Katrai uzņēmējdarbības nozarei ir savs dzīves cikls. Un katrā ekonomikas attīstības posmā katra industrija var atrasties dažādos punktos. Neatkarīgi no tā, ar ko kompānija nodarbojas, vai tā gūst peļņu vai cieš zaudējumus, ikkatram uzņēmuma jāzina, kur tas šobrīd atrodas tirgū.
Atrašanās punkts var tikt definēts attiecībā pret ekonomikas pašreizējo tendenci, pret nozari, pret produktu un pret konkurentiem. Piemēram, ja ņem vērā pašreizējo ekonomisko situāciju (lasīt: ekonomikas recesija jeb lejupslīde), tad var prognozēt, ka tās nozares, kuras šobrīd atrodas viszemāk, ar laiku turpinās pakāpenisku, lēnu izaugsmi. Kāpēc? Jo vislētākās nozares ir visizdevīgākās investoru acīs. Tajā brīdī, kad investori sāk ieguldīt naudu, tai pašā, nekustamajā īpašumā, kurš pēkšņi kļuvis nepieklājīgi lēts, tad šīs nozares kontekstā ekonomika atkal sāk kustēties uz augšu.
Taču, kamēr brīdis, kad pie Jūsu durvīm klauvēs investors, nav pienācis, tad jāiet pašam izlūkos, lai redzētu, ko var darīt lietas labā.
Te vietā ir runāt par, tā saucamo, „push” un „pull” efektu. Tas nozīmē, ka mēs dzīvojam mednieku un makšķernieku sabiedrībās. Ja pirmajā gadījumā mēs esam gatavi taisīt šovu un dzīties pakaļ kārotajam kumosam paši, klauvējot pie durvīm un mēģinot pārdot kādam putekļusūcēju vai pierunāt iesaisties kādā reliģiskā kustībā, tad otra, makšķernieku sabiedrība, ir tā, kas izmet ēsmu (lasīt: piemēram, reklāmas piedāvājumu) un pacietīgi gaida, kad loms pats uzķersies.
Ekonomikas cikliskums pats diktē to, kura sabiedrība un kurā laika posmā ir aktīvāka tirgū. Ja tirgus situācija spiež ņemt rokā bisi un doties medībās, tad atcerieties, ka ir vērts dzīties pakaļ tikai tam zvēram, kas Jums garšo. Respektīvi, jāzina, kur ir Jūsu mērķauditorija tirgū. Tikai pieejai mērķauditorijai šodienas tirgū ir patiesā vērtība. Jūs esat uz pareizā ceļā, ja zināt, kas ir Jūsu klients.
Savukārt, ja šķiet, ka peļņa uzņēmumam ir atbilstoša, taču par ļaunu nenāktu arī to paaugstināt, tad var ņemt rokā makšķeri un doties ūdeņos. Izmest ēsmu un gaidīt, kad zivis uzķersies. Taču arī zivis uzķeras tikai pareizajā dīķī. Tādā, kurā tās dzīvo. Arī šeit ir svarīgi zināt, kas ir Jūsu klients un „kur tas dzīvo” (lasīt: kur to var meklēt).
Padoms: Taču ja nezināt, kur dzīvo zvēri un zivis, tad nāksies doties pie mārketinga eksperta. Tie ierādīs, kur ganās gardākie zvēri un kur visbiežāk ķeras zivis.
Alekss Rubins, LETA
Komentāri