kas ir rakstīts mācību grāmatā. Tomēr vienlaikus mācību saturs ir tēma, kas dažādās aprindās rada aizdomas par dažu skolotāju “nelojalitāti” valstij un to, kādu ideju sēšanai daži skolotāji pedagoģisko brīvību izmanto. Likumdevēji šo ir mēģinājuši risināt ar likuma grozījumiem, kas no darba ļauj atbrīvot valstij un Satversmei nelojālu pedagogu, kas neaudzina Lat­vijas patriotus – tas, protams, attiecas uz visiem pedagogiem, nevis tikai tiem, kas strādā noteiktās skolās.

Taču šis risinājums ir nepilnīgs un problemātisks. To ir ilustrējis kaut vai tas, ka pirmās apsūdzības par skolotāju nelojalitāti sāka pienākt, vēl pirms likuma grozījumi Saeimā bija pieņemti. Šāds likums var būt līdzeklis, lai ne tikai vērstos pret apšaubāmu saturu mā­cību stundās, bet arī kārtotu attiecības vienā otrā mācību iestādē.

Man nav datu, cik daudz tieši vis­pārējā izglītības sistēma veido Latvijā dzīvojošo etnisko un valodas grupu uzskatu atšķirības dažādos politiskos jautājumos. Neva­jag arī apgalvot, ka pedagogi ir kaut kādā ziņā “labāki” vai “sliktāki” tikai tāpēc, ka strādā latviešu vai mazākumtautību skolā. Tomēr valodas reformai būtu nepieciešams orientēties ne tikai uz valodas prasmju stiprināšanu, bet arī uz sabiedrības integrāciju, kas ir viens no izglītības sistēmas uzdevumiem. Tas nozīmē ne tikai kopēju valodu, bet arī kopēju izpratni par svarīgākajiem jautājumiem.

Reformai jāveicina, lai Latvijā mazinātos cilvēku noslēgtība etniskajās vai valodas kopienās. Šo nošķirtību labi ilustrē tas, ka latviešu jaunieši nereti dzīvojas savā vidē, bet krievvalodīgie – savā. Līdzšinējā izglītības sistēma šo nošķirtību ir uzturējusi. Lai gan daļa jauniešu, kas nāk no krievvalodīgajām ģimenēm, mācās latviešu skolās, šis process pats no sevis notiek lēni.

Mācību valoda un pieredze

Tikai ar to, ka skolās notiks pilnīga pāreja uz latviešu valodu, šajā ziņā nekas būtiski nemainīsies. Valoda būs cita, bet vai cita būs arī mācīšanās pieredze? Ja kāda iestāde darbojas kā noteiktu uzskatu veidotāja, oficiālās valodas maiņa šo lomu nemazina. Mazā­kum­tau­tību skolēni savās skolās turpinās uzturēties savas valodas grupas pārstāvju vidū.

Daudz labākus rezultātus var sagaidīt, ja skolas veidotu kā vietas, kur satiekas skolēni no dažādām valodas vidēm. Tagad, kad pamata mācību valoda visās skolās būs latviešu, ir iespējams arī citās jomās mazināt nošķīrumu starp “lat­viešu” un “krievu” skolām. Skolotāji jāsagatavo tā, lai varētu strādāt lingvistiski daudzveidīgās vidēs – vielu stāstīt latviski, bet spēt to paskaidrot arī citā valodā. Ja skolotāji spēs labi strādāt ar sko­lēniem neatkarīgi no viņu dzimtās valodas, arī vecāki mazāk minstināsies bērnus sūtīs skolā, kas nav mazākumtautību skola.

Ir nepieciešama mācību vide, kurā pamata valoda ir latviešu valoda, taču kas vienlaikus spēj re­aģēt uz skolēnu vajadzībām neatkarīgi no valodas vides, no kuras skolēns nāk. Skolai ir jābūt vietai, kas nevis atražo nošķirtību, bet gan sniedz skolēniem kopēju izpratni par valsti un sabiedrību, kurā tie dzīvo. To dod ne tikai mācību saturs, bet arī tas, kādus cilvēkus audzēkņi skolā sastop un iepazīst.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
34

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Dzīve ar suni

13:00
30.04.2024
40

Pieņemt ģimenē suni ir atbildīgs lēmums, tam nav jātop emociju virpulī, bet gan ar prātu, apdomātu attieksmi. Vispirms ir jāapsver daudzi faktori, piemēram, vai ir pietiekami daudz finanšu resursu, lai nodrošinātu dzīvnieka veselību un labklājību.    Manam četrkājainajam mīlulim nesen radās veselības problēmas, un katrs ārstēšanās solis prasa diezgan lielus izdevumus. Svarīgi saprast, ka suns […]

Katram savu melu detektoru

16:44
29.04.2024
35

Attīstoties tehnoloģijām un straujiem soļiem ienākot mākslīgajam intelektam, ikdiena kļuvusi gluži neparedzama. Un, manuprāt, nedrošāka, jo nu jau vairs nevar zināt, kad saskaramies ar patiesu un reālu cilvēku, balsi vai rakstītu ziņu, kad ar kaut ko tikai īstenību atdarinošu. Un neviens jau šodien nevar pateikt, cik tālu tas aizies, attīstīsies, kas mūs vēl sagaida. Vien […]

Ne tikai šīfera jumts var aizbraukt

16:42
28.04.2024
40

Aktuālu jautājumu, problēmu ikdienā netrūkst. Ik pa laikam kāda no piesārņotās ūdenstilpes izpeld krastā, jo kāds atceras vai kādam pienācis brīdis, kad jāatgādina. Gluži vienkārši – ziniet, par to jādomā un jārīkojas. Nupat plašsaziņas līdzekļi mudina ikvienu pievērst uzmanību    azbestu saturošiem materiāliem. Vienkārši sakot – šīferim. Par to, ka šis jumta segums ir kaitīgs, […]

Notikumu vērtējums un propaganda

16:39
27.04.2024
28

Karš Ukrainā uztveri un notikumu vērtējumus padarījis melnbaltus. Un attieksme pret karu tiešām nav iespējama neitrāla vai atbalstoša, tas ir kļuvis par lakmusa papīriņu mūsu cilvēciskumam, labā unļaunā izpratnei. Piemēram, ir zināms, ka notiesātie noziedznieki Krievijā var saņemt apžēlošanu un neatgriezties ieslodzījuma vietā, ja piesakās karot. Protams, ja vien frontē paliek dzīvi. Nupat šāda iespēja […]

Ķīmiskās gaisa taciņas jeb sazvērestības teorija interneta dzīlēs

05:23
25.04.2024
35

Pieļauju, ka daudzi būs dzirdējuši sazvērestības teorijas par lidmašīnu atstātajām baltajām svītrām debesīs. Atzīšos, pati par šīm lietām uzzināju diezgan nesen – laikā, kad fiziķu un citu ļaužu nelielu izsmieklu izpelnījās jau tā neveiksmīgi labo slavu zaudējušais sportists Mairis Briedis. Chemtrails jeb ķīmiskās gaisa taciņas, kā es to latviskoju avīzes lasītāju labākai izpratnei, ir sazvērestību […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
27
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
39
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
27
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
63
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
53
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi