Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

Jauniešiem ir tendence iegrimt sevis žēlošanā

Anna Kola
22:39
23.04.2023
10

Tīna Blūma jau septīto gadu ir Mores pamatskolas direktore. Ar viņu sarunājāmies par nupat veikto pamatskolas akreditāciju, izglītības izaicinājumiem nozarē un problēmzonām, kurās nākas pabūt gan skolēniem, gan pedagogiem.

Tīna Blūma.

– Cik ilgi strādājat izglītības nozarē?

– Aptuveni divpadsmit gadus. Pirms tam darbojos finanšu jomā.

– Kā jūs kā izglītības iestādes vadītāja vērtējat situāciju izglītības nozarē – ar streiku, problēmām, ko valdība nesteidz risināt?

– Manuprāt, valstī nav nozares, kurā cilvēki nebūtu pārslogoti. Tā, šķiet, ir laikmetīga problēma, ņemot vērā informācijas aprites ātrumu un notikumu daudzumu. Pajautājiet jebkuram ārstam, jebkuram citas nozares darbiniekam, saņemsiet atbildi, ka viņš jūtas pārguris, pārslogots. Runājot par streikiem, jāteic, ka neesmu izglītības darbinieku arodbiedrībā, neesmu arī streiku atbalstītāja. Man šķiet nedaudz pārspīlēti apgalvojumi, ka pedagogiem viss ir tik grūti, tik slikti. Uzskatu, ka katrā profesijā ir sava garoziņa. Veicot pedagogu anketēšanu, gan parādās, ka daļa profesijas pārstāvju apsver mainīt darbavietu uz pavisam citu jomu. Negribētu piekrist, ka pedagogi saņem mazas algas, jo tomēr darba samaksas pielikums ir noticis. Ir pieņemti arī Ministru kabineta noteikumu grozījumi par pedagogu slodzi, kas stāsies spēkā no 1.septembra. Tas nosaka, ka palielināta slodze gatavošanās darbam, bet samazināta slodze mācību procesam skolā. Tas ir pareizi, jo gatavošanās mācību stundai tiešām paņem daudz laika. Ja man jānovada 40 minūšu stunda, es faktiski pirms tam arī stundu gatavojos, lai sagatavotu saturu. Tomēr situācija nav tik slikta, lai visi kolektīvi izietu ielās un streikotu.

– Kā vērtējat izglītību mūsdienās? Kompetenču pieeju? Sap­rotu, ka sākāt darbu Mores skolā tad, kad vēl programma “Skola2030” nebija ieviesta.

– Uzskatu, ka vajadzēja būt cita veida pieejai. Bet atziņa, ka pastāvēs, kas mainīsies, ir spēkā. Vēl man šeit patīk minēt teicienu par riteni – lai ar to nokļūtu uz priekšu, ir jāminas. Lai kaut kas uzlabotos, attīstītos, ir pie tā jā­strādā. Protams, par to var diskutēt, un katrs pedagogs par savu priekšmetu izteiktos precīzāk. Tā kā esmu arī datorikas pasniedzēja, izmaiņas bija jūtamas un, manuprāt, ļoti nepieciešamas. Vai visi pedagogi ir spējuši iet līdzi laikam un mainīties? Visdrīzāk nē. Zinu, ka ir pedagogi, kas savu darbu joprojām plāno caur to, ka mācību grāmata nodrošina visu mācību vielu: atveru vienu nodaļu, izeju cauri un ķeros pie nākamās. Tam tā nevajadzētu būt. Arī pētnieciskos darbus taču veidojam, balstot informāciju uz dažādiem avotiem, nav tā, ka paņemam vienu visaptverošu enciklopēdiju un visu pārrakstām. Arī mācību darbam būtu jāietver dažādi avoti, ne tikai viena pamata mācību grāmata.

Protams, ir mācību priekšmeti, kur materiālu pietrūkst. Mores skola īsteno arī speciālās izglītības programmas, un zinu, ka ir tādas, kurās nav pat satura, pēc kā vadīties. Tāpēc ir vērtīgi, ka gatavošanās laiks būs ilgāks, jo tam tiešām ir nozīme. Mūsu skolā ir pedagogi, kas plāno savu darbu, vērtējot, kuru tēmu ņemt pirmo, kuru vēlāk. Ir mācību priekšmeti, kas var pielāgoties, piemēram, vizuālā māksla vai datorika. Mūsu skolas bioloģijas skolotāja dalījās, ka tēmu, kas pēc grafika ieplānota šobrīd, izņēmusi jau rudenī, jo sapratusi, ka pētījumu ārā par augu lapām februārī vai martā visdrīzāk bērniem uzskatāmi iemācīt neizdosies, kokiem taču lapu vēl nav. Tā ir pedagogu fleksibilitāte un spēja savu darbu plānot.

– Saprotu, ka nupat iziets akreditācijas process jūsu skolā.

– Kad kļuvu par direktori Mores skolā, pēc trim mēnešiem bija skolas akreditācija, tam bija jāsagatavojas. Tā šī gada akreditācija man šai amatā bija otrā. Gan skolas akreditācija, gan izglītības iestādes vadītāja kvalitātes novērtēšana, kas jāveic regulāri konkrētos termiņos, noslēgusies ar labiem rezultātiem. Pati strādāju Izglītības kvalitātes valsts dienestā kā akreditācijas eksperte, dodos uz citām izglītības iestādēm. Skolās nereti akreditācijai gatavojas ar satraukumu, bet uztraukumam nevajadzētu būt. Akredi­tācijā novērtē mācību iestādes sniegtās izglītības kvalitāti atbilstoši valstī noteiktiem un visiem skaidri zināmiem kritērijiem.

Ja pirms sešiem gadiem akreditācija bija vairāk kā inspicēšana un pārbaude, tagad akreditācijas process lielākoties balstās uz sarunām, intervijām ar visām mērķa grupām: dibinātāju, vecākiem, pedagogiem, vietniekiem, metodiskajām komisijām, skolēniem un pašu vadību. Tāpat eksperti piedalās stundās, ievāc datus par situāciju iestādē.

Domāju, katrai skolai ir svarīgi zināt šādu ārējo novērtējumu, un lielākais pienesums akreditācijai ir ieteikumi un rekomendācijas. Reizēm, esot tikai savā vidē, neredzam skaidru, objektīvu skatījumu par lietām. Akreditācija ­iedod objektīvu vērtējumu par situāciju skolā, par lietām, kuras varētu un vajadzētu uzlabot. Protams, šķiet, vienmēr ir labi, tomēr vienmēr var būt vēl labāk. Akreditācijas komisijas eksperti sniedz rekomendācijas, norāda gan iespējamos variantus, kas vairāk izskan ieteikuma formā, gan obligātos norādījumus, kas iestādē noteikti ir jāuzlabo, lai celtu izglītības iestādes kvalitāti. Svarīgi, ka redzam rezultātus. Visbēdīgākā situācija ir tad, ja izglītības iestāde formāli dara kaut ko, piemēram, izstrādā kārtību, bet tā netiek īstenota. Tam nav jēgas, no tā nav labuma nevienai pusei. Ja iestādē tiek pieņemts normatīvais akts par konkrētu darbību, tad tā arī ir jāīsteno praksē. Tāpat, ja netiek ņemti vērā ieteikumi uzlabojumam, tad mācību iestādē nekāda attīstība faktiski nenotiek. Visi zinām, ka šobrīd izglītības jomā ir ļoti svarīga attīstība un pilnveide.

– Kas, jūsuprāt, ir lielākie jauniešu izaicinājumi, ar ko saskaras arī pedagogi savā darbā ikdienā? Tādi, kas varbūt nebija aktuāli pirms desmit divdesmit gadiem.

– No audzināšanas viedokļa mu­ms kā pedagogiem ir jārēķinās ar to, ka šī paaudze ir citāda, ar citu uztveri. Kad mēs augām, daudzas lietas, procesi bija pavisam citādi. Tolaik bija tā: ja kaut kas neizdevās, bija kādas problēmas ģimenē vai ārpus skolas, gājām un darījām, nebija citu variantu, jā, bija grūti, bet darījām. Tagad ir ļoti daudz bērnu un pusaudžu, kuriem, ja parādās kādas problēmas, piemēram, pirmās attiecības, vecāku šķiršanās un tamlīdzīgi, viss viņiem šķiet tik neizturami. Pro­tams, ir žēl bērnu, kam ir grūtības, bet reizēm jaunietis ieiet tādā smagā sevis žēlošanā, ka viņam viss ir vienalga, viņš nenāk uz skolu. Tas ir milzīgs izaicinājums, jo, par spīti emocionālajam atbalstam arī no skolas atbalsta personāla – psihologa un sociālajiem pedagogiem -, bērni un jaunieši savā ziņā ir ļoti vāji. Kas ar šiem bērniem notiks nākotnē, pēc skolas, darba vidē? Neatrisināta šī problēma eskalējas arvien tālāk.

Es uzaugu deviņdesmitajos gados, bija arī reizes, kad mājās nebija tas visgardākais ēdiens, bija grūti. Tolaik neiegrimām tādā sevis žēlošanā kā jaunieši šodien. Meitene graiza rokas, ka viņu pametis puisis, ar kuru viņa bija kopā varbūt četras dienas, viņa netiek tam pāri. Mēs kā skola tur neko nevaram izdarīt, tur ir nepieciešama psihologa, vecāku iesaiste. Tad ir problēma, piemēram, ar vecāko klašu skolēniem, kad var just, ka vecāki paši vairs nekādi netiek galā. Runājot par uzvedības problēmām, ir tā: es, jaunietis, daru, ko gribu, noteikumus ievērot negrasos. Te atkal uzpeld vecais stāsts par skolēnu emocionālo vardarbību pret pedagogu. Pedagogam ir grūti kaut ko panākt, ja problēmas risināšanā neiesaistās skolēnu vecāki. Bieži vien viņi tikai noplāta rokas, ka neko nevar izdarīt, ka tā vienkārši ir. Kur tad ir risinājums? Mēs varam uzrakstīt dokumentu, paziņot bāriņtiesai un valsts policijai, bet tas bieži paliek bez rezultāta.

Nesaku, ka viss ir ļoti slikti, bet ir izaicinājumi, ar ko nākas saskarties, kuru priekšā pedagogs reizēm jūtas bezspēcīgs. Nereti tieši tā ir lielākā problēma, kas pedagogu noved pie izdegšanas, nevis jaunā satura īstenošana vai mācību materiālu neesamība.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

…no Amatas uz Tūju un tālāk – prom vasarā!

05:17
03.07.2024
4

Skanīgs, sportisks un zaļš šogad izvērtās mācību gada noslēgums Amatas pamatskolā. “Baudījām programmas “Latvijas skolas soma” kultūr­izglītojošās pr­og­ram­mas “Leģendas mūzikā” un “Instrumentu karnevāls”. Skolas direktoram Valdim Nītiņam izdevās ambiciozais, skolēnus tik ļoti intriģējošais divu dienu Vidzemes jūrmalas piedzīvojums: pārgājiens ar nakšņošanu teltīs, pašu gatavotām vakariņām un brokastīm,” tā par atraktīvo skolas mācību gada noslēgumu pastāsta […]

Sapnis par savu mini zoo

10:10
25.06.2024
269
1

Sandijs Polis teic – nav labākas, skaistākas un mierpilnākas vietas uz pasaules par Ieriķiem. Jaunietis ir īsts ieriķietis, te arī šogad absolvē Amatas pamatskolu. “Visa mana dzīve ritējusi pa un ap Ieriķiem. Te noteikti ir vieta, kur rast īstu mieru un ļaut vaļu emocijām. Ieriķos var iziet ārā kopā ar draugiem, bieži apmeklējam sporta laukumu […]

Jauniešiem svarīga iekļaujoša sabiedrība

06:16
19.06.2024
67

Kā jauniešus ar ierobežotām iespējām iekļaut jaunatnes darbā un sabiedrībā kopumā un kādas metodes, strādājot ar šo iedzīvotāju grupu, būtu labākās, tāda bija galvenā tēma Vidzemes nevalstisko organizāciju forumā. Pasākums Liepas jauniešu centrā “Apelsīns” pulcēja 40 pārstāvjus no Cēsu, Valmieras, Lim­bažu, Smiltenes novada un Rīgas organizācijām. Tēma ir plaša, jaunieši ar ierobežotām iespējām nav tikai […]

Švīkas sirds rotaļpagalmā

00:00
18.06.2024
52

Bērni apgūst dažādas vizuālās mākslas tehnikas, bet galvenais ir katra īpašās izpausmes Ar izstādes “Švīkas sirds rotaļpagalmā” atklāšanu CATA kultūras namā vēl vienu māksliniecisko gadu noslēdz Daigas Jirgensones vadītā mākslas darb­nīca “9 kaķi”. Izstādes atklāšana ir kā svētki pēc padarītā darba, kur bērniem ir iespēja pabūt ar saviem vecākiem un vecvecākiem, kā arī gandarījums redzēt […]

Novada skolēni sadejo Cēsīs. Lietus svētkiem netraucē

14:34
05.06.2024
104

Ap tūkstotim mazu un lielu dejotāju no visa plašā novada 1. jūnijā Cēsu Pils parka estrādē izdejoja Cēsu novada Skolu jaunatnes deju svētkus “Viņi to pa īstam prot”. Svētki notika pēc astoņu gadu pārtraukuma, pulcējot dalībniekus no pašvaldības iestāžu kolektīviem – skolām, kultūras namiem un centriem – Cēsīm, Priekuļiem, Liepas, Straupes, Zaubes, Nī­taures, Drabešiem, Jaunpiebalgas […]

Drosmīgi piedalās runas konkursā “Pūcīte”

06:08
03.06.2024
132

Uzdrošinoties, pilnveidojot publiskās uzstāšanās prasmes, runājot mikrofonā, parādot sevi plašākai auditorijai, pārliecinoties par savām spējām, kā arī sniedzot prieku paši sevi un skatītājiem, 27 pirmsskolas vecuma bērni no visa plašā Cēsu novada piedalījās izteiksmīgās runas konkursā “Pūcīte” Līgatnē, radošajā kvartālā “Zeit”. Konkursa dalībnieki pirms tam jau bija izturējuši atlasi savā pirmsskolas izglītības iestādē. Dalībniekus sagaidīja […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
18
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi