No šī gada janvāra stājies spēkā jaunais Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums, kas sabiedriskā transporta sniedzējiem nesis daudz jaunu vēsmu un skaidrus norādījumus nākotnē. Segs zaudējumus pārvadātājiem
A/s „CATA” izpilddirektors A.Malkavs stāsta, ka līdz ar jauno likumu spēkā stājušies arī daudzi citi normatīvie akti. Taču galvenais, ko no jaunā sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma pārvadātāji gaidīja, ir reāls solījums, ka turpmāk pārvadātāju zaudējumus segs
valsts.
„Ar šo likumu parādās jēdziens – pasažieru pārvadājumu finansēšana, kas līdz šim nebija. Jaunajā likumā iestrādāts, ka pasūtītājs pārvadātājam garantē segt visus zaudējumus. Ceram, ka tā arī būs. Likumā iestrādāts tas ir, bet pagaidām viss vēl ir tikai uz papīra,” saka A.Malkavs un uzsver, ka likuma mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem drošus un pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus, kā arī attīstīt un saglabāt pārvadājumus.
„Pirmām kārtām, jānodrošina, lai sabiedriskais transports spētu veikt galvenās funkcijas – skolēnu nogādāšanu uz skolu un mājup, strādājošo nogādāšanu uz darbu un mājup. Lai vispārpieņemtajā darba laikā iedzīvotājus nogādātu uz medicīnas un valsts iestādēm. Protams, transporta satiksme jānodrošina uz rajona centriem, rajona centram ar galvaspilsētu. Domāju, ka rajona satiksmi esam sakārtojuši, cik vien tas bija iespējams. Tagad šīs iespējas palielināsies,” atzīst a/s „CATA” izpilddirektors un stāsta, ka pašreiz ar Satiksmes ministriju ir noslēgti līgumi par tālsatiksmes apkalpošanu tādā pat apjomā kā pērn. Līgumi par vietējās nozīmes maršrutu apkalpošanu noslēgti ar trim rajoniem – Cēsu, Limbažu un Rīgas.
„Līgumi beidzas gada beigās, un nekādus kalnus pagaidām negāzīsim. Turpmākā dzīve pārvadātāju sfērā paredzēta uz konkursu pamata, tam nopietni jāgatavojas ,” skaidro A.Malkavs.
Virzība uz autobusu parka atjaunošanu
Arī šogad a/s „CATA” turpinās jaunu autobusu iegādi.
„Orientēsimies tieši uz jaunu autobusu iepirkšanu, jo lietotu autobusu Eiropā gandrīz vairs nav. Parks varētu pamazām uzlaboties. Un rēķinām, ja viena autobusa mūžs ir apmēram līdz desmit gadiem, tad katru gadu vienu desmito daļu autobusu parka vajadzētu nomainīt. Tie varētu būt apmēram 15 jauni autobusi katru gadu. Šogad, protams, 15 vēl nebūs, bet pamazām uz to ceram,” stāsta A.Malkavs un piebilst, ka atbilstoši Ministru kabineta jaunajiem noteikumiem ir noteikti kvalitātes rādītāji, kādi ikvienam pārvadātājam jāsasniedz.
„Tur tiek skaidri norādīts, ka tuvākajā nākotnē autobusi pamazām būs jāpiemēro arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. 2009.gadā maršrutos, kas saistīti ar Rīgu, būs jābūt vismaz vienam reisam turp – atpakaļ ar platformu, kurā varētu iebraukt pasažieris ar ratiņkrēslu. Tāds pats autobuss būs arī maršrutā Limbaži – Rīga. Rajona satiksmē tas uzreiz prasīts nav, bet ar laiku būs jābūt šādiem autobusiem. Jaunie noteikumi arī paredz, ka tālsatiksmē visiem autobusiem jābūt aprīkotiem ar gaisa dzesēšanas un autonomām apsildes iekārtām. Tā kā mērķis, uz kuru tiekties, ir,” saka izpilddirektors.
„Taču, runājot par autobusu kvalitāti, jāsaka- vismaz maršrutā Cēsis – Rīga esam virs noteiktajiem standartiem. Rīgas mēs braucam ar tūrisma autobusiem, un skaidrs, ka jaunus tādus maršrutu apkalpošanai nepirksim. Jaunie autobusi būs līdzīgi tiem, kādus pērnā gada nogalē jau iegādājāmies. Tajā pat laikā vietējiem maršrutiem slikto ceļu dēļ piemērotu autobusu nav,” stāsta A.Malkavs.
Biļetes pirks, izmantojot arī mobilos telefonus
Vienotas sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības, rezervēšanas un uzskaites sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtības noteikumi nosaka to, ka sistēmas lietotājs biļešu tirdzniecībā, rezervēšanā un uzskaitē izmantos maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces un iekārtas, datorprogrammas, globālās pozicionēšanas un telemātikas iekārtas, kā arī nodrošinās to aparatūras, programmatūras un datu apmaiņas veida savietojamību ar datubāzi.
“Šajā jomā iecerētas ļoti progresīvas izmaiņas. Jau šogad būtu jāstājas spēkā biļešu realizācijai vienotā tīklā. Plānots, ka autobusa biļeti varēs iegādāties kaut ar mobilā telefona starpniecību. Turklāt visi autobusi tiks aprīkoti ar globālās pozicionēšanās iekārtām jeb GPS. Lai Satiksmes ministrija un Valsts SIA ”Autotransporta direkcija” varētu kontrolēt visu tālsatiksmes autobusu maršrutus, atiešanas laikus vai atrašanās vietu. Ir arī ideja papildināt autobusu kases ar papildierīcēm un panākt, ka, nopērkot biļeti, informācija uzreiz nonāk centrālajā datu bāzē. Tādā veidā autotransporta direkcija spētu analizēt pasažieru plūsmu valstī un domāt par uzlabojumiem vai grozījumiem,” saka A.Malkavs un atklāj, ka maršrutu tīkla vietējās nozīmes maršrutos pārvadātājiem un pakalpojumu sniedzējiem šie normatīvie akti paredz pildīt no šī gada 1.oktobra, bet maršrutu tīkla reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos no 1.jūlija.
„Domāju gan, ka šis termiņš nedaudz atvirzīsies, jo vispirms visas nepieciešamās iekārtas jāiegādājas, jāuzstāda un vēl būs jāapmāca personāls. To nevar izdarīt tādā tempā. Katrā autobusā būs jābūt raidīšanas ierīcei. Tās, protams, ir arī izmaksas. Pašiem sākumā iekārtas būs jānopērk un jāuzstāda,” stāsta A.Malkavs. Pasažierim sava, bagāžai cita biļete
Runājot par pasažieru bagāžas pārvadājumiem, a/s „CATA” izpilddirektors vērš uzmanību, ka pasažieriem par bagāžu, kuru novieto autobusa bagāžas nodalījumā, jāpērk atsevišķa biļete, kas veido 50 procentus no braukšanas biļetes cenas.
”Ieteicams šo biļeti iegādāties jau uzreiz autoostā, pērkot braukšanas biļeti. Taču arī, runājot par bagāžas uzglabāšanu bagāžas nodalījumā, ir vēl pāris lietas, kas pašiem tuvākajā laikā jāsakārto. Jāievieš sistēma, lai neizveidotos situācija, ka, piemēram, Vangažos jauneklis izkāpj, bet savas somas vietā paņem citu vai vairākas uzreiz. Taču tas viss ir sakārtojams,” saka A.Malkavs. Algas darbiniekiem cels atbilstoši kvalitātei
A.Malkavs stāsta, ka šogad darbiniekiem plānots celt darba algas atbilstoši darba tirgum. Bet algas palielinājums būs cieši saistīts ar darba kvalitāti.
„Jāatzīst, ka šobrīd no dažām nozarēm algu jautājumos ievērojami atpaliekam un domājam, kā šo situāciju mainīt. Taču domājam arī par to, kā veicināt autobusu šoferu darba kvalitāti. Ja cilvēks nostrādā mēnesi un par viņa darbu neko sliktu nevar teikt, tad viņš var saņemt piemaksu. Nenoliegšu, ka ik pa laikam dzirdam sūdzības par šoferiem, kuri aizbrauc pirms laika, pasažieriem nav izdevuši biļetes. Arī ar to centīsimies šādā veidā cīnīties,” skaidro A.Malkavs un piebilst, ka uzņēmums oficiāli saņēmis ISO 9001:2000 kvalitātes vadības sistēmas sertifikātu, kas klientiem un sadarbības partneriem apliecina, ka regulārie pasažieru pārvadājumi atbilst starptautiskajam standartam. Pie tam uzņēmums gatavojas kvalitātes rādītāju izcelšanai, jo ar nākamo gadu darbs būs jāiegūst konkursa kārtībā.
Būs vai nebūs autoosta?
Jaunie noteikumi par autoostas reģistrācijas kārtību, autoostās obligāti sniedzamajiem pakalpojumiem un kārtību, kādā autobusi iebrauc un stāv autoostas teritorijā, paredz, kā ir jāizskatās ikvienai
valsts autoostai.
„Tas ir vesels dokuments, kā visam būtu jānotiek un jāizskatās, bet Cēsīs autobusi neiebrauc un nestāv, jo tiem nav vietas, kur stāvēt. Arī autoosta ir sen sasāpējis jautājums,” saka A.Malkavs un turpina: „Autoosta nepieciešama iedzīvotājiem , kurus pārstāv pašvaldība. Cēsīs autoostas nav. Kaut kā šo pakalpojumu kopumu līdz šim sniedzām, bet jaunie noteikumi nosaka, ka autoostai jābūt pieejamai cilvēkiem ar īpašajām vajadzībām, jābūt tualetēm ar pieejamību invalīdiem un atsevišķai telpai mātēm ar bērniem. Par ko mēs šobrīd vispār varam runāt? Dzelzceļa ēka ir sliktā stāvoklī- tek jumts, logi nemainīti, apkures nav… Kaimiņpilsētā Limbažos vecu dzelzceļa ēku sakārtojām. Tagad tur ir gaiša autoosta ar piekļūšanu invalīdiem un atsevišķu istabu māmiņām ar mazuļiem. Tur darbojas Narvesen ar karstām maizītēm un kafiju. Limbažos pilsētas dome meta savu artavu, rajona padome savu, un mēs uzņēmāmies paveikt savu. Kopīgiem spēkiem izdarījām daudz. Iedzīvotāji ir apmierināti. Pērn valstī šī autoosta pavasara skatē – konkursā tika atzīta par labāko. Saņemta arī specatzinība par labo pieejamību cilvēkiem ar speciālām vajadzībām. Nesen sazinājos ar Latvijas Dzelzceļu, ko darīs Cēsīs ar novecojušo un nolaisto ēku, kur iedzīvotājiem nevar sniegt normatīvajos aktos noteiktos pakalpojumus. Tur teica, ja Cēsu pilsētas dome izrādīs iniciatīvu stacijas attīstībā, kaut kas tiks darīts. Cēsīs situācija ar autoostu kļūst kritiska.”
Uzņēmuma izpilddirektors atzīst, ja nekas tuvākajā laikā nemainīsies, Cēsu autoostu izslēgs no reģistra, jo tā vienkārši neatbildīs likumā noteiktajām prasībām.
„Neatņemama autoostas funkcija ir stāvlaukums autobusu novietošanai starpreisu laikā. Ar tirgus pagaidu būvi šim nolūkam izmantotā teritorija ir būtiski samazinājusies un tirgus apmeklētāju dēļ kļūs grūti izmantojama, tāpat arī līdz šim ērtākā izbrauktuve no autoostas uz Uzvaras bulvāri. Autobusi pagaidām klīst pa pilsētu un meklē brīvas vietas, kur palikt” atzīst A.Malkavs un piebilst, ka pie šī pārvadājumu finansēšanas modeļa ”CATA” līdzekļi iespējami tikai autoostas funkciju nodrošināšanai. Autoostas nākotne ir valsts un pašvaldības rokās.
Komentāri