Līdztekus attālināto mācību “vezumam” Cēsu 1.pamatskolas 9.b klases pārstāvji sekmīgi noslēguši dalību projektā “Debašu Līderu skola 2020/2021”, kurā apgūtas, trenētas un slīpētas debašu mākslas prasmes.
Projekta vadītāja Ieva Elizabete Ērgle pavēstīja, ka Debašu skolu šogad absolvējuši pieci mūspuses pamatskolēni – Elizabete Ance Spožuma, Kristofers Liepa, Viktorija Poriņa, Karlīna Zaksa un Solvita Krastiņa -, kā arī viņu angļu valodas skolotāja Ieva Jemste.
Debašu Līderu skolā 15 līdz 19 gadus veci jaunieši un viņu skolotāji no visas Latvijas apgūst debašu pamata prasmes: argumentāciju, publisko runu, kritisko un loģisko domāšanu, kā arī aizvien biežāk publiski daudzināto mediju pratību. Šajā neformālās izglītības programmā dalībnieki arī iepazīst vides, politikas un ekonomikas aktualitātes, kā arī uzlabo angļu valodas prasmes pieredzējušu debašu lektoru un treneru vadībā, jo – visas projekta aktivitātes norit angļu valodā. Cēsu 1.pamatskolas direktore Antra Avena “Druvai” atzina, ka dalība Debašu skolā bijusi ne tikai svešvalodas pārbaudījums, bet arī prasījusi daudz laika – attālinātās debašu mācības notikušas sestdienās, skolēniem, kas piedalījās, tā bijusi kā vēl viena pilna mācību slodzes diena.
Projekta šī gada absolvents K.Liepa ir gandarīts par pilnveidoto prasmi pārliecinoši un skaidri paust viedokli. “Dalība debatēs man likusi izvērtēt, ko un kā saku, kad cenšos paust savu domu,” pieredzēto komentē Cēsu 1.pamatskolas audzēknis. Otra šī mācību gada projekta dalībniece K.Zaksa īpaši novērtējusi iespēju saņemt drosmi izkāpt no emocionālās komforta zonas. “Dalība projektā man palīdzēja gūt pārliecību, ka ir vērts riskēt un nedomāt, ko par to domā citi!”
Cēsu 1.pamatskolas projektu koordinatore, skolotāja I.Jence šīs mācības uzsver kā lielisku pieredzi arī pedagogam. “Pirmām kārtām tas ļāva man attīstīt IT prasmes, jo dalība lekcijās un mācību sesijās palīdzēja pilnvērtīgi sagatavoties tiešsaistes mācību procesa nodrošināšanai,” skaidro skolotāja, īpaši akcentējot iespēju vērot projekta rīkotāju pārliecību un prasmi tiešsaistes turnīros veiksmīgi organizēt lielu grupu darbu. “Tas ļāva pašai justies drošāk un pārliecinātāk manis vadīto tiešsaistes stundu laikā.” I.Jemste novērtējusi arī lekcijās sniegtās zināšanas un debatētāju atklātos pieredzes stāstus.
Savukārt Debašu skolas veidotāji uzsver, ka būtisks projekta ieguvums ir katrai dalībskolai pieejamais mentoru, pieredzējušu debatētāju, atbalsts, aizsākot debašu kustību savā iestādē, kā arī piedaloties nacionāla līmeņa turnīros.
Projekta pārstāve I.E.Ērgle vērš uzmanību uz vairākām iespējām stiprināt debašu prasmes arī pēc projekta noslēguma. Tostarp šogad ļoti populāri kļuvušie tiešsaistes debašu turnīri, kas ir jauna pieredze arī rīkotājiem. “Tiešsaistes formātam ir gan savi mīnusi, gan arī priekšrocības,” atzīst projekta vadītāja, atklājot, ka dalībnieku skaits būtiski pārsniedzis rīkotāju sākotnējās gaidas. Viņa pieļauj, ka viens no iemesliem ir acīmredzamā priekšrocība – nav jāceļas piecos no rīta un jāmēro garš ceļš, lai nonāktu līdz turnīra norises vietai. Tiešsaistes turnīri arīdzan ir atvērti ikvienas skolas skolēnam ar vai bez iepriekšējas pieredzes.
“Esmu pārliecināta, ka prasmes, ko jaunieši apgūst projektā, noder katram skolā un noderēs augstskolā, kā arī darba vidē,” secina I.E.Ērgle. Lai vēl vairāk skolēniem dotu iespēju apgūt kritiskās domāšanas prasmes, izstrādāts arī kritiskās domāšanas tiešsaistes rīks, kas ikvienam interesentam ir brīvi pieejams vietnē quotudoma.lv.
Projektu “Debašu Līderu skola 2020/2021” vada biedrība “Latvijas Debašu asociācija”, kas plašāk pazīstama ar nosaukumu “QUO Tu domā?”. Projektu īsteno kopš 2015.gada ar starptautiskās organizācijas “British Council” pārstāvniecības Latvijā atbalstu. Pārstāvniecības direktore Zane Matesoviča pauž pārliecību, ka “šī iespēja palīdz jauniešiem no dažādām kopienām attīstīt 21. gadsimta prasmes un sniedz iespēju darboties kopēju mērķu vārdā , veidojot ne tikai savas prasmes un pārliecību, bet arī sekmējot iespējas ietekmēt procesus sev apkārt un kļūt par sabiedrības līderiem”.
Komentāri