Ceturtdiena, 9. maijs
Vārda dienas: Staņislavs, Staņislava, Stefānija

Izjaukt labi funkcionējošu sistēmu

Jānis Gabrāns
07:09
01.08.2018
2

Nesen masu medijus un sociālos tīklus apskrēja ziņa par Konkurences padomes (KP) secinājumu attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskajām apskatēm.

Padome secinājusi, ka valsts nepamatoti liedz privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transport­līdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū. KP uzskata, ka šīs funkcijas jāuztic arī autoservisiem, nevis tikai Ceļu satiksmes drošības departamentam (CSDD). Kā optimālu risinājumu konkrētajam tirgum Konkurences padome piedāvā valstij saglabāt uzņēmumu akreditācijas un uzraudzības funkciju, kamēr transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli uzticēt privātajam sektoram- servisiem un remontdarbnīcām -, kas vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli.

KP norāda, ka esošās sistēmas radītie konkurences ierobežojumi atstāj negatīvu ietekmi uz tiešajiem pakalpojuma saņēmējiem – patērētājiem. “Tikai brīvas konkurences apstākļos patērētāji var saņemt cenas, kas ir konkurētspējīgas un atspoguļo patieso tirgus situāciju. Noslēgtā tirgus apstākļos pēdējo desmit gadu laikā patērētājiem izmaksas par tehniskās kontroles veikšanu augušas par 50-60%. Salīdzinājumā ar citām ES valstīm, Latvijā tās ir vienas no augstākajām, kamēr Baltijā – augstākās.”

Komentējot norādi par augsto cenu, Satiksmes ministrija uzsver, ka Latvijā ir ceturtā zemākā cena Eiropas Savienībā, lētāks pakalpojums ir tikai Maltā, Bulgārijā, un Lietuvā. CSDD, atsaucoties uz KP ziņojumā minēto piemēru par Zviedriju, kur 2010. gadā tika atvērts tehniskās apskates tirgus un kopš tā laika tehniskās kontroles punktu skaits palielinājies trīs reizes, norāda uz kādu noklusētu informāciju. Proti, pakalpojuma cena šajā valstī palielinājusies pusotru reizi, turklāt attālākos reģionos pakalpojuma pieejamība būtiski pasliktinājusies.

Mūsu valstī bieži tiek uzsvērts, ka brīvais tirgus ļaus samazināt cenas, taču piemēri ar elektrību un gāzi rāda pretējo. Tāpēc maz ticams, ka tā būs šobrīd, jo patiesībā maksa nebūt nav liela, aptuveni 30 eiro. Jā, dodoties uz CSDD, nākas nolikt krietni lielāku summu, bet atceramies, ka lielāko daļu veido ikgadējais ceļu ekspluatācijas nodoklis, kas tāpat būs jāmaksā.
Pēc Konkurences padomes paziņojuma CSDD informēja, ka no 2020. gada vairs neveiks automašīnu tehniskā stāvokļa kontroles. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem no 2023. gada tehniskās kontroles veicējus izvēlēsies konkursā, izsludinot publisko iepirkumu. Savukārt laikā no 2020. gada līdz 2023. gadam notiks pārejas periods uz jauno sistēmu, par kuru patlaban notiek juridiskais izvērtējums.

Autoservisa “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins, lūgts komentēt izmaiņas, sāk ar retorisku jautājumu: “Gribētu zināt, kas esošajā situācijā ir slikti, ka tā jāmaina? Ja reiz tāda kārtība iedibināta, lai tā darbojas. Apska­tes stacijas ir Cēsīs, Valmierā, Siguldā, visur moderni aprīkotas. Nesaprotu, kā interesēs tas tiek darīts, kādu naudu kāds grib pārdalīt.
Pilnīgi droši, ka lētāks pakalpojums nekļūs, jo būs prasības, kādām iekārtām jābūt, tās maksās naudu, būs izdevumi. Servisos strādājošajiem tagad patiesībā ir vieglāk. Sagatavojam automašīnu, īpašnieks dodas uz tehnisko apskati pie neatkarīga novērtētāja. Gribu teikt, ka korupcija šajās apskates stacijās ir neiespējama, darbojas videonovērošana, darbinieki zina, ka jebkurā brīdī var ienākt pārbaudītājs. Neticu, ka kāds gatavs iedot uzlīmi mašīnai, kam tā nepienākas. Vai tā nenotiks dažādos servisos, to neviens nevar garantēt.

Esam “Toyota” autorizēts serviss, mums ir viss nepieciešamais aprīkojums arī tehniskās apskates veikšanai, ja būs iespēja, to arī darīsim godprātīgi. Mums kontrole no koncerna puses ir ļoti stingra, nav nekādas atkāpes, to nepieļaujam arī savā darbībā.”

Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Konti­nents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš norāda, ka šobrīd nav skaidrības, kas notiks, kad CSDD šo pakalpojumu vairs nesniegs. Viņš arī atzīst, ka vienmēr var diskutēt par jautājumu, vai esošo situāciju nepieciešams mainīt: “Kā uzņēmējs teikšu, vienmēr visu var darīt labāk, citādāk, arī šajā sistēmā kaut ko varētu uzlabot. Gribu norādīt, ka CSDD visus būtiskos defektus ne vienmēr pamana, mēs kontroli veicam stingrāk, norādot, ko vajadzētu nomainīt, cits jautājums, vai auto īpašnieks to izvēlas darīt, vai dodas uz tehnisko apskati cerībā, ka izspruks. Šobrīd grūti izdarīt kādu vērtējumu, jo nav zināms, ne kāds būs šis pārejas posms, ne kādi noteikumi būs servisiem, kuri vēlēsies pretendēt uz tehniskās apskates veikšanu.”

Aptaujājot autovadītājus, viņu teikto varētu apkopot šādā atziņā: “Konkurences padomes teiktais, ka autoservisi vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli, rada bažas, ka turpmāk iegūt skates uzlīmi būs dārgāk. Līdz šim vispirms varēja aizbraukt uz skati, kur konstatē trūkumus, tad doties uz autoservisu. Ja vispirms aizbrauc uz servisu, tur sastāda veselu sarakstu, kas jāmaina. Bet ja pēc tam, mašīnu neremontējot, aizbrauc uz apskati, var izrādīties, ka gandrīz neko no minētā neuzrāda. Ja skates būs servisu rokās, tur teiks, ka viss jātaisa, vien tad var dot uzlīmi. Varbūt necels maksu par apskati, toties pelnīs uz vajadzīgajiem remontiem.”

To, ka autovadītāji pozitīvi novērtē esošo sistēmu, liecina tas, ka 2016. gadā portālā manabalss.lv sākās parakstu vākšana, lai tehniskās apskates veikšana tiktu nodota arī sertificētiem servisiem, bet divos gados anonīmā balsojumā savāktas vien 1492 balsis.

Informācijai – Latvijā vieglo automašīnu vien ir vairāk nekā 700 tūkstoši.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
31

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
26

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
20

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
20

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
41

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Dzīve ar suni

13:00
30.04.2024
41

Pieņemt ģimenē suni ir atbildīgs lēmums, tam nav jātop emociju virpulī, bet gan ar prātu, apdomātu attieksmi. Vispirms ir jāapsver daudzi faktori, piemēram, vai ir pietiekami daudz finanšu resursu, lai nodrošinātu dzīvnieka veselību un labklājību.    Manam četrkājainajam mīlulim nesen radās veselības problēmas, un katrs ārstēšanās solis prasa diezgan lielus izdevumus. Svarīgi saprast, ka suns […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
31
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
22
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
24
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
46
Druva raksta:

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
25
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Sludinājumi