Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Pats savas drošības kalējs

Līga Salnite
07:49
21.07.2021
12

Esam jau pieraduši, ka gājējus un arī velosipēdistus (skrituļotājus, skrejriteņu vadītājus) sauc par mazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

Neapšaubāmi, ņemot vērā ciešanas, kādas sadursmē var rasties šiem satiksmes dalībniekam un tiem, kuri brauc mašīnā, tā arī ir . Viņu ķermenis ir mazāk aizsargāts. Vienlaikus tiesību ziņā, turklāt vēl ņemot vērā riteņotāju aizvien pieaugošo skaitu uz ceļiem, nereti jau dzirdēts, ka autovadītāji sāk justies kā minoritāte vienotajā satiksmes telpā. Tiešos vārdos nekur neizpaustais, tomēr gaisā kaut kur vienmēr klātesošais šo divu sabiedrības grupu konflikts ir gan emocijās sakņots, gan arī tehniskas dabas. Jādomā, daudzu bīstamu situāciju, kā arī nesaskaņu nebūtu, ja mēs strauji pārlēktu uz tik sakārtotu velo infrastruktūru, kāda tā ir dažās rietumvalstīs. Taču ir skaidrs, ka nekas nenotiek vienā mirklī. Ne tik sen policijas pilnvarās ir norādīt autobraucējiem uz agresīvu braukšanas stilu visdažādākajās to izpausmēs. Riteņbraukšanas kultūra arī vēl jāapgūst.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktā velosipēdistu aptauja liecina, ka vairāk nekā četras piektdaļas velosipēdistu kā iemeslu bīstamām situ­ācijām uz ceļiem min citus satiksmes dalībniekus un tikai nepilna puse kā iespējamos iemeslus pieļauj pašu nepiesardzību vai pat pārkāpumus. Nepilna trešdaļa respondentu akcentējuši nekoncentrēšanos, neuzmanību uz ceļa, vēl nedaudz vairāk kā desmitā daļa norādījusi uz mobilo tālruņa lietošanu, piedaloties satiksmē, 10% atzinuši, ka bīstamība rodas tādēļ, ka velosipēdists nelieto atstarotājus un/vai lukturus. Taču tikai 6% no tūkstoš aptaujātajiem velosipēdistiem atklājuši, ka tas varētu būt riteņbraucēja pieļauts ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums.

Protams, teju katrs velosipēda īpašnieks kaut reizi savā pedāļu mīšanas pieredzē ir izjutis kāda šofera necieņu – velosipēdista priekšrokas neievērošana, nobraukts par tuvu, jo īpaši apdzenot, ceļa aizšķērsošana vai pat apstāšanās uz velosipēdistiem paredzētās infrastruktūras. Tomēr jāvērš uzmanība, ka līdz ar pieaugošo velosipēdu un pašu velosipēdistu skaitu valstī likumsakarīgi pieaug arī viņu īpatsvars ik dienu policijas ziņotajās avāriju atskaitēs. Ko tad savas drošības un dzīvības vārdā var darīt paši velosipēdisti? Vispirms jau atkārtot un ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Interesanti, ka jau pieminētajā aptaujā paši velosipēdisti kā savus biežāk pieļautos pārkāpumus min pagrieziena nerādīšanu (67%), strauju uzgriešanos uz gājēju pārejām (47%), lukturu vai atstarotāju nelietošanu tumsā (42%), braukšanu pa brauktuvi vietās, kur blakus ir velojoslas vai veloceļš (41%), kā arī aklās zonas principu neievērošanu (37%).

Lai gan pieaugušajiem speciāli nokārtotas tiesības riteņbraukšanā netiek prasītas, tādām jābūt jaunās paaudzes riteņotājiem – no 10 gadu vecuma CSDD nokārtots eksāmens un apliecība ir obligāta prasība, ja gribi atrasties satiksmē. Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Prevencijas grupas vecākā inspektore Liene Kaužēna pēc informatīvās kampaņas Cēsīs “Druvai” atzina, ka tikai dažiem bija tiesības. Kāds vēl teicies gatavojamies kārtot eksāmenu, bet vairākiem nav bijis nekādu zināšanu. Ne mazāk svarīgs aspekts velosipēdista drošībā uz ceļa ir arī aizsarglīdzekļi (ķivere, papildu polsterējumi) un velosipēda tehniskais stāvoklis, aprīkojums. Pusei no Cēsīs sastaptajiem jauniešiem velosipēdiem nav bijis atstarotāju. “Cēsīs meiteņu velosipēdi bija drošības ziņā vislabāk aprīkoti,” pastāstīja L.Kaužēna, vēl piemetinot, ka daudziem bijis pārsteigums – velosipēdu ražotāji diemžēl nepiedāvā drošības ziņā pilnīgi nokomplektētus riteņus. Par visu nosacījumu izpildi pirkšanas brīdī jāinteresējas pašiem. Tāpat kā jāatbild par sevi un citiem uz ceļa vai ielas.

Vēl kāda nianse bez drošības apsvērumiem – arī bērna palaišanu satiksmē bez noteikumos minētiem drošības elementiem (piemēram, par 12 gadiem jaunākiem bērniem aizliegts pārvietoties bez aizsprādzētas aizsargķiveres) var tikt vērtēts kā aprūpes pienākumu nepildīšana. Par to var izteikt brīdinājumu, bet var arī piemērot naudas sodu līdz pat 210 eiro.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
5

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
7

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
8

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
43
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
45

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
26

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Tautas balss

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
6
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
6
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
7
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
5
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Sludinājumi