Pirmdiena, 6. maijs
Vārda dienas: Gaidis, Didzis

Ceļā uz sabiedriskajiem medijiem bez reklāmas

Jānis Buholcs
07:50
20.09.2017
4

2020. gadā Latvijas sabiedriskie mediji varētu aiziet no reklāmas tirgus – šādu pieļāvumu pagājušajā nedēļā izteica Saeimas deputāti, kas uzklausīja Kultūras ministrijas ziņojumu par šo tēmu. Lai gan tas nav akmenī cirsts solījums, tomēr politiķu izteikumos izskanējušais atbalsts reklāmu nerādīšanai sabiedriskajos medijos pats par sevi ir laba zīme.

Pašlaik sabiedriskie mediji – Latvijas Radio un Latvijas Tele­vīzija – daļu savai pastāvēšanai nepieciešamo ieņēmumu gūst no reklāmu demonstrēšanas. Šī nav laba kārtība dažādu iemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedriskajiem medijiem nevajag pelnīt naudu tādā veidā, kā to dara komercmediji. Būtu tikai normāli, ja Latvijas plašsaziņas līdzekļu telpā būtu kāda sala, kurā radio klausītāji un televīzijas skatītāji būtu pasargāti no visiem šiem zombējošajiem ātro kredītu, veļaspulveru, bezrecepšu zāļu un citu preču un pakalpojumu tirgotājiem. Nav jau gluži tā, ka reklāma ir kaut kāda nevainīga parādība, kas vienkārši jāpārcieš, lai varētu paskatīties televizoru. Lai kā daudziem negribētos atzīt, reklāmai ir ietekme uz cilvēku pirkumiem – pretējā gadījumā reklāmas šādā formā neeksistētu. Galu galā par to, ko mēs skatāmies un klausāmies – tai skaitā sabiedriskajos medijos –, tāpat samaksā pati sabiedrība, patērētāji, ne jau “sponsori” no savas kabatas. Tēriņus sedz tie, kas ņem reklamētos kredītus bez parēķināšanas, cik tie reāli izmaksā; tie, kas maisiem pērk reklamētās zāles, pat ja ne vienmēr tās viņiem ir nepieciešamas; kā arī pērk visu pārējo reklamēto. (Protams, nav tā, ka reklāmas allaž stāsta blēņas, taču jebkurā gadījumā reklamēšanās izmaksas ir iekļautas preces vai pakalpojuma cenā.) Korektāk, ja sabiedrība ar saviem nodokļiem maksā konkrēti par sev (dažādām sabiedrības grupām) paredzētu saturu. Sabiedriskajiem medijiem jāstrādā sabiedrības interesēs, nevis šis savs uzdevums jāpilda pa starpām reklāmas pauzēm, kurās kāds atkal kaut ko grib pārdot.

Otrkārt, sabiedriskie mediji centienos piesaistīt reklāmas naudu pašlaik konkurē ar komerciālajiem medijiem. Tas savukārt nozīmē lielāku sacensību par reklāmdevējiem, kuru budžets ir ierobežots, un mazāk potenciāli iegūstamo līdzekļu, kurus šādi var piesaistīt komercmediji – bet tiem citu pastāvīgu finanšu avotu nemaz nav. Šis aspekts ir jāskata kontekstā ar nepieciešamību stiprināt valsts informatīvo telpu – tas, citstarp, nozīmē arī vajadzību pēc finansiāli un redakcionāli patstāvīgiem medijiem, kuri spēj piesaistīt vietējo auditoriju un konkurēt ar ārzemju saturu. Taču pēdējā laika notikumi plašsaziņas līdzekļu nozarē Latvijā atgādina, ka situācija var izvērsties arī visai sarežģīta.

Šogad viens no Latvijas komerc­mediju tirgus lielajiem dalībniekiem zviedru koncerns MTG paziņoja, ka pārdod savas raidorganizācijas Baltijā. Pircējs ir ASV investīciju kompānija “Providen­ce Equity Partners”, taču tiklab kādā citā situācijā ietekmi pār lielu Latvijas mediju tirgus spēlētāju varētu gūt pircējs no tādas valsts, kurai ir pavisam konkrēta interese par politisko situāciju Latvijā. Tādam pircējam mazāk interesētu, vai iegādātais medijs ir ekonomiski dzīvotspējīgs, kamēr vien tas spēj sasniegt pietiekami plašu auditoriju.

Taču komercmediju sektorā tieši ekonomiskā dzīvesspēja ir viens no svarīgākajiem elementiem, kas nodrošina neatkarību. Ja medijs spēj sevi uzturēt pats, tam nav nepieciešams riskēt ar savu reputāciju, lai meklētu kādus politiski angažētus ienākumu avotus. Līdz ar to reklāmu neņemšana raidīšanai sabiedriskajos medijos palielinātu pieejamā finansējuma apjomu komercmedijiem un tādējādi stiprinātu visu plašsaziņas līdzekļu nozari Latvijā kopumā.

Argumenti par labu sabiedrisko mediju aiziešanai no reklāmas tirgus ir izskanējuši daudz, taču viss parasti atduras pret secinājumu, ka “nav politiskās gribas”. Citiem vārdiem, visi it kā piekrīt, ka to vajadzētu darīt, taču Saeimā ievēlēto partiju vairākums vai nu neredz iespēju ko tādu realizēt, vai arī neuzskata to par degošu jautājumu.

To, protams, arī var saprast. Lai sabiedriskajiem medijiem vairs nevajadzētu raidīt reklāmas, šādi negūtie ienākumi ir jākompensē no citurienes. Runa ir par miljoniem eiro. Taču vienlaikus runa ir par sabiedrisko mediju stiprināšanu un attīstīšanu, kas ir valstiski svarīgs jautājums. Runa ir par ceļu uz tādu apstākļu nodrošināšanu, ka sabiedriskie mediji var koncentrēties uz savu centrālo – sabiedrisko – funkciju pildīšanu tā vietā, lai domātu, kā vairāk iepatikties reklāmdevējiem. Un, kad tiks radīti un nodrošināti priekšnoteikumi, lai sabiedriskie mediji nudien varētu strādāt kā īsti sabiedriskie mediji, sabiedrībai būs arī stingrāks pamats pieprasīt attiecīgu rezultātu.

Pagājušajā nedēļā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti uzklausīja Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas sagatavoto ziņojumu par iespējamajiem scenārijiem šinī jautājumā. Tie ir četri: atstāt visu, kā ir līdz šim; valstij drusku pabalstīt komercmedijus, lai tādējādi mazinātu sīvo konkurenci uz ierobežoto reklāmas naudu; sabiedriskajiem medijiem pakāpeniski aiziet no reklāmas tirgus; vai arī Latvijas Radio un Latvijas Televīzijai no reklāmas tirgus aiziet abiem un uzreiz.

Šajā sēdē kā laiks, kurā reklāmas sabiedriskajos medijos varētu mitēties, izskanēja 2020. gads – tai skaitā no politiķu puses. Līdz tam laikam daudz kas, protams, var mainīties. Citstarp daudz kas ir atkarīgs no valsts budžeta situācijas. Tomēr vienlaikus gada skaitļa nosaukšana rāda, ka jautājums politiķu dienaskārtībā sāk nostiprināties. Cerams, ka tas tur arī saglabāsies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
22

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
22

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
18

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
19

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
15

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
38

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
15
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi