Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Tilts bez garantijas

Druva
23:00
21.07.2008
33

Pagājušajā nedēļā uzzinājām, ka Dienvidu tilts, kas pašlaik top Rīgā, ir ne tikai ļoti dārgs — tas būvēts tā, ka celtnieki atbildību par to uzņemties nevēlas. Būvnieki konstrukcijai, kas kopumā izmaksās pusmiljardu latu, dod vien trīs gadu garantiju.

Šāds īss garantijas laiks gan nenozīmē, ka pēc trim gadiem tilts sagāzīsies vai to būs jāsāk pārbūvēt. Gan jau piepildīsies solījumi, ka tiltam kapitālais remonts nebūs vajadzīgs gadu desmitiem un bez lieliem ieguldījumiem tas droši būs lietojams līdz pat simts gadiem.

Iegādājoties kādas preces veikalā, neuzskatām par lielu mīnusu to, ka garantija parasti ir Latvijas likumdošanā noteiktie divi gadi. Pērkot jaunu mašīnu vai ko citu, mēs zinām, ka tā bez īpašām problēmām kalpos arī pēc ražotāja dotā garantijas termiņa beigām. Un tomēr ražotāja dots ilgs garantijas termiņš rada lielāku uzticamību, un tas ir viens no veidiem, kā pievilināt pircēju. Uzmetot ātru skatienu jaunu automašīnu piedāvājumam, var redzēt, ka tepat Latvijā izplatītāji piedāvā ne tikai trīs, bet pat piecu gadu garantiju. Turklāt automašīnai, atšķirībā no tilta, nav jākalpo gadu desmiti un simti.

Galvojot par savu preci, tirgotāji vēlas piesaistīt pircējus un norādīt uz priekšrocībām. Būvniekiem tas nav nepieciešams. Lai gan viņiem jāuzvar konkursā, tomēr Dienvidu tilta gadījumā tas bija formāls. Lielo būvnieku konkurence pie mums nav tik liela, lai cēlējs savu labumu pār citiem būtu spiests pierādīt daudzos un dažādos veidos. Pietiek, ja atrodas kāds, kas ir ar mieru celt, un ja abas puses vienojas par naudas aspektiem. „Ja mēs prasītu tilta būvniecībai desmit gadu garantiju, tad ar mums neviens līgumu neslēgtu,” laikrakstam „Neatkarīgā Rīta Avīze” sacīja par projektu atbildīgā pašvaldības amatpersona — Rīgas domes pilsētas attīstības departamenta būvniecības plānošanas un attīstības nodaļas vadītājs Eduards Raubiško.

Ja no tiesas ir tā, ka prasība garantēt vismaz desmit gadu ilgu posmu, kurā restauratoriem pie būves ne pirksta nebūs jāpiedur, atbaidītu visus potenciālos celtgribētājus, tad tā ir drošākā zīme, ka Latvijas būvniecība nespēj galvot par kvalitāti. Tas paskaidro, kāpēc jaunajos dzīvojamo namu projektos pēc pāris gadiem sienās veidojas plaisas un drūp apmetums. Tas paskaidro, ka šis nav laikmets, kad kaut ko cēla vismaz gadsimtam.

Varam sevi mierināt, ka būvniekiem diez vai ir izdevīgi strādāt tik slikti, lai pēc dažiem gadiem tilta konstrukcijās parādītos pirmās plaisas. Galu galā šī ir teju vai gadsimta būve (Gaismas pils vēl nav uzslieta), un būvētāji veikumu droši vien izmantos par vizītkarti savai varēšanai realizēt lielus projektus. Sabrucis Dienvidu tilts viņiem būtu lielākā antireklāma. Turklāt, ņemot vērā visai skandalozo slavu un aizdomīguma plīvuru, tāpat ir sagaidāms, ka masu saziņas līdzekļi Dienvidu tilta turpmākajiem piedzīvojumiem sekos līdzi ar visai lielu interesi. Šāda uzraudzība tilta cēlējiem liek būt piesardzīgiem pret iespēju, ka viņu meistardarbs varētu būt nekvalitatīvs. Tomēr par ļaunu nenāktu, ja Būvniecības likumā tiktu ieviestas izmaiņas, kas samērotu būvju grandiozumu ar būvētāja atbildību un garantijas termiņiem. Jāpalīdz būvētājiem saņemties, lai tie atzītu materiālu atbildību par savu veikumu.

Šajā situācijā mums neatliek nekas cits, kā optimistiski sevi mierināt, ka nekas traks taču Dienvidu tiltam nenotiks. Visi esam pieauguši cilvēki, visi savu darbu darām atbildīgi, un neviens negrib riskēt ar reputāciju. Tomēr tas ir tas pats, kas pirkt dārgu preci, bet veikalā nepaņemt čeku, un mājās iet ar domu, ka parasti jau viss darbojas, kā tam jādarbojas, un arī šoreiz nekas slikts nenotiks. Varbūt nenotiks arī. Varbūt tilts, vides un cilvēku ietekmes neskarts, stāvēs ij visus simts gadus un vēl ilgāk.

Šādas cerību iespējas nespēj uzlabot muļķīgo situāciju, kurā nonākusi Rīga. Nepietiek jau ar to, ka tilta visu triju kārtu pabeigšana maksās milzīgu naudas summu — pusmiljardu latu (ieskaitot kredītprocentus). Vienīgais, ko par to zinām — lielās naudas summas veido un kāpina vispārējā dārdzība, taču šaubas par šo skaitļu adekvātumu būvētājiem un pārraudzītājiem tā arī nav izdevies novērst. Nu nācis otrais trieciens — izrādās, neviens ilgtermiņā ne par ko neatbild. Bet Rīga tilta būvniecībai ņemto kredītu maksās — iespējams, pat 1,7 miljonus latu mēnesī. Iespējams, pilsētai sanāks tāpat kā tiem ļaudīm, kas paņēmuši kredītu, lai par astronomiskām naudas summām nopirktu padomju laika dzīvokļus, kuru reālā vērtība ir krietni mazāka par burbuļa laikā uzpūsto. Visi vienā laikā dzīvojam un vienas kļūdas solidāri pieļaujam.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
19

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi