Otrdiena, 8. aprīlis
Vārda dienas: Zina, Zinaīda, Helmuts

Dvēseles dziedināšana vienmēr bijusi tuva tēma

Anna Kola
06:23
06.10.2024
148
I Ulmane

Ilze Ulmane. FOTO: no albuma

“Darbojos dvēseles dziedināšanas un izziņas sfērā jau gandrīz divdesmit gadu. Esmu ieguvusi maģistra grādu psiholoģijā. Savā praksē izmantoju sistēmisko pieeju (Helingera metodi), metaforiski-asociatīvās kārtis (MAK), kuru izmantošanā arī apmācu, holodinamiku, Laika Līniju dziedināšanu, Akaši hronikas un Taro. Mans lielākais prieks ir pieredzēt otras dvēseles atplaukšanu, lai kādi būtu tās izvēlētie izaicinājumi šajā dzīvē,” tā sevi pieteic Ilze Ulmane.

Ar viņu sarunājāmies par to, kas tad ir sistēmiskie sakārtojumi, ko tie kārto, kam noder, un kas tad īsti ir kārtis, ar ko viņa savā praksē strādā.

-Saprotu, ka esat cēsniece.

-Esmu dzimusi Jelgavā. Līdz trīspadsmit četrpadsmit gadu vecumam dzīvoju tur. Tad ar mammu pārcēlāmies uz tolaik vēl Cēsu rajonu, Melnbāržiem. Tur pabeidzu pamatskolu, vēlāk mācījos Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijā. Pēc tam, protams, sekoja augstskolas gadi Rīgā. Tāpēc, jā, varu teikt, ka esmu arī cēsniece.

-Kā nonācāt līdz psiholoģijai?

-Pēc ģimnāzijas aizgāju studēt psiholoģiju Latvijas Universitātē. Mani gan, jāatzīst, šīs studijas ļoti nesajūsmināja. Ģimnāzijā man bija ļoti labi sasniegumi dabaszinībās, tā joma interesēja. Biju pilnīgi pārliecināta, ka būšu biologs. Pēc ģimnāzijas iesniedzu dokumentus studijām bioloģijā, psiholoģijā un arī baltu filoloģijā, jo arī rakstniecība bija ļoti tuva. Tiku uzņemta visās trijās fakultātēs, bet toreiz kaut kā sajutu, ka tieši psiholoģija ir tā īstā.

-Kāpēc tomēr sakāt, ka nebijāt sajūsmā par studijām?

-Laikam nācu pie rūgtās atziņas, ka psiholoģija kā zinātne man bija par sausu, ļoti balstīta tikai uz zinātniskiem pētījumiem. Mā­cības – ļoti teorētiskas. Kad pabeidzu bakalaura programmu, atceros, paziņām teicu – es vairs universitātē neatgriezīšos. Tad sekoja periods, kad strādāju vienkāršus darbus – veikalā, kafejnīcās, brīvajā laikā darbojoties ar to, kas patika. Tolaik uzzināju vairāk par alternatīvajiem virzieniem.

Viena no pirmajām metodēm, ar ko iepazinos, bija holodinamika un sistēmiskie izvietojumi. Kādu laiku mācījos pie pasniedzējiem no Maskavas – Svetlanas Privaļskajas un Dāvida Persica, sirdsgudriem, gaišiem cilvēkiem. Pēc semināriem mums dabiski izveidojās atbalsta grupa, tikāmies un cits citam ar šo apgūto metodi palīdzējām.

Oficiāli kā psihologs nekad neesmu strādājusi, bet dvēseles dziedināšanas tēma gan vienmēr mani ir interesējusi. Varu teikt, ka pirmo praksi guvu tieši atbalsta grupā, kas bija izveidojusies semināros. Vēlāk aktuāla kļuva ģimenes dzīves tēma, jo pēc kāda festivāla apmeklēšanas Maskavā iepazinos ar tagadējo vīru. Izlēmām dzīvot Latvijā. Piedzima pirmais bērniņš, tad drīz jau otrais un arī trešais. Pa šo laiku iestājos un pabeidzu arī psiholoģijas maģistratūru Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijā. Tā, lūk, tomēr brīvprātīgi nokļuvu akadēmiskajā vidē vēlreiz. Manam bērniņam ap trīs gadu vecumu uzstādīja autisma diagnozi, šķita, specializēšos tieši šajā tēmā. Interesēja klīniskā psiholoģija un atbalsts vecākiem, kas audzina bērnus ar īpašām vajadzībām. Tomēr mācību laikā atskārtu, ka nevēlos visu dzīvi saistīt ar to, vismaz ne šobrīd. Arvien vairāk manā redzeslaukā ienāca citas alternatīvās metodes, turpināju strādāt ar sistēmiskajiem sakārtojumiem.

-Pastāstiet par to vairāk. Kas tie ir – sistēmiskie sakārtojumi?

-Latviešu valodā ir ļoti daudz nosaukumu, kas būtībā apzīmē vienu to pašu – cilvēki šos sistēmiskos sakārtojumus pazīst arī kā Helingera metodi, konstelācijas, sistēmiskos sakārtojumus, izkārtojumus, izvietojumus. Man pašai vistuvākais ir pēdējais apzīmējums, jo tas šķiet viskorektākais nosaukumus tam, kas šajā procesā norisinās. Angliski tam ir tikai viens nosaukumus – ‘constellation’. Šo metodi jeb pieeju aizsāka vācu psihoterapeits Berts He­lingers. Sācis kā katoļu garīdznieks, vēlāk strādājot kā ģimenes psihoterapeits, viņš savas prakses gaitā atklāja jaunu veidu, redzējumu, kā strādāt ar cilvēku ģimenes sistēmu. Iespējams, daudz ietekmēja arī viņa garīgais redzējums. Viņš atklāja, ka lielāks spēks, augstāka kārtība atspoguļojas katra cilvēka dzīvē un ka grupas darbā caur aizvietošanas procesu mēs jebkurš varam to nolasīt un ļaut sevi vadīt tam kā dziedinošajam spēkam. Šī parādība vēlāk tika nosaukta par “Zinošo Lauku” (knowing field). Tagad tā ir gan grupu terapijas metode, gan arī individuālas sesijas.

No malas grupas metode izskatās tā, ka cilvēks padalās ar savu problēmu un tad vadītājs vai pats klients izvēlas kādu no grupas, kas aizvieto šī cilvēka ģimenes locekļus. Primāri tiek strādāts ar ģimenes un dzimtas jautājumiem, bet var izmantot, izprotot arī citas sistēmas – organizācijas un citus kolektīvus procesus, kā arī darbā ar cilvēka personības daļām. Pieeja balstās izpratnē, ka mēs kā savai dzimtai piederīgie bieži neieņemam savu īsto, sev atbilstīgo vietu tās sistēmā, bet dažādu sistēmas dinamiku ietekmē nesam scenārijus (dinamikas), kas nav mūsējie, bet nāk no dzimtas senākiem atzariem.

Pastāv virkne likumu, kā darbojas sistēma, tajā pastāv noteikta veida hierarhijas (dabiskā kārtībā), un, kad šī kārtība tiek izjaukta, parādās noteikta veida disfunkcija. Viena no pamata kārtībām pēc Helingera skan šādi: vecāki dod, bērni saņem. Ja vecāki neapzināti tiecas kļūt par bērniem saviem bērniem, gaidot no viņiem beznosacījuma rūpes un mīlestību, ko nav sagaidījuši no saviem vecākiem, notiek disfunkcija. Cits likums vēsta, ka jebkas, kas ticis sistēmā izslēgts, meklē savu izpausmi caur citiem sistēmas locekļiem. Piemēram, ja pirms manas dzimšanas mātei ir bijis aborts, es varu nest viņas un nedzimušā bērna jūtas, par tām nezinot. Metodes ietvaros tas, kas ticis izslēgts, tiek atkal padarīts redzams, sistēma pārstrukturējas un simptomi bieži mazinās vai pilnīgi zūd.

-Jāteic, ka šī metode neizklausās ļoti populāra un pazīstama. Kur apguvāt šīs zināšanas?

-Sākotnēji, kā minēju, šo metodi apguvu pie Svetlanas Privaļ­skajas un Dāvida Persica, vēlāk mācījos pie Jeļenas Veselago. Vis­vairāk esmu ieguvusi tieši no prakses.

Helingera metodei ir arī institūts Vācijā, šobrīd notiek mācības arī Latvijā, tomēr man pašai vairāk iznācis mācīties Krievijas atzarā. Šobrīd pieejai ir izveidojušies dažādi virzieni, arī pats He­lingers savas prakses laikā mainīja darba principus, sākot ar ļoti strukturālu pieeju un beidzot ar pilnīgi atšķirīgu, brīvu lauka plūsmas vērošanu un apliecināšanu.

Arī šobrīd jāņem vērā, ka principi ir līdzīgi, metode ir viena un tā pati, tomēr dažādi vadītāji to praktizē atšķirīgi. Uzskatu, ka ir ļoti vērtīgi aiziet pie dažādiem vadītājiem, tādā veidā atrodot to, kas pašu uzrunā vairāk.

-Runājot par sistēmisko pieeju, vai tas ir kas tāds, kas būtu lietderīgs katram cilvēkam?

-Ģimene un dzimta ir mums katram, šajā ziņā var teikt, ka metode var noderēt jebkuram. Tas, kas jāņem vērā, ka šī nav “maiga” metode. Ja cilvēkam vairāk patīk parunāt un gribas, lai viss notiek lēni, pakāpeniski un saudzīgi, visdrīzāk šī pieeja nederēs. Tā ir spēcīga pieredze, ko vieglāk ir piedzīvot pašam, nekā par to pastāstīt, sevišķi darbojoties grupā.

Esmu apguvusi daudz metožu, bet arvien atgriežos pie šīs kā centrālās. Labs veids, kā pieskarties metodei, ir pievienoties grupai kā aizvietotājam, kā vērotājam. Caur aizvietošanas procesu cilvēks reizēm var gūt tikpat daudz vai pat vairāk, nekā esot tiešais klients, kura jautājums tiek risināts. Tāpat ar metodi var strādāt individuāli, un parasti tas ir maigāks process, jo katrs solis tiek saskaņots.

-Kā izvietojumi palīdz praktiski, kā tas atspoguļojas dzīvē?

-Kā daudzi praktizētāji, primāri šo metodi piedzīvoju uz savas ādas. Esmu uzaugusi bez tēva, nekad neesmu viņu redzējusi un pazinusi. Sistēmiskā metode man iedeva tiešu pieredzi sajust, ka tēvs man ir un ka aiz manis ir arī visa viņa dzimta. Tas, protams, nav vienreizējs notikums, kas to radīja, bet ilgstošs vairāku gadu process. Tāpat no klientu vai kolēģu pieredzes zinu, ka Helingera metode palīdzējusi risināt neauglības problēmas, senus aizvainojumus pret vecākiem un fiziskus simptomus.

-Otra lieta, ar ko darbojaties, ir metaforiski asociatīvās kārtis. Pastāstiet arī par to!

-Tā ir projektīva, pamatā psiholoģiska metode. Visdrīzāk pirmā asociācija, dzirdot vārdu “kārtis”, saistīta ar taro, spēļu kārtīm vai zīlēšanu. Šis ir kas cits. Tās vairāk ir kartītes, attēlu kopas, kas palīdz veidot dialogu – vai nu pašam ar sevi, savu neapzināto procesu, vai ar otru cilvēku. Šādas kārtis var izmantot, lai ieraudzītu, kas cilvēkam ir aktuāli, kas viņā notiek. Galvenā atšķirība no citām kārtīm ir tajā, ka tām nav skaidrojumu, instrukcijas, norāžu – tās nozīmē tieši to, ko tajās ierauga, un katrs mēs ieraugām kaut ko savu atkarībā no savas pieredzes un aktualitātes. Šādas kārtis var izmantot gan kā terapeitisku instrumentu sev vai sarunu ierosmei ģimenē, ar draugiem, korporatīvā vidē. Lielā mērā kā metode tā māca mums klausīties, uzdot jautājumus un dzirdēt atbildes, vārdu sakot – sarunāties. Ar to arī iepazīstinu savās mācībās vai praktiski aicinu pieredzēt metaforisko kāršu apļos.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Seklas tēmas un tukši joki par neko neuzrunā

06:19
04.04.2025
30
1

Komiķis Rihards Čerkovskis joko par tēmām, kas cilvēkiem ir līdz kaulam pazīstamas – sievietes un vīrieša attiecībām, bērnu audzināšanu un arī šogad aktuālo tēmu – vēlēšanām. Nedēļas izskaņā arī cēsnieki varēja izbaudīt mākslinieka stāv­izrādi “Patiesība par bērnu audzināšanu 2”, kuras mērķis ir sniegt atbalstu visiem, kuri ikdienā saskaras ar dažādām grūtībām bērnu audzināšanas jautājumos. “Druva” […]

Aizrauj mūžam jaunais džezs

07:34
30.03.2025
73

Ik gadu 30. aprīlī visā pasaulē tiek atzīmēta Starptautiskā džeza diena. Tās mērķis ir novērtēt  džeza mūzikas lielo ietekmi un veicināt starpkultūru dialogu. Džezs, kura sākumu datē ar pagājušā gadsimta 20.gadiem, simts gados no izklaides žanra attīstījies par plaša diapazona mūziku, kas ietekmējis daudzus populārās un akadēmiskās mūzikas žanrus. Jau sesto gadu savu džeza lasījumu […]

Ja var, tad jādara

06:30
29.03.2025
42

Cēsu Politiski represēto biedrība vadību uzticējusi Jānim Vidriķim. Viņa ģimeni 1949.gada 25.martā izsūtīja, Jānis dzimis svešumā, Latvijā atgriezās, kad bija četri gadi. -Represēto noskaņojums ir mundrs. Ir svarīgi likteņbiedriem satikties, atceres reizēs pieminēt savējos. Ir jāstāsta, ko tauta pārdzīvojusi, to smagumu, ko pārdzīvoja ģimenes, kuras izsūtīja. Līdz 2014.gadam dzīvojām mierīgi, nespējot iedomāties, ka šodienas realitāte […]

Deguna formas korekcija kā ceļš uz harmonisku izskatu

20:18
28.03.2025
28

Deguna forma ir viens no nozīmīgākajiem sejas vaibstiem, kas ietekmē kopējo izskatu un sejas proporcijas. Daudzi cilvēki izvēlas veikt deguna plastisko operāciju jeb rinoplastiku, lai uzlabotu ne tikai vizuālo estētiku, bet arī pašsajūtu un pašpārliecinātību. Šī operācija ļauj koriģēt gan iedzimtas, gan traumu rezultātā iegūtas nepilnības, panākot harmonisku un dabisku sejas izskatu. Pateicoties mūsdienu plastiskās […]

Guntra no stipru sieviešu dzimtas

06:08
28.03.2025
61

Viņai bija seši gadi, kad 1949.gada 25.martā kopā ar vecākiem unvecvecākiem meitenei no Jaunpiebalgas sākās ceļš uz Sibīriju Cēsniece Guntra Brigita Ģipsle sagaida smaidīga un mundra. Ikdienas pastaigas, mājas darbi, savs laiks kādai filmai, un diena piepildīta. “Daudz domāju. Kas tik nav piedzīvots. Pie visa jāpierod. Daudz ko atceroties, birst asaras, tās jānoslauka, un jādzīvo […]

"Esam te jauniešu dēļ"

06:52
25.03.2025
123

Šodien (21.03.2025.) Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā notiek salidojums “Turpinājums”. Skola, kura ar šādu nosaukumu svin piecu gadu jubileju, sevī apvienojusi labāko no Priekuļu tehnikuma, kam aprit 115 gadi, Cēsu arodskolas, kurai aprit 105 gadi, Jāņmuižas Profesionālās vidusskolas un Ērgļu arodvidusskolas. “Druvas” saruna ar iestādes direktoru Artūru Sņegoviču par skolas darbu, apvienojot pārbaudītas vērtības izglītībā […]

Tautas balss

Priecē dejotāji

09:20
07.04.2025
12
Lasītāja J. raksta:

“Ar prieku skatījos aizraujošo deju ansambļa “Raitais solis” jubilejas koncertu!  Tas bija izcils, gan mākslinieciski izstrādāts, gan emocionāli saistošs. Cik burvīgi, ka dejošanas tradīcija Cēsīs gadu desmitos uzturēta tik augstu,” pauda lasītāja J.

Vietējie jāatbalsta

09:19
07.04.2025
22
1
Seniore no Cēsīm raksta:

“Uzzināju par streiku Cēsu tirgū. Tas nav normāli, ka vietējiem tirgotājiem, ražotājiem tā jārīkojas. Tieši viņiem tirgū būtu jārada paši labākie apstākļi. Tirgus nav lielveikals, kur katram, kas kaut ko pārdod, prasa lielu nomu. Mūsu uzņēmēji taču jāatbalsta,” sacīja seniore no Cēsīm.

Vecs koks nav jāpārstāda

14:41
02.04.2025
31
G. raksta:

“Izlasīju, ka vienu veco koku no Cēsu stacijas laukuma pārstādīs citur, lai tas neiet bojā. Tas nu gan man liekas par traku! Vai tiešām nav naudu, kur likt! Labāk iestādīt jaunu kociņu, lai paliek nākamajām paaudzēm. Iedomājieties, kāda izskatītos pilsēta, ja arī pirms simts gadiem visi būtu lēmuši kokus saglabāt un jaunus nestādīt,” bija neapmierināta […]

Smiltis pieputina visu apkārtni

14:00
27.03.2025
28
Garāmgājēja raksta:

“Skatījos, kā pagājušajā nedēļā Cēsīs, Bērzaines ielā, liela automašīna ar rotējošu slotu no ielas malas tīrīja ziemā sakrājušās smiltis. Putekļi cēlās gaisā lielā mākonī. Droši vien apkaimes mājas un dārzi pieputēja ne pa jokam, nemaz nerunājot par cilvēkiem, kas tobrīd bija mašīnas tuvumā. Agrāk pavasarī smiltis no brauktuves Cēsīs tīrīja mitrā laikā, kad tās neput, […]

Raiņa un Piebalgas ielas krustojumā jāuzmanās

14:00
27.03.2025
42
39
Ģimnāzijas ielas apkaimes iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Raiņa un Piebalgas ielas satiksmes aplī, gan autovadītājiem, gan gājējiem vairāk jāuzmanās. Savā izremontētajā skolā Ģimnāzijas ielā pagājušajā nedēļā atgriezās ģimnāzisti, tagad īpaši rītos kustība te ļoti liela. Turklāt laiks kļūst aizvien siltāks, jaunieši brauc ar skūteriem, velosipēdiem, kuru ziemā gandrīz nav, tāpēc situācija saspringta. Arī skolēnu vecākiem vajadzētu bērniem atgādināt, ka pa iet­vi […]

Sludinājumi