Pirmdiena, 8. jūlijs
Vārda dienas: Antra, Adele, Ada

Radošais process kā terapija

Anna Kola
05:26
07.07.2024
17
Darta Zvanere

Dārta Zvanere. FOTO: no albuma

Saruna ar digitālā satura veidošanas un skatuves mākslinieci DĀRTU ZVANERI

Daudziem Dārtas vārds noteikti pazīstams caur labskanīgā ķeltu arfas un čella dueta “Infini” skaņām. Ar viņu sarunājāmies par mūzikas ceļu, teātri un to, ka dzīve allaž zina labāk, kas mums vajadzīgs.

-Daudzi jūs iepazinuši caur mūziku, bet pati sakāt, ka esat ļoti radoša būtne – daudzpusīga.

-Esmu nonākusi pie definīcijas “radoša dzīvesveida māksliniece”. Zem tā iekļaujas pilnīgi viss, ko daru šobrīd un ko darīšu turpmāk, par ko vēl, iespējams, nemaz nenojaušu. Man patīk ļauties dzīves notikumu plūsmai. Un arvien vairāk pārliecinos, ka tā patiešām zina labāk, kas man ir nepieciešams. Mana ikdienas pamatnodarbošanās ir digitālā satura radīšana sev un arī citiem. Rūpējos par to, lai idejām top baudpilnākie vizuāļi un garšīgākie vārdi veiksmīgai tās reklamēšanai sociālajos tīklos vai taustāmos materiālos. Dalos savā valodas un rakstības mīlestībā, veidojot radošos rakstus žurnālā “Kā Būt Laimīgai”, un esmu ārkārtīgi pateicīga redaktorei Sandai Krastai par šīs iespējas ienākšanu manā dzīvē. To papildina muzikālais ceļš, ko šobrīd visvairāk pavadu kopā ar ķeltu arfu gan solo izpausmēs, gan duetā “Infini”, kurā apvienojos ar Ievu Buiķi un viņas brīnišķo čellu. Nesen iznāca izveidot arī ļoti veiksmīgu sadarbību ar Līgatnes muzikālo amatieru teātri. Lai arī tas notika diezgan spontāni un neplānoti, gribas teikt, ka nejaušību nav.

-Tātad teātris arī jums nav svešs?

-Esmu ieguvusi izglītību kultūras menedžmentā ar specializāciju teātra mākslā, studējot izpildītāju kursā. Kopš studijām vairākus gadus teatrālās skatuves izpausmes bija izkonkurējuši citi notikumi, bet, kad Līgatnes muzikālā amatieru teātra režisore, daloties ar savām idejām, vērsās pēc skatuviskiem padomiem, kopīgi nospriedām, ka padalīšos zināšanās, aktieru sastāvam novadot kustību, improvizācijas nodarbību. Šis process sniedz ne vien vērtīgas skatuviskās iemaņas, bet arī dziļāku priekšstatu par to, kas ir teātris, cilvēks tajā. Ko spēj ķermenis un ko dod uzticēšanās partnerim, mūzikai, skatuvei. No vienas meistarklases mūsu sadarbība ieilga līdz pat pirmizrādei.

-Kurai pilsētai jūtaties piederīga?

-Esmu dzimusi Liepājā. Tā patiešām ir mana vieta. Vien­mēr, tuvojoties pilsētas robežzīmei, jūtu saviļnojumu, mani pārņem silta piederības sajūta. Tās stihijas, ko var pieredzēt tikai Lie­pājā, ir manējās. Ticu, ka arī pilsētas muzikālā aura ir devusi savu daļu manas būtības veidošanā. Šobrīd dzīvoju Rīgā, bet, radošo notikumu, iespēju un izpausmju vadīta, ceļoju uz visām debespusēm.

-Pastāstiet par muzikālo pusi. Kā nonācāt līdz arfas spēlei?

-Tā kā arī mana mamma ir ciešā saiknē ar mūziku, teiktu, ka tās klātbūtnē esmu jau kopš dzimšanas. Klavieres bija pirmais mūzikas instruments, ar ko sadraudzējos. Man ļoti patika dziedāt. Bērnībā katrs akmens, dīvāns vai mājas lievenis bija mana skatuve. Vēlāk iestājos mūzikas skolā kokles klasē. Divos mūzikas skolas noslēdzošajos gados papildus sāku mācīties arfas spēli. Lai arī tolaik kokles spēlē guvu augstus panākumus, šodien vistuvākās attiecības ir tieši ar ķeltu arfu. Savam priekam ik pa laikam spēlēju arī klavieres, kokli, labprāt padziedu. Cenšos sevi neielikt rāmjos – zinu, ka, visam ir savs laiks, un ticu, ka tam ejot, darīšu arvien vairāk.

-Ķeltu arfa nav instruments, kuru spēlē daudzi. Ar ko tā īpaša jums?

-Spēlēt arfu sāku mācīties uz lielās arfas jeb koncertarfas. 18 gadu dzimšanas dienā ģimene man uzdāvināja ķeltu arfu, kas bija īpašs pavediens tam, lai es sāktu apzināties, ka manī patiešām ir ļoti daudz radošā, ar ko dalīties. Sapratu, ka jānotic sev. Un, ja reiz man ir tā privilēģija būt par saimnieci pašai savam instrumentam, ir jādara un jāmeklē savs unikālais izpausmes veids. Tieši ķeltu arfas vēsturiskais un autentiskais gars mani iedrošināja improvizēt un apzināt skaņu plašumu ārpus klasikas. Un tieši tā es beidzot sajutu, ka ar katru spēlēšanas reizi arvien vairāk saaugu ar šo instrumentu. Bieži vien cilvēki man saka, ka atgādinu feju. Un arfa kā reiz ir tas maģiskais un pasakainais instruments, kas tik daudz kur attēlots kopā ar eņģeļiem un pārdabiskām būtnēm. Kad apjautu to, kā vēlos justies mūzikā, duetā “Infini” sākām radīt oriģinālmūziku. Nu jau savu pirmo dzimšanas dienu svin mūsu debijas albums “Sek­vences”, kas klausāms visās populārākajās mūzikas straumēšanas platformās. Baudu šo laiku. Tas ir būtisks kritērijs, kas liecina, ka šobrīd patiesi daru to, kas man ir jādara.

-Cik Latvijas publika ir atvērta šim instrumentam? Nenākas dzirdēt arfu tik bieži, ja nu vien kādreiz orķestra sastāvā.

-Ķeltu arfa klausītājiem ir kas eksotisks un īpašs. Bet mūsdienās, kad ir tik daudz izpausmju iespēju un brīvības, šķiet, ka arī cilvēki ir krietni atvērtāki jaunā iepazīšanai. Katram ir vieta šeit būt. Un katram arī atrodas savs klausītājs, sava auditorija. Man ar to ir ļoti paveicies! Kad dari to, kas patīk, tad gluži kā magnēts arī pievelkas tie, kam tas atsaucas. Man patīk eksperimentēt un vērot, kā dzīvais skanējums satiekas ar digitālo, klasiskās mūzikas instruments ar elektronisko. “Infini” gadījumā – kā satiekas instrumentu stilistiskā daudzveidība, kas, iespējams, arī ir tas, kā manas arfas skaņas spējušas pienākt klausītājam tuvāk, sasniedzamāk. Mēs katrs varam tik daudz, cik spējam iedomāties.

-Vai ir nācies spēlēt arī Cēsu pusē?

-Jā, vairākkārt. Bieži nākas uzstāties arī privātos notikumos, svētkos, kāzās, un šie ceļi aizved uz tik daudzām skaistām Latvijas vietām. Pirms diviem gadiem kā mūsu Ziemassvētku koncerta īsto vietu izvēlējāmies Ungurmuižu. Tā tik ļoti piestāvēja un ar savu atmosfēru skaisti papildināja mūsu mūziku. Par to mums bija liels lepnums, jo mūsu koncerts tika izpārdots.

-Vai ir kāds interesants atgadījums no kādas uzstāšanās reizes?

-Teju katrā vietā, kur uzstājamies, cilvēkiem ir liels pārsteigums par to, kā es, tik smalka būtne, nesu savu lielo instrumentu. Man, protams, allaž piedāvājas palīdzēt, bet lielākoties es atsakos. Ne jau tāpēc, ka es negribētu, lai man palīdz, bet tādēļ, ka ir sava specifika, kā instruments būtu jānes. Ir bijušas pāris reizes, kad esmu paļāvusies, bet pēc tam ar bažām raugos, kā instruments tiek nests kājām gaisā. Arfas stīgas ir ārkārtīgi jutīgas, un nepareizas vai straujas kustības var ietekmēt to skanējumu.

-Ja mūzika ir tik tuva, kāpēc izglītība tomēr izvēlēta teātra jomā? Vai ir plāns darboties arī tajā?

-Kā jau minēju, es vienmēr palieku atvērta. Tieši tāpēc arī notikusi šī intervija. Runājot par izglītību. Man bija tik daudz interešu, ka pēc vidusskolas absolvēšanas biju apjukusi par to, ko vēlos attīstīt tālāk. Pirmā ideja bija par modes dizainu, jo, kopš sevi atceros, vienmēr esmu interesējusies par apģērbu. Tiku strādāt latviešu modes konceptveikalā un biju priecīga, ka varēšu iepazīt šo vidi vēl tuvāk. Tikmēr mani uzrunāja paziņa, kas studēja teātra mākslu, meklējot galvenās lomas aktrisi savai izrādei. Piekritu, lai arī nekādas pieredzes ar teātri man to­brīd nebija. Tikai zināju, ka man patīk izpausties uz skatuves, jo skolas laikā biju tā, kurai uztic mikrofonu un pasākumu vadīšanu. Man tas viss bija jauns, bet kopš pirmās minūtes ar sajūsmu pieņēmu šo pieredzi, ko sniedza negaidīti dziļais un nopietnais darbs pie izrādes, ko pavadīja arī pasniedzēji un režisori. Neilgi pēc šī notikuma bija uzņemšana. Tā kā joprojām mazliet šaubījos, iesniedzu dokumentus gan modes dizaina, gan teātra mākslas fakultātē. Tiku uzņemta abās, bet nosliecos par labu modes dizainam. Sākumposmā visām fakultātēm bija jāapmeklē improvizācijas nodarbības, ko vadīja teātra mākslas pasniedzēja. Tā kā jau nojautu, kas tur sagaida, ļoti priecājos, ka ir tāda iespēja. Jau pēc pirmās lekcijas pasniedzēja mani lūdza uzkavēties, paziņodama, ka viņa sajūt mani teātra mākslā un jau ir sarunājusi, ka varu pāriet. Man tikai jāparakstās. Biju pārsteigta, jo būtībā pasniedzēja lēmumu pieņēma manā vietā, bet es ļoti paļāvos viņas sajūtai, par ko šodien esmu ļoti pateicīga. Ja reiz viņa sajuta manī šo talantu, tad tur noteikti kaut kam ir jābūt. Lūk, arī šeit piemērs tam, ka esmu atvērta dzīves notikumu plūsmai. Teātra studijas ir viens no būtiskākajiem kontrapunktiem manā dzīvē, jo tieši skatuve man iemācīja tik daudz par sevi, cilvēkiem, paļaušanos, uzticēšanos un sajūtu dziļumu it visā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Savā īpašajā vietā

07:21
07.07.2024
62

“Kamēr vēl mitrs un neput, zāle jānopļauj,” saka Solvita Jansone un steidz appļaut mājas apkārtni. Viņa atzīst, ka pagaidām vasara ilgstoši nav bijusi tik karsta kā  pērn, bet puķes nācās regulāri un cītīgi laistīt, dārzam gan bija jāpietiek ar rezervēm un rasu. “Lietus bija ļoti vajadzīgs, tagad apkārt    svaigums, viss var augt,” teic Solvita […]

Veselīgu matu augšanas noslēpums

14:31
05.07.2024
198

Veselīgu matu veidošana ir kopīgs mērķis daudziem, tomēr bieži vien tas šķiet kā slepenas dārgumu medības ar grūti iegūstamām balvām. Patiesi veselīgu matu pamatā ir ne tikai spīdīgi attēli reklāmās un nemitīgi mainīgās matu kopšanas tendences, bet arī izpratne par to unikālajām vajadzībām un rūpes par tām. Veselīgu matu kopšanas nozīme ir nepārspīlēta; tā nav […]

Zīmē sprediķī saklausīto

05:20
04.07.2024
48

“Māksliniece Ingūna Briede no 2021. gada Adventa sākuma dievkalpojumos ļaujas, lai sadzirdētais Dieva Vārds top par zīmējumu – meditatīvu, noslēpumainu un reizē uzrunājošu, Vārdu atklājošu. Iepriekš nav zināms, kas taps. Ingūnas roka, paņēmusi tintes pildspalvu, sajūtu vadīta, velk līnijas”, rakstīts mākslinieces zīmējumu izstādes “Vārda piezīmes līnijās” – stāsts par Dieva Vārda (pie)zīmēšanu – pieteikumā. Cēsu […]

Vīriešu peldbikses – 2024.gada vasaras tendences

18:06
03.07.2024
58

2024.gada vasara vīriešiem, kas bieži atpūšas pludmalē, piedāvā plašu peldbikšu izvēli – ikvienai gaumei un augumam. Šogad svarīgākais ir funkcionalitāte, ērtums un stilīgs izskats. Lūk, daži no galvenajiem trendiem, kas dominēs pludmalēs un baseinos šajā sezonā. Klasiskās peldbikses Klasiskās vīriešu peldbikses ir teju vai mūžīgs variants, kas nekad neiziet no modes. 2024. gadā tās piedzīvo […]

Veido namiņu, kur vecļaudis jūtas labi

07:32
30.06.2024
80

Cēsu pilsētas pansionātam 12. jūlijā apritēs 30 gadi. Vairāk nekā pusi no šī laika sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādes direktore ir Inga Gunta Paegle. -Pansionātam ir 30 gadu jubileja. Kā tas šo gadu laikā mainījies? -Es kā šodien atceros 1994. gada 12. jūliju, kad pansionāts no Glūdas kalna Cēsīs ienāca šeit, Cīrulīšos. Glūdas kalnā istabiņās […]

Mērķis - cilvēkiem palīdzēt atgūt veselību, dzīvesprieku un enerģiju

10:24
27.06.2024
703

Saruna ar holistiskās medicīnas eksperti Ingrīdu Mergupi – Leitlandi -Jums ir interesants uzvārds. Tāds rets – Mergupe. -Manas saknes ir no Mālpils. Tur ir upe Mergupe, un šo uzvārdu nes arī mana dzimta. 1928. gadā vectētiņš Jānis Mergups lika pirmo akmeni dzimtas mājai. Un tā nu arī es izceļojos pa pasauli, apgūstot zināšanas, un vēlāk ar […]

Tautas balss

Nav, no kā ietaupīt

15:13
05.07.2024
16
Seniore raksta:

“Ja cels pievienotās vērtības nodokli, tiem, kas dzīvo pieticīgi, būs vēl grūtāk. Tāpat jau no pensijas nekas nepaliek pāri, kad nopērku pārtiku. Ja tā būs dārgāka, tad vairs par dzīvokli arī nevarēšu samaksāt. No ēdiena neko ietaupīt nevaru, tāpat jau pērku tikai akciju preces,” pauda seniore.

Par ko uztraucas, par ko ne

15:13
05.07.2024
16
Iedzīvotāja raksta:

“Kad Cēsu Pils parkā notiek pasākumi, no centra līdz Festivāla ielai slēdz Lenču ielu. Un neviens neuztraucas, ka vairākas dienas Festivāla ielas iedzīvotājus traucē vēl lielāka satiksmes plūsma. Par Rīgas ielu gan visi raizējas, tur cilvēkiem neesot droši, iemītniekus traucē mašīnu trokšņi. Bet kā ar mums, kas dzīvo Festivāla ielā?” bija neapmierināta iedzīvotāja.

Apburtais loks

15:03
05.07.2024
18
Seniore raksta:

“Tomēr cilvēki spēj ietekmēt situāciju. Latvijas Pasts neuzdrošinās slēgt visas nodaļas, tās paliks arī laukos, lasu, pavisam 155. Tomēr 12 slēgšot, vienu no tām arī Cēsīs. Divas mūsu pilsētā neesot obligātas. Jau tā pastā bieži ir rindas, tagad būs vēl garākas. Un tad cilvēki neizvēlas šos pakalpojumus, bet Pasts tik saka, ka cilvēkiem tos nevajag,” […]

Cenas pārāk augstas

15:03
05.07.2024
21
Lasītāja O. raksta:

“Dārzeņaudzētāji saka, ka produkcija dārgāka, jo lielāks pievienotās vērtības nodoklis, kādu laiku bija pieci procenti, tad 12. Taču septiņu procentu palielinājums nav tik liels, lai piemēram, par lauka gurķiem prasītu gandrīz trīs eiro kilo­gramā. Var jau būt lielu uzcenojumu uzliek tirgotāji, tad audzētājiem jārunā ar tiem. Cenām jābūt samērīgām,” pau­da lasītāja O.

Rezultātā būs grausti

15:02
05.07.2024
16
J. raksta:

“Kāpēc Cēsu vecpilsētas tukšo namu īpašnieki nepārdod ēkas? Par saprātīgu cenu gan jau atrastos pircēji, kas tās savestu kārtībā. Tās mājas taču turpina brukt, ja neko nedarīs, pēc gadiem pieciem tur būs grausti, kādus jau dažviet redzam,” domas izteica J.

Sludinājumi