Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Skolotāju pieredze: materiāli jaunajam mācību saturam

Līga Salnite
16:49
07.03.2021
26

Kā pedagogi risina izglītības reformas rēbusu – konceptuāli jauna skatījuma sniegšanu skolēniem, izmantojot jaunus, vecus vai pašu radītus mācību materi­ālus?
No šī mācību gada Latvijas vispārējā izglītībā oficiāli sākās pilnveidotā – kompetenču pieejā balstītā – mācību satura iedzīvināšana. Pakāpeniskās mācību pieejas pārmaiņas sāktas 1., 4., 7. un 10.klasē. Situācija katrā disciplīnā iezīmējas atšķirīga, tomēr vismaz vienas izjūtas vienojušas teju visu priekšmetu pedagogus mūspusē – sākotnējs apjukums, iepazīstoties ar radikālajām pārmaiņām mācību vielas tematiskajā izkārtojumā.

Amatas pamatskolas direktors Valdis Nītiņš, kurš kolēģa ilgstošas darbnespējas kārtā iejuties arī ģeogrāfijas skolotāja “ādā”, situ­āciju ar pieejamajiem materi­āliem jaunā satura pasniegšanai vērtēja kā “diezgan kritisku”. “Saturs vairs nekādi nesakrīt ar līdzšinējo grāmatu 7.klasei,” apstiprina V.Nītiņš, paskaidrojot, ka, piemēram, apgūstot hidrosfēru globālā mērogā, vienlaikus paredzēts izzināt tieši Latvijas specifiskos datus. Jaunās ģeogrāfijas grāmatas izdevies iegādāties vien februārī. Pirmais pusgads pavadīts, meklējot atbilstošus materi­ālus un taustoties “uz aklo”.

Amatas pamatskolas vadītājs gan uzteic platformā “soma.lv” pieejamos materiālus, kur tēmas sakārtotas atbilstoši jaunajam redzējumam, kā arī resursu vietni “maconis.zvaigzne.lv”. Tomēr, viņaprāt, nevar mācību avotus balstīt tikai digitālajā vidē, nākas iegādāt jaunās grāmatas. Tas savukārt izrādījies sāpīgi finansi­ālajā ziņā, ģeogrāfijas mācības izdevuma cena bijusi ap 15 eiro. Nelielā skolā ar 15 bērniem klasē un vēl skolotāja eksemplāru komplekts prasa pat vairāk nekā 200 eiro. “7.klasē ir teju desmit mācību priekšmeti,” piemetina direktors, apliecinot līdzjūtību lielākām skolām par gaidāmajiem izdevumiem. Turklāt viņš arī nav pārliecināts, ka jaunais saturs un līdz ar to arī tam pielāgotie materiāli pēc pāris gadiem netiks atzīti par neveiksmīgu eksperimentu. Lai nu kā – V.Nītiņš pauž cerību, ka “Skola2030” izprot, kādu mērķu vārdā viss notiek un ka pārmaiņu process kopumā tomēr izdosies.

Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) vēstures, politikas un tiesību, kā arī sociālo zinību skolotāja Inese Sīmane “Druvai” atzina – viņasprāt, tieši vidusskolas programma vēsturē mainījusies visvairāk. Mācību priekšmets, vienkārši izsakoties, pārprofilēts kā “Politika ar piemēriem no vēstures”. Materiālu risinājumus nākoties meklēt pašiem, jo atbilstošu mācību grāmatu nav. Raunas vidusskolas direktors un Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas metodiķis, arī vēstures pasniedzējs Edgars Plētiens turpretī atzīst, ka pagaidām nav saskāries ar fundamentālām satura pārmaiņām, jo vēsturē strādā ar 7.klasēm. Taču, atsaucoties uz kolēģu pausto, viņš atklāj, ka ir skolotāji, kuri mulst no jauninājuma attiecībā uz reliģijas izpratnes iekļaušanu vēstures saturā. “Nevis mācīt hronoloģiskā taisnē, bet mērķis ir skolēnam izskaidrot, kāpēc šīs reliģijas cilvēcei ir vajadzīgas, kādēļ tās savā ziņā ir arī līdzīgas,” stāsta E.Plētiens, piekrītot, ka diskusijās par šādām tēmām arī pašam pedagogam jāstāv stingri uz abām kājām. Tomēr, vaicāts par mācību materiālu nepieciešamību citos priekšmetos, Raunas vidusskolas direktors uzsver, ka ir atļauts joprojām izmantot visus līdzšinējos materiālus. “Uzticos skolotāju lēmumam, ja teiks, ka šis ir jēdzīgs mācību līdzeklis, ko var izmantot stundās, tad arī tajā varēs ieguldīt līdzekļus.”

Atšķirīga pieredze ir vēl citu priekšmetu skolotājiem. Piemēram, angļu valodā jau līdz šim izmantoti starptautiski atzīti mācību materiāli un zināšanu testi, kuros valodas lietojums raudzīts caur kompetencēm. Savukārt CVĢ bioloģijas skolotāja Inita Kriškāne uzskata, ka pārmaiņas ir radikālas. Viņa min piemēru par tēmu “Ķermeņa sega”, kurā apvienota augu un dzīvnieku valsts, iesaistīts arī cilvēks. Pieredzējušajai pedagoģei gan ir risinājums jauno mērķu radītajiem šķēršļiem, izmantojot un pielāgojot jau pašas iepriekš izstrādātos mācību materiālus.

“Skola 2030” mājaslapā rodams, ka pedagogu atbalstam top saskaņoti, pēctecīgi izstrādāti mācību satura materiāli: priekšmetu un kursu programmas, mācību līdzekļu paraugi un diagnosticējošie darbi. Taču uzsvērts, ka paraugi nav obligāti, tiem ir ieteikuma raksturs. “Tāpat kā līdz šim, arī turpmāk skolotājs var turpināt izmantot mācību grāmatas un daudzveidīgus citus resursus, kas jau ir skolu un skolotāju rīcībā,” teikts projekta vietnē, norādot, ka jaunie pamatizglītības un vidusskolas standarti ir par pieejas un akcentu maiņu mācību procesā (vidusskolā – arī par modeļa maiņu), mazāk – par jaunu apgūstamo saturu. Tas gan neattiecas uz no jauna ieviestajiem mācību priekšmetiem.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
13

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
93

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
128

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
55

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
194

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
141

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
9
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
43
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi