Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

No Latvijas līdz piefrontes zonai Ukrainā

Sarmīte Feldmane
06:12
22.05.2024
59
Krievins

Sūtījums nodots. Ēvalds Krieviņš un Sarmīte Cīrule Ukrainā. FOTO: no albuma

Veselavietis Ēvalds Krieviņš  ir azartisks, viņam patīk risks, jau sen domājis, kā praktiski palīdzēt Ukrainai. Naudas ziedojums šķita vienkāršākais veids, bet vīrs ar militāro pieredzi, atvaļināts    pulkvežleitnants varētu vairāk.

Risinājums būtu braukt, lai aizvestu ukraiņiem kādu mašīnu. Šofera pieredze braucienos  kolonā arī ir.    Ēvalds pieteicās par rezerves šoferi. Atnāca ziņa, ka jādodas ceļā. Humānās palīdzības  sūtījumu organizēja un koordinēja viena no Pierīgas uzņēmēju biedrībām. Organizētājs nodrošina degvielu un atgriešanos no Ļvivas. Pārējās izmaksas dalībnieku ziņā. Bija uzticēts auto un krava, kas jānogādā norādītā vietā. Turklāt pēc noteikumiem par auto un kravu atbildīgs ir šoferis. Apdrošināšana  nav paredzēta.       

“Četros no rīta sapulcējāmies, iekrāvām degvielas tvertnes, sakārtojām humānās palīdzības mantas. Sešas mašīnas  un septiņi šoferi devāmies ceļā. Mums ar Aigaru, kurš arī šādā braucienā devās pirmoreiz, bija jābrauc ar kravas mersedesu, kurā atradās degvielas rezerve,” stāsta Ēvalds un piebilst, ka braukt konvojā, kā tagad sauc auto rindu, kas dodas uz Ukrainu, nav tas pats, kas turēties pilsētas satiksmes plūsmā.    Jāseko vadošajam auto, jācenšas neļaut kādam iespraukties pa vidu. Arī jāievēro minimāla distance un vienlaikus jācenšas ievērot ceļa zīmes un luksoforu signālus.

Katrā ceļa posmā gaidīja savi izaicinājumi. “Braukšana pa Lietuvu bija kā murgs, ātruma ierobežojumi, radari. Pirms Polijas robežas salējām pilnas degvielas bākas, lai nebūtu problēmu ar poļu muitniekiem, kuri izlases kārtā pārbauda automašīnas. Lietuvas policijas patruļmašīna apmeta ap mums loku, bet lika mierā, redzot, ka esam tranzīta kolona.  Polijas pusē varēja izbaudīt braukšanu pa bāni: 120 – 130 kilometrus stundā, cik nu tas mersis vilka,” stāsta Ēvalds. Pie Var­šavas nācies pamaldīties, līdz sasniedza tikšanās vietu.

“Te satikām Ukraiņu karavīru un rokmuzikantu, grupas “O.Torvald” līderi Žeņu. Grupa 2017.gadā piedalījās Eirovīzijā. Tagad viņš ir radio un televīzijas raidījumu vadītājs un producents. Polijā atgūstas no karā gūtajiem  ievainojumiem un aktīvi piedalās Ukrainas atbalsta organizēšanā. No viņa saņēmām “Nissan Pathfinder”, ko dāvinājis Alek­sandrs no    Mančestras,” pastāsta Ēvalds.

Ukrainas pierobežā automašīnas sagatavoja tālākam ceļam, noformēja muitas dokumentus, saņēma caurlaides, lai ar rītausmu brauktu    uz Hrebennes robežas pārejas punktu.

“Ukrainas muitā sākās neskaidrības, jo  bija mainījusies deklarāciju noformēšana. Tā nu automašīnas uz Ļvivu devās pa vienai, ne vairs kolonā. Tā kā man telefons bija vecā “Nokia”, nācās gaidīt kādu auto ar “Waze” un tam sekot. Te gan būtu noderējusi vecā labā karte,” atzīst atvaļinātais pulkvežleitnants. Vairākas ukraiņiem ziedotās automašīnas jau palika Ļvivā, sadalīja arī humānās palīdzības kravu. Bija veikti apmēram 1250 kilometri. No Ļvivas drīkstēja izbraukt tikai pēc astoņiem no rīta. Nakts bija mierīga, nekas neliecināja par karu. Tālāk ceļš veda uz Kijivu.

“Ukrainas ceļi bija labā stāvoklī, šāviņu bedres un tehnikas degšanas vietas rūpīgi aizlāpītas, bet brauktuves malās bija daudz dīvainu bedrīšu. Braucēji spiedās pie viduslīnijas. Ceļa apzīmējumi un zīmes bija izliktas “kā E­i­ropā”, bet tās neviens neievēroja. Arī radari bija tikai zīmes. Pa bāni vietām varēja skriet ar  150 km/h, mums ātrāk par  120 neizdevās. Pilsētiņās bija jāuzmanās no policijas. Lai saglabātu kolonu, nācās braukt agresīvi, sevišķi lielpilsētā,” iespaidos dalās Ēvalds un uzsver, ka bija jāizvairās no bedrītēm un apkārt skatīties nevarēja, bet Kijivā jāuzmanās sastrēgumos.

“Braucot pa apvedceļu uz Poltavu, šķērsojām bijušo frontes līniju. Ugunspunkti, ierakumi, prettanku šķēršļi, drupas… Vai­rāku augstceltņu augšējos stāvos bija redzamas raķešu trāpījumu pēdas. Parādījās pirmie blokposti jeb satiksmes kontroles posteņi, kas faktiski bija nelieli nocietinātie punkti. Tajos dežurēja karavīri un policisti. Ukraiņu karavīri runāja tikai ukrainiski, mēs angliski un krieviski. Bet Latvijas tranzīta numuri darīja savu, un ilgu aizķeršanos nebija,” par redzēto stāsta Ēvalds. Kad apstājušies, lai pagaidītu pārējos auto, uzvēdījusi savāda smarža. Ziedēja rapša lauks. Un debesīs zibsnīja rūsa.

Vakarā Poltavā sākās komandanta stunda, tika atslēgts pilsētas apgaismojums, bet luksofori darbojās. “Naktī atskanēja gaisa trauksme, bet neviens to neņēma vērā.  Paskatījos pa logu. Miers.  Gaisa trauksmes brīdinājumi pienāca arī uz telefoniem, bet iedzīvotāji tos ignorēja. Pieraduši pie kara,” atceras Ēvalds un piebilst, ka nesaprot, kāpēc Latvijā jādiskutē, kā brīdināt iedzīvotājus, ja tas nepieciešams.

Poltavā viņš nolēma nopirkt parastu Ukrainas karti, lai ceļā justos drošāk. “Vietām “Waze” darbība ir traucēta, svarīgākās ceļazīmes      aizkrāsotas vai noņemtas. Sazinājāmies, izmantojot “WhatsApp”, kas arī reizēm tika traucēts. Noturīgāka bija “Google MAP” lietotne, bet ar novecojušu situāciju,” skaidro autokolonas šoferis    un pastāsta, ka lielveikalā, kad paprasījis karti, pārdevēja vispirms aizdomīgi paskatījusies, tad saausījies apsargs. Karti tomēr izdevies iegādāties. Par to gan citi smējušies, ka viss būtu labi, ja vien to karti varētu iestūķēt “Nokia”, lai atrastu ceļu uz mājām. “Pilsētās lielveikalu, lielu tirdzniecības centru netrūkst. Viens sagrauts, drīz tiek uzbūvēts jauns,” bilst Ēvalds un piebilst, ka var vien brīnīties, cik ātri ukraiņi spēj atjaunot sagrauto un turpināt ikdienas dzīvi.

Tālāk ceļš veda aizvien tuvāk frontei. Tā abās pusēs vēl bija redzami ierakumi, ugunspunkti, ēku drupas. Sašautā tehnika bija aizvākta, ceļa segums salabots.    “Samērā labi saprotu ukraiņu valodu, bet neko nevaru pateikt. Ēstuvēs vispirms runāju angliski, tad pārgāju, kā saka, – Holivudas krievu valodu, beigās jau naudas valoda uzvarēja. Vīri smējās, ka pēc manis krievi ēstuvē sākuši runāt angliski,” ar smaidu atceras veselavietis un piebilst, ka savukārt piefrontes zonā darbojās gan mobilie sakari, gan internets, gan “Waze”.

Svjatohirskā bija īpaša tikšanās ar bataljona “Karpatska Sič” galveno mediķi Sarmīti Cīruli. “Nebija laika parunāties, karavīri gaidīja viņas palīdzību, nodevām vien sūtījumu,” bilst Ēvalds un atzīst, ka frontes tuvums, apmēram 20 km, darījis savu. Kaut arī valdīja klusums un sirēnas neskanēja, kāds pajautāja, cik tālu var aizšaut lielgabals.     

Tālāk pa frontes ceļiem uz Slavjansku, kur tika atstāti pēdējie auto ar palīdzību. Piere­dzējušie braucēji redzēja mašīnas, kuras paši atdzinuši – sašautiem logiem, bet aizvien brauc. Cik ilgi katra kalpos, neviens nevar pateikt.

Ukraiņu puiši bija sagādājuši ceļamaizi, jo labi saprata, ka latviešiem jāsteidzas ārā no piefrontes zonas. Autobuss un džips pa bedrainiem aplinkus ceļiem devās 35 stundu mājupceļā. Uz lielajiem ceļiem ik pēc kāda posma bija kontroles punkti.    Latvijas auto reģistrācijas numurs kalpoja kā caurlaide. Brauciena kopējais garums  bija apmēram 4700 kilometru. Ēvalds vienā dienā nobrauca 900.   

“Mums laimējās, nepiedzīvojām uzlidojumus. Arī ukraiņi atzina, ka ir tāds dažu dienu klusums. Nākamajā dienā pēc mūsu aizbraukšanas situācija mainījās,” pastāsta atvaļinātais pulkvežleitnants.

Pēc piecu dienu brauciena savi secinājumi, gūta pieredze. “Kolonas organizators un vadītājs, kuru saucām par Vadoni, bija haotisks, nesaprata, kā darīt. Ie­manījās dot pat norādes, lai T krustojumā braucam taisni. Visu izšķīra šoferu pieredze,” saka Ēvalds un piebilst, ka ir sarakstā un, ja būs vajadzība, brauks atkal. “Kā vīri vienojāmies – kopā, bet tikai ar citu    organizatoru. Sa­vulaik armijā vienā dienā nobraucu 1100 km, gribējās pārbaudīt savas spējas un pārspēt vienas dienas brauciena rekordu. Vēl viss priekšā,” nosaka veselavietis un atzīst, ka atgriešanās mājās bija kā atgriešanās citā pasaulē.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Veido namiņu, kur vecļaudis jūtas labi

07:32
30.06.2024
65

Cēsu pilsētas pansionātam 12. jūlijā apritēs 30 gadi. Vairāk nekā pusi no šī laika sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādes direktore ir Inga Gunta Paegle. -Pansionātam ir 30 gadu jubileja. Kā tas šo gadu laikā mainījies? -Es kā šodien atceros 1994. gada 12. jūliju, kad pansionāts no Glūdas kalna Cēsīs ienāca šeit, Cīrulīšos. Glūdas kalnā istabiņās […]

Mērķis - cilvēkiem palīdzēt atgūt veselību, dzīvesprieku un enerģiju

10:24
27.06.2024
655

Saruna ar holistiskās medicīnas eksperti Ingrīdu Mergupi – Leitlandi -Jums ir interesants uzvārds. Tāds rets – Mergupe. -Manas saknes ir no Mālpils. Tur ir upe Mergupe, un šo uzvārdu nes arī mana dzimta. 1928. gadā vectētiņš Jānis Mergups lika pirmo akmeni dzimtas mājai. Un tā nu arī es izceļojos pa pasauli, apgūstot zināšanas, un vēlāk ar […]

Dzīve enerģētiski spēcīgā vietā – kalna galā

10:12
25.06.2024
275

“Jau četrdesmit gadus strādāju Krimuldas vidusskolā par skolotāju, esmu tur kopš skolas dibināšanas brīža. Man jau ir pensionāres statuss, bet darbu turpinu, pēc diviem gadiem gan došos pavisam pensijā,” tā par sevi stāsta Edīte Kanberga, saimniece Drabešu pagasta Kārļu “Eglainēs”. “Eglaines” ir arī viesu nams un atpūtas bāze, bet Jāņu laiku ģimene aizvada savā lokā. […]

Jāņuzāles klimata pārmaiņās

09:54
25.06.2024
52

Par ziedošām pirmsjāņu pļavām, par trejdeviņu ziedu vainadziņu un dabas norišu izpratni saruna ar zālāju biotopu eksperti Maiju Medni. -Jāņi klāt, brienam pļavās, lai no trejdeviņām puķītēm pītu vainadziņu. Vai to var izdarīt?    -Ar katru gadu to izdarīt ir aizvien grūtāk. Lielāka iespēja saplūkt trejdeviņas jāņuzāles ir bioloģiski vērtīgos zālājos, bet tādi Latvijā ir mazāk […]

Balto ceriņu smarža gadu desmitu garumā

06:30
19.06.2024
123

Dace un Alfrēds Jurciņi izstaigā dārzu. Puķes šopavasar steidzas ziedēt, arī rozes pie namdurvīm. Karstās dienās paēnu un spēku dod nelielā birzīte. “Dzīvojam šo dzīvi, kaut reizēm gadās dzelkšņi vai iekož asa nātre. Dzīvojam kopā jau 50 gadus. Visi saka, ka pamatā ir mīlestība, bet šis vārds tāds novalkājies, reizē dziļš un skan dvēselē. Visjaukāk […]

Maza vieta ar lielu sapni

06:13
17.06.2024
88

Pasaules latviešu mākslas centrs darbu Cēsīs sāka pirms desmit gadiem. To vada Čikāgā dzimušais Kārlis Kanderovskis, kurš jau vairākus gadus dzīvo Cēsīs. Mākslas centra galvenais mērķis ir veicināt mākslas vērtību saglabāšanu, ko radījuši Otrā pasaules kara laikā trimdā devušies latviešu mākslinieki, kā arī ārzemēs dzīvojošā jaunā paaudze. Centrs bez maksas ir atvērts ikvienam un darbojas, […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
18
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi