Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Elektrības tirgū jāsaglabā izvēles iespējas

Druva
09:49
28.11.2014
28

Mājsaimniecībām atvērtajā tirgū izvēle ir Vairākkārtēja mājsaimniecību elektroenerģijas tirgus atvēršanas atlikšana ir devusi vairāk laika tirgus dalībniekiem pielāgoties izmaiņām, kas galvenokārt rezultējies AS Sadales tīkls modernizētā infrastruktūrā efektīvam darbam ar visiem tirgotājiem un arī plašākā komunikācijā ar patērētājiem, cenšoties skaidrot gaidāmās izmaiņas. Vienlaikus, tirgotāju skaits, kuri gatavi publiskot savu piedāvājumu privātpersonām ir saglabājies četru tirgotāju līmenī – nācis klāt viens jauns tirgotājs, bet viens atteicies no šīs iespējas. No solītajiem septiņiem tirgotājiem, publisku piedāvājumu izteikuši četri – divi no tiem ir uzņēmumi, kuru pamatbizness ir elektroenerģijas tirdzniecība, bet atlikušie divi ir citu pakalpojumu nozares pārstāvji, kas papildinājuši savu piedāvājumu ar elektroenerģijas iegādi.

Brīdī, kad atlikušas teju divas nedēļas, lai mājsaimniecības izvēlētos, no kura tirgotāja un ar kādiem nosacījumiem nākamgad iegādāties elektroenerģiju, jāatzīst, ka, lai arī konkurence starp tirgotājiem nav augsta, tomēr tirgū ir pieejami izplatītākie elektrības iegādes risinājumi. Mājsaimniecības var izvēlēties fiksētu vai spot jeb biržas cenai piesaistītu elektrības iegādes piedāvājumu. Tāpat ir iespēja iegādāties “zaļo” enerģiju, kas iegūta no atjaunojamiem energoresursiem un ir virkne dažādu ikmēneša patēriņa apmaksas veidu. Tāpēc varu droši apgalvot, ka izvēle tirgū ir.

Sākotnējās tirgus regulējuma prasības var nākties pārskatīt Pieņemot Ministru kabineta noteikumus, kas definē kā tirgotājiem strādāt ar privātpersonām, tika paredzēta obligāta prasība, lai katrs tirgotājs savā piedāvājumā mājsaimniecībām iekļauj arī Universālā pakalpojuma cenu, kas ir nemainīga, 12 mēnešiem noteikta, maksa par elektroenerģiju, bez līguma laušanas maksas. Šīs prasības mērķis bija panākt, lai tirgotāju piedāvājumi ir viegli salīdzināmi. Izskatot tirgotāju piedāvājumus, jāsecina, ka šī likumdošanas prasība tiek izpildīta ar mainīgām sekmēm. Galvenokārt, Universālā pakalpojuma piedāvājums trūkst, vai arī tas neatbilst noteiktajām prasībām tirgotājiem, kuru pamatbizness nav elektroenerģijas tirdzniecība. Uzskatu, ka no iecerētās Universālā pakalpojuma koncepcijas ir jāatsakās, jo tā nav realizējusies kā ērts instruments tirgotāju cenu līmeņu salīdzināšanai. Turklāt, tuvojoties augstas cenas periodam vasarā, tirgotājiem būs liels risks, ka mājsaimniecības izmantos biznesa klientu agrāk, pirms regulēto cenu likvidēšanas, pielietoto praksi – lētākajos periodos iegādāties elektroenerģiju par tirgus cenu, dārgākajos par regulēto cenu (balstīta uz gada cenu līmeni), kas mājsaimniecību gadījumā būtu Universālā pakalpojuma cena. Biznesa klientiem minētā risinājuma izmantošana tika ierobežota salīdzinoši ātri mainot likumdošanu, nosakot konkrētu laika periodu, lai uzņēmums varētu atgriezties pie regulētajiem tarifiem. Jautājums, kā šādu problēmu risinātu mājsaimniecību gadījumā.

Uzmanīgi jāvērtē piedāvājumu nosacījumi Savukārt analizējot pašlaik pieejamos tirgotāju piedāvājumu nosacījumus, visinteresantākā ir mājsaimniecību segmentā dominējošā tirgotāja izvēle pagarināt līgumu termiņu. Šī gada oktobrī izsūtītajos cenu piedāvājumos, neskaitot Universālo pakalpojumu, ir saglabāta janvārī piedāvātā cena, kā arī produktu nosaukumi un nosacījumi, bet līguma termiņš ir mainīts no 12 uz 24 mēnešiem.

Zinot, ka mājsaimniecības tikai iepazīst atvērto elektroenerģijas tirgu un nepārzina tā specifiku un to, kā tirgū var mainīties cenas, šis solis rāda negatīvu piemēru, kā izmantot šo pieredzes trūkumu. Patērētāji, kuri pieņēma lēmumu par savu izvēli jau janvārī, iespējams, šobrīd nevelta tik daudz laika piedāvājumu izpētei un var noslēgt līgumu neapzinoties, ka termiņš ir divas reizes garāks. Īpaši būtiski ir tas, ka 24 mēneši ietver gan 2015., gan arī 2016. gadu, kad elektroenerģijas tirgus cenai jauno starpsavienojumu ietekmē ir jāsamazinās līdz 20% un ievērojami jātuvojas Skandināvijas cenai.

Tādējādi pastāv risks, ka daudzas mājsaimniecības jau sākotnēji var gūt negatīvu pieredzi un zaudēt iespēju izmantot atvērtā tirgus priekšrocības – iegūt objektīvu tirgus cenu, kas var arī samazināties. Šāda tirgū vadošā uzņēmuma taktika liek domāt, ka tirgus attīstība nav tā prioritāšu sarakstā, labāk izvēloties savu pozīciju nostiprināšanu zemas konkurences apstākļos.

Ņemot vērā zināšanu samēru starp elektroenerģijas tirgus pārdevēju un to klientu, tirgotājiem ir ļoti liela atbildība un pienākums rīkoties godprātīgi.

Galvenais atstāt savas iespējas atvērtas Visiem patērētājiem, kuriem līdz 15. decembrim jāpieņem lēmums par elektroenerģijas iegādes risinājumu, šī būs pirmā iepazīšanās ar atvērto tirgu, tā darbības principiem un faktoriem, kuri ietekmē cenu kāpumus un kritumus tirgū. Tāpēc svarīgi ņemt vērā, ka nākamā gada beigās Baltijā darbu sāks divi jauni starpsavienojumi, kas veicinās elektroenerģijas piegādes no reģioniem, kur tā ir lētāka. Ieteicams izvēlēties tādu līgumu, kas nodrošina zināmu fleksibilitāti, proti iespēju nepieciešamības gadījumā mainīt savu izvēli.

Šādu iespēju dod Universālā pakalpojuma līgums vai Spot cenām piesaistītie produkti bez līguma laušanas maksas. Tas arī ļaus labāk iepazīt atvērtā tirgus darbības principus, izvērtēt un, ja nepieciešams, arī mainīt elektroenerģijas iegādes veidu, uzreiz nesasaistot savas izvēles iespējas uz vairākiem gadiem. Spot cenas līguma priekšrocības ir tajā, ka pirmajos piecos 2015.gada mēnešos elektroenerģijas biržas cena būs zemāka nekā tiek piedāvāts gada fiksētās cenas līgumos, savukārt, šo mēnešu laikā būs iespējams apzināt tirgotāju piedāvājumus pēc pirmā tirgus aktivizēšanas viļņa. Būtiski ir pieņemt lēmumu un apzināties savu izvēli. Izvēle var būt gan kāda konkrēta līguma slēgšana, gan arī lēmums netērēt laiku piedāvājumu izvēlei, – secinot, iespējamais ietaupījums mēnesī nav nozīmīgs.

Tirgus aktivitāti vērtēsim janvārī Ļoti ceru, ka janvārī būs pieejama informācija par mājsaimniecību aktivitāti Latvijā. Igaunija uzstādīja rekordu mājsaimniecību aktivitātes ziņā tirgus atvēršanas brīdī, jo 65% no pārslēdzamajiem līgumiem izdarīja izvēli pirms tirgus atvēršanas. Latvijā šis īpatsvars būs ievērojami zemāks, jo arī nenoslēdzot līgumu, mājsaimniecība saņems Universālo pakalpojumu, kas ir 12 mēnešiem garantēta cena, savukārt, Igaunijā Universālais pakalpojums solīja daudz lielāko nenoteiktību.

Salīdzināma informācija būs mājsaimniecību skaits, kas izvēlējies mainīt elektroenerģijas tirgotāju. Igaunijā aptuveni 50 000 mājsaimniecību izvēlējās mainīt iepriekšējo tirgotāju – Eesti Energia. Diviem tirgotājiem izdevās piesaistīt aptuveni 10 000 mājsaimniecību, trīs aptuveni 7 000 mājsaimniecību. Ņemot vērā dažādo lietotāju skaitu, attiecinot tos uz Latviju būtu jāpielieto koeficients 1,5.

Interesanta būtu arī statistika par produktu izvēli. Igaunijā biržas Spot cenām pilnībā vai daļēji piesaistīto līgumu skaits aug katru gadu. Ja tirgus atvēršanas brīdī šādus produktus izvēlējās 15% mājsaimniecību, tad šobrīd to īpatsvars jau ir 30%. Jau nākamā gada sākumā redzēsim kā veiksies jaunajiem tirgotājiem Latvijā un cik aktīvi būs patērētāji. Igaunijā nebija spēcīga telekomunikāciju operatora, kas iesaistītos cīņā par elektroenerģijas patērētājiem, tāpēc vismaz vienam no tirgotājiem Latvijā ir iespējas apsteigt Igaunijas veiksmīgākos tirgus jaunpienācējus. “Enefit” valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pasmejies par sevi pats

15:12
15.12.2025
28

Neesmu nekāds izņēmums, gribas un gribas to pasauli kritizēt, pasūkstīties, pažēloties, pavaimanāt. Ja tam visam vēl ir klausītāji, vēl labāk – piekritēji -, ko gan vairāk vēlēties! Šajā ziņā labāka temata kā “Kad mēs augām, tad tā negāja!” nav. Tomēr bieži vien jāatzīst – vaina jau ir arī manī pašā, jo nespēju tam laikam skriet […]

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
29
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
34

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
38

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
38

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
29

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi