Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Pēc neveiksmīga pirkuma

Līga Salnite
13:58
14.01.2020
3

Varam būt tik atšķirīgi raksturā, gaumes un stila izjūtā, taču katrā mūsu ikdienas izvēlē un naudasizdošanā visi kļūstam par pirkšanas – pārdošanas darījuma dalībnieku un iegūstam arī juridisku statusu – patērētājs. Katram svarīgi zināt un mācēt izmantot savas patērētāja tiesības un mācīties tās izmantot, ja iegādātā prece vai pakalpojums izrādījies nekvalitatīvs. Neturēt rūgtumu par nepatīkamo pieredzi, bet gan mācīties situāciju risināt konstruktīvi.

Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone ne tikai vada vietējo organizāciju, bet darbojas arī kā nevalstiskās organizācijas “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” (LPIAA) konsultante Cēsīs. Viņa apliecina – cilvēki tiešām kļūst zinošāki par to, ka pēc neveiksmīga pirkuma ir iespēja palīdzēt sev. Tomēr bieži arī gadās, kad jūtu karstumā vai pretēji, bezcerībā par konflikta risinājuma iespējām, tiek vai nu veikti kļūdaini soļi, vai bezdarbībā nokavēti savu tiesību īstenošanas termiņi. “Jaunākā paaudze tiešām ir aktīvāka, visu informāciju uzmeklē internetā. Taču arī pēc tīmeklī pieejamās informācijas apkopošanas reizēm paliek vēl kādas neskaidras nianses, par kurām cilvēki biežāk konsultējas ar mani telefoniski,” stāsta LPIAA konsultante, uzsverot, ka komplicētākas strīdus situācijas un tālākie soļi tiek papildus izrunāti klātienē.

Salīdzinot situāciju šodien ar situāciju pirms desmit un vairāk gadiem, atbilstoši tirdzniecības sfēras pārmaiņām arī pircēju-pārdevēju konfliktsituācijas kļuvušas sarežģītākas un arvien biežāk saistītas ar tīmeklī, ne klātienē veiktiem darījumiem. O.Ansone mudina pircējus internetveikalos paturēt prātā – 14 dienas ir noteiktais termiņš, kurā drīkst preci atdot pārdevējam, nav jāpierāda tās kvalitātes vai apkalpošanas trūkumi, ja vien prece nav lietota. Savukārt doti pat divi gadi, kuru laikā var iesniegt sūdzību par lietošanas laikā atklātām neatbilstībām. Šī norma jau attiecas kā uz attālināti, tā klātienē veiktajiem pirkumiem. Tas noteikti ir ieguvums, jo agrāk pretenzijas varēja celt vien gada laikā pēc pirkuma.

O.Ansone atminas arī nedaudzus ārkārtas gadījumus, kad pircēji tiesības izmantojuši ļaunprātīgi, piemēram, 11 mēnešus nonēsātus apavus iesniedzot pārdevējam kā nekvalitatīvus un pieprasot jaunus, līdzvērtīgus, vietā. Šādos gadījumos ar konsultācijām speciālisti cenšas sniegt atbalstu arī pārdevējiem. LPIAA pārstāve turklāt uzsver, ka arī tirgotāju lokā vērojamas ļoti pozitīvas tendences – nereti jau paši pārdevēji zvana, lai lūgtu palīdzību, arī daži uzņēmēji lūguši sagatavot patērētāju tiesību jomas apmācības saviem darbiniekiem. Ar Eiropas Savienības fondu finansiālo atbalstu 2018./2019.gadā ļoti veiksmīgi izdevies arī sarīkot mācības mazajiem uzņēmējiem. Viņu interese pārsniegusi prognozēto, seminārā piedalījušies 26 vietējie uzņēmēji. O.Ansone ļoti cer uz šāda veida mācībām reiz sagaidīt arī lielāku uzņēmumu un institūciju vadītājus, jo pēdējā laikā vērojams, ka strīdus situāciju risināšana neveiksmīgāka padodas tieši ar šiem uzņēmumiem. “Tomēr liels solis ir tas, kas vēl pirms vairākiem gadiem absolūti netika pieņemts. Pamazām pārdevēji sākuši apzināties – attiecībās ar pircēju par pārdotās preces kvalitāti pirmām kārtām atbild pārdevējs, ne ražotājs,” norāda Cēsu biedrības “Aizstāvis” vadītāja. Līdz ar to tirgotājam, veidojot sortimentu, jāuzņemas pilna atbildība par savu sadarbības partneru izvēli.

Patērētāju tiesības ir saistītas arī ar iedzīvotāju saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, par kuriem gan pēdējā laikā sūdzību krietni mazāk. “Vai tas nozīmē, ka Cēsu dzīvokļu pārvalde sākusi aktīvāk komunicēt ar iedzīvotājiem, vai arī cilvēki atmetuši cerības sarežģījumus atrisināt, to vēl nezinu teikt,” sūdzību tematiskās pārmaiņas 2019.gadā komentē O.Ansone, vienlaikus vēl vēršot uzmanību – patērētāju tiesības attiecas arī uz pēdējās desmitgadēs tik izplatītajiem ātrajiem kredītiem.

Situācijās, kad saņemta, pēc pircēja domām, neatbilstoša preces vai pakalpojuma kvalitāte, pirmais un svarīgākais solis ir iesniegt pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam rakstisku pretenziju. Saskaņā ar LPIAA datiem 60% gadījumu neveiksmīgo darījumu izdodas vērst par labu jau pirmajā etapā, turklāt šis risinājums ir viens no labākajiem neoficiālās reklāmas veidiem pašam tirgotājam. Visticamāk, pēc pozitīva risinājuma klients šo stāstu izplatīs paziņu lokā un vairos komersanta labo slavu.

Ja tomēr šādi neizdodas konfliktu nolīdzināt, jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) un vēl vēlāk – jāiesniedz pieteikums Patērētāju strīdu risināšanas komisijai. Gan par komersantam iesniedzamās pretenzijas pareizo formu, gan tālākajiem soļiem padomus iespējams atrast īpaši šīm situācijām izveidotā mājaslapā pretenzija.lv.

Daudz “profilaktiskās” informācijas, lai pēc iespējas samazinātu iepirkšanās negatīvo pieredzi, rodama gan LPIAA, gan PTAC mājaslapā, piemēram, padomi auto novērtēšanai pirms iegādes, kā arī akcentēti uzmanības vērti aspekti komplekso tūrisma pakalpojumu iegādē.
Reizi nedēļā – trešdienu pēcpusdienās – iedzīvotājiem joprojām ir pieejamas klātienes bezmaksas konsultācijas Cēsīs, biedrības “Aizstāvis” telpās. Plaši pazīstamās Jauniešu mājas ēkā biedrība pārcēlusies tieši pirms gada, un vietas maiņa ietekmējusi apmeklētāju daudzumu teju uz pusi. Ja ierasti gadā bijis ap simts konsultāciju, tad līdz jaunajai mītnes vietai pērn atnākuši vien 56 klienti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
10

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
17

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
17

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
46
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
46

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
26

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Tautas balss

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
17
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
14
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
13
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
12
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
31
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Sludinājumi