Raksti

Viedokļi

Kultūra nes labumu biznesam

Mairita Kaņepe

Šovasar Cēsīs vai ik nedēļu, sevišķi nogalēs, bijis kāds lielāks kultūras dzīves notikums. To apmeklējuši ne tikai pilsētnieki, arī viesi. Lielākie notikumi ir Cēsu pašvaldības rīkoti vai atbalstīti. Pilsētas svētki bija trīs diennakšu garumā, Cēsu Mākslas festivāls ar koncertiem, izstādēm un izrādēm pusotra mēneša garumā.

Kultūras dzīve veidota ne tikai pilsētniekiem un apkārtējo novadu iedzīvotājiem. Tie jau iepriekš iecerēti, lai ierastos arī kultūras tūristi un aizkavētos Cēsīs ne tikai uz vienu dienu, bet divām vai trim.

Kultūras tūrists, mērojis vairāku stundu ceļu uz Cēsīm, pirms mākslas dzīves notikuma baudīs pilsētu, izvēloties kafejnīcu, rezervējot viesnīcu. Pirms prombraukšanas pielies automašīnas bāku ar degvielu. Tā kultūras tūristi pilsētā veicina ekonomisko apriti, dodot pienesumu vietējiem uzņēmumiem, strādājošiem apkalpošanas sfērā.

Aptaujājot uzņēmumu pārstāvjus, var pārliecināties, ka ēdināšanas uzņēmumi seko līdzi kultūras dzīves piedāvājumam nedēļas nogalēs. Kafejnīcas – vai tās būtu vecpilsētā vai ārpus tās – piemēram, J.Poruka ielā, kur darbojas vietējais sabiedriskās ēdināšanas uzņēmums “Solo”, vasarās vairāk iepērk un sagatavo produkciju. Būs pusdienu un vakariņu pircēji.

Arī ārpus pilsētas centrālās daļas uzņēmumi jūt tūristu pieplūdumu. “Sestdien tikai atnācu apraudzīt, kā restorānā rit darbs, bet, iesaistoties daudzo klientu apkalpošanā, aizkavējos darbā uz vairākām stundām,” stāsta “Villa Santa” restorāna direktors Mār­tiņš Juškovs. Sestdienā, kad Cēsu Mākslas festivālā Dailes teātris izrādīja uzvedumu skatītāju piepildītā zālē, vēl vēlu vakarā bija atvērta virkne Cēsu kafejnīcu, tajā skaitā Gaujaskalnā. “Līdz ar mākslas festivāla viesiem “Villā Santa” bija arī dzimtas saiets – bija sabraukuši cilvēki no malu malām. Vietu restorānā ir diezgan daudz, tāpēc visiem pietika, bet viesmīļiem nācās palīdzēt, citādi viņi nespētu visus apmeklētājus apkalpot,” stāsta M. Juškovs.

Viena no ienesīgākajām nedēļas nogalēm Cēsu uzņēmējiem sabiedriskās ēdināšanas un apkalpošanas jomā šovasar atkal bijuši pilsētas svētki. “Solo” kafejnīcas vadītājas vietniece Dagnija Sū­niņa stāsta, ka, gatavojoties lielākam apmeklētāju pieplūdumam, ar rezervi tiek iepirkta ne tikai produkcija, meklēti arī papildspēki darbam kafejnīcā. Tā kā “Solo” ir samērā liela, demokrātiska kafejnīca ar plašu sortimentu, tad uz to pilsētas viesi ierodas ar ģimenēm vai kompānijās. Visiem patīk arī ātra apkalpošana. Kafejnīcā svarīgi zināt cilvēku pieplūdumu sestdienās un svētdienās, tāpēc seko līdzi kultūras programmām pilsētā. Rudenī pie Cēsīm būs motokross. Tā apmeklētāji ir vēl viena tūristu daļa, kuri jāpaēdina. Savukārt uzņēmuma “Solo” viesnīcā, kas darbojas pilsētas centrā, kultūras un sporta notikumu nedēļās reizēm jau laikus aizņemti visi viesnīcas numuri.

Degvielas uzpildes stacija “Statoil” pie pilsētas robežas arī jūt kultūras tūristu plūsmu. Darbinieki gan nevar izcelt kādu atsevišķu ar Vidzemes koncertzāli saistītu notikumu, bet par pilsētas svētku laikā sarīkoto Fonofes­tivālu gan bija, ko sacīt. Festivāla nakti pilsētas viducī ar daudzu grupu uzstāšanos jutuši arī pilsētas malā. Apmeklētāji degvielas uzpildes stacijā paviesojušies diezgan daudz un izrādījušies itin labi vasaras klienti. Daudz un visu nakti līdz pat rītam. Tas pilnīgi noteikti preču apgrozījuma uzņēmumam nācis par labu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *