„Latvijas Pasts” šogad nolēmis nepieļaut pagājušo gadu pirmo mēnešu haosu, kura dēļ daudzi Latvijas iedzīvotāji laikus nesaņēma iegādātos preses izdevumus. Tomēr, lūkojot novērst vienu haosu, pasts riskē izveidot citu.
Laikrakstiem Latvijā pašlaik ir pamatoti pesimistisks skatījums uz dzīvi. Pēdējos gados ir kritušās avīžu tirāžas, un šim masu saziņas līdzeklim ir jāmeklē jaunas nišas, kurās tie joprojām var apmierināt lasītāju vēlmes. Visnepatīkamākā situācija pašlaik ir tieši nacionālajiem laikrakstiem, jo tiem grūtāk nekā reģionālajiem ir konkurēt ar citu mediju sniegto informāciju. Turpretim reģionālais laikraksts nereti savā rajonā ir vienīgais vietējās informācijas sniedzējs, vismaz tuvāko gadu laikā nav sagaidāms, ka to varētu izkonkurēt internets, kas tik ļoti izaicina lielās avīzes.
Pat ja reģionālie laikraksti uz dzīvi var raudzīties nedaudz optimistiskāk nekā citas avīzes, optimisms ir pavisam piesardzīgs. Laikrakstu primārās rūpes pašlaik ir nevis auditoriju palielināt, bet gan saglabāt esošo. Tas nav viegli arī ekonomiskās situācijas dēļ. Daudzi laikraksti nākamgad savu cenu palielina par 12-16 procentiem, un tas kopā ar maksātspējas kritumu ievieš savas korekcijas.
Savukārt a/s „Latvijas Pasts” izlēma, ka šogad abonēšanas kampaņa tiks sākta agrāk un agrāk arī pabeigta. Ja uzņēmums apzinās savas iespējas salasīt abonēšanas kvīšu „ķeburus” un pareizi tos ievadīt datubāzē, varam tikai priecāties par cerībām, ka nākamā gada pirmais mēnesis, iespējams, atšķirsies no pēdējo divu gadu janvāriem.
Tomēr pasta labā griba rada arī problēmas – abonēšanas kampaņa beigsies netipiski agri. Iespējams, ka daudzi cilvēki vēl nebūs aizdomājušies par pasūtāmajiem preses izdevumiem, kad pasūtīt vairs neko nevarēs. No janvāra perspektīvas raugoties, jo labāk „Latvijas Pastam”, kam būs mazāk darba un līdz ar to tas labāk varēs visu sašķirot. Tālākā perspektīvā šāda bezdarbība par labu nenāks ne pašam pastam, ne preses izdevumiem, kas dod pastam darbu.
Kad pasta haoss Latviju pārņēma pirms diviem gadiem, cilvēkus mierināja, ka ir ieviesta jauna sistēma, kuras darbā ieviesušās kļūdas. Tas, ka nepilnības netika novērstas arī gadu vēlāk, jau lika domāt par kādu neizdarību. Pašreizējā pieeja ar agro abonēšanu ir nevis strādāt efektīvāk, bet iegūt vairāk laika darbam. Un tas liecina, ka problēmas, kas pirms diviem gadiem sākās, joprojām nav novērstas. Tātad uzlabojumi, kas „Latvijas Pastā” ir ieviesti, nesuši vairāk posta nekā labuma. No „Latvijas Pasta” ģenerāldirektora Ivara Kraukļa izteikumiem var secināt, ka uzņēmuma iepriekšējā vadība ar saimnieciskumu nav izcēlusies, un „problēmu sakne ir dziļi visās lietās, gan izmaksās, gan kvalitātē”. Iepriekšējā vadība ir atstājusi labu atskaites punktu, lai nākamie priekšnieki pierādītu, ka viņi var labāk: pirms pāris gadiem uzbūvētajā šķirošanas kompleksā pasts tiek šķirots ar rokām, nevis ar tehnoloģiju palīdzību, un tas neizklausās pēc mūsdienīga risinājuma. I. Krauklis stāstīja, ka pēdējos gados tehnoloģijās ir ieguldīts daudz naudas, taču daudzi projekti vienkārši nav īstenoti līdz galam. Tas nozīmē – nauda ir iztērēta, taču labumu tā nedod.
”Latvijas Pasta” izvēle ir parādījusi arī pasta sistēmu tehniskās attīstības līmeni. Tajās pasta nodaļās, kurās ir tiešsaistes norēķinu sistēma, laikrakstus var pasūtīt līdz 15. decembrim. Tomēr lielākajā daļā Latvijas kampaņa noslēgsies jau 7. decembrī, jo vairumā rajonu tiešsaistes norēķinu sistēmu nav. Šāda saskare ar kārtējiem ierobežojumiem mums kārtējo reizi liek sapņot par to, cik labi būtu, ja pastam būtu vairāk naudas un tas varētu modernizēt visas pasta nodaļas. Tomēr nauda pēc ieguldīšanas modernizācijā rada vien nekārtības.
Pastāvošā situācija uzņēmumam rada apburto loku – no vienas puses, problēmas ar sistēmām, klientu un sadarbības partneru apkalpošanu tam rada nepatikšanas. No otras puses, šīs problēmas neļauj uzņēmumam efektīvi strādāt. Uz laikrakstu piegādāšanu pastam monopoltiesību gan nav, un tas varētu nozīmēt, ka neapmierinātie var meklēt citus ceļus. Tomēr ar šo ceļu meklēšanu pie mums arī nav viegli klājies – to labi parāda arī „Abonēšanas centra „Diena”” mētāšanās pa tirgus sektoriem. Tā vietā, lai kļūtu par nopietnu „Latvijas Pasta” konkurentu, abonēšanas centrs nākamgad vairs nepiedāvās abonēt laikrakstus, bet tikai nodrošināt to piegādi klientiem.
Iespējams, ka šoreiz vēl ir jāpiecieš neērtības, lai viss pastā notiktu, kā vajag, un nākamā abonēšanas kampaņa jau būs labāka. Galu galā, pārcelts abonēšanas laiks ir labāks par janvārī nepiegādātiem pasta sūtījumiem. Vienīgā nelaime, ka šogad zaudētos klientus nākamgad var vairs neizdoties sasaukt. Bet pašreizējos laikos tie ir īpaši svarīgi.
Komentāri