Otrdiena, 21. janvāris
Vārda dienas: Agnese, Agnija, Agne

Nav, par ko runāt? Pajautā domas par Zaļo kursu

Sarmīte Feldmane
10:22
10.12.2024
36
2 Sarmite Feldmane 150x150.jpg

Ja ikdienā kādā kontekstā nepiemini Zaļo kursu, tad skaidrs, ka tam, ko saki, nav nākotnes, bet pats neko nesajēdz no kritiskās situācijas, kādā dzīvo. Par klimata pārmaiņām, ja vien ir interese, var atrast tik daudz informācijas, lai godam tajā apmaldītos.    Zaļais kurss, klimata pārmaiņas kaimiņu sarunās kļuvis par tēmu, par kuru var pastrīdēties un sarunu pabeigt ar      vārdiem: “Dzīvosim, redzēsim. Kādus tik trakumus pasaule nav pārdzīvojusi.”

Vairāku gadu garumā Rīgas Stradiņa universitātē veikts apjomīgs pētījums par to, kā klimata pārmaiņas uztver Latvijas sabiedrība. Secināts, ka stāsti par klimata pārmaiņām un to mazināšanu vairumam iedzīvotāju      ir nesaprotami, jo nepārtraukti tiek piesauktas        Eiropas Savienības (ES) regulas un direktīvas. Pēc aptaujas    aptuveni 45% iedzīvotāju Latvijā domā, ka klimata pārmaiņas nav nopietna problēma. Tikai gandrīz 9% iedzīvotāju par klimata pārmaiņām informāciju iegūst no zinātniekiem.
Taču fakts ir , ka līdz 2030. gadam ES dalībvalstis, tajā skaitā Latvija, apņēmušās savas radītās siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināt uz pusi.

Runājot par klimata pārmaiņām,    vieni uzskata, ka tie ir dabas cikli un cilvēki nekā tos neietekmē, citi    pārliecināti, ka cilvēkam ir būtiska ietekme uz pārmaiņām. Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra dati rāda, ka kopš 1960. gada vidējā gaisa temperatūra Latvijas teritorijā palielinājusies par vienu grādu. Prognozes liecina, ka līdz šī gadsimta beigām tā pielielināsies    par trim līdz pieciem grādiem.

Un te sākas stāsts par klimata neitralitāti. Latvijas Dabas fonda pārstāve Liene Brizga-Kalniņa skaidrojusi: “Mēs, patērējot vairāk enerģijas, radām vairāk CO2. CO2 ir viela, kurai piemīt spēja uzsildīt atmosfēru, kas savukārt rada daudz dažādas līdz galam varbūt pat neprognozējamas sekas dzīvei uz Zemeslodes.” Viņa arī atgādinājusi, ka klimata pārmaiņas nevar būt    ticības jautājums , jo ir zinātniski pamatots, ka tās ir cilvēku ietekmētas, par ko ir vienojušies 99% pasaules zinātnieku.

Tāpēc ir mērķis panākt līdzsvaru siltumnīcefekta gāzu emisiju radīšanā un oglekļa dioksīda piesaistē, lai      bilancē būtu nulle. Šis ir iemesls, kāpēc Eiropas Savienība noteikusi Zaļo kursu.   

Viss skaisti, bet ikdienas dzīve un saimniekošana pastāv, ievērojot savas likumsakarības, tradīcijas, noteikumus, iespējas. Šodien skaidrs – ja brauc ar elektroauto, esi turīgs. Bet jautājums, cik tālu tiksi. Pilsētās viss kārtībā, pa šosejām arī, bet kā laukos? Arī ekonomikas ministrs Viktors Valainis sācis bilst, ka    transporta “zaļināšana” ir viens no Eiropas Zaļā kursa galvenajiem pīlāriem, bet diezin vai nav jāvērtē, kur tas der, kur ne. Piekāpīgāki kļūst arī lauksaimnieku uzraugi. ES likumu lēmēji arī sāk pieklusināt toņus, runājot par Zaļo kursu. Sasniegt mērķus ir pārāk dārgi, bet, vai būs rezultāts, skaidru atbildi nepasaka arī zinātnieki, jo, likvidējot vienu    klimata ietekmes avotu, var parādīties citi, ietekmīgāki.    Taču, ja kaut ko dara un atsaucas uz Zaļo kursu, ieceres īstenošanai atbalstošāki ir dažādu finansējumu devēji. Ja neizmanto, pats vainīgs.

Nākotnes paredzēšana ikvienam, arī zinātniekiem, visos laikos bijis izaicinājums. Cik nav stāstu, ka neviens netic, ka kaut kas tāds varētu notikt, bet, zinātnieks paliek pie sava, un, kad nu reiz notiek, ceļ godā, jo, kurš gan varēja iedomāties, ka tā varētu būt. Tā bijis gadsimtiem ilgi.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Paaudzēs kopā ar Maestro

19:01
20.01.2025
17

Šī nedēļa paiet Latvijā iemīļotā komponista Maestro Raimonda Paula zīmē. Viņam 12.janvārī apritēja 89 gadi. Īpašu uzmanību Maestro jubilejai veltīja arī muzikāli izklaidējošais televīzijas šovs “Pārdziedi mani!”, kurā astoņi dažādu žanru mākslinieki astoņos raidījumos rāda savas apbrīnojamās prasmes. Domāju, daudzus visvairāk aizkustināja priekšpēdējais raidījums, kurā izskanēja Raimonda Paula melodijas. Par cilvēku mīlestību liecināja arī skatītāju […]

"Kemperī" mukt no iznīcinātājiem?

07:03
20.01.2025
90

Rīgā dzimušais    leģendārā fotoaparāta “VEF-Minox” radītājs Valters Caps savas dzīves laikā vairākkārt bija spiests pamest mājas, iedzīvi un doties bēgļu gaitās. Pirmais pasaules karš un Krievijas revolūcija svaidīja viņa ģimeni pa brūkošo impēriju. Pagājušā gadsimta divdesmitajos Caps kļuva par foto­grāfa palīgu Tallinā. Staipot lielās un smagās tā laika bildēšanas uzpariktes, jaunais Valters pieķērās idejai […]

Kurš pamodinās aizmigušo līderi

19:01
19.01.2025
45

Un katrai paaudzei atvēlēts savs laiks bērnībai, briedumam, vērtību izpratnei un atmiņām.    Barikāžu laiku, par kuru neiztrūkstoši runājam janvārī, jaunākajām paaudzēm grūti saprast. Šodienas jauno cilvēku sapratnē šajos stāstos trūkst rīcības loģikas un padomju laiks ir tikai lappuse vēstures biezajā grāmatā.    Ik gadu barikāžu dalībniekiem jautā, vai arī šodien viņi dotos nezināmajā,    […]

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
59

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
26

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
40

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Tautas balss

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
17
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Kur meklēt taksometru

19:06
19.01.2025
39
Seniore raksta:

“Iebraucu Cēsīs ar sabiedrisko transportu, tālāk bija jānokļūst uz Bērzaines pusi, kur gatavojos ciemoties. Iegāju vecajā universālveikalā, lai nopirktu vajadzīgo ciemakukulim, jāteic tur gan to neatradu. Taču šoreiz runa ne par to. Man bija līdzi nesamais, tāpēc gribēju līdz Bērzainei braukt ar taksometru. Agrāk taksometru stāvvieta bija netālu no autoostas, tagad tās vairs nav. Tā […]

Atļautais ātrums nav jāpārsniedz

19:05
19.01.2025
15
6
Lasītājs N. raksta:

“Nepiekrītu otrdienas “Dru­vas” numurā izteiktajam viedoklim, ka smagajiem kravas auto nevajadzēja atļauto braukšanas ātrumu palielināt līdz 90 km/h, bet atstāt iepriekšējo – 80 km/h. Domāju, tieši tagad atļautais ātrums ļauj nodrošināt vienmērīgu satiksmes plūsmu. Ja kravas mašīna brauc ar 90 kilometriem stundā, tā nevienam nebūtu jāapdzen, jo arī citiem transporta līdzekļiem uz divvirzienu ceļiem nav […]

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
75
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
29
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Sludinājumi