Staigājot pa Festivāla ielu, prātā ir divas domas. Pirmā – labi, ka pilsētā ir par vienu sakārtotu posmu vairāk. Otrā – darbu plānotājiem Cēsīs ir visnotaļ savādi priekšstati par ielu un ietvju optimālo platumu.
Nav šaubu, ka Festivāla iela jau vairākus gadus uz pārējo ielu un ietvju fona nepatīkami izcēlās – brauktuve bedraina, ietves nelīdzenas. Pamatīgie remonta darbi, kas pēdējo nedēļu laikā tur notika, solīja pozitīvas pārmaiņas. Un kā nu ne – ietves noklātas ar bruģi, apmales nomainītas, jauns asfalts uzklāts, lietus ūdeņu novades sistēma ierīkota, arī laternu gaismas ziemas vakaros netrūks. Tomēr pārsteidz, ka plānotāji un būvētāji ir iedomājušies – Cēsīm ir nepieciešamas šauras ietves un šauras ielas. Tā nav nejaušība vai kļūda aprēķinos, jo pēdējo gadu remontdarbu tendence ir tieši tāda – ietves sašaurināt tā, lai gadījumā, ja vienā virzienā dodas vairāk nekā viens cilvēks, ar pretimnākošajiem izmainīties būtu grūti.
Sākotnēji šī tendence parādījās Niniera ielā pirms vairākiem gadiem, kad laboja posmu gar maizes ceptuvi. Vecās ietves flīzes strādnieki toreiz noņēma un vietā uzklāja asfalta segumu, kas bija krietni šaurāks nekā vecais trotuārs. Jāpiebilst, ka šo ietvi izmanto arī vecāki, kas ved savas atvases uz bērnudārzu, un viņi, domājams, ik dienas sastopas ar to, ka tur ir grūti izmainīties – jo sevišķi, ja izmanto bērnu ratiņus. Lenču ielā strādnieki bruģi tik ļoti nežēloja, un ietves sanāca ērtas. Bet, kad šogad tika remontēts Niniera ielas posms no Festivāla ielas virzienā uz bērnudārza pusi, šaurās ietves koncepcija spītīgi tika turpināta. Kāpēc tā? Rekonstruēta taču tika visa iela, līdz ar to braucamās daļas robežas varēja itin viegli koriģēt atkarībā no tā, kuras puses ietvi cilvēki izmanto visvairāk – un to taisīt platāku. Nav runas par to, ka Cēsis jāpadara par gājēju pilsētu ar tik platām ietvēm kā brauktuves – tas, protams, nav izdarāms un nav arī vajadzīgs. Tomēr, ja reiz notiek rekonstrukcija, derēja kļūdas novērst, nevis pieļaut jaunas.
Arī atjaunotā Festivāla iela ir veidota pēc tādas pašas savādās loģikas. Ietve, kas ir bērnudārza pusē, ir šaurāka, nekā bija, lai arī tradicionāli to izmanto visvairāk cilvēku. Arī pati iela ir padarīta šaurāka. Ja tas ir darīts ar domām par zaļo zonu starp brauktuvi un ietvi – labi, tomēr būtu gribējies, lai tas būtu ar domām arī par satiksmi. Galu galā, automašīnu ar katru gadu kļūst aizvien vairāk, un, paturot prātā cilvēku vēlmi aizvien biežāk izmantot automašīnas, drīzāk bija vērts apsvērt domu par ielas paplašināšanu. Nekā pārlieku saudzējama acīmredzot šajā teritorijā tomēr nav bijis – vairums koku, kas tur auga, tāpat ir nocirsti, un nav būtiskas atšķirības, vai zāles zona starp ielu un ietvi ir pusmetru platāka vai šaurāka. Savukārt pusmetru platāka ietve gan var izrādīties būtiska.
Prātīga doma būtu tagad aizliegt transporta līdzekļu stāvēšanu šajā ielā – stāvošās mašīnas traucēja satiksmei arī līdz šim, pēc rekonstrukcijas labāk nekļūs. Pie viena ieteiktu apsvērt apstāšanās aizliegumu arī Dzintara ielā, jo arī tur gadījumos, kad autovadītāji ir atstājuši mašīnas uz ielas braucamās daļas, tās traucē citiem autovadītājiem. Diez vai ielas Cēsīs tiek labotas tamdēļ, lai citiem būtu, kur atstāt savu braucamlīdzekli.
Festivāla ielā nu būs veloceliņš, un tas priecē. „Mēs dodam
sabiedrībai iespēju nebraukt ar mašīnu, bet pārvietoties ar velosipēdu,” saka Inta Ādamsone, Cēsu pilsētas domes attīstības plānošanas nodaļas speciāliste vides politikas jautājumos („Druva”, 19. septembris). Šī varētu būt atbilde, kamdēļ, pēc Cēsu domes ieskata, ielu šaurums vai platums nav tik būtisks, tomēr šaurās ietves nekādi nepaskaidro, jo nu sanāk, ka lielākie cietēji būs tieši kājāmgājēji.
Cēsīs pēdējos gados ir padarīts daudz, bet tāpat kā Rīga, arī Cēsis nekad nebūs gatavas. Daļēji tas ir tādēļ, ka nekas nav mūžīgs, infrastruktūra vai nu nolietojas, vai arī tai „palīdz” nolietoties neapzinīgākie cēsnieki. Un daļēji arī tāpēc, ka ne viss ir sanācis tā, lai pēc iespējas vairāk cilvēkiem būtu pēc iespējas ērtāk. Atliek vien cerēt, ka līdz laikam, kad pašlaik vēl svaigais asfalts un nesen liktais bruģis nolietosies, šauro ietvju mode Cēsīs būs beigusies.
Komentāri