Sestdiena, 4. maijs
Vārda dienas: Gints, Uvis

Ar vilcienu ātrāk, bet lielceļi put

Sarmīte Feldmane
15:18
11.12.2019
1

Lai sabiedrību informētu par Satiksmes ministrijas aktualitātēm, redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Sarunu viņš sāka ar ziņu, kas īpaši iepriecinās liepēniešus – pasažieru iecienītais vilciena reiss, šogad atklātais darba dienu Cēsu ekspresis sācis kursēt no/līdz Valmierai, un pieturvieta ir arī Lode.

“Izmaiņas ir arī citos maršrutos. Pasažieriem jāseko informācijai. Ne visi reisi piestās Melturos,” skaidroja ministrs un uzsvēra, ka ir vērtēts – ja brauc ar auto, ievērojot satiksmes noteikumus, tad valmierieši ar vilcienu Rīgā nokļūst tādā pašā laikā. Par to, ka šāds ekspresis iedzīvotājiem ir izdevīgs, liecina pasažieru skaita palielināšanās. Šī gada 3.ceturksnī bija par 38% braucēju vairāk nekā 2018.gada 3.ceturksnī.
“Dzelzceļš Latvijā ilgus gadus pievērsās nevis pasažieru, bet kravu pārvadājumiem. Tika domāts par to infrastruktūru. Mēģinām tomēr parādīt, ka vilciens var būt ātrāks, loģiski savienots ar autobusu kustību, tad ar to ir ērti braukt uz darbu, skolu un mājās. Par elektriskajiem vilcieniem ir noslēgts iepirkuma līgums, jauni vilcieni būs 2022.gadā. Līdz gada beigām jātiek skaidrībā, ko darīsim ar dīzeļvilcieniem. Tie ražoti padomju laikā, un vairs nevar dabūt rezerves daļas. Katrs vilciens ir kā muzeja eksponāts.

Vienmēr minu Cēsis un Siguldu kā labo piemēru, jo dzelzceļa stacija, autoosta, vieta, kur novietot velosipēdus un atstāt automašīnas, ir vienuviet. No 2021.gada lielākajām dzelzceļa stacijām jā­kļūst par pārsēšanās punktiem – atbrauc ar autobusu vai mašīnu, atstāj to un pārsēdies vilcienā. Amatas pašvaldība ir iegādājusies Ieriķu staciju, cerams, ka tai tiks rasts racionāls pielietojums,” teica ministrs.
“Druvas” lasītājiem, protams, ļoti interesē lauku ceļi, to atjaunošana, uzturēšana.

“Eiropas Savienības nauda beidzas, un ceļu nozarē sākas liesie gadi. Ceļi tiks uzturēti, ziemā iztīrīti. Latvijā ceļu tīkls ir ļoti liels, tas jāizvērtē racionāli. Arī nākotnē tiek domāts par galveno ceļu rekonstrukciju. Vidzemes šoseja pie Sēnītes un no Rīgas uz Jūrmalu ir patlaban vērienīgākie darbi. Taču reģionālajiem un vietējiem ilgtermiņa ieguldījumiem naudas nebūs. Kur veidosies avārijas situ­ācijas, tās tiks novērstas, bet naudas brauktuvju atjaunošanai nav. Cerams, no 2021.gada otras puses varēs atvērt arī ceļu uzturēšanas tirgu. Tas tiks darīts uzmanīgi. Vērtējam katru variantu, kā izdarīt nevis lētāk, bet kvalitatīvāk un ietaupīt, lai pēc tam nav jāremontē. Patlaban “Latvijas Autoceļu uzturētājam” ir monopols,” skaidroja T.Linkaits.

Baltie lielceļi un novadi

Lauciniekus, protams, visvairāk uztrauc grants ceļu stāvoklis. “Visi esam izauguši ar baltajiem lielceļiem. Latvijā vairāk nekā puse ir grants ceļu, Lietuvā nedaudz vairāk par 30 procentiem. Tāda ir reālā situācija. Ir ceļu atputekļošanas programma. Ja ceļš tuvu mājām, tas tiek apstrādāts, lai neput. Saprotu, pavasaros un rudeņos, kad ceļi pārmitri, ir problēmas. Protams, cilvēku prasības pieaug, un gribas, lai līdz mājai var aizbraukt pa asfaltu.

Ceram, ka lielu daļu vietējo ceļu izdosies atdot pašvaldību pārziņā. Līdzi tiks dots mērķfinansējums, pašvaldība varēs izvērtēt, kā to ieguldīt. Tā naudu var sadalīt loģiskāk. Saprotams, ka sniega tīrītājs vismaz iztīrīs galvenos, tad reģi­onālos un tikai pēc tam vietējos ceļus. Savukārt pašvaldība, kas labi pārzina situāciju, organizēs tīrītāja maršrutus tā, kā ērtāk iedzīvotājiem.

Cerīgi vērtēju administratīvi teritoriālo reformu. Ja resursus koncentrē, tos var racionālāk izmantot. Vairāk gudru galvu kopā var izmantot lielākas iespējas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ceļu atbalsta programmu. Paredzēts, ka vairāku gadu laikā 300 miljoni eiro būs tieši novadu ceļiem. Satiksmes ministrija iedevusi informāciju, kādā stāvoklī ir ceļi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kopā ar paš­valdībām izvērtēs, kurus programmas ietvaros sakārtos,” stāstīja ministrs.

Viņš atzina, ka kopumā ministrijai sadarbība ar pašvaldībām ir laba. “Cenšos pabūt visās pašvaldībās. Esmu vidzemnieks, šo pusi labi zinu. Reģionālie ceļi būvēti vienlaikus, un tagad vienlaikus tie brūk. Man bieži prasa, vai varu apsolīt, ka tiešām kāds konkrēts ceļš tiks sakārtots. Esmu uzmanīgs ar solīšanu. Tie, kuri jau ielikti valsts bāzes finansējumā, noteikti tiks rekonstruēti,” sacīja T.Linkaits.

Kvalitātei jābūt

Runājot par pārbūvēto autoceļu kvalitāti, ministrs atzina, ka ceļinieki strādā godam. Protams, katrs ceļš vai posms ir citāds, ar to jārēķinās. “ Kaut vai Vidzemes šosejas Bērzkroga posms. Tas ceļiniekiem bija pārbaudījums – ieplakas, grāvji, noslīdeņi. Ar aizdomām skatījāmies, kā igauņiem, kas izpildīja šos darbus, veiksies. Rezultāts ir pietiekami labs. Lietuvas pierobežā tika uzklāts dubultās virsmas segums, to jau vienreiz firma par saviem līdzekļiem pārtaisīja, tagad gaidām pavasari, bet atkal jāpārtaisa. Arī Tukumā uzklāja jaunu segumu, un akmeņi bojā mašīnu stiklus. Tā kā situācijas ir dažādas. Redzam, ka arī pieredzējušām firmām ar pirmo reizi nesanāk. Visticamāk, darbu vadītāji nespēj visur un vienmēr būt klāt. Tā kā ieviesta garantiju sistēma, ceļu būvnieki par saviem līdzekļiem pārtaisa tikmēr, līdz ceļš ir uzbūvēts kvalitatīvi.

Protams, būtisks jautājums ir kadri. Jau tagad runā, kad sāksies “Rail Baltic” būvniecība, ceļiniekiem tur būs daudz darba un nebūs, kas atjauno ceļus. Tas ir pārspīlējums. Vismaz pirmajos gados darbs būs celtniekiem, nevis ceļu būvniekiem. 2020.gada beigās jau Rīgas dzelzceļa stacijā sāks iekārtot būvlaukumu. Pēc tam lidostā būs dzelzceļa stacijas būvniecība. Tā kā ceļiniekiem varbūt 2022.gadā būs darbs “Rail Baltic”.”
Satiksmes nozares saimniecība ir liela: lidostas, ostas, ceļi, sakari. Ministrs Tālis Linkaits vērtē, ka gada laikā izdevies paveikt diezgan daudz.

***

2020. – 2022. gadam paredzēts

2020.gadā ceļa Ērgļi – Drabeši 4, 26 kilometru posma, (no 44,52 līdz 48,77 km) un autoceļa Cēsis – Raiskums – Auciems 1,3 km (no 5 līdz 6.3 km) – divkārtu virsmas apstrāde.

No 2022. līdz 2023.gadam plānots autoceļa Umurga – Cēsis – Līvi segas pārbūve 12,93 kilometru posmā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
34

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Dzīve ar suni

13:00
30.04.2024
40

Pieņemt ģimenē suni ir atbildīgs lēmums, tam nav jātop emociju virpulī, bet gan ar prātu, apdomātu attieksmi. Vispirms ir jāapsver daudzi faktori, piemēram, vai ir pietiekami daudz finanšu resursu, lai nodrošinātu dzīvnieka veselību un labklājību.    Manam četrkājainajam mīlulim nesen radās veselības problēmas, un katrs ārstēšanās solis prasa diezgan lielus izdevumus. Svarīgi saprast, ka suns […]

Katram savu melu detektoru

16:44
29.04.2024
35

Attīstoties tehnoloģijām un straujiem soļiem ienākot mākslīgajam intelektam, ikdiena kļuvusi gluži neparedzama. Un, manuprāt, nedrošāka, jo nu jau vairs nevar zināt, kad saskaramies ar patiesu un reālu cilvēku, balsi vai rakstītu ziņu, kad ar kaut ko tikai īstenību atdarinošu. Un neviens jau šodien nevar pateikt, cik tālu tas aizies, attīstīsies, kas mūs vēl sagaida. Vien […]

Ne tikai šīfera jumts var aizbraukt

16:42
28.04.2024
40

Aktuālu jautājumu, problēmu ikdienā netrūkst. Ik pa laikam kāda no piesārņotās ūdenstilpes izpeld krastā, jo kāds atceras vai kādam pienācis brīdis, kad jāatgādina. Gluži vienkārši – ziniet, par to jādomā un jārīkojas. Nupat plašsaziņas līdzekļi mudina ikvienu pievērst uzmanību    azbestu saturošiem materiāliem. Vienkārši sakot – šīferim. Par to, ka šis jumta segums ir kaitīgs, […]

Notikumu vērtējums un propaganda

16:39
27.04.2024
28

Karš Ukrainā uztveri un notikumu vērtējumus padarījis melnbaltus. Un attieksme pret karu tiešām nav iespējama neitrāla vai atbalstoša, tas ir kļuvis par lakmusa papīriņu mūsu cilvēciskumam, labā unļaunā izpratnei. Piemēram, ir zināms, ka notiesātie noziedznieki Krievijā var saņemt apžēlošanu un neatgriezties ieslodzījuma vietā, ja piesakās karot. Protams, ja vien frontē paliek dzīvi. Nupat šāda iespēja […]

Ķīmiskās gaisa taciņas jeb sazvērestības teorija interneta dzīlēs

05:23
25.04.2024
35

Pieļauju, ka daudzi būs dzirdējuši sazvērestības teorijas par lidmašīnu atstātajām baltajām svītrām debesīs. Atzīšos, pati par šīm lietām uzzināju diezgan nesen – laikā, kad fiziķu un citu ļaužu nelielu izsmieklu izpelnījās jau tā neveiksmīgi labo slavu zaudējušais sportists Mairis Briedis. Chemtrails jeb ķīmiskās gaisa taciņas, kā es to latviskoju avīzes lasītāju labākai izpratnei, ir sazvērestību […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
27
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
39
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
27
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
63
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
53
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi