Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

Atveidot harmoniju un dzīves skaistumu

Anna Kola
16:20
06.09.2023
81
Matiass 2

Šīs dzimtas vārds ir pazīstams daudziem mākslas pasaulē, cēsniekiem un tēlniecības mīļotājiem. Matiass Jansons ir tēlnieks trešajā paaudzē.

Viņš aizraujas arī ar fotogrāfiju un mūziku, jau teju 30 gadus spēlē grupā “Pisang Ambon”. Viņa dzimtas mājas, “Siļķes”, ar šādu vietvārdu pirmoreiz vēstures avotos minētas jau 1432.gadā – kā stāsta Matiass, tolaik te bijusi vieta, kur notikusi aktīva preču – to­starp zivju –tirdzniecība, tāpēc arī nosaukums vietai tieši šāds. Vēl šodien īpašuma teritorijā var atrast liecības no sendienām. Ar Matiasu viņa darbnīcā sarunājāmies par gaidāmo personālizstādi “50/50”, tēlnieka profesijas izaicinājumiem un ieguvumiem.

Cēsīs Izstāžu zālē šodien jūsu personālizstādes atklāšana. Tās nosaukums – “50/50”. Vai par godu dzimšanas dienai?

Patiesībā ir tā – man nekad nepatīk iedot klajas atbildes. Ir interesanti savos darbos iekodēt atbildes uz jautājumiem, ko reizēm cilvēks pamana, reizēm nepamana. Man nu nemaz nav svarīgi parādīt to, ka man paliek 50 gadi. Nepavisam. 50/50 – tie var būt svari, puse vienā stāvā, puse – otrajā. Piecdesmit procenti veiksmes, piecdesmit procenti talanta un tamlīdzīgi. 50 gadu jubileja tomēr nav pensijas vecums, kad var atnest visu savu dzīves laikā paveikto un teikt – lūk, izlieciet to visu izstādē! [smejas]. Piemērs ir izstādes afišas. Esmu ieplānojis, iedomājies, kas un kāpēc – piemēram, nullēm afišā jābūt apaļām. Manos darbos ir daudz plastikas, daudz līniju, kas nav stīvas, tāpēc nullēm jābūt tādām, lai tas nolasītos.

Daudzi jautā, kāpēc tu to dari? Daru to, kas man ir dots, kas no manis tiek prasīts – tu jūti nepieciešamību sevi realizēt, rādot cilvēkiem to, kas tev pašam šķiet svarīgs. Tad atskan jautājumi – kāpēc tieši tā? Kāpēc ne citādi? Atbildu – mēģinu dažādos materiālos pateikt kaut ko, un katrā materiālā pat viena un tā pati tēma var sanākt pilnīgi citādi. Arī pasaule ir dažāda, un tieši tas ir interesanti. Manī nav vēlmes rādīt kaut ko traku – beigtas vārnas vai ko tamlīdzīgu. Tas mani neuzrunā. Es parādu savu domāšanu, lietas, kas man ir svarīgas. Lūk, piemēram, šis te darbs.

Tas ir kuģis, kas grimst.

Jā, redzi, kas tas ir, vai ne? Tā doma ir skaidra. Šādi es parādu savu nostāju pret atgadījumu ar krievu karakuģi. Tā bija otrā diena pēc tā slavenā uzsauciena, un es tā prātoju – kā tas būtu, ja tas tiešām tā būtu, no tāda tēlnieka viedokļa, plastiski? Man nebija miera kādu mēnesi. Pagāja šis laiks, jau biju izdomājis, kā darbs varētu izskatīties, kādi varētu būt materiāli. Kad dzirdēju ziņās, ka kuģis patiešām uzšauts gaisā, tad sapratu – ir jātaisa šis darbs. Pētot dažādus avotus, saprotu, ka par šo tēmu nav nevienas skulptūras, tikai manējā.

Liekas, ka par šo darbu nemaz plašāk nav dzirdēts. Kā tā?

Zini, ir jau gan šur un tur, bet jāsaka, ir arī zināms mākslas menedžmenta trūkums. Šis darbs bija Lietuvā izstādē, tur visi bildējās, visiem ļoti patika. Piedāvāju Rīgas Kara muzejam, kas tomēr darbu nepaņēma. Tas ir fakta konstatējums un mana attieksme pret to, kas Ukrainā notiek. Zināju, ka būs mana izstāde, un gribu šo darbu parādīt šeit.

Tas ir granīts?

Jā, tas ir viss viens granīts. Šīs daļas nopulētas, bet viducis – apslīpēts raupjš, apakšā zaļš kapara skārds, kas izskatās kā jūra. Tēlniekam vienmēr ir interesanti.

Runājot par tēlnieka profesiju, vai jau no bērnības, augot mākslinieku ģimenē, zinājāt, ka turpināsiet šo arodu?

O, tas ir jautājums, kas man uzdots ļoti daudz reižu. Jāsaka, tas vispirms jau ir dzīvesveids. Man kā bērnam bija tā laime to vērot, pieredzēt no vectēva. Tas gan, protams, tikai sajūtu ziņā – jo man bija tikai 13 gadi, kad viņš aizgāja mūžībā. Vērojot tēva un mammas pieredzi, tas iedod interesi visai dzīvei. Daudzas lietas gan parādās tikai vēlāk. Domāju, ne viens vien ir domājis, ka kļūs par mākslinieku, bet līdz tam jau ir jānonāk. Kādu konsekvenci savā dzīvē esmu ievērojis, tad līdz tam arī esmu nonācis. Nedomājot par to, kad būs vai nebūs, jo radīt tēlniecības darbu nav ātrs process.
Darbi rodas dažādi. Ir tādi, kas ir ar zināmu tēmu, ir arī tādi, kurus neviens man nav prasījis. Var jau štancēt darbus vienu pēc otra, bet vai tam ir jēga? Vai tajā ir dvēsele? Tēlniecības darbiem ļoti svarīga ir arī gaisma – tāpēc no rīta darbs var izskatīties tā, bet vakara saulē – jau pavisam citādi.

Kad ir skaidrs, ka darbs ir pabeigts?

Faktiski deviņi no desmit māksliniekiem atzīst, ka darbu nekad nevar pabeigt. Vienmēr gribas kaut ko vēl pielikt, papildināt, paskrubināt. Aizbrauc pēc divdesmit gadiem pie skulptūras, ko esi taisījis, domā – bet tur taču varēja šādi! Katra emocija, kas dzīvē nākusi klāt, dod jaunu skatījumu. Tā varētu taisīt vienu skulptūru visu mūžu. Kad darbs ir projām, redzi to bildēs – liekas, o, tur varēja citādāk !

Kas ir tuvākais, ko atveidot? Kurš materiāls mīļāks?

Tā nevar pateikt. Katram materiālam ir kas savs. Ir maigi materiāli, ko noteikti negribētos izmantot vīrieša atveidošanai. Saproti, ka tas nesader ar ideju un sajūtu. Sievieti savukārt negribas atveidot raupju, vīrišķu. Man lielākoties patīk ilgmūžīgi, klasiskie tēlniecības materiāli. Ar tiem zinu, cik daudz laika esmu tajos ieguldījis, un zinu, ja neviens speciāli darbus nebojās, tie dzīvos vēl ilgi pēc manis. To mēs zinām pēc tā, ka ir laikmeti, kuri pēc sevis neatstāj neko – tostarp mūsu viedie telefoni, digitālās kameras, no kurām lielākā daļa bilžu tā arī nekad netiek nodrukātas papīra formātā. Tajā pašā laikā sajūsmināmies par skulptūrām un vēsturisko mantojumu no senās Ēģiptes vai Romas. Bet, ja viņi tos darbus būtu radījuši kartonā, nekas no tā nebūtu palicis.

Tāpat bieži liekas, kā cilvēki var iet dabā un klintīs ieskrāpēt “te bija Jānis”. Protams, liekas muļķīgi, bet no otras puses – tā būs vēstures liecība. Ja ēģiptieši nebūtu grebuši savus darbus, mēs pat nezinātu, kas tajā laikā ir noticis. Es arī nevados pēc nosacījuma, ka man būtu jāstrādā vienā konkrētā manierē – piemēram, kāpēc es neradu darbus tā, kā to darīja mans tēvs, vectēvs? Laiki mainās. Varu brīvi realizēties dažādos materiālos, tā ir mūsdienu iespēja. Starp citu, manām skulp­tūrām vajag pieskarties – tās ir jāsajūt.

Skatos un domāju, kā no akmens ko tādu var dabūt gatavu. Tur taču vajadzīgs milzu miers un pacietība!

Tāpēc ir tā, ka vienlaikus top vairāki darbi. Nevar tā, ka es tagad strādāšu tikai pie šī, un viss. Slīpējot ir jāizjūt forma, saliekot to kopā ar reāli taktīlo, ko daru, arī tas darbs rodas. Reiz mākslas terapeite man teica: “Cik jūsu darbi ir interesanti, harmoniski! Būtu tos labprāt iekļāvusi savā praksē!” Man nav kliedzošu, skaļu darbu, es mēģinu parādīt harmoniju, sajūtu, ka pasaule ir ļoti skaista, neskatoties uz visādiem starpgadījumiem, kas notiek.

Kas ir grūtākais, kas māksliniekam jāatveido? Esmu dzirdējusi, ka tās ir cilvēka rokas.

Rokas, jā.. [domā]. Tēlniekam grūti ir ar acīm, skulptūrai jau nevar izveidot tādas dzīvīgas acis, reizēm tāpēc veido acis aizvērtas, kā tur, mana vectēva darbā. Acis ir dvēseles spogulis, un gleznotājam šai ziņā ir vieglāk – vērotājs zina, ka cilvēks gleznā nav dzīvs, tomēr acis var uzgleznot dzīvīgas. Bet skulptūrā tas nav iespējams, tāpēc ir rokas – rokas ir dvēseles valoda. Un patiešām rokās attēlot emocijas, intensitāti nav viegli.

Izstādē minēti sadarbības kolēģi, mākslinieki no citām valstīm. Pastāstiet par to!

Nodarbojoties ar kādu lietu, bieži vien iepazīstamies ar jauniem cilvēkiem. Plenēros, simpozijos rodas jauni kontakti vai pat draugi. Un tas nenozīmē, ka kontakts veidojas tikai ar viena stila māksliniekiem vai tādiem, kas pārstāv kopīgas idejas – nē, kontakts rodas ar daudziem.

Arī izstādē bija mērķis atzīmēt cilvēkus, ar ko esmu kopā strādājis vienā vai otrā virzienā. Ir kolēģi no Lietuvas, ASV, Ukrainas,bet ne visi ir tēlnieki, viņi pārstāv arī citus mākslas žanrus. Ir ļoti daudz burvīgu mākslinieku Cēsīs, kurus vēlētos uzaicināt, bet saprotu, ka par viņiem tomēr dzird. Jāpiebilst, nepiekrītu, ka Cēsis ir kultūras un mākslas centrs Latvijā. Mums taču nav pat savas mākslas galerijas. Tā vairāk ir tāda uzpūsta ilūzija vai ambīcija. Runājot par izstādi, man tā sastāv no pēdējos desmit gados tapušiem darbiem. Ir arī jauni, bet ir tādi, kas nākuši līdzi gadu gaitā. Tēlniekam uztaisīt speciāli darbus tikai vienai izstādei – tas ir diezgan sarežģīti.

Cik ilgi Izstāžu namā būs apskatāmi jūsu darbi?

Trīs mēnešus(smejas). Izstāde sākas augusta beigās, ilgst visu septembri un oktobra pirmajās dienās beidzas. Tāpēc trīs mēnešus.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Veido namiņu, kur vecļaudis jūtas labi

07:32
30.06.2024
65

Cēsu pilsētas pansionātam 12. jūlijā apritēs 30 gadi. Vairāk nekā pusi no šī laika sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādes direktore ir Inga Gunta Paegle. -Pansionātam ir 30 gadu jubileja. Kā tas šo gadu laikā mainījies? -Es kā šodien atceros 1994. gada 12. jūliju, kad pansionāts no Glūdas kalna Cēsīs ienāca šeit, Cīrulīšos. Glūdas kalnā istabiņās […]

Mērķis - cilvēkiem palīdzēt atgūt veselību, dzīvesprieku un enerģiju

10:24
27.06.2024
656

Saruna ar holistiskās medicīnas eksperti Ingrīdu Mergupi – Leitlandi -Jums ir interesants uzvārds. Tāds rets – Mergupe. -Manas saknes ir no Mālpils. Tur ir upe Mergupe, un šo uzvārdu nes arī mana dzimta. 1928. gadā vectētiņš Jānis Mergups lika pirmo akmeni dzimtas mājai. Un tā nu arī es izceļojos pa pasauli, apgūstot zināšanas, un vēlāk ar […]

Dzīve enerģētiski spēcīgā vietā – kalna galā

10:12
25.06.2024
275

“Jau četrdesmit gadus strādāju Krimuldas vidusskolā par skolotāju, esmu tur kopš skolas dibināšanas brīža. Man jau ir pensionāres statuss, bet darbu turpinu, pēc diviem gadiem gan došos pavisam pensijā,” tā par sevi stāsta Edīte Kanberga, saimniece Drabešu pagasta Kārļu “Eglainēs”. “Eglaines” ir arī viesu nams un atpūtas bāze, bet Jāņu laiku ģimene aizvada savā lokā. […]

Jāņuzāles klimata pārmaiņās

09:54
25.06.2024
52

Par ziedošām pirmsjāņu pļavām, par trejdeviņu ziedu vainadziņu un dabas norišu izpratni saruna ar zālāju biotopu eksperti Maiju Medni. -Jāņi klāt, brienam pļavās, lai no trejdeviņām puķītēm pītu vainadziņu. Vai to var izdarīt?    -Ar katru gadu to izdarīt ir aizvien grūtāk. Lielāka iespēja saplūkt trejdeviņas jāņuzāles ir bioloģiski vērtīgos zālājos, bet tādi Latvijā ir mazāk […]

Balto ceriņu smarža gadu desmitu garumā

06:30
19.06.2024
123

Dace un Alfrēds Jurciņi izstaigā dārzu. Puķes šopavasar steidzas ziedēt, arī rozes pie namdurvīm. Karstās dienās paēnu un spēku dod nelielā birzīte. “Dzīvojam šo dzīvi, kaut reizēm gadās dzelkšņi vai iekož asa nātre. Dzīvojam kopā jau 50 gadus. Visi saka, ka pamatā ir mīlestība, bet šis vārds tāds novalkājies, reizē dziļš un skan dvēselē. Visjaukāk […]

Maza vieta ar lielu sapni

06:13
17.06.2024
88

Pasaules latviešu mākslas centrs darbu Cēsīs sāka pirms desmit gadiem. To vada Čikāgā dzimušais Kārlis Kanderovskis, kurš jau vairākus gadus dzīvo Cēsīs. Mākslas centra galvenais mērķis ir veicināt mākslas vērtību saglabāšanu, ko radījuši Otrā pasaules kara laikā trimdā devušies latviešu mākslinieki, kā arī ārzemēs dzīvojošā jaunā paaudze. Centrs bez maksas ir atvērts ikvienam un darbojas, […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
18
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi