Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Bērns agresīvs. Kā palīdzēt

Agnese Leiburga
20:59
08.08.2025
122
Unhappy Little Girl Kid Close Eyes And Ears Being Annoyed With Noise Wanting Silence And Calm Atmosphere, Isolated Over Yellow Studio Background

Lai palīdzētu attīstīt pozitīvas uzvedības prasmes bērniem, Cēsu novada pašvaldība īsteno programmu “STOP 4-7’’. Šajā multimodālā agrīnās intervences programmā vēl līdz 12. augustam aicina pieteikties ģimenes, kurās aug četrus līdz septiņus gadus veci bērni ar uzvedības problēmām – bērns ir dusmīgs/viegli aizkaitināms, zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, uzvedas izaicinoši (strīdas, ignorē noteikumus, kaitina un vaino citus utt., ir agresīvs (sit, sper, kaujas, met/plēš mantas utt.) Programmā piedalās bērni, viņu vecāki un skolotāji.

Programma ietver izvērtēšanas konsultācijas, desmit sociālo prasmju treniņu nodarbības bērniem (viena nodarbība nedēļā sešu stundu garumā otrdienās no pulksten 9 līdz pulksten 15), kā arī desmit vakara nodarbības vecākiem (pirmdienās no pulksten 15.30 līdz pulksten 17.30), četras nodarbības ar bērnu pedagogiem (ceturtdienās no pulksten 13 līdz pulksten 16). Tāpat būs pieejams individuāls atbalsts bērniem, vecākiem un/vai pedagogiem atbilstoši vajadzībām.

Programma “STOP 4-7” ir multimodāla -vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan skolotājiem.


Mazināt sodīšanu, palielināt pozitīvo audzināšanu

“STOP 4-7” saturs balstīts uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem un Oregonas Sociālās mācīšanas centra klīniskās darba pieredzes pamatiem, īpaši LIFT (angļu val. – linking the Interests of Families and Teachers) programmu.

Mērķis ir mazināt bērnu problemātisko uzvedību, mācot vecākus pielietot pozitīvās audzināšanas principus. Dati liecina, ka pēc programmas apguves bērnu agresīvā uzvedība samazinās tūliņ, turklāt izmaiņas ir noturīgas arī pēc sešiem un 12 mēnešiem, bērni apgūst problēmu risināšanas prasmes, un izaicinošā un agresīvā uzvedība pakāpeniski mazinās . Savukārt pēc vecāku apmācībām mainās audzināšanas principi – mazinās bērna sodīšana un nekonsekvence, pastiprinās pozitīvās audzināšanas pārsvars.

“STOP 4-7” ir ilgtermiņa ieguvums. Bērnu un pusaudžu uzvedības pētījumi rāda, ka antisociālas uzvedības riska mazināšanā būtiska ir agrīnā intervence, jo pusaudžu vecumā intervence antisociālas, deviantas vai riskantas uzvedības mazināšanai ir mazāk efektīva un daudz dārgāka. Vesela un darba spējīga paaudze ir fundaments labākai nākotnei.

Programma balstās uz trīspusēju sadarbību. Vecāku un skolotāju līdzdalība un sadarbība ir būtiska programmas daļa. Viņu uzdevums ir veicināt bērna vēlamās uzvedības aktivizēšanu un nostiprināšanos. Tāpēc prog­ramma tiek īstenota kompleksi, vienlaikus strādājot ar visu bērna sociālo sistēmu.
Programmas īstenošana uzsākta 2003. gadā vairākās pašvaldībās Beļģijā un Nīderlandē, tā adaptēta latviešu valodā, un 2014.-2019. gadā Latvijā ir apmācīti vairāk nekā 50 programmas treneru, savukārt no 2019.gada līdz 2022.gadam sagatavoto speciālistu skaits jau pārsniedza divus simtus. Programma ir zinātnē un pētījumos balstīta, tās saturs veidots uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem.

UZZIŅAI

Programmas laikā nodarbības tiek vadītas bērniem, vecākiem un pirmsskolas pedagogiem:

  • Bērnu sociālo prasmju treniņš
  • Vecāku prasmju treniņš
  • Klasvadības treniņš un konsultēšana pirmsskolā

Cēsu novadā – ceturtā grupa

“Cēsu novadā tā būs ceturtā intervences grupa bērniem, vecākiem un pedagogiem. Pirmā “STOP 4-7” intervences grupa bija 2021.gadā Līgatnes novadā, otrā – 2022.gadā. Pēc administratīvi teritoriālās reformas – 2025. gada pavasarī – trešā grupa. Tagad, rudenī, būs ceturtā,” paskaidro programmas koordinatore, Cēsu novada Izglītības pārvaldes vadītāja palīdze Dace Bērziņa un uzsver, ka nodarbības vadīs pieredzējuši un šajā jomā apmācīti divi pedagogi un divi psihologi.

Multimodālo agrīno intervenču programmu “STOP 4-7” ieviešanu no 2020. gada Ministru kabinets atbalstīja 2019. gada 17. septembrī. Pasākumu īsteno Valsts kanceleja sadarbībā ar “Latvijas kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācijas” biedrību un ievieš programmu visā Latvijas teritorijā. Cēsu novada pašvaldība 2025. gada 12. februārī noslēdza trīspusēju sadarbības līgumu ar Valsts kanceleju un biedrību “Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācija” par “STOP 4-7” īstenošanu novadā.

Programmu līdzfinansē Ei­ropas Sociālā fonda Plus projekta “Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgai attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai (1. kārta)” līdzekļi.

Lai pieteiktos dalībai programmā, lūgums aizpildīt pieteikuma saiti mājaslapā “cesis.lv” vai rakstīt uz e-pasta adresi koordinatoram Dacei Bērziņai, e-pasts: dace.berzina@cesunovads.lv, tālr.nr. 26866855.


Vieglā veidā māca pozitīvu uzvedību

Izprast agrīnās intervences programmas “STOP 4-7” nepieciešamību nav vienkārši. Projektā iesaistītās speciālistes – Cēsu pilsētas 5. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Iveta Vāvere un izglītības un skolu, klīniskās un veselības psiholoģes Sintija Šolmane un Anita Prodniece – atbildēja uz dažiem laikraksta “Druva” papildu jautājumiem.

-Kāpēc uzskatāt, ka šāda programma ir vajadzīga?

Sintija Šolmane: -Īsi un kodolīgi – tā ir vērtīga, jo vienlaicīgi strādā ar vecāku, pedagogu un pašu bērnu viņa uzvedības grūtību kontekstā. Pedagogiem un vecākiem tiek sniegta iespēja ne tikai teorētiski apgūt prasmes, bet arī to pielietojumu novērot klātienē. Tas ir komplekss pasākumu kopums, kura rezultāts ir daudz efektīvāks, jo visi darbojas vienoti.

Iveta Vāvere: -Programma ir pietiekami gara, lai aptvertu dažādas grūtības, intervences un vecāki, pedagogi un arī bērni izveidotu jaunus ieradumus, iemaņas un spētu pamanīt izmaiņas. Bieži vien bērna grūtību gadījumā tiek strādāts tikai ar bērnu, kaut gan atbalsts ir nepieciešams gan vecākiem, gan pedagogiem, lai izmanītu vidi, kurā atrodas bērns.

Anita Prodniece: Programma vieglā veidā māca pozitīvu uzvedību, kas ir noderīgi, lai būtu laimīgs un veiksmīgs.

-Kam, jūsuprāt, tā nepieciešama vairāk – bērniem vai vecākiem?

Sintija Šolmane: -Es no psihologa skatupunkta teiktu, ka primāri – vecākiem un sekundāri – bērniem, jo mūsu kā vecāku uzdevums ir palīdzēt un mācīt bērnam tikt galā ar dzīves situācijām, rādot piemēru. Tāpēc vecākiem nepieciešams attīstīt savas prasmes, lai spētu mainīt radušās grūtības.

Iveta Vāvere: -Bērna uzvedību ļoti lielā mērā nosaka vide, kurā viņš aug. Mainoties vecāka, pedagoga attieksmei, rīcībai, uzvedībai, attiecīgi mainīsies bērna uzvedība.

Anita Prodniece: -Program­ma noderīga visiem, arī pedagogiem.

-Cilvēki nereti spriež, ka mūsdienās bērni ir daudz nevaldāmāki un agresīvāk noskaņoti. Kāds iespaids rodas, strādājot ar šo programmu?

Sintija Šolmane: -Domāju, mūsdienās ir plašs informācijas apmaiņas tīkls, tāpēc gan grūtības, gan citas lietas ir vieglāk pamanāmas. Protams, nevar noliegt arī “gadžetu” ietekmi uz bērnu agresīvu vai impulsīvu uzvedību. Tomēr no programmas skatupunkta teiktu, ka bērni kā bērni, nav izteikti agresīvāki. Es drīzāk teiktu, ka ikdienā, arī pirmsskolās vairāk varētu mācīt par emociju kontroli, spēju savaldīties, un pieļauju, var pamanīt, ka bērniem trūkst iemācītu prasmju rīkoties ar savām emocijām atbilstoši vecumam.

Iveta Vāvere: -Vairāk nekā 17 gadus strādājot pedagoģijā, es nevarētu teikt, ka bērni ir daudz nevaldāmāki vai agresīvāk noskaņoti. Šodien mēs atklātāk runājam par bērniem, kuriem ir uzvedības grūtības, atpazīstam ietekmējošos faktorus, meklējam risinājumus.  Man šķiet, sabiedrībā kopumā jaunie vecāki kļuvuši daudz trauksmaināki, nepacietīgāki, iespējams, citiem uzskatiem par audzināšanu, citām prioritātēm nekā agrāk. 

-Vai pēc būtības šāda agrīnā intervence nebūtu nepieciešama teju visiem bērniem, jo pusaudžu vecumā to jau būs daudz grūtāk izdarīt?

Sintija Šolmane: -Vai teju visiem bērniem, noteikti – nē. Es teiktu, ka dažas programmā ietvertās intervencēm nepieciešamības gadījumā var izmantot audzināšanā pirmsskolas vecuma posmā, lai mazinātu uzvedības grūtības vai antisociālu uzvedību pusaudžu un jauniešu vecumposmā.

Iveta Vāvere: -Kā jau minēju, jebkura intervences programma, kura palīdz bērniem apgūt sociālās prasmes, vecākiem un pedagogiem iegūt zināšanas un prasmes, ir noderīga.

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dot prieku citiem. Līdzdalība

12:05
09.12.2025
52

Labdarībā visvairāk iesaistās decembrī, gaidot Ziemassvētkus. Taču tie, kuri šajā laikā palīdz citiem, visbiežāk to dara visa gada garumā. Iemesli vēlmei palīdzēt ir dažādi: galvenokārt rūpes par līdzcilvēkiem, īpaši tiem, kuri ir vientuļāki, kuriem klājas grūtāk, vēlme šiem cilvēkiem radīt svētku gaišumu. Nereti tie, kas paši kādā grūtā brīdī saņēmuši palīdzību, vēlas to sniegt citiem. […]

Brīvprātīgais darbs. Devums sabiedrībai un ieguvums pašam

11:47
05.12.2025
226

Šogad Cēsu novada iedzīvotāji piedzīvoja vairākus vērienīgus svētku notikumus. Starp tiem bija XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, kuros Cēsu novads bija otrs lielākais dalībnieku skaita ziņā, un multimediālais koncertuzvedums “Māls”, kurā piedalījās vairāk nekā divi tūkstoši dalībnieku, lielākoties novada amatiermākslas kolektīvu dalībnieki. Šādos pasākumos neatsverama loma ir arī brīvprātīgajiem. Brīvprātīgie ir kā […]

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
31

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
93

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Vai attaisnota "bastošana"

10:12
25.11.2025
80

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
45

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
24
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
21
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
36
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
40
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
38
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi