Pirmdiena, 6. maijs
Vārda dienas: Gaidis, Didzis

Vai latviešu valodas mācīšana briesmās?

Druva
00:00
05.01.2007
8

latviešu valodas un literatūras vidusskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja

Latvijā top jauns standarts un programma latviešu valodas un literatūras mācīšanai vidusskolās, bet to pārlūkojot, mums, skolotājiem, ir radušies būtiski iebildumi.

Latviešu literatūras mācīšanai turpmāk paredzēts mazāk stundu un skolotājiem mazāk iespēju. Iebildes esam apkopojuši un rajona skolotāju apvienībā tapušās vēstules ar priekšlikumiem, ko projektā vajadzētu mainīt, nosūtītas vairākām atbildīgām institūcijām – Saeimas komisijai, izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības satura un eksaminācijas centram (ISEC), valsts valodas aģentūrai. Atklāti sakot, tomēr nav īstas ticības, ka likumdevēji mūsu, praktiķu, iniciatīvu ņems vērā. Tāpēc man šķiet svarīgi par topošo projektu informēt sabiedrību, cerot, ka skolēnu vecākus tas ieinteresēs, arī viņi izteiks viedokli. Tam būtu sava loma un svars. Dokumentu projekti ir publiskoti, tie pieejami internetā ISEC mājas lapā.

Standarta un programmas projekti vidusskolām liecina, ka sastādītāji strādājuši atrauti no patiesās dzīves, maz ņēmuši vērā skolu pieredzi, arī jauniešu parādītās zināšanas latviešu valodas un literatūras centralizētajos eksāmenos 9. un 12. klasēs. Esam satraukušies, ka literatūras stundās skolotājiem turpmāk liks vairāk pievērsties teoretizēšanai par literatūru, mazāk laika atstājot izlasīto tēmu apspriešanai, kad ar literatūras starpniecību mēs varam veidot un bagātināt jaunā cilvēka dvēseli.

Katrs latviešu literatūras process sakņojas pasaules literatūrā. Stundās, stāstot par mūsu tautas autoriem, klasiku un mūsdienu darbiem, jābūt sasaistei ar pasaules literatūru. Tas paredzēts arī projektā, bet, ja iecerēts samazināt literatūras stundu skaitu uz pusi, tad pietrūks laika tieši tām sarunām, kas saistītas ar morāli un ētiku, sarunām par literatūras emocionālām, ētiskām un estētiskām vērtībām. Taču jauniem cilvēkiem, kuriem tikko apritējuši 16 gadi, svarīgākais ir meklēt atbildes uz jautājumiem par dzīves vērtībām, apgūt dzīves pieredzi. Šādu iespēju, kaut daļēji, paver arī iedziļināšanās latviešu klasikā. Mūsuprāt, par literatūras zinātniekiem jaunieši varētu kļūt studiju gados, bet vidusskolas laikā viņiem literatūras mācīšanu vajadzētu padarīt laikmetīgāku, sasaistot ar mākslu un kino.

Projekts, ko sagatavojis izglītības satura un eksaminācijas centrs, skolotājiem liek secināt, ka turpmāk dzimtās valodas apguvi iecerēts piemērot svešvalodu mācīšanai, būtisku akcentu liekot uz vielu, kas latviešu valodā vidusskolā nesagādā grūtības, piemēram, teksta klausīšanās un saprašana, runāšana. Vidusskolās tikpat kā nav paredzēts laiks latviešu gramatikas, interpunkcijas un ortogrāfijas apguvei. Jā, tās ir tēmas, kas jāiemācās un pilnībā jāapgūst pamatskolā, bet dzīvē tā nenotiek. Mani novērojumi liecina, ka, iestājoties ģimnāzijā, labi, ja kādiem pieciem skolēniem klasē ir labas iemaņas valodā. Mēs, skolotāji, ņemam vērā patieso zināšanu līmeni un zinām, ka arī vecākajās klasēs būs jāiegulda liels darbs un laiks gramatikas mācīšanai. Latviešu valodā un literatūrā pašlaik strādājam ar novecojušu, 1993. gada standartu un programmu, tāpēc visi skolotāji gaidījām jaunu programmu un standartu, konsekventu mācību grāmatu, vingrinājumu krājumus. Tagad izmantojam alternatīvas – trīs, četras mācību grāmatas, gatavojot audzēkņus eksāmenam.

Jaunajā projektā latviešu valodas apguvei vidusskolā ir plānotas divas stundas nedēļā. Tas ir labi, ja vien programmā vairāk stundu paredzētu interpunkcijas un ortogrāfijas mācīšanai. Kāda jēga skolēniem zināt, piemēram, teksta rediģēšanu, ja valodā nav pamatzināšanu. Uzdevumos, ko iecerēts izvirzīt skolotājiem, jūtama sekošana modei, atrautība no skolu reālās dzīves. Vai mums valodniecībā liks būvēt māju bez stabiliem pamatiem, mācīt valodu, neizkopjot skolēnos zināšanu pamatprasmes? Latvijā ar mūsu latviešu valodu to nevaram atļauties.

Pie tam jāņem vērā, ka skolas veic integrācijas uzdevumus. Vidusskolā arvien vairāk uzņemam audzēkņus, kas iepriekš mācījušies krievu plūsmā. Skaidrs, ka ar viņiem būs jāpastrādā vairāk, jāmāca arī valodas pamati, nevis jāpievēršas augstām lietām valodniecībā. Vairs nav retums latviešu jaunieši, kas pāris gadus mācījušies Eiropā un atgriezušies cenšas atkal iekļauties Latvijas izglītības sistēmā. Lai nu kur, bet latviešu valodas un literatūras zināšanās šiem jauniešiem ir robi. Dzīvojot ārzemēs, runājot svešvalodā, jūtams, ka bērniem latviešu valodas vārdu krājums palicis sarunvalodas līmenī. Ar tādu vārdu krājumu domrakstu vai eseju neuzrakstīt. Tāpēc valstij jādomā nevis par stundu samazināšanu dzimtajai valodai, bet par fakultatīvām stundām, lai varētu mācīt papildus.

Jauno programmu visvairāk peļam tāpēc, ka tā ir atrauta no reālajām vajadzībām, izvirzītās prasības liecina, ka pēc tās varētu mācīties talantīgi bērni ar jau bagātu, attīstītu valodu, studenti ar jau iegūtām labām iemaņām un izteiksmes spējām. Ja šādu programmu pieņems, tad latviešu valodas un literatūras skolotājiem, kuri grib strādāt pēc sirdsapziņas, iemācīt pamatlietas, nāksies programmu apiet, slapstīties no kontrolētājiem. Mūsuprāt, augstās prasības valodas mācīšanā jāpazemina, jāpiemēro patiesajam apguves procesam.

Vidēji par desmit santīmiem mēnesī latviešu valodas skolotājs labo vienam bērnam visus rakstu darbus. Klasē, kurā mācās 25 skolēni, katrs skolēns mēnesī saņem latviešu valodas skolotāja pakalpojumus (stundu sagatavošanu un vadīšanu) par 4,1 santīmu mēnesī. Fakti runā paši par sevi, kā valsts novērtē to cilvēku darbu, kuri seko audzēkņu izaugsmei valodas apguvē. Pie tam valsts no skolotāja prasa arī individuālu pieeju, lai burtnīcu labošana nekļūst par mehāniski veicamu darbu, lai literatūrā tiktu novērtēts katra audzēkņa domāšanas veids, izpratne. Vai to var ļoti labi izdarīt, ja ir intensīva slodze un jāmāca vairāk nekā simts audzēkņi? Darba slodze un atalgojums nav samēroti. Kāds brīnums, ja skolotāju tāpēc nomāc mazvērtības kompleksi? Bet jaunie dokumenti atklāj vēl kādu būtisku problēmu – skolotājam valodas un literatūras mācīšanā būs jādara arī tas, kas neatbilst dzīves īstenībai.

Valsts ģimnāziju skolotāju tikšanās laikā uzzināju, ka, tāpat kā mēs Cēsu rajonā, daudzi ir sūtījuši priekšlikumus uzlabojumiem topošajā standartā un projektā. Ļoti ceram, ka praktiķu viedoklis tiks ņemts vērā. Pierakstījusi Mairita Kaņepe

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
22

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
22

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
18

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
19

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
15

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
38

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
15
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi