Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Pēc neveiksmīga pirkuma

Līga Salnite
13:58
14.01.2020
18

Varam būt tik atšķirīgi raksturā, gaumes un stila izjūtā, taču katrā mūsu ikdienas izvēlē un naudasizdošanā visi kļūstam par pirkšanas – pārdošanas darījuma dalībnieku un iegūstam arī juridisku statusu – patērētājs. Katram svarīgi zināt un mācēt izmantot savas patērētāja tiesības un mācīties tās izmantot, ja iegādātā prece vai pakalpojums izrādījies nekvalitatīvs. Neturēt rūgtumu par nepatīkamo pieredzi, bet gan mācīties situāciju risināt konstruktīvi.

Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone ne tikai vada vietējo organizāciju, bet darbojas arī kā nevalstiskās organizācijas “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” (LPIAA) konsultante Cēsīs. Viņa apliecina – cilvēki tiešām kļūst zinošāki par to, ka pēc neveiksmīga pirkuma ir iespēja palīdzēt sev. Tomēr bieži arī gadās, kad jūtu karstumā vai pretēji, bezcerībā par konflikta risinājuma iespējām, tiek vai nu veikti kļūdaini soļi, vai bezdarbībā nokavēti savu tiesību īstenošanas termiņi. “Jaunākā paaudze tiešām ir aktīvāka, visu informāciju uzmeklē internetā. Taču arī pēc tīmeklī pieejamās informācijas apkopošanas reizēm paliek vēl kādas neskaidras nianses, par kurām cilvēki biežāk konsultējas ar mani telefoniski,” stāsta LPIAA konsultante, uzsverot, ka komplicētākas strīdus situācijas un tālākie soļi tiek papildus izrunāti klātienē.

Salīdzinot situāciju šodien ar situāciju pirms desmit un vairāk gadiem, atbilstoši tirdzniecības sfēras pārmaiņām arī pircēju-pārdevēju konfliktsituācijas kļuvušas sarežģītākas un arvien biežāk saistītas ar tīmeklī, ne klātienē veiktiem darījumiem. O.Ansone mudina pircējus internetveikalos paturēt prātā – 14 dienas ir noteiktais termiņš, kurā drīkst preci atdot pārdevējam, nav jāpierāda tās kvalitātes vai apkalpošanas trūkumi, ja vien prece nav lietota. Savukārt doti pat divi gadi, kuru laikā var iesniegt sūdzību par lietošanas laikā atklātām neatbilstībām. Šī norma jau attiecas kā uz attālināti, tā klātienē veiktajiem pirkumiem. Tas noteikti ir ieguvums, jo agrāk pretenzijas varēja celt vien gada laikā pēc pirkuma.

O.Ansone atminas arī nedaudzus ārkārtas gadījumus, kad pircēji tiesības izmantojuši ļaunprātīgi, piemēram, 11 mēnešus nonēsātus apavus iesniedzot pārdevējam kā nekvalitatīvus un pieprasot jaunus, līdzvērtīgus, vietā. Šādos gadījumos ar konsultācijām speciālisti cenšas sniegt atbalstu arī pārdevējiem. LPIAA pārstāve turklāt uzsver, ka arī tirgotāju lokā vērojamas ļoti pozitīvas tendences – nereti jau paši pārdevēji zvana, lai lūgtu palīdzību, arī daži uzņēmēji lūguši sagatavot patērētāju tiesību jomas apmācības saviem darbiniekiem. Ar Eiropas Savienības fondu finansiālo atbalstu 2018./2019.gadā ļoti veiksmīgi izdevies arī sarīkot mācības mazajiem uzņēmējiem. Viņu interese pārsniegusi prognozēto, seminārā piedalījušies 26 vietējie uzņēmēji. O.Ansone ļoti cer uz šāda veida mācībām reiz sagaidīt arī lielāku uzņēmumu un institūciju vadītājus, jo pēdējā laikā vērojams, ka strīdus situāciju risināšana neveiksmīgāka padodas tieši ar šiem uzņēmumiem. “Tomēr liels solis ir tas, kas vēl pirms vairākiem gadiem absolūti netika pieņemts. Pamazām pārdevēji sākuši apzināties – attiecībās ar pircēju par pārdotās preces kvalitāti pirmām kārtām atbild pārdevējs, ne ražotājs,” norāda Cēsu biedrības “Aizstāvis” vadītāja. Līdz ar to tirgotājam, veidojot sortimentu, jāuzņemas pilna atbildība par savu sadarbības partneru izvēli.

Patērētāju tiesības ir saistītas arī ar iedzīvotāju saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, par kuriem gan pēdējā laikā sūdzību krietni mazāk. “Vai tas nozīmē, ka Cēsu dzīvokļu pārvalde sākusi aktīvāk komunicēt ar iedzīvotājiem, vai arī cilvēki atmetuši cerības sarežģījumus atrisināt, to vēl nezinu teikt,” sūdzību tematiskās pārmaiņas 2019.gadā komentē O.Ansone, vienlaikus vēl vēršot uzmanību – patērētāju tiesības attiecas arī uz pēdējās desmitgadēs tik izplatītajiem ātrajiem kredītiem.

Situācijās, kad saņemta, pēc pircēja domām, neatbilstoša preces vai pakalpojuma kvalitāte, pirmais un svarīgākais solis ir iesniegt pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam rakstisku pretenziju. Saskaņā ar LPIAA datiem 60% gadījumu neveiksmīgo darījumu izdodas vērst par labu jau pirmajā etapā, turklāt šis risinājums ir viens no labākajiem neoficiālās reklāmas veidiem pašam tirgotājam. Visticamāk, pēc pozitīva risinājuma klients šo stāstu izplatīs paziņu lokā un vairos komersanta labo slavu.

Ja tomēr šādi neizdodas konfliktu nolīdzināt, jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) un vēl vēlāk – jāiesniedz pieteikums Patērētāju strīdu risināšanas komisijai. Gan par komersantam iesniedzamās pretenzijas pareizo formu, gan tālākajiem soļiem padomus iespējams atrast īpaši šīm situācijām izveidotā mājaslapā pretenzija.lv.

Daudz “profilaktiskās” informācijas, lai pēc iespējas samazinātu iepirkšanās negatīvo pieredzi, rodama gan LPIAA, gan PTAC mājaslapā, piemēram, padomi auto novērtēšanai pirms iegādes, kā arī akcentēti uzmanības vērti aspekti komplekso tūrisma pakalpojumu iegādē.
Reizi nedēļā – trešdienu pēcpusdienās – iedzīvotājiem joprojām ir pieejamas klātienes bezmaksas konsultācijas Cēsīs, biedrības “Aizstāvis” telpās. Plaši pazīstamās Jauniešu mājas ēkā biedrība pārcēlusies tieši pirms gada, un vietas maiņa ietekmējusi apmeklētāju daudzumu teju uz pusi. Ja ierasti gadā bijis ap simts konsultāciju, tad līdz jaunajai mītnes vietai pērn atnākuši vien 56 klienti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
20
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
26

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
34

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
36

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
29

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
42

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
39
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi