Inese Freivalde, psiholoģe:
– Klases audzinātājs ir viens no pirmajiem skolā, kurš var pamanīt vardarbību. Jāpievērš uzmanība bērniem, kuri ir klusāki, nomāktāki, vai tieši pretēji – kļuvuši agresīvi. Ja bērns sāk kavēt mācības, arī tas ir iemesls vērošanai. Jāpamana izmaiņas uzvedībā. Vieglāk situācijas risināt, ja starp kolēģiem ir izstrādāta sadarbības shēma. Ja ir aizdomas par vardarbību, bērna ciešanām, tad jānoskaidro fakti. Ja atklājas vardarbība, kad skaidri redzami pārdzīvojumi, tad pirmais solis ir aicināt šo bērnu vai pusaudzi uz sarunu. Var gadīties, ka ar klases audzinātāju vai citu pedagogu, kuram bērns uzticas, viņš sāks runāt par savām bailēm. Parunājot ar bērnu, var palēnām noskaidrot, kurš un kāpēc dara pāri. Ierasti skolās mēdz būt psiholoģiskā mobinga vai vardarbības situācijas – ilgstoša emocionāla iespaidošana. Skolotājiem ir jāaicina uz sarunu arī pāridarītāji. Un atkal šīs sarunas jārisina individuāli. Pāridarītājam ir jāsaprot, ka skola iejaucas un stingri formulē – tādas lietas vairs nenotiks. Tos, kuri dara pāri, var bremzēt skolas komanda, jo visbiežāk vienaudžu konflikti notiek skolā, tās apkārtnē, ārpus mājas. Ja situācija nav ārkārtēja, tad sākotnēji tā jārisina skolā. Vecāku atbalsts ir ļoti svarīgs bērnam, kurš cieš, bet ko runāšanās ar vecākiem dos pāridarītājiem?
Skolu vidē var ciest bērns no bērna pāridarījuma, diemžēl arī skolotāja pāridarījuma, un ir situācijas, kad pats skolotājs ir cietējs.
Kā rīkoties pedagogam? Viņa darbs ir grūts un spēki nav neizsmeļami, bet svarīgākais – visās konfliktsituācijās skolotājam ir jājūt aizmugure. Ir svarīga skolas vadības nostāja. Ja bērns jūt, ka var pateikt skolotājam rupjību, bet par to nekas nebūs, tad droši vien viņš tā turpinās. Nevar runāt, ka pie mums ir demokrātija un bērnu rīcību nav iespējams ietekmēt. Var, bet jāzina pareizais veids. Ja situācija ir pavisam problemātiska , tad jāiesaistās sociālajiem darbiniekiem, policijai. Skolēni jūt nostāju. Jābūt konsekvencei. Ir skolotāji, pret kuriem neviens neatļaujas ne vaļības, ne rupjības.
Komentāri