Pirmdiena, 22. decembris
Vārda dienas: Toms, Tomass, Saulcerīte

Radošais process kā terapija

Anna Kola
05:26
07.07.2024
269
Darta Zvanere

Dārta Zvanere. FOTO: no albuma

Saruna ar digitālā satura veidošanas un skatuves mākslinieci DĀRTU ZVANERI

Daudziem Dārtas vārds noteikti pazīstams caur labskanīgā ķeltu arfas un čella dueta “Infini” skaņām. Ar viņu sarunājāmies par mūzikas ceļu, teātri un to, ka dzīve allaž zina labāk, kas mums vajadzīgs.

-Daudzi jūs iepazinuši caur mūziku, bet pati sakāt, ka esat ļoti radoša būtne – daudzpusīga.

-Esmu nonākusi pie definīcijas “radoša dzīvesveida māksliniece”. Zem tā iekļaujas pilnīgi viss, ko daru šobrīd un ko darīšu turpmāk, par ko vēl, iespējams, nemaz nenojaušu. Man patīk ļauties dzīves notikumu plūsmai. Un arvien vairāk pārliecinos, ka tā patiešām zina labāk, kas man ir nepieciešams. Mana ikdienas pamatnodarbošanās ir digitālā satura radīšana sev un arī citiem. Rūpējos par to, lai idejām top baudpilnākie vizuāļi un garšīgākie vārdi veiksmīgai tās reklamēšanai sociālajos tīklos vai taustāmos materiālos. Dalos savā valodas un rakstības mīlestībā, veidojot radošos rakstus žurnālā “Kā Būt Laimīgai”, un esmu ārkārtīgi pateicīga redaktorei Sandai Krastai par šīs iespējas ienākšanu manā dzīvē. To papildina muzikālais ceļš, ko šobrīd visvairāk pavadu kopā ar ķeltu arfu gan solo izpausmēs, gan duetā “Infini”, kurā apvienojos ar Ievu Buiķi un viņas brīnišķo čellu. Nesen iznāca izveidot arī ļoti veiksmīgu sadarbību ar Līgatnes muzikālo amatieru teātri. Lai arī tas notika diezgan spontāni un neplānoti, gribas teikt, ka nejaušību nav.

-Tātad teātris arī jums nav svešs?

-Esmu ieguvusi izglītību kultūras menedžmentā ar specializāciju teātra mākslā, studējot izpildītāju kursā. Kopš studijām vairākus gadus teatrālās skatuves izpausmes bija izkonkurējuši citi notikumi, bet, kad Līgatnes muzikālā amatieru teātra režisore, daloties ar savām idejām, vērsās pēc skatuviskiem padomiem, kopīgi nospriedām, ka padalīšos zināšanās, aktieru sastāvam novadot kustību, improvizācijas nodarbību. Šis process sniedz ne vien vērtīgas skatuviskās iemaņas, bet arī dziļāku priekšstatu par to, kas ir teātris, cilvēks tajā. Ko spēj ķermenis un ko dod uzticēšanās partnerim, mūzikai, skatuvei. No vienas meistarklases mūsu sadarbība ieilga līdz pat pirmizrādei.

-Kurai pilsētai jūtaties piederīga?

-Esmu dzimusi Liepājā. Tā patiešām ir mana vieta. Vien­mēr, tuvojoties pilsētas robežzīmei, jūtu saviļnojumu, mani pārņem silta piederības sajūta. Tās stihijas, ko var pieredzēt tikai Lie­pājā, ir manējās. Ticu, ka arī pilsētas muzikālā aura ir devusi savu daļu manas būtības veidošanā. Šobrīd dzīvoju Rīgā, bet, radošo notikumu, iespēju un izpausmju vadīta, ceļoju uz visām debespusēm.

-Pastāstiet par muzikālo pusi. Kā nonācāt līdz arfas spēlei?

-Tā kā arī mana mamma ir ciešā saiknē ar mūziku, teiktu, ka tās klātbūtnē esmu jau kopš dzimšanas. Klavieres bija pirmais mūzikas instruments, ar ko sadraudzējos. Man ļoti patika dziedāt. Bērnībā katrs akmens, dīvāns vai mājas lievenis bija mana skatuve. Vēlāk iestājos mūzikas skolā kokles klasē. Divos mūzikas skolas noslēdzošajos gados papildus sāku mācīties arfas spēli. Lai arī tolaik kokles spēlē guvu augstus panākumus, šodien vistuvākās attiecības ir tieši ar ķeltu arfu. Savam priekam ik pa laikam spēlēju arī klavieres, kokli, labprāt padziedu. Cenšos sevi neielikt rāmjos – zinu, ka, visam ir savs laiks, un ticu, ka tam ejot, darīšu arvien vairāk.

-Ķeltu arfa nav instruments, kuru spēlē daudzi. Ar ko tā īpaša jums?

-Spēlēt arfu sāku mācīties uz lielās arfas jeb koncertarfas. 18 gadu dzimšanas dienā ģimene man uzdāvināja ķeltu arfu, kas bija īpašs pavediens tam, lai es sāktu apzināties, ka manī patiešām ir ļoti daudz radošā, ar ko dalīties. Sapratu, ka jānotic sev. Un, ja reiz man ir tā privilēģija būt par saimnieci pašai savam instrumentam, ir jādara un jāmeklē savs unikālais izpausmes veids. Tieši ķeltu arfas vēsturiskais un autentiskais gars mani iedrošināja improvizēt un apzināt skaņu plašumu ārpus klasikas. Un tieši tā es beidzot sajutu, ka ar katru spēlēšanas reizi arvien vairāk saaugu ar šo instrumentu. Bieži vien cilvēki man saka, ka atgādinu feju. Un arfa kā reiz ir tas maģiskais un pasakainais instruments, kas tik daudz kur attēlots kopā ar eņģeļiem un pārdabiskām būtnēm. Kad apjautu to, kā vēlos justies mūzikā, duetā “Infini” sākām radīt oriģinālmūziku. Nu jau savu pirmo dzimšanas dienu svin mūsu debijas albums “Sek­vences”, kas klausāms visās populārākajās mūzikas straumēšanas platformās. Baudu šo laiku. Tas ir būtisks kritērijs, kas liecina, ka šobrīd patiesi daru to, kas man ir jādara.

-Cik Latvijas publika ir atvērta šim instrumentam? Nenākas dzirdēt arfu tik bieži, ja nu vien kādreiz orķestra sastāvā.

-Ķeltu arfa klausītājiem ir kas eksotisks un īpašs. Bet mūsdienās, kad ir tik daudz izpausmju iespēju un brīvības, šķiet, ka arī cilvēki ir krietni atvērtāki jaunā iepazīšanai. Katram ir vieta šeit būt. Un katram arī atrodas savs klausītājs, sava auditorija. Man ar to ir ļoti paveicies! Kad dari to, kas patīk, tad gluži kā magnēts arī pievelkas tie, kam tas atsaucas. Man patīk eksperimentēt un vērot, kā dzīvais skanējums satiekas ar digitālo, klasiskās mūzikas instruments ar elektronisko. “Infini” gadījumā – kā satiekas instrumentu stilistiskā daudzveidība, kas, iespējams, arī ir tas, kā manas arfas skaņas spējušas pienākt klausītājam tuvāk, sasniedzamāk. Mēs katrs varam tik daudz, cik spējam iedomāties.

-Vai ir nācies spēlēt arī Cēsu pusē?

-Jā, vairākkārt. Bieži nākas uzstāties arī privātos notikumos, svētkos, kāzās, un šie ceļi aizved uz tik daudzām skaistām Latvijas vietām. Pirms diviem gadiem kā mūsu Ziemassvētku koncerta īsto vietu izvēlējāmies Ungurmuižu. Tā tik ļoti piestāvēja un ar savu atmosfēru skaisti papildināja mūsu mūziku. Par to mums bija liels lepnums, jo mūsu koncerts tika izpārdots.

-Vai ir kāds interesants atgadījums no kādas uzstāšanās reizes?

-Teju katrā vietā, kur uzstājamies, cilvēkiem ir liels pārsteigums par to, kā es, tik smalka būtne, nesu savu lielo instrumentu. Man, protams, allaž piedāvājas palīdzēt, bet lielākoties es atsakos. Ne jau tāpēc, ka es negribētu, lai man palīdz, bet tādēļ, ka ir sava specifika, kā instruments būtu jānes. Ir bijušas pāris reizes, kad esmu paļāvusies, bet pēc tam ar bažām raugos, kā instruments tiek nests kājām gaisā. Arfas stīgas ir ārkārtīgi jutīgas, un nepareizas vai straujas kustības var ietekmēt to skanējumu.

-Ja mūzika ir tik tuva, kāpēc izglītība tomēr izvēlēta teātra jomā? Vai ir plāns darboties arī tajā?

-Kā jau minēju, es vienmēr palieku atvērta. Tieši tāpēc arī notikusi šī intervija. Runājot par izglītību. Man bija tik daudz interešu, ka pēc vidusskolas absolvēšanas biju apjukusi par to, ko vēlos attīstīt tālāk. Pirmā ideja bija par modes dizainu, jo, kopš sevi atceros, vienmēr esmu interesējusies par apģērbu. Tiku strādāt latviešu modes konceptveikalā un biju priecīga, ka varēšu iepazīt šo vidi vēl tuvāk. Tikmēr mani uzrunāja paziņa, kas studēja teātra mākslu, meklējot galvenās lomas aktrisi savai izrādei. Piekritu, lai arī nekādas pieredzes ar teātri man to­brīd nebija. Tikai zināju, ka man patīk izpausties uz skatuves, jo skolas laikā biju tā, kurai uztic mikrofonu un pasākumu vadīšanu. Man tas viss bija jauns, bet kopš pirmās minūtes ar sajūsmu pieņēmu šo pieredzi, ko sniedza negaidīti dziļais un nopietnais darbs pie izrādes, ko pavadīja arī pasniedzēji un režisori. Neilgi pēc šī notikuma bija uzņemšana. Tā kā joprojām mazliet šaubījos, iesniedzu dokumentus gan modes dizaina, gan teātra mākslas fakultātē. Tiku uzņemta abās, bet nosliecos par labu modes dizainam. Sākumposmā visām fakultātēm bija jāapmeklē improvizācijas nodarbības, ko vadīja teātra mākslas pasniedzēja. Tā kā jau nojautu, kas tur sagaida, ļoti priecājos, ka ir tāda iespēja. Jau pēc pirmās lekcijas pasniedzēja mani lūdza uzkavēties, paziņodama, ka viņa sajūt mani teātra mākslā un jau ir sarunājusi, ka varu pāriet. Man tikai jāparakstās. Biju pārsteigta, jo būtībā pasniedzēja lēmumu pieņēma manā vietā, bet es ļoti paļāvos viņas sajūtai, par ko šodien esmu ļoti pateicīga. Ja reiz viņa sajuta manī šo talantu, tad tur noteikti kaut kam ir jābūt. Lūk, arī šeit piemērs tam, ka esmu atvērta dzīves notikumu plūsmai. Teātra studijas ir viens no būtiskākajiem kontrapunktiem manā dzīvē, jo tieši skatuve man iemācīja tik daudz par sevi, cilvēkiem, paļaušanos, uzticēšanos un sajūtu dziļumu it visā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ticēt Ziemassvētku vecītim

05:01
21.12.2025
16

Ziemassvētku pieturā Cēsīs, Rožu laukumā, ir Ziemassvētku vecīša namiņš, kurā noteiktās dienās ir sastopams pats vecītis. Kad viņš tur laipni sagaida bērnus, rinda ar mazākiem un lielākiem ķipariem, kuri vēlas aprunāties un izteikt savu vēlēšanos, ir garum gara. Arī “Druvai” bija iespēja aprunāties ar Ziemassvētku vecīti, kura tēlā, izrādās, ir cēsnieks Edvīns. Viņš šo lomu […]

Iedzīvojas Cēsīs un iepazīst alus garšu nianses

05:31
20.12.2025
257

Ar brīnišķīgu ziņu cēsniekiem un pilsētas viesiem intervijā ”Druvai” nāk klajā AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Evija Grīnberga. Viņa pastāsta, ka nākamā gada vasarā pie darītavas plānots atvērt “Alus māju”, kas būs jauna pieturvieta Cēsu tūrisma kartē un iespēja piedzīvot, kā top alus, kā arī vienuviet iepazīt visu “Cēsu alus” sortimentu. Cēsu darītava var lepoties […]

Dzeja emocionālai izlādei

06:11
19.12.2025
188

“Cepļu” mājās dzīvo pensionēta tiesnese un visu līdzšinējo mūžu absolūta galvaspilsētas dāma Velga Gailīte. Kopā ar vīru Andri uz Vaivi pilnībā pārcēlusies pirms aptuveni četriem gadiem. Kad grasījusies doties pensijā, sapratusi – ja paliks Rīgā, dzīve guls iepriekšējās sliedēs. Tā nu piedāvājusi dzīvesbiedram pārcelties uz laukiem, ko viņš – Tūjā uzaugušais un visu mūžu par […]

Rotas un akrila gleznas

05:11
18.12.2025
83

“Krieviņkrogs” ir krietnu gabaliņu aiz Rāmuļiem un Lielmaņiem. Dace Jeršova ar ģimeni šurp pārcēlusies no Rīgas jau deviņdesmitajos. “Man nepatika Rīgā, kaut esmu tur dzimusi un augusi, bet daudzdzīvokļu mājā dzīvot – tas nav tas,” stāsta Dace, atceroties, kā privatizējuši šo vietu un uzbūvējuši māju. Taujāta par brīvo laiku, Dace atzīst – vasarā iespēju ir […]

Izlocīt puķes

06:08
17.12.2025
121

Rīdzenē vienā no ārēji tik līdzīgajiem daudzdzīvokļu namiem sastopu bijušo bērnudārza audzinātāju Annu Kosovu. Viņa no saviem 70 gadiem vairāk nekā divus desmitus gandrīz katru brīvo mirkli veltījusi japāņu papīra locīšanas mākslai jeb origami. “Vienkārši esmu cilvēks, kurš grib visu ko pamēģināt,” iesākumu atceras kundze, atklājot, ka pēc kādā video ieraudzītā parauga ienācis prātā izlocīt […]

Pilsētvides risinājumi – dizains, kas apvieno funkcionalitāti un drošību

10:30
16.12.2025
29

Pilsētvides attīstība balstās trīs galvenajos principos – estētikā, funkcionalitātē un drošībā. Labi izstrādāta vide kalpo iedzīvotājiem, uzņēmumiem un pilsētas viesiem, radot vietu, kur cilvēki var ērti pārvietoties, strādāt, socializēties un atpūsties. Pilsētvides kvalitāti nosaka ne tikai arhitektūra, bet arī pārdomāts aprīkojums, kas nodrošina kārtību, orientēšanās ērtību un patīkamu atmosfēru. Pilsētvides aprīkojumam ir nozīmīga loma šajā […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
37
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
35
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi