Pirmdiena, 6. maijs
Vārda dienas: Gaidis, Didzis

Visam savs laiks

Sarmīte Feldmane
12:16
14.08.2015
2

Sabiedrība noveco, cilvēki ilgāk dzīvo – tas šodien nav nekas jauns. Tā vienkārši notiek, ar to jārēķinās gan pašiem senioriem, gan nākamajām paaudzēm. Kādu nosaucot par vecu, jāpadomā, vai viņam vēl priekšā nav vairāki gadu desmiti, kad godam būs izpelnījies būt par senioru.

Nesen izskanējusi ziņa, ka šogad autovadītāji vecumā pēc 60 gadiem netipiski bieži izraisījuši autoavārijas un satiksmei bīstamas situācijas. Statistika liecina, avārijās iesaistīto senioru skaits turpina pieaugt, vecuma grupā pēc 65 gadiem Latvijā ir 80 tūkstoši autovadītāju. Iespējams, vecākajam autovadītājam, kurš joprojām piedalās ceļu satiksmē Latvijā, ir 96 gadi. Tā secina apdrošināšanas sabiedrība “ERGO” speciālisti, ņemot vērā šajā sabiedrībā iegādāto OCTA polišu īpašnieku vecumu. Šis kungs pats iegādājies polisi automašīnai VAZ 21061. Savukārt gados vecākie ERGO klienti, kam ir KASKO polise, ir 89 gadus vecs vīrietis – viņš apdrošinājis automašīnu “Honda HRV” -, kā arī 86 gadīga sieviete, kura apdrošinājusi pat divus auto “Mercedes-Benz E240” un “Toyota RAV4”.

Nesen uz pasākumu pie tautas nama piebrauca kāda cienījama kundze. Viņa ilgi nekāpa ārā no mašīnas. Kad citi pasākuma apmeklētāji sāka pievērst uzmanību, kāpēc viņa tik ilgi sēž mašīnā, sirmā dāma izkāpa un stāstīja, ka ļoti reibstot galva, migla vien gar acīm, nesaprotot pat, kā tikusi līdz tautas namam. “Asinsspiediens. Man tā gadās, pēc tam jau pāriet,” viņa vien noteica. Kad kāda paziņa piebilda, ka tāda taču nedrīkst braukt ar mašīnu, pieredzējusī autovadītāja pikti noskaldīja: “Es jau braucu lēnītēm, ne tā kā tie trakie.” Apkārtējie vien nogrozīja galvas.

Par to, kā brauc seniori, jaunie piktojas, tāpat kā sirmgalvji uz viņiem. Ne mazums ir stāstu, kā onkulītis parkojas uz troksni, ka kāds brauc tikai taisni, jo baidās sajaukt, kurš pagrieziens jārāda.
Valsts policijas satiksmes uzraudzības priekšnieka vietnieks Andris Locs vēl atgādina, ka ne visi vecie cilvēki atceras, ka regulāri jāpārbauda veselība. To apliecina fakts – kad policija sāk pētīt autoavārijās iesaistīto personu dokumentus, atklājas, ka bez obligātās medicīniskās izziņas līdz šā gada jūlija beigām pie stūres sēdušies tūkstoš trīssimt cilvēku vecumā no 60 līdz 99 gadiem. Pērn – divarpus tūkstoši. Policija norāda uz sakarību starp iespēju nokļūt satiksmes negadījumā un izvairīšanos no medicīniskās pārbaudes. “Mēs sākam piefiksēt gadījumus, kad ir šīs pēkšņās nāves, kad cilvēks izraisa negadījumu tāpēc, ka viņam paliek slikti ar veselību,” norādījis A. Locs. Autovadītājiem vecumā līdz 60 gadiem medicīnisko izziņu izsniedz uz desmit gadiem, pēc tam medicīniskā pārbaude jāiziet ik pēc pieciem gadiem. Mediķi zina, ka drošu braukšanu apdraudošās veselības kaites tad parādās biežāk. Katrs ir tik vecs, kā viņš jūtas. Pašpārliecība ir nodevīga jebkurā vecumā. Tas, ka senioriem pie stūres jāpievērš lielāka uzmanība, ir fakts. Tas jādara gan tuviniekiem, gan citiem autobraucējiem. Starp citu, ASV, tiem, kam jau ir pāri 60, apdrošināšana ir trīs vai četras reizes dārgāka tāpat kā jaunajiem vadītājiem. Ceļu Satiksmes drošības direkcijas statistika rāda – pēc 21-30 gadus veciem jauniešiem otra lielākā riska grupa satiksmes drošībā ir vecāka gadagājuma ļaudis.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
22

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
22

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
18

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
19

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
15

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
38

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
15
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi