Svētdiena, 5. janvāris
Vārda dienas: Spodra, Ilva, Ilvita

Atveidot harmoniju un dzīves skaistumu

Anna Kola
16:20
06.09.2023
212
Matiass 2

Šīs dzimtas vārds ir pazīstams daudziem mākslas pasaulē, cēsniekiem un tēlniecības mīļotājiem. Matiass Jansons ir tēlnieks trešajā paaudzē.

Viņš aizraujas arī ar fotogrāfiju un mūziku, jau teju 30 gadus spēlē grupā “Pisang Ambon”. Viņa dzimtas mājas, “Siļķes”, ar šādu vietvārdu pirmoreiz vēstures avotos minētas jau 1432.gadā – kā stāsta Matiass, tolaik te bijusi vieta, kur notikusi aktīva preču – to­starp zivju –tirdzniecība, tāpēc arī nosaukums vietai tieši šāds. Vēl šodien īpašuma teritorijā var atrast liecības no sendienām. Ar Matiasu viņa darbnīcā sarunājāmies par gaidāmo personālizstādi “50/50”, tēlnieka profesijas izaicinājumiem un ieguvumiem.

Cēsīs Izstāžu zālē šodien jūsu personālizstādes atklāšana. Tās nosaukums – “50/50”. Vai par godu dzimšanas dienai?

Patiesībā ir tā – man nekad nepatīk iedot klajas atbildes. Ir interesanti savos darbos iekodēt atbildes uz jautājumiem, ko reizēm cilvēks pamana, reizēm nepamana. Man nu nemaz nav svarīgi parādīt to, ka man paliek 50 gadi. Nepavisam. 50/50 – tie var būt svari, puse vienā stāvā, puse – otrajā. Piecdesmit procenti veiksmes, piecdesmit procenti talanta un tamlīdzīgi. 50 gadu jubileja tomēr nav pensijas vecums, kad var atnest visu savu dzīves laikā paveikto un teikt – lūk, izlieciet to visu izstādē! [smejas]. Piemērs ir izstādes afišas. Esmu ieplānojis, iedomājies, kas un kāpēc – piemēram, nullēm afišā jābūt apaļām. Manos darbos ir daudz plastikas, daudz līniju, kas nav stīvas, tāpēc nullēm jābūt tādām, lai tas nolasītos.

Daudzi jautā, kāpēc tu to dari? Daru to, kas man ir dots, kas no manis tiek prasīts – tu jūti nepieciešamību sevi realizēt, rādot cilvēkiem to, kas tev pašam šķiet svarīgs. Tad atskan jautājumi – kāpēc tieši tā? Kāpēc ne citādi? Atbildu – mēģinu dažādos materiālos pateikt kaut ko, un katrā materiālā pat viena un tā pati tēma var sanākt pilnīgi citādi. Arī pasaule ir dažāda, un tieši tas ir interesanti. Manī nav vēlmes rādīt kaut ko traku – beigtas vārnas vai ko tamlīdzīgu. Tas mani neuzrunā. Es parādu savu domāšanu, lietas, kas man ir svarīgas. Lūk, piemēram, šis te darbs.

Tas ir kuģis, kas grimst.

Jā, redzi, kas tas ir, vai ne? Tā doma ir skaidra. Šādi es parādu savu nostāju pret atgadījumu ar krievu karakuģi. Tā bija otrā diena pēc tā slavenā uzsauciena, un es tā prātoju – kā tas būtu, ja tas tiešām tā būtu, no tāda tēlnieka viedokļa, plastiski? Man nebija miera kādu mēnesi. Pagāja šis laiks, jau biju izdomājis, kā darbs varētu izskatīties, kādi varētu būt materiāli. Kad dzirdēju ziņās, ka kuģis patiešām uzšauts gaisā, tad sapratu – ir jātaisa šis darbs. Pētot dažādus avotus, saprotu, ka par šo tēmu nav nevienas skulptūras, tikai manējā.

Liekas, ka par šo darbu nemaz plašāk nav dzirdēts. Kā tā?

Zini, ir jau gan šur un tur, bet jāsaka, ir arī zināms mākslas menedžmenta trūkums. Šis darbs bija Lietuvā izstādē, tur visi bildējās, visiem ļoti patika. Piedāvāju Rīgas Kara muzejam, kas tomēr darbu nepaņēma. Tas ir fakta konstatējums un mana attieksme pret to, kas Ukrainā notiek. Zināju, ka būs mana izstāde, un gribu šo darbu parādīt šeit.

Tas ir granīts?

Jā, tas ir viss viens granīts. Šīs daļas nopulētas, bet viducis – apslīpēts raupjš, apakšā zaļš kapara skārds, kas izskatās kā jūra. Tēlniekam vienmēr ir interesanti.

Runājot par tēlnieka profesiju, vai jau no bērnības, augot mākslinieku ģimenē, zinājāt, ka turpināsiet šo arodu?

O, tas ir jautājums, kas man uzdots ļoti daudz reižu. Jāsaka, tas vispirms jau ir dzīvesveids. Man kā bērnam bija tā laime to vērot, pieredzēt no vectēva. Tas gan, protams, tikai sajūtu ziņā – jo man bija tikai 13 gadi, kad viņš aizgāja mūžībā. Vērojot tēva un mammas pieredzi, tas iedod interesi visai dzīvei. Daudzas lietas gan parādās tikai vēlāk. Domāju, ne viens vien ir domājis, ka kļūs par mākslinieku, bet līdz tam jau ir jānonāk. Kādu konsekvenci savā dzīvē esmu ievērojis, tad līdz tam arī esmu nonācis. Nedomājot par to, kad būs vai nebūs, jo radīt tēlniecības darbu nav ātrs process.
Darbi rodas dažādi. Ir tādi, kas ir ar zināmu tēmu, ir arī tādi, kurus neviens man nav prasījis. Var jau štancēt darbus vienu pēc otra, bet vai tam ir jēga? Vai tajā ir dvēsele? Tēlniecības darbiem ļoti svarīga ir arī gaisma – tāpēc no rīta darbs var izskatīties tā, bet vakara saulē – jau pavisam citādi.

Kad ir skaidrs, ka darbs ir pabeigts?

Faktiski deviņi no desmit māksliniekiem atzīst, ka darbu nekad nevar pabeigt. Vienmēr gribas kaut ko vēl pielikt, papildināt, paskrubināt. Aizbrauc pēc divdesmit gadiem pie skulptūras, ko esi taisījis, domā – bet tur taču varēja šādi! Katra emocija, kas dzīvē nākusi klāt, dod jaunu skatījumu. Tā varētu taisīt vienu skulptūru visu mūžu. Kad darbs ir projām, redzi to bildēs – liekas, o, tur varēja citādāk !

Kas ir tuvākais, ko atveidot? Kurš materiāls mīļāks?

Tā nevar pateikt. Katram materiālam ir kas savs. Ir maigi materiāli, ko noteikti negribētos izmantot vīrieša atveidošanai. Saproti, ka tas nesader ar ideju un sajūtu. Sievieti savukārt negribas atveidot raupju, vīrišķu. Man lielākoties patīk ilgmūžīgi, klasiskie tēlniecības materiāli. Ar tiem zinu, cik daudz laika esmu tajos ieguldījis, un zinu, ja neviens speciāli darbus nebojās, tie dzīvos vēl ilgi pēc manis. To mēs zinām pēc tā, ka ir laikmeti, kuri pēc sevis neatstāj neko – tostarp mūsu viedie telefoni, digitālās kameras, no kurām lielākā daļa bilžu tā arī nekad netiek nodrukātas papīra formātā. Tajā pašā laikā sajūsmināmies par skulptūrām un vēsturisko mantojumu no senās Ēģiptes vai Romas. Bet, ja viņi tos darbus būtu radījuši kartonā, nekas no tā nebūtu palicis.

Tāpat bieži liekas, kā cilvēki var iet dabā un klintīs ieskrāpēt “te bija Jānis”. Protams, liekas muļķīgi, bet no otras puses – tā būs vēstures liecība. Ja ēģiptieši nebūtu grebuši savus darbus, mēs pat nezinātu, kas tajā laikā ir noticis. Es arī nevados pēc nosacījuma, ka man būtu jāstrādā vienā konkrētā manierē – piemēram, kāpēc es neradu darbus tā, kā to darīja mans tēvs, vectēvs? Laiki mainās. Varu brīvi realizēties dažādos materiālos, tā ir mūsdienu iespēja. Starp citu, manām skulp­tūrām vajag pieskarties – tās ir jāsajūt.

Skatos un domāju, kā no akmens ko tādu var dabūt gatavu. Tur taču vajadzīgs milzu miers un pacietība!

Tāpēc ir tā, ka vienlaikus top vairāki darbi. Nevar tā, ka es tagad strādāšu tikai pie šī, un viss. Slīpējot ir jāizjūt forma, saliekot to kopā ar reāli taktīlo, ko daru, arī tas darbs rodas. Reiz mākslas terapeite man teica: “Cik jūsu darbi ir interesanti, harmoniski! Būtu tos labprāt iekļāvusi savā praksē!” Man nav kliedzošu, skaļu darbu, es mēģinu parādīt harmoniju, sajūtu, ka pasaule ir ļoti skaista, neskatoties uz visādiem starpgadījumiem, kas notiek.

Kas ir grūtākais, kas māksliniekam jāatveido? Esmu dzirdējusi, ka tās ir cilvēka rokas.

Rokas, jā.. [domā]. Tēlniekam grūti ir ar acīm, skulptūrai jau nevar izveidot tādas dzīvīgas acis, reizēm tāpēc veido acis aizvērtas, kā tur, mana vectēva darbā. Acis ir dvēseles spogulis, un gleznotājam šai ziņā ir vieglāk – vērotājs zina, ka cilvēks gleznā nav dzīvs, tomēr acis var uzgleznot dzīvīgas. Bet skulptūrā tas nav iespējams, tāpēc ir rokas – rokas ir dvēseles valoda. Un patiešām rokās attēlot emocijas, intensitāti nav viegli.

Izstādē minēti sadarbības kolēģi, mākslinieki no citām valstīm. Pastāstiet par to!

Nodarbojoties ar kādu lietu, bieži vien iepazīstamies ar jauniem cilvēkiem. Plenēros, simpozijos rodas jauni kontakti vai pat draugi. Un tas nenozīmē, ka kontakts veidojas tikai ar viena stila māksliniekiem vai tādiem, kas pārstāv kopīgas idejas – nē, kontakts rodas ar daudziem.

Arī izstādē bija mērķis atzīmēt cilvēkus, ar ko esmu kopā strādājis vienā vai otrā virzienā. Ir kolēģi no Lietuvas, ASV, Ukrainas,bet ne visi ir tēlnieki, viņi pārstāv arī citus mākslas žanrus. Ir ļoti daudz burvīgu mākslinieku Cēsīs, kurus vēlētos uzaicināt, bet saprotu, ka par viņiem tomēr dzird. Jāpiebilst, nepiekrītu, ka Cēsis ir kultūras un mākslas centrs Latvijā. Mums taču nav pat savas mākslas galerijas. Tā vairāk ir tāda uzpūsta ilūzija vai ambīcija. Runājot par izstādi, man tā sastāv no pēdējos desmit gados tapušiem darbiem. Ir arī jauni, bet ir tādi, kas nākuši līdzi gadu gaitā. Tēlniekam uztaisīt speciāli darbus tikai vienai izstādei – tas ir diezgan sarežģīti.

Cik ilgi Izstāžu namā būs apskatāmi jūsu darbi?

Trīs mēnešus(smejas). Izstāde sākas augusta beigās, ilgst visu septembri un oktobra pirmajās dienās beidzas. Tāpēc trīs mēnešus.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Horoskopi 2025

06:56
31.12.2024
1203

Horoskopi tapuši sadarbībā ar astroloģi Ritu Riekstiņu. AUNS 2025. gads ir jaunu sākumu un drosmīgu pārvērtību gads! Kos­miskais posms ir paredzēts lielām pārmaiņām, kas Aunus ieved jaunās izaugsmes, izpausmes un identitātes izpētes jomās. 2025. gads aicina izpētīt šīs zīmes pārstāvjus savu radošo, jūtīgo pusi. Marta Auna aptumsums virza uz jaunu dzīves pavērsienu, savukārt gan Venera, gan […]

Mīti, kas turpina apvīt cigaretes

18:09
27.12.2024
23

Neviens vairs nav jāpārliecina par to, ka cigaretes nogalina. To apstiprina arī dažādi informatīvi attēli un paziņojumi uz cigarešu paciņām. Tomēr pats nelāgais ieradums nemaz neplāno iet mazumā, un laika gaitā ap to ir izveidojušies arī dažādi mīti, pret kuriem regulāri jācīnās zinātniekiem un mediķiem. Mīts: cigaretes varot palīdzēt tikt galā ar stresu Joprojām visai […]

Bērna piedzimšana ir lielākais brīnums

06:27
22.12.2024
1095

Ziemassvētku laiks ir stāsts par brīnumu – bērniņa piedzimšanu. Vecmātes šo brīnumu piedzīvo visa gada garumā. Sarunā ar Cēsu klīnikas vecmāti Ivetu Reķi viņa uzsver, ka bērniņa dzimšana patiesi ir brīnums. Ivetai Reķei Cēsu klīnika ir pirmā un vienīgā darbavieta, kurā pavadīti 45 gadi, no tiem 35 gadus palīdzēts mazuļiem ienākt šajā pasaulē, desmit gadi, […]

Māksla ir process, kurā gūt sev kaut ko nozīmīgu un nepieciešamu

06:55
20.12.2024
83

Viņa nupat par skulptūru “Trejdeviņu koks” ieguvusi Cēsu novada mākslas gada “Balvas 2024” augstāko apbalvojumu “Zelta balva”. Ar mākslinieci ANNU EGLI sarunājāmies par emocijām, kas papildina šādu atzinību, par radošo procesu un tuvojošos gadu miju. Lai arī viņa pašlaik dzīvo Rīgā, ar Cēsīm mākslinieci saista īpašas atmiņas, kad bērnībā daudz laika pavadīts dzimtas lauku mājās […]

Adīšana piedzīvo renesansi

06:53
19.12.2024
70

Adīšana piedzīvo renesansi – tā saka jaunā adīšanas entuziaste Baiba Dambe. Šomēnes viņa Cēsu kinozālē organizēja “Adīšanas kino seansu”. Pieredze līdzīgu notikumu rīkošanā viņai jau bija. Cēsīs sarunu festivālā “Lampa” sadarbībā ar Ģimenes telti Baiba organizēja “Mammu adīšanas pikniku”. Lielākoties tur bija mammas, kam pavisam mazi bērni, sievietes varēja kopā paadīt, parunāties, arī iemācīties uzadīt […]

Daiļrecepšu grāmata ar humora devu

06:22
18.12.2024
115

Vircoti lasāmgabali miesai un dvēselei jeb humoristiski pastāstiņi ar atbilstošām receptēm savīti Lienes Margevičas un Natas Brambergas sarakstītajā un “Zvaigzne ABC” izdotajā grāmatā “Vienaldzīgo nav!”. Tā stāsts “Pusdienas slimnīcā” papildināts ar recepti – makaronu zupa ar piena plēvi, stāstam “Vīramāte ir klāt!” pievienots ēdiens – bujabēze ar fenheli, bet “Heavy Metal” – biezeņzupa ar selerijām. […]

Tautas balss

Zaķu ielas zīmes jeb mātes sapnis

11:02
03.01.2025
27
4
Cēsinieks E.L. raksta:

Kad es, radis drukāt notis, senam draugam palūdzu palīdzību pārslēgties burtrakstīšanai, viņš izteica aizdomas, ka ķeršos pie memuāru sacerēšanas. Tad mani ķēra apgaismība. Memu­ārus mudina rakstīt pēdējā cerība. Varbūt nākotnē kāds gribēs uzzināt, kā izskatījās pasaule pirms viņa dzimšanas , paņems vērtīgo un atmetīs kaitīgo. Bija viegli uzrakstīt virsrakstu, grūtības radās uzreiz pēc tam. Skaidrs, […]

Novērtē zemessargu spēku

09:45
31.12.2024
16
Seniore L. raksta:

“Gribu īpašu paldies teikt zemessargiem, kas visu gadu atbildīgi piedalījās dažādās mācībās, nežēlojot brīvo laiku. Ir tik svarīgi redzēt, ka ir cilvēki, kas apņēmības pilni mācīties, trenēties, lai aizstāvētu savu zemi, tuviniekus un visus citus – bērnus, seniorus. Vēlu, lai ikvienam zemessargam nākamais gads ir bagāts panākumiem, lai ir veselība un dzīvesprieks,” sacīja seniore L.

Gribētu vairāk krāšņuma

09:45
30.12.2024
26
Cēsniece raksta:

“Gribējās jau gan pilsētu svētkos spožāku. Vai nevarēja, piemēram, Pils parkā izveidot kādas gaismas takas, kur pastaigāties, papriecāties un gūt svētku noskaņu. Ne jau katram sev mājās iespējams sagādāt krāšņumu, dažs dzīvo ļoti pieticīgi. Bet Ziemassvētkos gribas kādas īpašas sajūtas. Televīzijā rāda koši izrotātas pilsētas, gribētos, lai kas līdzīgs būtu arī Cēsīs,” atzina cēsniece, kam […]

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
33
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
28
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Sludinājumi