Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Ieguvums vai zaudējums

Jānis Gabrāns
10:38
12.08.2021
5

Jau kopš 1.jūlija spēkā ir grozījumi Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas cita starpā paredz arī to, ka transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi var iegādāties uz īsāku termiņu – vienu mēnesi.

Līdz šim likums paredzēja, ka polisi varēja iegādāties uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norādījis, ka apdrošinātāji nekad nav atbalstījuši šo priekšlikumu. Latvijas Televīzijā viņš skaidroja, ka pirmā mēneša laikā, kopš pieejamas viena mēneša polises, tās galvenokārt iegādājušies tie, kuriem tās tiešām nepieciešamas, piemēram, antīko automobiļu īpašnieki, lai ar auto dotos uz salidojumu: “Apdrošinātāji, balstoties uz statistiku, secinājuši, ka jaunā likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu, iespējams, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē. Ja rēķinām, ka vidēji neapdrošināto skaits ir divi trīs procenti, ar viena mēneša polisēm šis skaits varētu nedaudz pieaugt. Tas savukārt novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu zaudējumu kompensēšanu. Mūsu apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda – jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks laikus neiegādāsies jaunu polisi. Domāju, drīzumā varēsim secināt, vai un cik daudz palielināsies spēkratu skaits, kas satiksmē piedalās bez derīgas OCTA polises.”

Saeima minētos grozījumus OCTA likumā pieņēma pērn decembrī, un galvenais to virzītājs bija deputāts Kaspars Ģirģens. Kā lasām Saeimas sēdes stenogrammā, viņš to skaidroja galvenokārt kā ieguvumu motobraucējiem un lauksaimniecības tehnikas īpašniekiem: “Šis priekšlikums svarīgs, jo, mainoties klimatiskajiem apstākļiem, vasaras un rudens sezonas kļuvušas garākas. Vairāk nekā pusē gadījumu īpašnieki apdrošina motociklus uz sešiem mēnešiem – līdz septembra beigām, tomēr arvien biežāk laikapstākļi ir atbilstoši, lai turpinātu sezonu ilgāk. Taču tādā gadījumā jāiegādājas polise uz vēl trim mēnešiem, tas ir, apmēram līdz decembrim, tādējādi pārmaksājot lieki divus mēnešus apdrošināšanas prēmijās.

Šis priekšlikums dotu pozitīvu efektu arī lauksaimniecības tehnikai. Kā piemēru varam minēt kombainu īpašniekus, jo ne visi izmanto, teiksim, trīs mēnešus šos transportlīdzekļus, pietiek arī ar vienu mēnesi. Tāpat var uzskaitīt arī būvniecības transportu, ūdens transportu un citus transportlīdzekļus.”

Deputāte Anita Muižniece minētajā sēdē gan norādīja, ka šī norma ir pretrunā topošajai Ei­ropas direktīvai, kas paredz, ka transportlīdzeklim, kas atzīts par derīgu ceļu satiksmei, jābūt apdrošinātam visu laiku. Viņa uzsvēra arī to, ka platformā “Ma­naBalss” šāda iniciatīva četru mēnešu laikā savāca tikai 521 parakstu, kas skaidri parādot, ka šī norma nav aktuāla arī pašiem braucējiem.

Arī J. Abāšins norādījis uz to, ka likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu ir pretrunā ar Eiropas Savienības (ES) Tiesas spriedumos paustajām atziņām par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA esamību: “Pastāv ļoti liela iespējamība, ka pēc gada vai diviem likums atkal būs jāmaina, lai tas atbilstu ES tiesību aktiem.”

Iepriekšējā norma, kas paredzēja, ka polisi var iegādāties trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus, pastāvēja vairāk nekā 15 gadus. Pēc J. Abāšina teiktā, šajā laikā jautājums par polises iegādes termiņu samazināšanu Saeimā skatīts daudzkārt, ikreiz atzīstot, ka pašreizējie OCTA iegādes termiņi ir pietiekami elastīgi, lai pielāgotos sezonalitātei vai citiem apstākļiem: “Līdzšinējās diskusijas deputātu un nozares ekspertu starpā, kā arī LTAB pieredze liecina – nav pamata uzskatīt, ka īsāks OCTA termiņš samazinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu satiksmē. Gluži otrādi – palielinās risks, ka autoīpašnieki var laikus neiegādāties jaunu OCTA polisi aizmāršības vai aizņemtības dēļ.”.

Arī LTAB veiktā autovadītāju aptauja liecina, ka vairāk nekā puse autovadītāju laikus neiegādājas OCTA polisi, jo aizmirst datumu, kad iepriekšējās polises termiņš beidzies, bet 40,4 procenti respondentu atzīmējuši, ka iniciatīva transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim var palielināt risku aizmirst vai nokavēt laikā iegādāties OCTA.
“Druvas” uzrunātie autovadītāji un motociklu īpašnieki norāda, ka par šādu iespēju vēl nav dzirdējuši, bet tā arī neesot svarīga. Motobraucējs Guntars saka, ka mocim OCTA polisi pērk uz deviņiem mēnešiem, tas esot ļoti optimāls laiks, lai pilnībā izbaudītu braukšanas priekus. Savukārt auto īpašnieki teic, ka vislabākā ir ilgāka termiņa polise. Dažs norādīja, ka izmantojot iespēju, ka polise tiek automātiski pagarināta ik pēc noteikta cikla: “Esmu vispār par to aizmirsis, zinu, ka polise vienmēr būs derīga.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
43

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
40

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi