Sestdiena, 27. aprīlis
Vārda dienas: Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne

Izjaukt labi funkcionējošu sistēmu

Jānis Gabrāns
07:09
01.08.2018
2

Nesen masu medijus un sociālos tīklus apskrēja ziņa par Konkurences padomes (KP) secinājumu attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskajām apskatēm.

Padome secinājusi, ka valsts nepamatoti liedz privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transport­līdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū. KP uzskata, ka šīs funkcijas jāuztic arī autoservisiem, nevis tikai Ceļu satiksmes drošības departamentam (CSDD). Kā optimālu risinājumu konkrētajam tirgum Konkurences padome piedāvā valstij saglabāt uzņēmumu akreditācijas un uzraudzības funkciju, kamēr transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli uzticēt privātajam sektoram- servisiem un remontdarbnīcām -, kas vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli.

KP norāda, ka esošās sistēmas radītie konkurences ierobežojumi atstāj negatīvu ietekmi uz tiešajiem pakalpojuma saņēmējiem – patērētājiem. “Tikai brīvas konkurences apstākļos patērētāji var saņemt cenas, kas ir konkurētspējīgas un atspoguļo patieso tirgus situāciju. Noslēgtā tirgus apstākļos pēdējo desmit gadu laikā patērētājiem izmaksas par tehniskās kontroles veikšanu augušas par 50-60%. Salīdzinājumā ar citām ES valstīm, Latvijā tās ir vienas no augstākajām, kamēr Baltijā – augstākās.”

Komentējot norādi par augsto cenu, Satiksmes ministrija uzsver, ka Latvijā ir ceturtā zemākā cena Eiropas Savienībā, lētāks pakalpojums ir tikai Maltā, Bulgārijā, un Lietuvā. CSDD, atsaucoties uz KP ziņojumā minēto piemēru par Zviedriju, kur 2010. gadā tika atvērts tehniskās apskates tirgus un kopš tā laika tehniskās kontroles punktu skaits palielinājies trīs reizes, norāda uz kādu noklusētu informāciju. Proti, pakalpojuma cena šajā valstī palielinājusies pusotru reizi, turklāt attālākos reģionos pakalpojuma pieejamība būtiski pasliktinājusies.

Mūsu valstī bieži tiek uzsvērts, ka brīvais tirgus ļaus samazināt cenas, taču piemēri ar elektrību un gāzi rāda pretējo. Tāpēc maz ticams, ka tā būs šobrīd, jo patiesībā maksa nebūt nav liela, aptuveni 30 eiro. Jā, dodoties uz CSDD, nākas nolikt krietni lielāku summu, bet atceramies, ka lielāko daļu veido ikgadējais ceļu ekspluatācijas nodoklis, kas tāpat būs jāmaksā.
Pēc Konkurences padomes paziņojuma CSDD informēja, ka no 2020. gada vairs neveiks automašīnu tehniskā stāvokļa kontroles. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem no 2023. gada tehniskās kontroles veicējus izvēlēsies konkursā, izsludinot publisko iepirkumu. Savukārt laikā no 2020. gada līdz 2023. gadam notiks pārejas periods uz jauno sistēmu, par kuru patlaban notiek juridiskais izvērtējums.

Autoservisa “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins, lūgts komentēt izmaiņas, sāk ar retorisku jautājumu: “Gribētu zināt, kas esošajā situācijā ir slikti, ka tā jāmaina? Ja reiz tāda kārtība iedibināta, lai tā darbojas. Apska­tes stacijas ir Cēsīs, Valmierā, Siguldā, visur moderni aprīkotas. Nesaprotu, kā interesēs tas tiek darīts, kādu naudu kāds grib pārdalīt.
Pilnīgi droši, ka lētāks pakalpojums nekļūs, jo būs prasības, kādām iekārtām jābūt, tās maksās naudu, būs izdevumi. Servisos strādājošajiem tagad patiesībā ir vieglāk. Sagatavojam automašīnu, īpašnieks dodas uz tehnisko apskati pie neatkarīga novērtētāja. Gribu teikt, ka korupcija šajās apskates stacijās ir neiespējama, darbojas videonovērošana, darbinieki zina, ka jebkurā brīdī var ienākt pārbaudītājs. Neticu, ka kāds gatavs iedot uzlīmi mašīnai, kam tā nepienākas. Vai tā nenotiks dažādos servisos, to neviens nevar garantēt.

Esam “Toyota” autorizēts serviss, mums ir viss nepieciešamais aprīkojums arī tehniskās apskates veikšanai, ja būs iespēja, to arī darīsim godprātīgi. Mums kontrole no koncerna puses ir ļoti stingra, nav nekādas atkāpes, to nepieļaujam arī savā darbībā.”

Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Konti­nents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš norāda, ka šobrīd nav skaidrības, kas notiks, kad CSDD šo pakalpojumu vairs nesniegs. Viņš arī atzīst, ka vienmēr var diskutēt par jautājumu, vai esošo situāciju nepieciešams mainīt: “Kā uzņēmējs teikšu, vienmēr visu var darīt labāk, citādāk, arī šajā sistēmā kaut ko varētu uzlabot. Gribu norādīt, ka CSDD visus būtiskos defektus ne vienmēr pamana, mēs kontroli veicam stingrāk, norādot, ko vajadzētu nomainīt, cits jautājums, vai auto īpašnieks to izvēlas darīt, vai dodas uz tehnisko apskati cerībā, ka izspruks. Šobrīd grūti izdarīt kādu vērtējumu, jo nav zināms, ne kāds būs šis pārejas posms, ne kādi noteikumi būs servisiem, kuri vēlēsies pretendēt uz tehniskās apskates veikšanu.”

Aptaujājot autovadītājus, viņu teikto varētu apkopot šādā atziņā: “Konkurences padomes teiktais, ka autoservisi vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli, rada bažas, ka turpmāk iegūt skates uzlīmi būs dārgāk. Līdz šim vispirms varēja aizbraukt uz skati, kur konstatē trūkumus, tad doties uz autoservisu. Ja vispirms aizbrauc uz servisu, tur sastāda veselu sarakstu, kas jāmaina. Bet ja pēc tam, mašīnu neremontējot, aizbrauc uz apskati, var izrādīties, ka gandrīz neko no minētā neuzrāda. Ja skates būs servisu rokās, tur teiks, ka viss jātaisa, vien tad var dot uzlīmi. Varbūt necels maksu par apskati, toties pelnīs uz vajadzīgajiem remontiem.”

To, ka autovadītāji pozitīvi novērtē esošo sistēmu, liecina tas, ka 2016. gadā portālā manabalss.lv sākās parakstu vākšana, lai tehniskās apskates veikšana tiktu nodota arī sertificētiem servisiem, bet divos gados anonīmā balsojumā savāktas vien 1492 balsis.

Informācijai – Latvijā vieglo automašīnu vien ir vairāk nekā 700 tūkstoši.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ķīmiskās gaisa taciņas jeb sazvērestības teorija interneta dzīlēs

05:23
25.04.2024
21

Pieļauju, ka daudzi būs dzirdējuši sazvērestības teorijas par lidmašīnu atstātajām baltajām svītrām debesīs. Atzīšos, pati par šīm lietām uzzināju diezgan nesen – laikā, kad fiziķu un citu ļaužu nelielu izsmieklu izpelnījās jau tā neveiksmīgi labo slavu zaudējušais sportists Mairis Briedis. Chemtrails jeb ķīmiskās gaisa taciņas, kā es to latviskoju avīzes lasītāju labākai izpratnei, ir sazvērestību […]

Valsts bez savas vīzijas

15:13
22.04.2024
44

Latvija ir valsts, kurā ciena savu valodu, ir senas tradīcijas, bagāts kultūras mantojums. Tāpat vienmēr uzsvērts, ka Latvijā ir ļoti skaista daba, turklāt te varam piedzīvot visus četrus gadalaikus. Bet vai tas ir pietiekami, lai ieinteresētu ārvalstu investorus ieguldīt? Acīmredzot nē. To apliecina arī Rīgas Ekonomikas augstskolas un Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) veiktais pētījums […]

Krievijas iedzīvotāju portrets martā

15:13
22.04.2024
26

Aptaujas un socioloģiskie pētījumi vismaz vairākus gadus nedod precīzu un patiesu Krievijas iedzīvotāju uzskatu un nostājas ainu. Tomēr zināmu priekšstatu, ko iedzīvotāji vēlas, no kā baidās un no kādām atbildēm izvairās, aptaujas vieš. Levadas Centrs, kurš jau sen Krievijā ieguvis “ārvalstu aģenta” statusu, martā veica divas interesantas aptaujas: Ļeņins un viņa loma Krievijas dzīvē un […]

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
66

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
63

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
31

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
8
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
9
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
6
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
35
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
39
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi