Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Kā nepalīdzēt bēgļiem

JĀNIS BUHOLCS
10:56
31.08.2016
14

Pagājušajā nedēļā bēgļu atbalsta kampaņas ”Mēs darītu tāpat” veidotāji no aģentūras ”DDB Latvija” noņēma plakātus, solīja kampaņu pārveidot un atvainojās visiem, kurus kampaņa aizskārusi. Taču tas nav vienīgais, par ko viņiem pienāktos atvainoties.

Cilvēciskais vēstījums

Kampaņas galvenais elements bija plakāti, kuros blakus novietots kāds latvietis un kāds patvēruma meklētājs. Paskaidrojošie teksti vēstīja, ka patvēruma meklētājs ir pametis savu zemi, jo tur ir draudējušas briesmas, un vietējais cilvēks arī atzīst, ka briesmu gadījumā meklētu patvērumu citviet.

Šis bija cilvēcisks vēstījums. Arī latvieši savulaik bēguši no kara, un neesmu pamanījis, ka mēs pret viņiem šī iemesla dēļ mūsdienās izturētos nievājoši. Tāpēc neredzu arī iemeslu kaunināt tos, kuri arī mūsdienās apzinās, ka valstiskas nelaimes gadījumā ir apsverams šāds scenārijs.

Ir labi, ka daļai cilvēku šī kampaņa likusi apgalvot, ka viņi jau nu gan paliktu, cīnītos, palīdzētu valstij. Tomēr vēsture gana labi māca, cik sarežģītas situācijas var izveidoties, un tajās viena pareizā rīcības varianta vienkārši var arī nebūt. Savukārt psiholoģija māca, ka mēs paši nemaz nezinām, ko īsti darītu ekstrēmā situācijā. Visus faktorus, kas ietekmētu mūsu izvēli, mēs pašlaik gluži vienkārši nevaram zināt.

Tāpēc vismaz daļa no tiem, kas pēdējās dienās brēkāja, ka kampaņa it kā aicinot visus bēgt, nevis cīnīties par savu valsti, izklausījās drusku liekulīgi un paštaisni. Un tomēr šī bija izcili draņķīga kampaņa – divu iemeslu dēļ.

Viss saplūdis vienā

Pirmais. Ikvienas reklāmas kampaņas mērķis ir nodot konkrētu vēstījumu vai panākt konkrētu efektu. Šajā gadījumā vēstījums bija – patvēruma meklētāji ir tādi paši cilvēki kā mēs, un viņu bēgšanas motīvi ir saprotami. Vēlamajam efektam bija jābūt līdzi jušanai un lielākai sapratnei. Taču šos mērķus sasniegt nav iespējams, ja kampaņas veidotāji nevēlas iedziļināties iemeslos, kāpēc daudzi Latvijas iedzīvotāji ir tik skeptiski vai noraidoši pret patvēruma meklētājiem. Galu galā, ir nudien pagrūti vienlaikus lasīt ziņas par islāma teroristiem Eiropā un uztvert bēgļus par tādiem pašiem cilvēkiem kā citi mums apkārt.

Tieši šeit ir īstais darba lauks, kurā kaut cik derīgai kampaņai bija jādarbojas. Ir svarīgi apzināties un skaidrot bēgļu krīzes ārkārtīgi sarežģīto dabu. Daļa patvēruma meklētāju Eiropā ieradušies no kara plosītās Sīrijas un citām zemēm, kur viņiem palikšanas nav. Taču starp patvēruma meklētājiem ir arī cilvēki, kas gluži vienkārši meklē labāku dzīvi, un nelegālie ceļotāji, kuriem īpašs atbalsts nepienākas. Eiropas humānā nostāja pret patvēruma meklētājiem ir krietni vairāk attīstīta, nekā tās spēja nošķirt vienu grupu no otras un tikt galā ar sekām. Taču tas nav un nevar būt iemesls, lai aizvērtu durvis cilvēkiem, kas patiešām ir nonākuši smagā situācijā.

Daudziem Latvijā un arī citviet imigrācijas dažādās sejas ir saplūdušas vienā. Ir daļa, kuriem vārdi ”bēgļi” vai ”patvēruma meklētāji” saistās tikai un vienīgi ar apokaliptiskām vīzijām par to, kā galvas griezt un spridzināt kāri ekstrēmisti bariem vien gāžas iekšā Eiropā, lai te visu iznīcinātu, kamēr Eiropa savā tolerancē tikai bezspēcīgi noskatās. Viņus neinteresē, ka vairums Eiropas teroristu, par ko stāsta ziņās, jau šeit ir uzauguši un nav nekādi bēgļi. Viņi ar neticību vai pat naidu skatās pat uz tiem mediju rakstiem, kuros vēstīts, kā uz Latviju atbraukušie patvērumu meklētāji mācās latviešu valodu un pēc bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanas cer šeit atrast darbu. Aizspriedumi pret neko sliktu neizdarījušiem patvēruma meklētājiem ir tik lieli, ka daļa cilvēku nekādi nespēj pieņemt domu, ka viņiem ar tiem ir kas kopējs.

Krietni mazāk, bet novērojama ir arī otra galējība – visus Eiropu sasniegušos uzskatīt par kara un citas vardarbības upuriem. Šīs grupas pārstāvji īpaši neaizraujas ar pārdomām, kas notiek, ja kādā valstī ierodas vairāk iebraucēju, nekā tā spēj iekļaut savā sabiedrībā. Un tomēr šī ir mazāk problemātiskā sabiedrības daļa kaut vai tāpēc, ka viņiem vismaz nav sveša līdzcietība pret cilvēkiem, kas nudien ir nonākuši smagā situācijā.

Ignorējot vietējā publikā valdošos priekšstatus, neanalizējot to cēloņus un neizdomājot, kā par šīm tēmām ar konkrēto publiku runāt, nav iespējama veiksmīga kampaņa. Kampaņa faktiski novērsa uzmanību no galvenā, ko ar to bija plānots pateikt. Tā vietā, lai diskutētu par patvēruma meklētājiem, sabiedrība sāka apspriest, kad un vai no Latvijas drīkst un vajag bēgt. Un te nu mēs nonākam pie otrā iemesla, kāpēc kampaņa bija draņķīga.

Izzināšanas imitācija

Laba reklāma balstās uz mērķa publikas izzināšanu un tēmas izpratni. Lai pētītu auditoriju, var būt nepieciešams rīkot iedzīvotāju aptaujas vai diskusijas un intervijas ar mērķa publikas dalībniekiem. Un pēc tam ir nepieciešams saprast, kā šos datus izmantot, lai vēstījums būtu pārliecinošs un uzrunājošs.

Konkrētās kampaņas veidošana parādīja, kā to visu var apvērst kājām gaisā. Kaut kādas nosacītas pētniecības metodes it kā tika lietotas, taču to mērķis acīmredzot bija nevis izzināt auditoriju, bet gan no tās jebkādā veidā iegūt tādas atbildes, kas atbilst kampaņas veidotāju galvās dzimušajai iecerei.

Maz zināma socioloģijas kompānija kampaņas vajadzībām tiešsaistē bija veikusi aptauju par Latvijas iedzīvotāju attieksmi pret bēgļiem, taču no publiski izskanējušās informācijas īsti nevar gūt pārliecību, ka aptauja ir noritējusi korekti. Līdz ar to māc zināmas šaubas, vai nudien patiesībai atbilst apgalvojums, ka 45 procenti no Latvijas sabiedrības atbalsta bēgļu uzņemšanu. Kampaņas veidotājiem gan, šķiet, interesējis ir kas cits. Proti, šāds liels procents labi izskatās medijiem nosūtītajā informācijā, kuru tie arī labprāt pārpublicēja.

Pagājušajā nedēļā savu stāstu par dalību kampaņā savā interneta vietnē pastāstīja arī kampaņas dalībniece Kristīne. Izmantodama iespēju mazliet piepelnīties, viņa piekritusi piedalīties ”diskusijā” par bēgļiem. Tomēr sanākušajiem jautājumi tikuši uzdoti tā, ka ir skaidrs, kādām ir jābūt atbildēm. ”Reālais viedoklis par šo komplicēto mūslaiku situāciju – bēgļiem, teroristu grupējumiem, apdraudēto veco Eiropu, karu un citiem ar to saistītiem tematiem – nevienu neinteresēja,” viņa raksta. ”Diskusijas” beigās bijusi fotosesija, pēc kuras viņa devusies savās gaitās un par notikušo uz laiku aizmirsusi. Tikai vēlāk Kristīne ar pārsteigumu uzzinājusi, ka ir kļuvusi par kampaņas ”Mēs darītu tāpat” seju.

Nodarītais kaitējums

Rezultāts nu ir šāds. Kampaņa ne tikai nav sasniegusi savus mērķus, bet ir situāciju padarījusi vēl sliktāku. Latvijas iedzīvotājiem turpmāk būs vēl mazāks pamats ticēt, ka viņiem kāds nudien vēlas kaut ko korekti pastāstīt par patvēruma meklētājiem. Jo negribēja taču. Aģentūrai ”DDB Latvija” būtu jāatvainojas ne tikai par divdomīgo kampaņas vēstījumu, bet arī par nekorekto attieksmi un traipu, ko kampaņa ir atstājusi publiskajās diskusijās par patvēruma meklētāju tēmu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
19
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
25

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
33

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
35

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
27

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
42

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
24
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
21
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
36
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
40
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
38
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi