Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Autoosta jābūvē kopīgiem spēkiem

Druva
23:00
27.05.2008
9

Šī gada laikā “Druva” aktīvi sekojusi līdzi peripetijām, kas saistītas ar jaunās autoostas būvniecību. Ir uzklausīti dažādi viedokļi un meklētas atbildes uz jautājumiem.

Šoreiz “Druvas” redakcijā pie apaļā galda sēdās visas šajā jautājumā iesaistītās puses – a/s “CATA” izpilddirektors Andris Malkavs, Cēsu pilsētas domes priekšsēdētājs Gints Šķenders, priekšsēdētāja vietnieks Andris Mihaļovs, Cēsu rajona padomes priekšsēdētājs Andris Neimanis un padomes izpilddirektora vietnieks Lotārs Dravants.

– Kā šobrīd virzās jautājumi, kas saistīti ar jaunās autoostas celtniecību Raiņa ielā 33?

A.Neimanis: – Sākumā noteikti vēlos pateikt, ka visas pašvaldības domā, kā uzlabot pasažieru braukšanas labsajūtu. Dažādas rajona pašvaldības sadarbībā ar Latvijas valsts ceļiem un uzņēmējiem rūpējas par pieturvietu izbūvi. Arī paši Raunā cītīgi strādājam pie šī jautājuma. Taču, runājot par autoostas būvniecību Cēsīs, domāju, ka pašreiz ir pozitīvs brīdis šo jautājumu atrisināt līdz galam. Iepriekšējam variantam, kas mūs vairākus gadus maldināja, ka autoosta varētu būt “Latvijas dzelzceļa” (“LDz”) Cēsu stacijas ēkas telpās, šobrīd pielikts punkts. Skaidrs, ka ar “LDz” nav un nebūs iespējas vienoties. Lieki piebilst, ka “CATA” ir viens no lielākajiem pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem Latvijā, un šajos apstākļos, kad ir tirgus konkurence, a/s “CATA” jābūt drošai par to, lai teritorijās, kurās tai ir galvenie pasažieru pārvadājumu maršruti, būtu nodrošinājums ar pieturām un autoostu.

Skaidrs, ka rajona padome jaunās autoostas celtniecību finansiāli atbalstīs. Par to esam runājuši ar visiem pašvaldību vadītājiem, un visi esam vienisprātis šajā jautājumā. Šobrīd notiek projekta izstrāde, un darbi rit uz priekšu. Ir saņemti pagaidām visi nepieciešamie saskaņojumi no pilsētas domes, līdz ar to nekādu šķēršļu šobrīd mums nav. Jautājums ir par to, cik ilgā laikā tiks izstrādāts skiču projekts, tālāk būs publiskā apspriešana, tehniskā projekta gatavošana, un domāju, ka gada pēdējā ceturksnī jāuzsāk jaunās autoostas celtniecība. Emocijām un visām līdzšinējām nesaskaņām pienācis gals. Tagad jāķeras pie darbiem!

– Kas šajā sakarā piebilstams pilsētas domes pārstāvjiem?

G.Šķenders:

Pilsētas dome jau ir uzrakstījusi atzinumu. Lai būvē! A.Mihaļovs: – Gribu uzsvērt, ka pilsētas dome nekad nav likusi šķēršļus jaunās autoostas celtniecībai, un pilsēta nekad nav bijusi arī atbildīga par autoostas būvniecību. Ja darbi ir uzsākti, lai strādā.

– Līdz šim jaunās autoostas celtniecību atlika cerot, ka, iespējams, varēs vienoties ar “Latvijas dzelzceļu” par kopīgām telpām dzelzceļa stacijas ēkā. Šobrīd ir skaidrs, ka uz to vairs paļauties nevar un pašiem jāsāk rīkoties.

G.Šķenders: – Vēl joprojām uzskatu, ka pareizākais lēmums būtu autoostu izveidot šajā ēkā. Taču, ja šobrīd ir jau konkrēta runāšana par autoostas būvniecību Raiņa ielā 33, tad ir jābūvē.

A.Mihaļovs: – Laiks iet uz priekšu, bet reālā rīcība līdz šim

kavējās. Pēc esošajiem dokumentiem un lēmumiem, jaunajai autoostai jābūt gatavai līdz šī gada beigām. Bet pagājušajā nedēļā saņēmām rajona padomes izpilddirektora parakstītu vēstuli, ka finanšu komitejā lemj par būvniecību un lūdz pagarināt termiņus. Šobrīd tādam lūgumam nav pietiekama pamata. Jābūt rajona padomes oficiālam lēmumam.

A.Neimanis: – Par ko mums ir jāpieņem lēmums?

A.Mihaļovs: – Par būvniecību. Uz kā pamata mēs pagarināsim termiņus?

A.Neimanis: – Pirmo reizi dzirdu par to, bet, ja šāds lēmums nepieciešams, tas būs. Tās ir detaļas, kuras jānokārto, un to visu var izdarīt.

L.Dravants: – Līdz galam nepiekrītu A. Mihaļova sacītajam. Ja paskatāmies pagātnē, tad savulaik zemes gabals Raiņa ielā 33 tika privatizēts. Tas nonāca a/s “CATA” rīcībā. Tika izstrādāts projekts, kurš par, 90 procentiem bija skiču variants, tika iegūti visi saskaņojumi, un projekts izgāja publisko apspriešanu. Ir arī pilsētas domes lēmums – skiču projekta tālāku virzību atlikt, līdz tiks sakārtoti jautājumi, kas saistīti ar “Latvijas dzelzceļu” par Stacijas laukumu 5. Šis lēmums vēl joprojām ir spēkā, neviens to nav atcēlis vai grozījis. Kā redzams, tas projekts ir vienkārši apstājies. Pagājušā gada jūlijā pilsētas dome ar savu lēmumu akceptēja, ka situācija ar “LDz” ir sarežģīta un šo dzelzceļa ēku nav iespējams pārņemt īpašumā. Līdz ar to viss apstājās. Tajā laikā valstī mainījās arī likumdošana par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu. Nebija skaidras daudzas nianses, nezinājām, kas un kā būs. Šobrīd jaunais likums nosaka, kādai ir jābūt autoostai, un tas, kas līdz šim bija “LDz” Cēsu stacijas telpās, neatbilst nekādām prasībām. Jāsaka – iepriekšējais projekts tika norakts. Šogad “CATA” vērsās pie rajona padomes un jautāja, vai ir iespējams finansēt jaunās autoostas celtniecību Raiņa ielā 33, kas būtu pilna pakalpojuma autoosta, kā to nosaka jaunie noteikumi par autoostas reģistrācijas kārtību, autoostās obligāti sniedzamajiem pakalpojumiem un kārtību, kādā autobusi iebrauc un stāv autoostas teritorijā, un paredz, kā ir jāizskatās ikvienai valsts autoostai.

Rajona padome apvienotajā sēdē, stratēģiskās attīstības komisija un finanšu komiteja izskatīja šo jautājumu un atzina, ka Cēsīs ir nepieciešama pilna pakalpojuma autoosta. Tiklīdz kļūs zināmi aptuvenie autoostas celtniecības skaitļi, pārvadātājs griezīsies pie rajona padomes ar lūgumu piešķirt finansējumu būvniecībai. Tātad uzsākts pilnīgi jauns projekts, pie kura šobrīd cītīgi strādājam.

A.Neimanis: – Domāju, ka ar šīm runām mēs neliekam pamatus jaunai autoostai, bet gan šķēršļus. Labāk runāsim par to, kas ir jāizdara un kā šo procesu redzam virzībā. Pašreiz redzu, ka process notiek. Zinot pilsētas domes labo nostāju pret autoostas celtniecību, viss tiks saskaņots. Un kopīgiem spēkiem strādāsim.

G.Šķenders: – Šobrīd ir izsniegts konkrēts būvvaldes atzinums, un visiem ir skaidrs, kas darāms.

A.Neimanis: – Kā labu piemēru autoostas celtniecībā varu minēt Limbažus, kur noslēgta trīspusēja vienošanās, ka “CATA”, rajona padome un pilsētas dome iet vienu ceļu, un autoostu uzbūvēja. Domāju, ka arī mēs ejam vienu ceļu. Uzskatu, ka visi trīs esam šajā jautājumā ieinteresēti. Runa ir par gribēšanu uzbūvēt. Un domāju, ka mēs visi to gribam.

– Vai jau saskatāt vīziju, kā jaunā autoosta izskatīsies?

A.Malkavs: – Sākotnēji iecere bija par stiklotu ēku, bet šobrīd šis projekts tiek pārstrādāts. Taču jaunā autoostas ēka atbildīs visiem šobrīd noteiktajiem valsts normatīvajiem aktiem. Būs pilna pakalpojuma autoosta ar pieeju cilvēkiem, kam īpašas vajadzības, ar tualetēm, mātes un bērnu istabu, kā arī normālu uzgaidāmo telpu. Kā ēka izskatīsies vizuāli, grūti pašlaik spriest. To saskaņos ar pilsētas arhitektu. Taču vēlos piebilst, ka ātrāk neko autoostas būvniecības jautājumos uzsākt nevarējām, jo jaunie normatīvie akti spēkā stājās tikai pagājušā gada pašās beigās. Domāju, ka nav diskutējams jautājums, vai mums autoostu vajag. Tā nepieciešama gan pilsētas, gan rajona iedzīvotājiem. Un diemžēl nākas atzīt, ka Cēsis, kas ir “CATA” galvenā darba vieta, autoostas jautājumos palikusi visbēdīgākajā stāvoklī. Siguldā un Limbažos šie jautājumi ir atrisināti. Un Limbažu autoosta jau divus gadus pēc kārtas saņēmusi godalgu kā labākā. Kāpēc Cēsīs nevaram izdarīt to pašu?

– Kādas varētu būt kopējās jaunās būves izmaksas?

A.Malkavs: – Domājam iekļauties 400 tūkstošos latu.

G.Šķenders: – Tā jau ir lielākā sāpe. Ja mēs būtu tikuši “LDz” ēkā, iespējams, pietiktu ar 150 tūkstošiem latu. Bet cena, ko jūs tikko nosaucāt, jaunai celtnei ir adekvāta. Tā tas arī reāli varētu izmaksāt.

A.Neimanis: – Tagad ir pienācis brīdis, kad visam jānotiek raiti. Ja kaut kur ķeras, visiem jāiet kopā un jautājumi jārisina. Lai nebūtu, ka atkal viens uz otru skatāmies caur pieri… Visi taču esam ieinteresēti, lai šo autoostu uzceltu.

– Runājot par a/s “CATA” piederošo zemi Raiņa ielā 33, uz kuras tiks celta autoosta, atcerēsimies, ka uz to cerēja bibliotekāri, sakot, ka tur, iespējams, varētu būt bibliotēkas lasītava.

A.Mihaļovs: – Šis jautājums tika skatīts tādā kontekstā, ja rajona padome un “CATA” šajā vietā autoostu neceltu, tad pilsētas dome šo zemes gabalu atpirktu un to savām vajadzībām izmantotu pilsētas bibliotēka.

G.Šķenders: – Bet par to šobrīd diskusiju vairs nevar būt. Ja šeit “CATA” būvē autoostu, nekādi citi risinājumi šajā gadījumā vairs nepastāv. Taču uzskatu, ka šī vieta nav sevišķi veiksmīga, ņemot vērā transporta kustību un gājēju plūsmu. Nākotnē būs jādomā, kā virzīt transporta kustību šajā vietā. – Pieminējāt aptuvenos 400 tūkstošus latu, kas būs nepieciešami jaunās autoostas būvniecībai. Vai rajona padome ir gatava simtprocentīgi finansēt jaunās autoostas celtniecību?

A.Neimanis: – Par finansēšanu vēl domāsim. Iespējams, “CATA” pati kādu daļu varēs finansēt, mēģināsim piesaistīt vēl citus līdzekļus. Domāsim. Taču rajona padome sekos līdzi, lai finansējuma autoostas būvniecībai pietiktu.

A.Malkavs: – “CATA” naudas nav. Paši tiekam daļēji dotēti. Šobrīd dārgās degvielas cenas aprijušas arī investīcijas autoparka atjaunošanai. Viegli mums neiet. – Vai pilsētas dome finansiāli atbalstīs autoostas celtniecību?

G.Šķenders: – Šobrīd pilsētā ir iesākti vairāki lieli projekti, tostarp Cēsu Jaunās pils rekonstrukcijas darbi. Priekšā vēl novadu reforma. Šobrīd solīt neko nevaram…

A.Neimanis: – Lūgums domei, plānojot tālāk pilsētas attīstību, Raiņa ielā 33 redzēt jau autoostu un padomāt par infrastruktūras veidošanu. Ja pilsēta to izdarītu, tas būtu jau milzīgs ieguldījums.

A.Mihaļovs: – Bet tad tā arī paliek, ka autoostu būvējat Raiņa 33? Citu iespēju neesat apskatījuši?

A.Malkavs: – Citai iespējai gluži vienkārši šobrīd vairs nav laika.

A.Neimanis: – Mēs nevaram iejaukties arī pilsētas lietās. Mēs autoostu būvēsim tur, kur likumīgi to varam darīt. Un šī konkrētā vieta jau ir atbalstīta. Šobrīd vairs nav vietas diskusijām. Vienīgi domāsim, kā piesaistīt līdzekļus autoostas būvniecībai. Varbūt a/s “CATA” ir kādas rezerves? Domāju, ka 400 tūkstoši latu nav arī tāda nauda, kuru vis kopā nevarētu dabūt.

G.Šķenders: – Finansēšanas jautājumi jālemj rajona padomei. Kā tas tālāk virzīsies, jāskatās. Ja autoosta aizies jaunā vietā, “Latvijas dzelzceļa” stacijas ēku prasīsim slēgt. Ziemā stacijas telpās sāka uzturēties bezpajumtnieki. Policisti gaiņāja.

– Kam jūs katrs ticat saistībā ar jaunās autoostas būvniecību?

A.Mihaļovs: – Ticu, ka Cēsu dome nekādus šķēršļus autoostas būvniecībai neliks. Ja mainīsies viedokļi par būvniecības vietu, mēs tos operatīvi izskatīsim. Gribu ticēt, ka nākamajā gadā jaunās autoostas projekts realizēsies.

G.Šķenders: – Svarīgākais un nopietnākais jautājums pašreiz ir saistīts ar ēkas finansējumu, kas šobrīd līdz galam īsti nav saprotams.

A.Neimanis: – Esam trīspusīgi vienojušies, ka autoosta mums visiem ir vajadzīga. Domāju, visi kopā uz to ejam. Jautājums par naudas līdzekļiem ir būtisks, bet rajona padome sāks pie tā piestrādāt. Sekosim, lai finansējums autoostas celtniecībai tiktu nodrošināts. Esmu optimists un ticu, ka iecerētais izdosies. Rajona padome jau šogad daļu finansējuma piešķirs un ieplānos jau nākamā gada budžetā. Kamēr vēl rajona padome pastāv, mums šī situācija jāizmanto, lai paveiktu labu darbu.

L.Dravants: – Ticu, ka autoosta būs un tiks uzcelta vietā, par kuru mēs runājam. Ceru, ka visi trīs kopā strādāsim, katrs vairāk pieslēdzoties tajos mirkļos, kad tas visvairāk būs nepieciešams. Domāju, ka visi šķēršļi ir pārvarami.

A.Malkavs: – Ticu tam, ka nopietnu domstarpību vairāk nebūs. A/s “CATA” vadība ir uzņēmības pilna šturmēt šo lietu līdz galam. Ceru, ka iecerētais izdosies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
37
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi