Sestdiena, 27. jūlijs
Vārda dienas: Marta, Dita, Dite

Jāstiprina mikro braukšanas rīku kultūra

Andra Gaņģe
06:44
02.06.2022
4

Jo laiks siltāks, jo biežāk uz ielām un ceļiem sastopam velosipēdistus, skrejriteņu braucējus. Dabai draudzīgs un cilvēkam veselīgs pārvietošanās veids. Taču diemžēl reizēm tas izrādās pavisam neveselīgs…

Velosipēdisti un citi, kā tagad mūsdienīgi teikt, mikromobilitātes rīku lietotāji transportlīdzekļu satiksmē ir paši neaizsargātākie dalībnieki, to jau laikam saprot katrs. Un jaunākās paaudzes droši vien arī mācītas, ka, braucot ar divriteni, skrejriteni vai skrituļslidām, sevi jāsargā. Domājams, reti kuram mazbērna vecumā ļāva vizināties bez ķiveres, bet skrituļslidotājiem noteikti lika vilkt kāju un roku sargus. Diemžēl jo bērns aug lielāks, jo šie nosacījumi pamazām sarūk, nereti pat netiek ievērota ceļu satiksmes noteikuma prasība –12 gadu vecam un jaunākam velosipēdistam galvā jābūt aizsprādzētai ķiverei. Un saprotams, ja jau pieaugušie riteņbraucēji to nevalkā, kāpēc pusaudzim būtu jāliek ķivere?

Kāda apdrošināšanas sabiedrība nesen apkopojusi datus par velosipēdistu un elektrisko skrejriteņu vadītāju braukšanas paradumiem Baltijas valstīs. 68% Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka ķiveres brauciena laikā nelieto, bet vēl sliktāk situāciju raksturo fakts, ka tikai 5% Latvijas iedzīvotāju, vadot velosipēdu vai elektroskrejriteni, vienmēr uzliek ķiveri un tikai 11% to valkā reizēm. Satiksmes noteikumi pieaugušajiem, protams, to neprasa, taču vai veselais saprāts un risku vērtēšana nav spēkā? Turklāt, ja tētim un mammai, braucot ar sen zināmo velosipēdu vai kādu mūsdienīgāku mikromobilitātes rīku, galvā būs ķivere, arī bērnam, visticamāk, paradums to nēsāt būs radies un nostiprinājies.

Jaunākais izaicinājums ielu satiksmē ir elektriskie skrejriteņi, kuru braucēji ne tikai gūst traumas paši, bet arī apdraud gājējus. Modernais braucamrīks strauji ienāca galvaspilsētas ikdienā, pateicoties iespējai tos nomāt, nu jau pakalpojums pieejams deviņās Latvijas pilsētās, un, pieļauju, drīz to varētu piedāvāt vēl vairāk vietās.

Braucamrīks ir, bet tādu īstu noteikumu tā lietošanai nav, trūkst arī pieredzes, nav izveidojusies lietošanas kultūra.

Jau vairākus gadus dažādos līmeņos runā par nepieciešamību konkrētāk regulēt elektroskrejriteņa izmantošanu, bet problēmai īsta risinājuma vēl nav. Nesen Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Rīgas pašvaldība sāka informatīvo kampaņu “Neesi mērkaķis. Brauc kā cilvēks!”, aicinot skrejriteņu, velosipēdu un citu mikrobraucamo vadītājus uz savstarpēju satiksmes dalībnieku, tajā skaitā gājēju, cieņu un atbalstu.

Kampaņā paredzēts arī mudināt noteikt stingrāku regulējumu mikromobilitātes rīku lietošanai. Iespējams, piemēram, lai lietotu elektroskrejriteni, būtu nepieciešama īpaša vadītāja apliecība, braucamlīdzekļus vajadzētu reģistrēt CSDD. Izteikta doma, ka pašvaldībām vajadzētu atļaut licencēt iznomātājus, tā regulējot to lietošanu.

Tas viss pagaidām ir vīzijās. Taču, lai kādi būs regulējumi, pirmām kārtām sevi var pasargāt pats braucējs. Diemžēl pēdējo nedēļu fakti apstiprina raksta sākumā minētās aptaujas datus – braucēji nelieto aizsarglīdzekļus un gūst traumas. Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas dati liecina, ka 20% no traumām, ko gūst elektroskrejriteņu vadītāji, ir smagas. Bet šo braucēju un līdz ar to cietušo skaits palielinās. Salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, šogad ar elektrisko skrejriteni gūto traumu skaits vienā maija nedēļā ir palielinājies par 30%, atzinis slimnīcas pārstāvis. Kopumā traumas visbiežāk gūtas, braucot ar nomātiem elektriskajiem skrejriteņiem un pārvietojoties pa ielām, nevis skeitparkos, stadionos. Cietušie lielākoties ir vecāko klašu skolēni un cilvēki vecumā no 35 līdz 40 gadiem. Tātad vismaz daļa to, kuriem, domāju, bērnībā mācīja lietot ķiveri, ja brauca ar skrejriteni vai velosipēdu.

Arī apdrošināšanas kompānijā uzsver, ka ķiveres izmantošana krasi samazina iespējamo kritisko traumu risku. Pieļauju, ka šo atziņu apdrošinātāji guvuši savā darbā, vērtējot gadījumus, kad jāizmaksā atlīdzība. “Cerams, ka drīzumā ķiveru valkāšanas nepieciešamība, braucot ar elektriskajiem skrejriteņiem, mūsu valstī tiks nostiprināta juridiski,” saka uzņēmums.

Saprotams, ka mazie elektriskie braucamrīki kļūs par ikdienu ne tikai lielajās pilsētās, bet arī citās apdzīvotajās vietās. Arī velosipēdistu būs nevis mazāk, bet vairāk. Un tas ir veicināmi. Vien aizvien aktīvāk šo pārvietošanās līdzekļu kultūra jāveido un jāstiprina gan valsts un pašvaldību institūcijām, gan sabiedriskajām organizācijām, gan tajā aizvien vairāk jāiesaistās arī pašiem braucējiem.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Atstumtība. Tā jāmazina kopīgi

12:05
25.07.2024
18

Salīdzināt Latvijas situāciju ar likteņbiedrēm Lietuvu un Igauniju ir gadu desmitos ierasta mode. Bieži ar kaut ko esam sliktāki. Diemžēl arī tad, kad runājam par sociālo atstumtību. Sociālā atstumtība Latvijā apdraud 369 tūkstošus cilvēku jeb 27,6% iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem, Lietuvā tādā situācijā ir 410 tūkstoši cilvēku (20%) un Igaunijā – 178 […]

Rūpēs par emocionālo veselību

11:03
24.07.2024
18

Slimnīca laikam ir vieta, kur retam gribas nokļūt, pat neskatoties uz to, ka mūsdienās lielākoties personāls ir brīnišķīgs, ārsti atsaucīgi un spējīgi pacientam izskaidrot viņam nesaprotamo. Un, protams, arī ārstēšanas metodes ir ļoti mūsdienīgas. Tādēļ, lai brīdī, kad sasirgušais tomēr ir nonācis slimnīcā, viņa paš­sajūta uzlabotos ne tikai fiziski, bet arī emocionāli, ir cilvēki, kuri […]

Karš un miers

07:08
24.07.2024
27

Šodien, 19.jūlijā, jau ir 877. pilna mēroga kara diena Ukrainā. Vakar, 18. jūlija rītā, Krievijas armija bija zaudējusi aptuveni 562 510 militārpersonu. Eiropas valstis, kurām ir robeža ar Krieviju vai to stelītvalstīm, dažādi stiprina aizsardzību. Polija paziņojusi, ka 1. augustā uz Polijas-Baltkrievijas robežas sāksies speciāla operācija, kuras mērķis ir pastiprināt un nostiprināt robežu un jau izveidoto […]

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
26

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
25

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
22

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Tautas balss

Varbūt jāalgo ārzemnieki

11:11
25.07.2024
65
Seniors raksta:

“Kad beidzot būs skaidrība par nodokļiem, tos cels vai ne! Darba grupa strādāja divus gadus, visi taču saņēma darba samaksu, vai tiešām nav nekāda saprotama rezultāta? Ja jau paši netiekam galā, tad lai labāk maksā citu valstu ekspertiem,” bija neapmierināts seniors.

Vajadzīgs veloceliņš uz Ninieri

11:10
25.07.2024
28
Riteņbraucēja raksta:

“No Cēsīm uz Līviem uzbūvēts labs veloceliņš. Tāds ir arī uz Priekuļiem. Taču daudzi cēsnieki vasarā ar divriteņiem brauc uz Niniera ezeru. Arī uz turieni vajadzētu veloceliņu, cilvēki to tiešām bieži izmantotu. Ninierī peldas ne tikai vasarās, daudzi to dara visu gadu. Protams, ziemā jau ar velosipēdu nebrauksi, bet pavasarī var sākt diezgan agri, un […]

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
24.07.2024
21
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
32
1
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
16
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Sludinājumi