Sestdiena, 6. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Luksofori regulē vai traucē?

Jānis Gabrāns
06:27
13.07.2018
68

Jau kādu laiku Cēsīs divos krustojumos luksofori darbojas mirgojošajā režīmā – Gaujas un Palasta ielas krustojumā, kā arī Lenču un Festivāla ielas krustojumā.

Maijā rakstījām, ka šajos krustojumos tika veikta situācijas analīze, lai izvērtētu satiksmes plūsmu, pārejot uz mirgojošo režīmu. Vērojumi apliecināja jau zināmo, ka satiksmes plūsmas organizēšanai luksofori nepieciešami vien rīta stundās skolas laikā, pārējā laikā tie tikai bremzē kustību. Tiesa, Jāņa Poruka un Lapsu ielas krustojumā, tāpat kā Piebalgas – Lapsu ielas krustojumā luksofori nepieciešami visu laiku, jo tur satiksmes plūsma lielāka.

“Druva” aptaujāja braucējus un savu jomu speciālistus, lai noskaidrotu, vai mirgojošais luksoforu režīms devis plusus vai mīnusus. Dažkārt no autovadītājiem dzirdēts, ka mirgojošais režīms, īpaši pirmajās nedēļās radīja bīstamas situācijas. Dažs autobraucējs, neievērojot ceļazīmes, no mazāk svarīgās ielas brauca uz galvenās, pat nepārliecinoties par satiksmi.
Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas inspektors Vadims Zevjakins norāda, ka luksofori ir nākamais drošākais satiksmes organizētājs pēc rotācijas apļa, tāpēc atteikties no tiem pavisam nevajadzētu: “Tie tika uzstādīti, ņemot vērā satiksmes intensitāti, pārredzamību krustojumos, un savu funkciju luksofori veic. Mūsu informācija rāda, ka, kopš pārejas uz mirgojošo režīmu, satiksmes negadījumi šajos krustojumos nav notikuši. Ja man jāsaka, vai tas labāk, vai sliktāk, ka ieslēgts mirgojošais režīms, es teiktu, ka tas nav labāk, jo luksofors tomēr regulē kustību. Autovadītājiem jāatceras, ka gadījumos, kad luksofors ir mirgojošajā režīmā, jāvadās pēc ceļazīmēm. Nav precedentu, ka luksoforus uzstāda vienādas nozīmes krustojumos, tāpēc jāseko zīmēm.

Protams, vienmēr labākais risinājums ir rotācijas aplis, jo vietās, kur tos izveido, vairs nenotiek avārijas. Kādreiz samērā bieži bija negadījumi Valmieras un Jāņa Poruka ielas krustojumā. Kopš apļa izbūves tur, manuprāt, nav bijis neviena negadījuma.”
Autovadītājs ar 20 gadu pieredzi Modris Vanags stāsta, ka viņš atbalsta esošo luksoforu režīmu, tāds tas varētu palikt: “Kad tie darbojās pilnajā režīmā, nereti nācās gaidīt pie sarkanā signāla, bet tajā laikā pa otru ielu tā arī neaizbrauca neviena mašīna. Varbūt nedaudz būs jāuzgaida rītos, bet arī pie sarkanās gaismas taču jāgaida. Man liekas, mirgojošajā režīmā plūsma kustas ātrāk, ja vien kāds braucējs pats nenočammājas. Abos Lapsu ielas krustojumos gan tie jāatstāj, jo tur tiešām var rasties problēmas ar izbraukšanu, īpaši pie “CATA”, bet man te būtu viens ieteikums. Kāpēc Cēsīs nevarētu ieviest sistēmu, kāda ir Lietuvā, ka labo pagriezienu var veikt arī pie sarkanā signāla, ja pa zaļo ielu nebrauc neviena mašīna.”
Autoskolas “Ieva skola” instruktors Ilgvars Ķelpiņš atzīst, ka režīma maiņa neietekmējot braukšanu un darba dienu vidū šajās vietās tiešām nevajadzētu luksoforus: “Domāju, režīma maiņa ir izvērtēta, un tas darīts pārdomāti. Labāk jau būtu, ja arī krustojumā pie parka varētu izveidot rotācijas apli, kas mazinātu bīstamību un atvieglotu izbraukšanu. Luksofori mazpilsētās ir diskutējams jautājums, tie var palīdzēt, bet var panākt arī pretējo efektu. Atcera­mies, kādi sastrēgumi, rindas bija pie luksoforiem krustojumā pie lielveikala Globuss”, kad tur bija luksofori. Pēc rotācijas apļa izbūves satiksmes kustība notiek raiti, bīstamu situāciju nav. Pilsētā ir vietas, kur varētu labāk iezīmēt satiksmes organizāciju ar zīmēm, horizontālajiem ielu apzīmējumiem, jo dažbrīd šoferi nesaprot, kur jāstājas, kā jābrauc.”

Pie Gaujas un Palasta ielas krustojuma satiku māmiņu Intu ar bērniem, kura gaidīja, kad varēs pāriet ielu. Viņa atzina, ka laikā, kad darbojās luksofori, gājējiem bija drošāk, jo bija skaidrs, ka automašīnas apstāsies: “Tagad jāgaida, kamēr kāds sapratīs, ka ir gājēju pāreja un jāpalaiž. Lai gan kopumā Cēsīs autovadītāji ir pieklājīgi, netrūkst to, kuri neko nemana, tāpēc bērniem vieniem ir nedaudz bīstami, jābūt ļoti uzmanīgiem.”

Cēsu novada pašvaldības Īpašumu apsaimniekošanas pārvaldes vadītājs Vladimirs Kalandārovs norādīja, ka mēnesi pēc pārejas uz mirgojošo režīmu pašvaldībā nav saņemtas ne pozitīvas, ne negatīvas atsauksmes: “Braucot pa pilsētu, redzu, ka kustība pie mazā “Maxima” veikala tagad notiek raitāk, varbūt nelielas problēmas rītos rodas Lenču – Festivāla ielas krustojumā, bet tikai rītos, vēlāk viss notiek raiti. Kā būs rudenī, kad sāksies skolas laiks, vēl nav zināms, to vērtēsim. Iespējams, nāksies kaut ko pamainīt, bet ir skaidrs, ka nevar vienu brīdi būt mirgojošais, otru – normālais darbības režīms, jo šāda raustīšanās dezorganizē braucējus. Tagad cilvēki pieraduši, ka šajos divos krustojumos ir mirgojošais režīms, un tam ir pielāgojušies.”

Pašvaldības transporta kustības organizācijas komisijas priekšsēdētājs Mārtiņš Malce­nieks maijā, kad tika veikta satiksmes analīze luksoforu krustojumos, norādīja, ka esošie luksofori ir tehnoloģiski novecojuši, tos nevar regulēt atbilstoši transporta plūsmai: “Jāvērtē, vai ieguldām līdzekļus luksoforu modernizācijai, vai tomēr domājam par rotācijas apļu izbūvi krustojumos, jo tas būtu visdrošākais risinājums.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
22

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi