Tā dēvētā “Rīgas satiksmes” korupcijas lieta ir lielākā, ko Latvija piedzīvojusi kopš valsts neatkarības atjaunošanas.
Par to, ka cinisms un vēlme “slēpt galus ūdenī” tikai palielinās, manuprāt, liecina uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētāja Anrija Matīsa atkāpšanās no amata. Ja no amata atkāpjas “Saskaņas” deputāta kandidāts (gan neievēlēts) 13. Saeimas vēlēšanās, tad tas acīmredzot liecina, ka par iespējamās kukuļošanas un korupcijas apjomu sabiedrībai nav ne jausmas un to var tikai iztēloties. Ne velti nupat ieceltais pašvaldības uzņēmuma pagaidu vadītājs Ernests Saulītis paziņojis, ka “Ernst&Jung” audits esot tukši vārdi un ka tas nav jāredz pat Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM).
Kā zināms, E.Saulīša karjera bijusi saistīta tikai ar Rīgas domi, viņš bija Rīgas domes Īpašuma departamenta vadītājs, kuru mērs Ušakovs iecēla par “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes priekšsēdētāju pēc Matīsa atkāpšanās no amata. Izrādās, Īpašuma departaments ir bijis galvenais uzņēmuma finanšu uzraugs no domes puses uzreiz aiz Nila Ušakova un rekomendāciju sniedzējs mēram. Pat A.Matīss jau paudis bažas par to, kā interesēs Saulītis darbojas.
Ne mazums jau ironizēts, ka tagad Rīgas mērs Nils Ušakovs un bijušais vicemērs Andris Ameriks grasās Eiroparlamentā kārtot Rīgas komunālos jautājumus, izteikti minējumi, ka patiesībā tā ir bēgšana no grimstoša kuģa. Cerība, ka N.Ušakovs atkāpsies no amata, kā tas notiek demokrātiskās un civilizētās valstīs, ja pār politiķi krīt nopietnu aizdomu ēna, ir vismaz naiva. Un Nila Ušakova apgalvojumi, ka viņš neko neesot zinājis un viņam par notikušo nav nekādas atbildības, izklausās nevis pēc muļķīga joka, bet pēc ņirgāšanās par valsti, likumiem un nodokļu maksātājiem. Toties iespēja, ka par mēru varētu kļūt Andris Ameriks, kurš taču atkāpās no vicemēra amata un kurš tagad iespēju vadīt domi ne noliedz, ne apstiprina, liek domāt, ka “lietu sakārtošanai” vajadzīgs pietiekami pieredzējis un šādos darījumos zinošs cilvēks.
Protams, rūgtumu vieš tas, ka politiķi, pār kuriem krīt nopietnu aizdomu ēna, vienā mierā var kandidēt Eiroparlamenta vēlēšanās. Vēl vairāk, pat ja pret Nilu Ušakovu un Andri Ameriku tiks sākts kriminālprocess un pēc tam arī kriminālvajāšana, viņi varēs kandidēt vēlēšanās. Protams, par kāda vainu vai nevainīgumu lemj tikai tiesa, bet, kā jau esmu rakstījusi agrāk, ir arī politiskā atbildība un arī vienkārši atbilstība savam amatam.
Vai VARAM ministrs Juris Pūce uzdrošināsies atcelt Ušakovu no amata? Izskatās, ka “Rīgas satiksme” ir kā zirneklis liela tīkla vidū, kurā grozījušies, iespējams, ne tikai miljoni, bet arī daudz lielākas summas. Ja atceramies, dažādos darījumos iejaukti cilvēki Latvijā ir gan nokrituši no balkona, gan bites izrādījušās ļoti indīgas, un, galu galā, notiek autoavārijas, bet reizēm uzbrūk narkomāni.
Atliek cerība, ka, pirmkārt, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs paspēs savākt pietiekami daudz pierādījumu, lai sāktu ne tikai kriminālprocesu un pēc tam kriminālvajāšanu, bet tiktu piemērots arī apcietinājums kā drošības līdzeklis. Otrkārt, nesaprotu, kādēļ valsts neieceļ savus pilnvarniekus “Rīgas satiksmes” pārvaldīšanai, jo ir skaidrs, ka pagaidu valde neko īsti nedarīs. Galvaspilsētas satiksmes uzņēmums ir pietiekami nozīmīgs visai valstij, lai valsts to pārņemtu savā uzraudzībā, līdz visas lietas tiks noskaidrotas un vismaz daļēji uzņēmumā tiks ieviesta kārtība. Tam ir vajadzīga politiskā griba un zināma drosme. Par to, kā to paveikt juridiski korekti, jārūpējas juristiem.
Komentāri