Otrdiena, 16. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Līdzdalība. Iedzīvotāji un pašvaldība

Anna Kola
12:28
30.04.2024
118
F210e5b9 36c1 4183 B8d9 08e730c92623

Oskars Erdmanis. FOTO: Valsts kontrole

Valsts kontrole pagājušajā gadā beidza lietderības revīziju “Vai pašvaldību veiktās darbības nodrošina iedzīvotāju līdzdalību un informētību?” un publiski ziņoja par tās rezultātiem, paužot, ka šajā jomā ir diezgan daudz nepadarīta. Viena no 11 pašvaldībām, kuru darbību vērtēja Valsts kontrole, bija Cēsu novads. “Druva” jau pagājušajā gadā rakstīja par revīzijā konstatēto un pašvaldības izraudzīto rīcību, lai ieviestu ieteikumus. Kā paveikto vērtē Valsts kontrole un Cēsu novada pašvaldība?

Sadarbības stūrakmens – komunikācija

Saruna ar Valsts kontroles padomes locekli un piektās revīzijas departamenta direktoru Oskaru Erdmani.

-Kā pašvaldībām veicies ar Valsts kontroles (VK) revīzijas ieteikumu ieviešanu?

-Līdz šim brīdim pašvaldības ir ieviesušas 15 no 116 ieteikumiem. Cēsu novads – četrus, Ādažu novads – četrus, Dobeles novads septiņus ieteikumus. Bet ieteikumu ieviešanas process vēl ir sākumposmā, par dažiem ziņošanas termiņš ir 2025. gada 2. janvāris. Savukārt par ieteikumiem, par kuriem pašvaldības jau informējusi Valsts kontrole, varu teikt, ka uzdotais ir veiksmīgi īstenots.

-Kā Cēsu novadam veicies uzdoto pasākumu plāna izpildē?

-Cēsu novads ir ieviesis četrus ieteikumus. Pašvaldība ir izstrādājusi darba plānu, ņemot vērā Valsts kancelejas vadlīnijas, nosakot darbības iedzīvotāju iesaistei vairākās pakāpēs: informēšana, konsultēšana, iesaiste, kopradīšana un kopiniciēšana. Paš­valdība komunikācijai ar sabiedrību izstrādājusi komunikācijas stratēģiju un vadlīnijas, kurās noteikti un definēti labās prakses piemēri un komunikācijas principi – paziņojumu uzrunas forma, apjoms, vizuālo noformējumu kvalitātes prasības u.c. Noteikti komunikācijas kanāli komunikācijai ar katru sabiedrības grupu. Valsts kontroles ieskatā ir izveidots ietvars, saskaņā ar kuru darboties, un rezultātiem nevajadzētu izpalikt.

Papildu tam pašvaldības tīmekļ­vietnē ir izveidota sadaļa “Sa­biedrības līdzdalība”, kurā ir pieejama informācija un atgriezeniskā saite par veiktajām iedzīvotāju līdzdalības aktivitātēm, piemēram, aptaujām, saistošo noteikumu projektu un cita veida publiskajām apspriešanām. Savukārt par septiņiem līdz maija vidum.

-Kāpēc Valsts kontrole izvēlējās veikt lietderības revīziju “Vai pašvaldību veiktās darbības nodrošina iedzīvotāju līdzdalību un informētību”?

-To motivēja administratīvi teritoriālā reforma, pēc kuras palielinājās sabiedrības bažas par paš­valdību atvērtību un iedzīvotāju iespējām iesaistīties savas pašvaldības darbībā. To norādīja pētījumi, anketas un viedokļu raksti.

Pašvaldībās jau pirms administratīvi teritoriālās reformas bijusi vērojama centralizēta hierarhiska varas struktūra, kas nebija ieinteresēta veicināt demokrātiskos procesus pašvaldībā un sekmēt iedzīvotāju līdzdalību. Pašvaldī­bām kļūstot lielākām, iedzīvotājiem var rasties sajūta, ka pēc reformas viņu iespējas ietekmēt pašvaldību lēmumus samazinās un ka pašvaldība no viņiem attālinās. Par to liecināja arī OECD un pašu paš­valdību veiktās aptaujas, kur bija novērojama tendence samazināties iedzīvotāju īpatsvaram, kas uzticas vietējām varām.

Līdzdalība ir viens no būtiskiem iedzīvotāju uzticēšanos veidojošajiem elementiem, norāda OECD. Tika nolemts veikt šo revīziju, lai pārbaudītu un izvērtētu situāciju pašvaldībās gan pirms, gan pēc reformas.

-Kāds ir VK skatījums, vai iedzīvotāju līdzdalības iespējas pašvaldības darbā tomēr galvenokārt nav formālas? Vai nav nepieciešami kādi konkrēti instrumenti, lai to mainītu?

-Revīzijas ziņojumā secināts: “Neraugoties uz vairākiem revīzijā identificētiem labās prakses piemēriem, revīzijas apjomā iekļautās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalības nodrošināšanā atrodas uz zemākajiem līdzdalības kāpņu pakāpieniem – daudzos iedzīvotājiem būtiskos jautājumos iedzīvotāju līdzdalība netiek paredzēta, savukārt tajos gadījumos, kad tā tiek paredzēta, iedzīvotāju līdzdalības veicināšanai veiktās darbības daudzviet vērtējamas kā simboliskas un formālas un tādēļ nedemonstrē vēlmi panākt iedzīvotāju aktīvu iesaistīšanos.”

Situācija katrā pašvaldībā ir atšķirīga – gan tas, kurās jomās līdzdalību nepieciešams uzlabot, gan tas, kāda ir iedzīvotāju attieksme un vērtējums par to. Valsts kontroles ieskatā galvenais, ko būtu nepieciešams mainīt, ir paš­valdību attieksme, tai skaitā uztvere, cik svarīgi lēmumu pieņemšanas procesos ir iesaistīt iedzīvotājus.

Revīzijas laikā pašvaldības norādīja, ka iedzīvotāju līdzdalības nodrošināšana nav lēts process un tas ir laikietilpīgi. Jā, mēs piekrītam, tomēr, lai pašvaldības pieņemtu kvalitatīvus lēmumus, kas ir vērsti uz iedzīvotāju labklājības celšanu un attīstību, ir nepieciešama aktīva sabiedrības iesaiste. Nav pieļaujama situācija, ka paš­valdība “dzīvo savu dzīvi” atrauti no sabiedrības interesēm. Svarīga šajā procesā ir arī pašu iedzīvotāju aktīva iesaiste, gan norādot uz problēmām, kur iedzīvotāju ieskatā ir nepieciešami uzlabojumi, gan sniedzot atgriezenisko saiti par kādu no īstenotajiem projektiem. Nereti pašvaldībai nav informācijas par problēmām, jo vienkārši trūkst iedzīvotāju viedokļu, piemēram, atbildes uz aptaujām un dažādiem aicinājumiem. Tādēļ Valsts kontrole arī aicina iedzīvotājus aktīvi līdzdarboties, ja pašvaldība aicina sniegt viedokli.

-Varbūt ir kādi ieteikumi, kā vēl pašvaldības varētu uzlabot darbus šajā jomā – arī iedzīvotāju līdzdalības veicināšanā?

-Valsts kontroles ieskatā, lai uzlabotu darbus šajā jomā, ir nepieciešams pēc iespējas vairāk iesaistīt iedzīvotājus, kuru dzīvi paš­valdībās pieņemtie lēmumi ietekmē. Bieži vien nav nepieciešams riteni no jauna izgudrot, bet jāņem arī vērā, ka ne vienmēr paš­valdību darbiniekam ir vienkārši iejusties dažādu sabiedrības grupu lomā, tādēļ atbildes par to, ko un kā labāk būtu veikt, ir iespējams iegūt, jautājot pašiem iedzīvotājiem. Kā piemēru var minēt revīzijas ziņojumā izklāstīto situāciju par infrastruktūras veidošanu iedzīvotājiem ar funkcionālajiem traucējumiem. Pietiekami neiesaistot šo iedzīvotāju interešu pārstāvošās organizācijas vai arī pašus iedzīvotājus, izveidota in­fra­struktūra, kuru nevar pilnvērtīgi izmantot. Taču šie cilvēki ir gluži kā speciālisti, jo ikdienā izmanto infrastruktūru un ir redzējuši risinājumus, kas ir ērti lietojami, kā arī tādus, kas – tieši pretēji – apgrūtina ikdienu.

Līdzīgi arī ir komunikācijā ar jauniešiem. Vislabāk to, kas patīk jauniešiem, kādas uzrunas liekas interesantas un saista uzmanību, zina paši jaunieši. Arī viņi ir speciālisti tajā, kādi komunikācijas kanāli ir modē un no kurām frāzēm labāk izvairīties. Savā ziņā var pat teikt, ka komunikācija ir būtisks stūrakmens – jautāt, noskaidrot, rīkoties, sniegt atgriezenisko saiti!

Iesaiste vietvaras darbā palielinās

Valsts kontroles ieteikumi jomās, par kurām veikta revīzija, ir bijis labs atbalsts, lai pašvaldības īstenotu
noteiktus uzlabojumus, atzīst Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietnieks Atis Egliņš-Eglītis. Taču viņš atzīst, ka līdztekus revīzijā vērtētajiem līdzdalības pasākumiem Cēsu novadā īsteno vēl vairākus citus.

“Esam izstrādājuši un apstiprinājuši komunikācijas stratēģiju, kur ir noteiktas prasības un sistēma, kad un kā iesaistām iedzīvotājus lēmumu pieņemšanā. Pašvaldības mājaslapā izveidota sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”, kur pieejama informācija par visām sabiedriskās līdzdalības norisēm. Sekojam, lai pēc iedzīvotāju viedokļu aptaujām to rezultāti būtu redzami arī mājaslapā. Izveidota sistēma, kā to darām.
Tāpat arī vērtējam, kādos gadījumos aicināt iedzīvotājus izteikt viedokli un kādā formā to darām. Svarīgi, lai tas notiktu pārdomāti un nerastos situācijas, ka iedzīvotājs viedokli paudis, bet sekas tam nejūt,” par to, cik daudz izdevies paveikt no Valsts kontro­les ieteikumiem, pastāsta Atis Egliņš-Eglītis.

“Liela īstenojamo pasākumu sadaļa bija attiecināma uz jauniešu iespējām, pašvaldības politiku šajā jomā. Pērn apstiprinājām jaunatnes darba attīstības stratēģiju. Tās izstrādē piedalījās jaunatnes darbinieki, viņu piedāvājums bija novadā veidot vienotu jaunatnes pārvaldību, dome arī lēmusi par to. Darbu sāk reorganizācijas grupa, kas izstrādās priekšlikumus vienotai pārvaldībai. Plānojām šos pasākumus pabeigt nedaudz ātrāk, bet lēmumu par vienotu jaunatnes darba sistēmas izveidošanu pieņēmām martā, tāpēc rēķināmies, ka maijā un jūnijā vēl jaunieši varētu nākt un dalīties ar savu skatījumu par plānotajām pārmaiņām.”

A.Egliņš -Eglītis atzīst, ka no plānotā ir izdevies izdarīt daudz. “Valsts kontroles ieteikumi palīdzējuši novadā sakārtot konkrētas lietas. Taču revīzijā apskatīta daļa sabiedrības līdzdalības formu, pašvaldībā notiek vēl daudz dažādu sabiedriskās līdzdalības procesu. Viens piemērs ir ikgadēji rīkotās pašvaldības vadības tikšanās ar iedzīvotājiem pagastos.

Viena no iedzīvotāju iesaistes formām pašvaldības darbā ir arī deleģēšanas līgumi, ko slēdzam ar nevalstiskajām organizācijām, kas nav apskatīta revīzijā. Taču ieteikumi jomās, par kurām veikta revīzija, patiešām ir ļāvuši īstenot noteiktus uzlabojumus,” teic A.Egliņš-Eglītis.

Un kā pati pašvaldība vērtē novada iedzīvotāju līdzdalību vietvaras norisēs? Domes priekšsēdētāja vietnieks atzīst, ka cilvēki ir pietiekami aktīvi un līdzdalības formas ir daudzveidīgas: “Līdzdalība šķietami palielinās. Tajā pašā laikā, ja raugāmies uz tiešāko, vissenāko līdzdalības formu, proti, dalību vēlēšanās, iedzīvotāju aktivitāte ir ļoti zema.

Taču prieks redzēt, ka veidojas aktīvas kopienas, kas darbojas, lai uzlabotu sava ciema, pagasta dzīvi. Jāsaka, līdzdalība noteikti kļūs arvien nozīmīgāka, sevišķi mūsdienu dinamiskajā vidē, ieņemot arvien lielāku lomu gan valsts, gan pašvaldību darbībā. Tomēr paliek jautājums – vai līdzdalība ir aktuāla vienlīdz izteikti visās sabiedrības grupās? Jādomā, ka arvien var pastāvēt situācija, kur veidojas zināma līdzdalības plaisa – ir aktīvas iedzīvotāju grupas, kas piedalās norisēs, izsaka viedokli, bet ir kopums, kas nekādā veidā pašvaldību vai valsts norisēs iesaistīties nevēlas,” atzīst A.Egliņš – Eglītis.

Ļoti daudz sabiedriskās līdzdalības procesos izšķir arī pieejamais finansējums, kas, protams, ir ierobežots. “Tomēr cilvēkiem ir liela interese iesaistīties projektos, tostarp kultūras pasākumu organizēšanā ciemos un pagastos. Šogad līdzdalības projektu konkursā esam saņēmuši daudz pieteikumu, aptvertas daudzas novada vietas,” saka A.Egliņš-Eglītis. “Otra lieta, kurā laikam nekad nesasniegsim pilnību, ir komunikācijas valoda – svarīgi, kā iedzīvotāji uztver to, ko pašvaldība vēlas viņiem pateikt. Tāpat arī milzīgs izaicinājums ir iedzīvotāju pieejamība – no vienas puses, kļūstam vieglāk pieejami, esam tuvāk, izmantojot sociālos tīklus, rīkojot tikšanās, nozaru forumus, arī runājot ar medijiem. Ir ļoti daudz komunikāciju kanālu, taču, šķiet, kopumā sasniegt iedzīvotāju, lai tas sadzirdētu, ko vēlamies pateikt, kļūst arvien grūtāk. Par spīti plašajām komunikācijas iespējām, ir cilvēki, kurus informācija nesasniedz, par to pārliecināmies arvien. Jautājums, kā to nogādāt līdz katram, lai ikvienam būtu iespēja ieklausīties, apdomāt un varbūt arī līdzdarboties,” atzīst A.Egliņš-Eglītis.

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dot prieku citiem. Līdzdalība

12:05
09.12.2025
53

Labdarībā visvairāk iesaistās decembrī, gaidot Ziemassvētkus. Taču tie, kuri šajā laikā palīdz citiem, visbiežāk to dara visa gada garumā. Iemesli vēlmei palīdzēt ir dažādi: galvenokārt rūpes par līdzcilvēkiem, īpaši tiem, kuri ir vientuļāki, kuriem klājas grūtāk, vēlme šiem cilvēkiem radīt svētku gaišumu. Nereti tie, kas paši kādā grūtā brīdī saņēmuši palīdzību, vēlas to sniegt citiem. […]

Brīvprātīgais darbs. Devums sabiedrībai un ieguvums pašam

11:47
05.12.2025
226

Šogad Cēsu novada iedzīvotāji piedzīvoja vairākus vērienīgus svētku notikumus. Starp tiem bija XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, kuros Cēsu novads bija otrs lielākais dalībnieku skaita ziņā, un multimediālais koncertuzvedums “Māls”, kurā piedalījās vairāk nekā divi tūkstoši dalībnieku, lielākoties novada amatiermākslas kolektīvu dalībnieki. Šādos pasākumos neatsverama loma ir arī brīvprātīgajiem. Brīvprātīgie ir kā […]

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
31

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
93

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Vai attaisnota "bastošana"

10:12
25.11.2025
80

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
45

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
30
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
26
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
42
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
41
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi