Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Kā nodrošina mācības ieslodzītajiem jauniešiem

Iveta Rozentāle
10:33
19.09.2025
174
Bullying Happening School Children

FOTO: freepik.com

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikums (VTDT) no 1. septembra nodrošina izglītību Cēsu Audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem ieslodzītajiem. Līdz šim to darīja Tieslietu ministrijas padotībā esošā Cēsu 2. vakara (maiņu) vidusskola, kas no 31. augusta likvidēta.

Pēdējos gados aktīvi notiek izglītības iestāžu tīkla sakārtošana. Tā kā izglītības procesa nodrošināšana nav Tieslietu ministrijas funkcija, tika lemts par funkcijas nodošanu mācību iestādei, kas izglītību nodrošina ārpus ieslodzījuma vietas.

2020. gadā Tiesībsargs norādīja uz profesionālās izglītības trūkumu Cēsu Audzināšanas iestādē, ieslodzītajiem līdztekus vispārējai izglītībai nebija iespēju apgūt profesiju. Pēc sagatavošanās darbiem 2022. gadā tika noslēgta vienošanās ar Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumu par profesionālās izglītības programmu īstenošanu. Tādējādi tehnikumam jau ir vairāku gadu pieredze darbā ar ieslodzītajiem.

Nepilngadīgo ieslodzīto mācības Cēsīs no 1. septembra nodrošina VTDT

“Tieslietu ministrijas izglītības funkcijas nodošana Iz­glītības un zinātnes ministrijai šķiet saprotama. Un, tā kā mēs audzināšanas iestādei nodrošinājām profesionālās izglītības moduļus, bija jau izveidojusies ļoti laba sadarbība. Secinājām, ka varam nodrošināt arī vispārējo un vidējo izglītību,” izmaiņas pozitīvi vērtē Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma direktors Artūrs Sņegovičs. “Jā, mums tas ir papildu darbs, bet tas ir labs izaicinājums, un pozitīvi vērtējama arī valsts iestāžu sadarbība.”    Direktors norāda, ka izmaiņām bija nepieciešama arī politiskā griba un finanšu jautājumu sakārtošana: “Tagad tas ir atrisināts. Mēs saņemam finansējumu, kas attiecas uz skolotāju algām, to arī respektējam un ar to strādājam.”

Mācības arvien notiek ieslodzījuma vietā

Audzināšanas iestādē septembrī mācības uzsāka 18 jaunieši. Viņi apgūst dažādas programmas no sestās līdz 12. klasei. Stundas joprojām notiek audzināšanas iestādes klašu telpās Cēsīs, Līgatnes ielā 6. Tāpēc pārmaiņas mācību procesa organizācijā neizjūt ne ieslodzītie jaunieši, ne arī tehnikuma audzēkņi. Taču jauniešiem, kas sodīti ar brīvības atņemšanu, būs vienas pārmaiņas – diplomā par iegūto izglītību kā mācību iestādi turpmāk norādīs Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumu, nebūs arī atsauces uz ieslodzījuma vietu.

VTDT direktors Artūrs Sņegovičs pastāsta, ka klases audzināšanas iestādē ir labi aprīkotas, gaišas, tajās ir patīkami atrasties, arī materiāli tehniskā bāze ir laba, ir viss vajadzīgais mācību procesam. Bet vajadzības gadījumā mācību grāmatas tiks papildinātas ar jaunākām. Sarunās ar pedagogiem direktors izzinājis, vai nepieciešami vēl kādi uzlabojumi un izmaiņas, secinot, ka pedagogiem ir viss nepieciešamais darba veikšanai.

Darbu turpina līdzšinējie pedagogi

Būtisku pārmaiņu nav arī pedagogiem. Tehnikuma skolotāji strādā savā skolā VTDT ēkās Cēsīs, Valmieras ielā, un Prie­kuļos. Pedagogi, kas līdz šim strādāja audzināšanas iestādē,    turpina darbu tur, tikai viens skolotājs pārtraucis aktīvās darba gaitas. “Tāds arī bija mūsu mērķis, jo pedagogiem, kas strādā ar sodītajiem jauniešiem, ir pat vairāku desmitu gadu pieredze šajā jomā. Viņi dara fantastisku darbu,” uzsver direktors.

Tomēr, ja VTDT ikdienas darbā vispārējās izglītības priekšmetos trūks kāda pedagoga, Artūrs Sņegovičs plāno primāri uzrunāt skolotājus, kuriem darba vieta ir audzināšanas iestādē.

“Jaunos kolēģus ar prieku esam uzņēmuši tehnikuma darbinieku saimē un iesaistīsim viņus arī mūsu rīkotajos pasākumos, mācībās, semināros. Savukārt man un direktora vietniecei mācību darbā pozitīvs izaicinājums ir apgūt nianses, kas saistās ar pamatizglītības apgūšanu. Mēs labi pārzinām, kāda ir profesionālā, vidējā izglītība, bet audzināšanas iestādē mācības notiek, sākot jau no sestās klases. Tāpat mēs pilnībā respektējam tos noteikumus, kas ir ieslodzījuma vietā. Mēs tur esam ciemiņi, kuri ienāk, skolotāji dara savu darbu, un viņu galvenais uzdevums ir mācīt,” norāda direktors. “Cenšamies dot labāko jauniešiem tieši ar labu izglītību, parādīt, ka mācoties ir iespējama labāka dzīve. Redzam, ka ir jaunieši, kas plāno pēc iznākšanas brīvībā turpināt mācības, ir tādi, kam ir skaisti sapņi un plāni nākotnei – uzsākuši studijas, dzīvi sakārtojuši.”

Profesija – pamats nākotnes iespējām

Tāpat kā līdz šim ieslodzītajiem iespējams apgūt tehnikuma piedāvāto profesionālās izglītības moduli, un valsts finansē 16 vietas. Direktors atzinīgi vērtē izveidojušos sadarbību ar ieslodzījuma vietu: “Sadarbība ir veiksmīga. Katru gadu tikai pieslīpējam detaļas, jo mums aizvien pilnveidojas izpratne par iestādes procesiem, un sadarbība kļūst vēl labāka.”

Moduļu apguve ir brīvprātīga, to apgūst tie, kam interesē noteiktā profesija. Direktors gan atzīst: “Sākumā viņi visi grib mācīties, bet vēlāk labi redzam, ka līdzīgi kā iepriekš, brīvībā, arī te daudzi neapmeklē nodarbības un nemācās. Iemesli, protams, ir individuāli.”

Profesijas apguve notiek pēcpusdienās no pusčetriem līdz sešiem. Katru gadu iespējams apgūt citu profesiju, tāpēc četru gadu laikā var iemācīties pat četrus arodus, ja jaunietis ieslodzījuma vietā ir tik ilgi. Šogad piedāvāts iegūt kvalifikāciju programmā “Pavāra palīgs”, pirms tam bija “Galdnieka palīgs”, “Apdares darbu strādnieks”, “Šuvējs”.

Aroda izglītību nodrošina tehnikuma profesionālo priekšmetu skolotāji, arī viņiem ir vērtīgi iepazīt jauniešus ieslodzījumā. “Tā kā šogad tehnikumā neuzņēmām studentus pavāru specialitātē, profesionālo priekšmetu pasniedzējiem samazinājās slodze un varējām ieslodzītajiem mācīt pavāra palīga moduli. Pagājušajā gadā, kad apmācījām galdnieka palīga prasmēs, tehnikuma pasniedzējiem tiešajā darbā bija liela slodze, bet darbam audzināšanas iestādē piekrita mūsu bijušais skolotājs. Jebkurā gadījumā meklējam un vienmēr nodrošinām pasniedzējus, jo galvenais uzdevums ir radīt priekšnoteikumus labam un kvalitatīvam mācību procesam.”

Audzēkņi mācību gada beigās kārto eksāmenu un saņem apliecību par kvalifikāciju. Ja ieslodzījuma laiks beidzas ātrāk, var gadīties, ka jaunietis mācības pabeigt nepagūst. Tomēr, ja viņš izrāda vēlmi kārtot eksāmenu un iegūt profesiju, tiek meklēti risinājumi. Tehnikums neveic uzskaiti, kā profesiju apguvušie to tālāk izmanto. Tomēr redzams, ka jaunieši lepojas ar iegūtajām zināšanām. Pērn, kad apguva galdnieka palīgu profesiju, viņi lepni dalījās ar savu ģimeni paveiktajā. “Viņi redz, ka ar iegūtajām prasmēm varēs darīt darbu un pelnīt sev iztiku,” secina A. Sņegovičs.

Jāaizdomājas visai sabiedrībai

Cēsu Audzināšanas iestādē aizvadīts 1. septembris, kurā piedalījies arī VTDT direktors, uzrunājis jauniešus, tāpat bijušas un vēl būs individuālas sarunas ar    ieslodzītajiem. “Runājam par izglītības nozīmi, par nākotni, par viņu plāniem. Sarunas ļauj arī man pašam labāk izprast sistēmu, iemeslus, kāpēc, kas un kā ir noticis, kā varam virzīties no šī punkta uz nākotni. Ir skaidrs, ka ar šiem jauniešiem ir jārunā citādi, bet arī viņi ir pelnījuši izglītību – labu izglītību. Ja arī kaut kas ir nogājis šķērsām pagātnē, tas nenozīmē, ka nav iespējama laba nākotne. Un es ticu, ja viņi grib, tad arī var. Redzu spējīgus jauniešus, kuri grib mācīties, viss ir atkarīgs no viņiem pašiem – kā jau mums visiem,” pārdomās dalās Artūrs Sņegovičs.

Tehnikuma direktors ļoti augstu vērtē pedagogu darbu ar ieslodzītajiem. Ikvienam skolotājam ir jābūt arī psihologam, ieslodzījuma vietā strādājošajiem jābūt tādiem vēl lielākā mērā. A.Sņego­vičs arī aicina aizdomāties, kāpēc ir vajadzīgas tādas ieslodzījumu vietas, kas nogājis greizi, ka pavisam jauni cilvēki tajās atrodas. “Tas ir stāsts par sabiedrību kopumā. Jaunieši, kas tur atrodas, iespējams, ir auguši un dzīvojuši nelabvēlīgā, noziegumus veicinošā vidē. Lielais jautājums, vai mēs ar kvalitatīvu izglītību viņus varam ievirzīt pareizajās sliedēs,” tā A.Sņegovičs.

Dzīvē var notikt dažādi, pusaudzis, jaunietis var iekļūt pašam un sabiedrībai bīstamās situācijās, bet tas nenozīmē, ka nākotnei ir jābūt tādai pašai. Ir arī pozitīvi piemēri, ir cilvēki, kuri pēc izciestā soda ieslodzījuma vietā no nozieguma ceļa ir aizgājuši likumpaklausīgā ceļā. Arī viņiem ir jārunā ar ieslodzītajiem, jādalās savā stāstā, jo tie parāda, ka viss ir iespējams, ja vien jaunietis pats to vēlas un pieliek pūles, lai tā būtu.

Mācoties iemācās dzīvot sabiedrībā

Latvijā visiem nepilngadīgajiem jāapgūst pamatskolas izglītība līdz 18 gadu vecumam. Tas attiecas arī uz tiem jauniešiem, kuri atrodas ieslodzījumā. Latvijas Sodu izpildes kodeksā noteikts, ka ieslodzītajiem jāno­drošina resocializācijas process, radot priekšnoteikumus viņu tiesiskai uzvedībai pēc soda izpildes un veidojot sociāli pozitīvu vērtību izpratni. Viens no sociālās rehabilitācijas līdzekļiem ir izglītošana.

Ieslodzījumā iegūtā pamatizglītība ir kritiski svarīga, lai jaunietis turpinātu apgūt izglītību pēc soda izciešanas. Tāpat izglītībai ir svarīga loma nabadzības un sociālās atstumtības riska mazināšanā. Ieslodzījuma laikā iegūtā izglītība nodrošina iespēju, iznākot brīvībā, iesaistīties nodarbinātībā. Mācību process ir būtisks arī citu resocializācijas mērķu sasniegšanai: mērķtiecības, patstāvīguma, koncentrēšanās un citu spēju attīstībai.

Gan vispārējās, gan profesionālās izglītības apguvi ieslodzītajiem ieslodzījuma vietās nodrošina publiskās izglītības iestādes. Šobrīd ieslodzījuma vietas sadarbojas ar piecām vispārējās izglītības iestādēm (Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Jelgavas Amatu vidusskola, Jēkabpils 2. vidusskola,    Rīgas Reinholda Šmēlinga vidusskola, Valmieras 2. vidusskola) un sešām profesionālās izglītības iestādēm (Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikums, Jelgavas Tehnikums, Rīgas Stila un modes tehnikums, Latgales Industriālais tehnikums, Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums,    Aizkraukles profesionālā vidusskola).

Ik gadu vispārējo izglītību iegūst ap 250 ieslodzīto un profesionālo izglītību – ap 470 ieslodzīto. Pēdējo gadu statistika liecina, ka ieslodzītie vēlas iegūt vidējo izglītību: 2024. gadā vidēji gadā tika iesaistīti 162 ieslodzītie, 2023. gadā – 180 ieslodzītie, 2022. gadā – 202. Daļa no viņiem interesējas par iespējām apgūt augstāko izglītību attālināti. Savukārt vispārējās pamatizglītības apguvē 2024. gadā vidēji bija iesaistīti 93 ieslodzītie, 2023. gadā – 78 ieslodzītie, 2022. gadā – 82. Ieslodzītie, kas vairākas reizes nokļūst ieslodzījumā, izmanto izglītības iespējas, iegūstot vairākas profesionālās kvalifikācijas.

Avots: TAP portāls, Ministru kabineta Rīkojuma projekta Nr.25-TA-603 anotācija

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
30

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
87

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Vai attaisnota "bastošana"

10:12
25.11.2025
78

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
44

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Patriotisms sākas ģimenē

18:02
14.11.2025
77

Novembris ir laiks, kad Latvijā īpaši domājam un runājam par brīvību, zemi un cilvēkiem, kas to sargājuši. Tas ir laiks, kad logos iedegas sveces un sarkanbaltsarkanā lentīte kļūst par lepnuma un pateicības simbolu. Par patriotismu, vēstures stāstīšanu un kultūras nozīmi valsts aizsardzībā saruna ar Latvijas Kara muzeja direktori, cēsnieci Kristīni Skrīveri. -Novembris ir patriotu mēnesis. […]

Ko apgūst Valsts aizsardzības mācībā

08:54
11.11.2025
41

Latvijā kopš 2024./2025.mācību gada vidējā izglītībā ieviesta obligātā valsts aizsardzības mācība (VAM), un Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kas ir pieņēmusi tādu lēmumu. Pirmajā akadēmiskajā gadā ar šo programmu izdevies iepazīstināt ap 26 tūkstošiem jauniešu    274 izglītības iestādēs. VAM apguve netiek organizēta ieslodzījuma vietās, starptautiskajās skolās, neklātienes un tālmācības izglītības programmās.       […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
28
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
41
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
30
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi