Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Pēc neveiksmīga pirkuma

Līga Salnite
13:58
14.01.2020
18

Varam būt tik atšķirīgi raksturā, gaumes un stila izjūtā, taču katrā mūsu ikdienas izvēlē un naudasizdošanā visi kļūstam par pirkšanas – pārdošanas darījuma dalībnieku un iegūstam arī juridisku statusu – patērētājs. Katram svarīgi zināt un mācēt izmantot savas patērētāja tiesības un mācīties tās izmantot, ja iegādātā prece vai pakalpojums izrādījies nekvalitatīvs. Neturēt rūgtumu par nepatīkamo pieredzi, bet gan mācīties situāciju risināt konstruktīvi.

Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone ne tikai vada vietējo organizāciju, bet darbojas arī kā nevalstiskās organizācijas “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” (LPIAA) konsultante Cēsīs. Viņa apliecina – cilvēki tiešām kļūst zinošāki par to, ka pēc neveiksmīga pirkuma ir iespēja palīdzēt sev. Tomēr bieži arī gadās, kad jūtu karstumā vai pretēji, bezcerībā par konflikta risinājuma iespējām, tiek vai nu veikti kļūdaini soļi, vai bezdarbībā nokavēti savu tiesību īstenošanas termiņi. “Jaunākā paaudze tiešām ir aktīvāka, visu informāciju uzmeklē internetā. Taču arī pēc tīmeklī pieejamās informācijas apkopošanas reizēm paliek vēl kādas neskaidras nianses, par kurām cilvēki biežāk konsultējas ar mani telefoniski,” stāsta LPIAA konsultante, uzsverot, ka komplicētākas strīdus situācijas un tālākie soļi tiek papildus izrunāti klātienē.

Salīdzinot situāciju šodien ar situāciju pirms desmit un vairāk gadiem, atbilstoši tirdzniecības sfēras pārmaiņām arī pircēju-pārdevēju konfliktsituācijas kļuvušas sarežģītākas un arvien biežāk saistītas ar tīmeklī, ne klātienē veiktiem darījumiem. O.Ansone mudina pircējus internetveikalos paturēt prātā – 14 dienas ir noteiktais termiņš, kurā drīkst preci atdot pārdevējam, nav jāpierāda tās kvalitātes vai apkalpošanas trūkumi, ja vien prece nav lietota. Savukārt doti pat divi gadi, kuru laikā var iesniegt sūdzību par lietošanas laikā atklātām neatbilstībām. Šī norma jau attiecas kā uz attālināti, tā klātienē veiktajiem pirkumiem. Tas noteikti ir ieguvums, jo agrāk pretenzijas varēja celt vien gada laikā pēc pirkuma.

O.Ansone atminas arī nedaudzus ārkārtas gadījumus, kad pircēji tiesības izmantojuši ļaunprātīgi, piemēram, 11 mēnešus nonēsātus apavus iesniedzot pārdevējam kā nekvalitatīvus un pieprasot jaunus, līdzvērtīgus, vietā. Šādos gadījumos ar konsultācijām speciālisti cenšas sniegt atbalstu arī pārdevējiem. LPIAA pārstāve turklāt uzsver, ka arī tirgotāju lokā vērojamas ļoti pozitīvas tendences – nereti jau paši pārdevēji zvana, lai lūgtu palīdzību, arī daži uzņēmēji lūguši sagatavot patērētāju tiesību jomas apmācības saviem darbiniekiem. Ar Eiropas Savienības fondu finansiālo atbalstu 2018./2019.gadā ļoti veiksmīgi izdevies arī sarīkot mācības mazajiem uzņēmējiem. Viņu interese pārsniegusi prognozēto, seminārā piedalījušies 26 vietējie uzņēmēji. O.Ansone ļoti cer uz šāda veida mācībām reiz sagaidīt arī lielāku uzņēmumu un institūciju vadītājus, jo pēdējā laikā vērojams, ka strīdus situāciju risināšana neveiksmīgāka padodas tieši ar šiem uzņēmumiem. “Tomēr liels solis ir tas, kas vēl pirms vairākiem gadiem absolūti netika pieņemts. Pamazām pārdevēji sākuši apzināties – attiecībās ar pircēju par pārdotās preces kvalitāti pirmām kārtām atbild pārdevējs, ne ražotājs,” norāda Cēsu biedrības “Aizstāvis” vadītāja. Līdz ar to tirgotājam, veidojot sortimentu, jāuzņemas pilna atbildība par savu sadarbības partneru izvēli.

Patērētāju tiesības ir saistītas arī ar iedzīvotāju saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, par kuriem gan pēdējā laikā sūdzību krietni mazāk. “Vai tas nozīmē, ka Cēsu dzīvokļu pārvalde sākusi aktīvāk komunicēt ar iedzīvotājiem, vai arī cilvēki atmetuši cerības sarežģījumus atrisināt, to vēl nezinu teikt,” sūdzību tematiskās pārmaiņas 2019.gadā komentē O.Ansone, vienlaikus vēl vēršot uzmanību – patērētāju tiesības attiecas arī uz pēdējās desmitgadēs tik izplatītajiem ātrajiem kredītiem.

Situācijās, kad saņemta, pēc pircēja domām, neatbilstoša preces vai pakalpojuma kvalitāte, pirmais un svarīgākais solis ir iesniegt pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam rakstisku pretenziju. Saskaņā ar LPIAA datiem 60% gadījumu neveiksmīgo darījumu izdodas vērst par labu jau pirmajā etapā, turklāt šis risinājums ir viens no labākajiem neoficiālās reklāmas veidiem pašam tirgotājam. Visticamāk, pēc pozitīva risinājuma klients šo stāstu izplatīs paziņu lokā un vairos komersanta labo slavu.

Ja tomēr šādi neizdodas konfliktu nolīdzināt, jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) un vēl vēlāk – jāiesniedz pieteikums Patērētāju strīdu risināšanas komisijai. Gan par komersantam iesniedzamās pretenzijas pareizo formu, gan tālākajiem soļiem padomus iespējams atrast īpaši šīm situācijām izveidotā mājaslapā pretenzija.lv.

Daudz “profilaktiskās” informācijas, lai pēc iespējas samazinātu iepirkšanās negatīvo pieredzi, rodama gan LPIAA, gan PTAC mājaslapā, piemēram, padomi auto novērtēšanai pirms iegādes, kā arī akcentēti uzmanības vērti aspekti komplekso tūrisma pakalpojumu iegādē.
Reizi nedēļā – trešdienu pēcpusdienās – iedzīvotājiem joprojām ir pieejamas klātienes bezmaksas konsultācijas Cēsīs, biedrības “Aizstāvis” telpās. Plaši pazīstamās Jauniešu mājas ēkā biedrība pārcēlusies tieši pirms gada, un vietas maiņa ietekmējusi apmeklētāju daudzumu teju uz pusi. Ja ierasti gadā bijis ap simts konsultāciju, tad līdz jaunajai mītnes vietai pērn atnākuši vien 56 klienti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi