Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Degvielas cena sasniegusi divu eiro robežu

Iveta Rozentāle
11:25
14.03.2022
7

Līdz ar Krievijas iebrukumu Ukrainā strauji pieaugušas degvielas cenas, dīzeļdegvielas cena pasaules biržā palielinājusies aptuveni par 70% un benzīna cena par 48%, ikviens iedzīvotājs, kurš izmanto personīgo auto, dažās pēdējās dienās izjūt krasu degvielas sadārdzinājumu, jo cena palielinājusies par vairākiem desmitiem centu litrā.

Vakar Cēsīs, degvielas uzpildes stacijā “Neste” pie pilsētas stadiona, dīzeļdegviela maksāja 1,877 eiro litrā, 95.markas benzīns – 1.937 eiro litrā, bet 98. markas benzīns – 1.977 eiro litrā. Piebalgas ielas “Circle K” un “Viršos” pie dzelzceļa stacijas dīzeļdegviela maksāja 1,854, 95.markas benzīns 1,914.

Šonedēļ publiskotā Eiropas Komisijas (EK) informācija par iepriekšējo nedēļu liecina, ka Latvijā litrs 95.markas degvielas nedēļā no 1.marta līdz 7.martam maksāja vidēji 1,689 eiro. Februāra pēdējā nedēļā 95.markas degvielas vidējā cena bija 1,601 eiro par litru. Pagājušā nedēļā vidējā dīzeļdegvielas cena sasniedza 1,603 eiro par litru, bet nedēļu iepriekš tā bija 1,476 eiro par litru. Komisijas dati liecina, ka pēdējā laikā katru nedēļu tiek uzstādīti jauni cenas rekordi.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija saistībā ar straujo degvielas cenu palielinājumu vērsusies pie satiksmes ministra Tāļa Linkaita un Autotransporta direkcijas, lūdzot pārskatīt reģionālo pasažieru pārvadājumu ar autobusu īstermiņa līgumu cenas. Asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks analizējis: “Šobrīd saistībā ar degvielas, kā arī pārējo energoresursu cenu pieaugumu palielinājušās visas izmaksas. Tie ir tieši zaudējumi pārvadātājiem, jo cena netiek pārskatīta.”

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atzinusi, ka Sabiedriskā transporta padomes dienaskārtībā nav jautājuma par sabiedriskā transporta biļešu cenu izmaiņām, bet, ņemot vērā degvielas cenu lielo ietekmi uz kopējiem sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumiem, nav izslēgts, ka tuvākajā laikā tarifi varētu tikt pārskatīti.

Lai gan Zaļo un zemnieku savienība bija rosinājusi vakardienas Saeimas sēdē izskatīt divus likumprojektus, kas samazinātu akcīzes nodokli degvielai, deputāti tos nolēma neiekļaut darba kārtībā. Debatēs pie frakcijām nepiederošais deputāts Vjačes­lavs Dombrovskis norādīja: “Deg­vielas cenu pieaugums, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās kopējo inflāciju faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem.”
Savukārt deputāts Krišjānis Feldmans pauda, ka jau gaidīja, ka, sākoties karam un pieaugot visu energoresursu cenām, opozīcija iesniegs “populisma pilnu likumprojektu”. Politiķis norādīja, ka pašlaik ukraiņi karo arī par mums un ka brīvība maksā naudu: “Īstermiņā jārēķinās ar cenu pieaugumu, līdz tās nostabilizēsies un tirgus sakārtosies. Ir jāpalīdz tiem, kuriem ir visgrūtāk, pie tā valdība jau strādā.”

Savukārt sabiedrības inici­atīvu platformā “Manabalss.lv” 17 dienu laikā savākti nepieciešamie 10 tūkstoši iedzīvotāju paraksti iniciatīvai samazināt akcīzes nodokli degvielai. Iniciatīvas autors Jānis Taube norāda, ka līdzīgi kā, piemēram, Polijā akcīzes nodokļa samazināšana degvielai būtu veids, kā kompensēt strauji pieaugušās degvielas cenas gala patērētājam. Viņš ir pārliecināts, ka degviela nav luksusa prece, bet nepieciešamība cilvēku ikdienas gaitās.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norādījis, ka Latvijā degvielas cenu kāpumu var ierobežot akcīzes nodokļa samazināšana un atteikšanās no biokomponentēm, jo biopiejaukums degvielai tiek ražots no augu valsts produktiem, piemēram, no kviešiem, kukurūzas, kā arī rapša, un nozīmīga šo kultūraugu audzētāja ir Ukraina, kurā karadarbības dēļ šogad ražas, visticamāk, nebūs: “Līdz ar to mēs ievērojami iegūtu cenā un mazinātu risku, ka mums šie produkti ir jāiepērk. Mēs varētu lietot tīrus naftas produktus.” Tāpat viņš vērtēja, ka risinājums degvielas cenas kāpuma ierobežošanai ir Finanšu ministrijas kompetencē.

Viņš arī atzina, ka pēdējās dienās ir audzis pieprasījums pēc degvielas, ar ko degvielas tirgotāji nebija rēķinājušies. “Ažiotāža ir radījusi papildu pieprasījumu, kas nebija paredzēts martā. Mēs nevaram pārkārtoties un tik ātri nosegt visas vajadzības, kas ir negaidīti palielinājušās.” Tajā pašā laikā O.Karčevskis uzsver, ka degviela Latvijā pietiks, lai gan ir nelielas īslaicīgas grūtības. “Degviela uz Latviju dodas pa ierastajiem ceļiem parastajos grafikos,” piebilda Ojārs Karčevskis.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš skaidrojis, ka degvielas cena varētu turpināt kāpt, paies laiks, kamēr tirgū nostabilizēsies jaunais cenu līmenis. Lai gan pavisam nesen premjers aicināja cilvēkus mašīnās braukt pa vienam vai vienas mājsaimniecības ietvaros, tagad Kariņš aicina: “Cilvēkus, kas ikdienā brauc ar automašīnu, aicinu padomāt – valstī ir sabiedriskais transports, kā arī padomāt, kā racionālāk varētu izmantot auto, varbūt var braukt kopā ar kaimiņu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
42

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
39

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi