Sestdiena, 27. jūlijs

Druva
26.01.2008

Dziedniecisko spēku apvienojums

Pagājis pusgads, bet cēsniece Gunta Romanovska arvien jūt siltumu, kas viņu apņēma Ukrainā divu nedēļu atpūtas braucienā. Ne jau tāpēc, ka jūlija vidū Krima atbraucējus no Latvijas – divas ģimenes – sagaidīja ar 38 grādu svelmi, kura par lietus gāzi pārvērtās tikai pēdējā ceļojuma dienā, bet tāpēc, ka Krimas dabas skaistums un dziedniecisko spēku apvienojums bija kā brīnums.

Braucienam uz Ukrainu Gunta gatavojusies divus gadus. Pirkti un lasīti ceļveži, meklētas publikācijas par Krimu, pētītas kartes. Ceļojums iecerēts bez tūrisma kompāniju padoma vai atbalsta.

Atbalstījusies uz trim bilžu albumiem, kas glabā ceļojuma iespaidu attēlus, Gunta saka, ka uz Krimu braukt ir vērts: ” Tur tūristi gaidīti, ikviens – no taksometra šofera līdz tirgus sieviņai, no greznas mājas īpašnieka līdz cilvēkam, kurš var atļauties izīrēt gultas vietu – gatavs uzņemt ciemiņus un ir laipns.”

Uz Krimu jābrauc šodien

”Par Krimu tik daudz bija dzirdēts, kā braukuši uz Melno jūru, ko piedzīvojuši, bet mums ar ģimenes draugiem tā bija nezināma vieta. Par mūsu izvēli bija nesapratnes pilni jautājumi: ”Ko tur darīsiet, tur viss tagad ir palicis dārgāks nekā pirms pieciem gadiem. Tur bardaks kļūst arvien lielāks.” Tikpat kā nekādu bardaku nejutu. Varbūt ar to saskaras biznesmeņi, jo zinu, ka arī latvieši Krimā taisa biznesu. Nevaru spriest par visu Ukrainu, bet Krimā, kur cilvēki pārtiek no tūrisma, tas viņus uztur, visur palīdzēs, izstāstīs, parādīs.

Neesmu avantūras cilvēks, jo iepriekš visu mēdzu izdomāt, bet šoreiz mans atvaļinājums bija tīrā avantūra. Mums bija tikai lidmašīnas biļetes turp un atpakaļ. Nezinājām, kur nakšņosim, kaut līdzi bija arī divi bērni. Bet spriedām – tur ir tik silts, ka vienu nakti var pārlaist arī parkā uz soliņa. To nevajadzēja. Piedāvājumu daudz, uz ielas nav jānakšņo.

Uz Krimu devāmies ar visdārgāko transportu – lidmašīnu – visdārgākajā tūrisma sezonā. Ietaupījām vienīgi to, ka uz Ukrainu nevajag vīzu. Mēs nebraucām gulēt pie jūras, bet ekskursijā, jo daudz gribējām redzēt. Divu nedēļu brauciens (biļetes, īre, ekskursijas, pārtika, suvenīri) katram no mūsu ģimenes izmaksāja 400 latu. Kur Rietumos par tādu naudu var nodzīvot divas nedēļas?

Uz Krimu jābrauc šodien, kaut vai tūlīt, jo tā ir zeme, kur visu gadu, katru dienu kaut kas zied. Pirmā avantūra un politika

Ne visu, ko iepriekš nolemj, var īstenot, arī apņemšanos neņemt pirmo mašīnu, pirms katras rīcības visu kārtīgi apdomāt. Simferopoles lidostā, sajūtot Krimas svelmi un zinot, ka esam ar ceļa somām, lētais transports – trolejbuss bez kondicionētāja vairs nebija prātā. Sēdāmies pirmajā mašīnā. Toties mūs ne tikai aizvizināja uz Alupkas pilsētu (zinātāji Cēsīs ieteica, liels paldies par to) un pa ceļam pastāstīja, kas un kā, bet arī vadāja pa pilsētu, kamēr atradām piemērotu mājvietu.

Nebijām gatavi, ka lidostā nāksies deklarēties, aizpildot kartīti – kas esi, kāpēc esi Ukrainā, norādot, kur apmetīsies, par ko mums tobrīd nebija pat nojausmas. Bet lidostā netrūkst reklāmu, un vienu no redzamajām adresēm arī ierakstījām.

Krimā mani apbūra daba un laipnie cilvēki. Dzīvojām pilsētā, apmēram kā Cēsis, bet to tikpat kā nejutām. Visapkārt parki, cipreses. Siltums, jūras krasts – jauki. Nenoliedzu, bija arī netīrība – samētātas pudeles, pārbāzti konteineri un apkārt kaudzes. Tūrisma objektos, pie pilīm tā nebija.

Krima esot kā planēta miniatūrā. Tāpēc arī iekārota un iekarota. Kādi tik kari nav gājuši pāri. Krievijas pakļautībā tā bijusi no 1774. gada.1954. g. Ņ. Hruščovs izdeva rīkojumu Krimu pievienot Ukrainai. Tagad Krievija iecerējusi to atgūt. Krima ir Ukrainas autonomā republika ar 2,4 miljoniem iedzīvotāju, vairāk nekā 80 tautībām. Ap 65 procentiem Krimā ir krievi, ukraiņi ap 13. Pēc tautas izsūtīšanas 1944. gadā tikai 80. gadu beigās senču dzīvesvietās varēja atgriezties Krimas tatāri, kuri tagad 18 procenti.

Tatāri par vēsturi un tiesībām, neatgūtajiem mantojumiem nerunā bez sarūgtinājuma. To apliecināja arī tirgū sastaptā Krimas tatāriete. Krievi uzskata, ka Baltijai neatkarība pienācās, bet Krimai jāatgriežas Krievijas sastāvā.

Par Baltiju nedzirdējām sliktas atsauksmes. Tirgū sieviete teica: ”Vilis Lācis ir mans mīļākais rakstnieks. Visas viņa grāmatas esmu izlasījusi.” Aizņem sauļošanās vietu

Dienvidkrima ir kalni ar mežiem un krūmājiem, kā arī šaura piekrastes josla. Dzīvojām tieši pie jūras. Padomju laikos visām piekrastē uzceltajām garāžām tagad uzbūvēts otrais stāvs, tās pārveidotas par viesnīcām. No akmeņainās jūrmalas, kas nosēta ar dvieļiem – laikus aizņemtām sauļošanās vietām – pa laipu var ieiet jūrā un pa kāpnītēm sasniegt ūdeni, kur jau pāri galvai. Man vajag drošības sajūtu, ka varēs aizsniegt dibenu, tāpēc jutos neomulīgi. Izrādījās, simts metrus tālāk ir pludmale ar maziem akmentiņiem, ar pakāpenisku ieiešanu jūrā. Ļoti jauka vieta. Ūdens silts, dzidrs un sāļš – ceļ virs līmeņa. Tur arī rītos un vakaros dzīvojām un peldējāmies. Pa dienu ir tik karsts, ka retais uzturas pludmalē.

Viesnīcā par vietējo sadzīvi maz ko uzzinājām, bet no stāstītā sapratu, ka vasarās paši pārvācas uz dārza mājiņām vai vairākas ģimenes vienā dzīvoklī, lai īpašumus maksimāli izīrētu iebraucējiem. Tāpēc var dabūt gultas vietu, slēdzamu istabu vai māju ar baseinu. Katrai gaumei un rocībai.

Iepirkāmies tirgū. Grūti pierast, ka veikalos nav pašapkalpošanās. Nevarēja preci aptaustīt un izpētīt. Pārtikām no augļiem un dārzeņiem. Viss nogatavojies, garšīgs. Pārdevēji tā arī reklamēja preci. Ja lielais arbūzs nepatikšot, otrā dienā pusi ņemšot atpakaļ, lai samainītu pret labāku. Ļoti garšīgi tomāti. Sīpoli tikai tādi, kādi Krimā izaugot. Mēs paši gatavojām ēst, uz ēdnīcām reti gājām. Bet vispār karstumā ēst negribējās. Vienmēr vajadzēja līdzi ūdeni. Minerālūdens pudele – jo tuvāk jūrai pirkta, jo dārgāka.

Flotes diena Sevastopolē

Braucot uz Krimu, iesaku kartes sapirkt jau Latvijā. Pirku ”Jāņa sētas” grāmatnīcā, arī Krimas ceļvežus krievu valodā. Uzzināju, ka Alupka ir izdevīga vieta. Piedāvājums milzīgs. Uz ielām tūrisma firmas piedāvā visdažādākos maršrutus.

Labi, ka pamanījām svētkus – Flotes dienu. To skatīties braucām uz Sevastopoli. Kaut ko tādu citur neredzēt. Kad ieradāmies, krastmala jau bija cilvēku nosēta. Sanāca milzīgas skatītāju masas. Visi sēdēja stundām ilgi un gaidīja, kad sāksies parāde. Desmitiem kuģu brauca, jābrīnās, kur visi tai ostā var dēties. No kuģiem uz ūdens tika palaisti vikingi, visurgājēji, daži brauca, dziedādami častuškas, bija airēšanas sacensības. Mūsu acu priekšā iznira īsta zemūdene. Tika imitēta jūras kauja, šaujot no kuģiem un krastiem. Ugunis un dūmi. Tad brauca ugunsdzēsēju kuģis. Ūdeņi šķīda tā, ka aiz strūklas nemaz neredzēja pašu kuģi. Pilsētā valdīja īsti svētki ar karogiem, jūrniekiem, viss kā padomju laikā, arī pieminekļi, goda plāksnes ar visām bildēm, Ļeņins uz postamenta. Ļeņinu gan netrūka nekur. Kalni, alas un Livādijas pils

Slavenajā Aipetri kalnā braucām ar vagoniņu un pārsēšanos pusceļā. Rindas milzīgas uz vagoniņu, bet pienāca cilvēks, kas solīja, ja būsim viņa grupā, tad firmai ir rezervētas vietas, tikai jāpiemaksā. Protams, piemaksājām un gājām uz vagoniņu ārpus rindas. Ar gidu izstaigājām alu, uzkāpām virsotnē – ar skatu uz Krimu. Kalns nav pārāk augsts, bet par to daudz stāsta. Varbūt tāpēc, ka pats skaistākais – ar divām galotnēm.

Krimā milzīgi daudz zirgu, arī kamieļi. Izjādes nodrošinātas, bet neizmēģinājām. Iepazinu neredzētu augli – Indijas granātu. Paņēmu sēkliņas. Pavasarī stādīšu podā. Vai izaugs mamardika, kā man solīja?

Alas pārsteidza, to Krimā simtiem, pat sena alu pilsēta, bet mēs bijām divās – Marmora un Mamuta, kur nesen atrada mamuta kaulus. Alas milzīgas. Padomju gados tās nav zinājuši. Atrastas pirms 20 gadiem. Krimas kalnos daudz tukšumu – alas, galerijas, šahtas, akas un grotas. Pirms dažiem gadiem apmeklētājiem atklātajās alās ir ļoti skaisti. Esmu bijusi Čehijas alās, bet šīs pilnīgi apbūra.

Varu ieteikt arī apskatīties Ņikitskas botānisko dārzu ar milzu kokiem. Pārsteidza kaktusu oranžērija.

Netrūkst vēsturisku vietu. Slavenā, baltā Livādijas pils, kur pēc kara notika Jaltas konference ar Staļina, Rūzvelta un Čērčila piedalīšanos. Palicis sarunu galds un valstu vadoņu apdzīvotās istabas. Livādija ir slavena kā Krievijas cara ģimenes pils. Aleksandra II valdīšanas laikā Jalta bija impērijas otrā galvaspilsēta, uz kuru pēc Krimas kara tiecās aristokrātija. Dienvidu krastu sauca arī par krievu Rivjēru. Pēc revolūcijas pils kļuva par sanatoriju. Kopš 70. gadiem pieejama tūristiem, 90. gados kļuvusi par tikšanās vietu. Krimas saldā garša

Suvenīros atvedām Krimas vīnus. Tos degustējām Masandrā, vīnu rūpnīcā. Krimas vīni domāti tiem, kam garšo saldie dzērieni, skābas vīnogas tur nemaz neizaug. Saglabājusies vīnu kolekcija vēl no cara Nikolaja laikiem. Pēdējā pasaules kara laikā Krimā veidojās vīna upe. Vāciešiem tuvojoties, vīnu pagrabi tukšoti, visu izlejot zemē, lai tikai iekarotājiem nekas netiktu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Izrāda senču mantojuma pūra lādes

27.07.2024

Pie Stalbes Tautas nama otro gadu tika rādīts, kas glabājas pagasta dzimtu pūra lādēs. Ikviens bija aicināts neturēt sveci zem pūra un muzikālās noskaņās dalīties ar senču atstāto mantojumu un arī ar paša darināto. Pasākumā bija skatāmi daudzi krāšņi zeķu un cimdu pāri, tamborētas endzetes spilvendrānām, izšūti dekoratīvie spilveni, grīdceliņi un citi rokdarbi. Par katru […]

Turpinās sadarbība Vācu kapu kopšanā

26.07.2024

Cēsīs viesojās Bundesvēra Rezervistu apvienības Tīringenas nodaļas Gēras sekcijas pārstāvis atvaļinātais feldfēbelis Marcels Herbsts. Pirms desmit gadiem Latvijas Brāļu kapu komitejas un vācu Karavīru kapu kopšanas apvienības “Volksbund” kopā ar Bundesvēra Rezervistu apvienības Tīringenas nodaļas Gēras sekcijas biedriem rīkoja Latvijas Zemessardzes un vācu karavīru kapu sakopšanas talku Cēsu Vācu kapos, šajos gados par kapu kopšanu […]

Vakar Gulbenes novadā divas automašīnu zādzības

09:39
231

Aizvadītajā diennaktī Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes apkalpojamā teritorijā saņemta informācija par 66 gadījumiem, kad iedzīvotāji vērsušies pēc palīdzības policijā vai konstatēts, ka noticis noziedzīgs nodarījums. Reģistrēti 14 ceļu satiksmes negadījumi, kur divos gadījumos kopumā cietušas divas personas. Ceļu satiksmes jomā pieņemti 116 administratīvā pārkāpuma lēmumi, tajā skaitā 60 par ātruma pārsniegšanu. NODARĪJUMI PRET ĪPAŠUMU […]

Kas mežā, tas tirgū

25.07.2024

Darba dienās Cēsu tirgū rimta dzīvība. Āra teritorijā dārzeņi, ogas, meža veltes. Pāris tirgotāju piedāvā gailenes. Cena no četriem eiro par litra trauciņu, ir arī mellenes, lācenes par astoņiem eiro. Jānis no Pārgaujas mežiem atvedis gailenes un mellenes. “Iegāju mežā un iznesu trīs spaiņus gaileņu,” pasmej Jānis un uzsver, ka īsts sēņotājs atradīs sēnes arī […]

Dzimtas likteņstāsts grāmatā

06:06
24.07.2024

Diena mākslai “Vieta, kur pagātnes satiekas ar šodienu” Zosēnu pagasta Skrāģu krogā veltīta divdesmit pieciem gadiem kopš sestajiem Piebalgas kultūras svētkiem Zosēnos un operas “Baņuta” libreta autora Artura Krūmiņa un komponista Alfrēda Kalniņa 145. dzimšanas dienai. Mākslas dienā tika atvērta arī Ilzes Būmanes grāmata “Piebal­dzēns ar pasaules apvārsni” par Artura Krūmiņa dzimtas likteņstāstu. Gan pats […]

Vai dzima tradīcija? Cēsu jubilejai Svētku koris, kurā ap simts dziedātāju

24.07.2024

Latvietim svētki bez dziedāšanas nav svētki. Kur nu vēl cēsniekiem Cēsu 818.dzimšanas dienā. Bija skaidrs, ka bez koriem neiztikt, bet koris var būt daudz plašāks. Un tika aicināts ikviens, kurš grib dziedāt. Diriģente Marika Slotina-Brante kopā ar instrumentālā ansambļa vadītāju Emīlu Zilbertu izraudzījās pazīstamas dziesmas: tautasdziesmas, dziesmas teātra izrādēm un kino, šlāgerus un citu no […]

Tautas balss

Varbūt jāalgo ārzemnieki

11:11
Seniors raksta:

“Kad beidzot būs skaidrība par nodokļiem, tos cels vai ne! Darba grupa strādāja divus gadus, visi taču saņēma darba samaksu, vai tiešām nav nekāda saprotama rezultāta? Ja jau paši netiekam galā, tad lai labāk maksā citu valstu ekspertiem,” bija neapmierināts seniors.

Vajadzīgs veloceliņš uz Ninieri

11:10
Riteņbraucēja raksta:

“No Cēsīm uz Līviem uzbūvēts labs veloceliņš. Tāds ir arī uz Priekuļiem. Taču daudzi cēsnieki vasarā ar divriteņiem brauc uz Niniera ezeru. Arī uz turieni vajadzētu veloceliņu, cilvēki to tiešām bieži izmantotu. Ninierī peldas ne tikai vasarās, daudzi to dara visu gadu. Protams, ziemā jau ar velosipēdu nebrauksi, bet pavasarī var sākt diezgan agri, un […]

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]