Katrīna bija plānojusi pagājušā gada Ziemassvētku atvaļinājumu pavadīt Latvijā pie sen nesatiktās ģimenes. Gatavošanās ceļojumam noritēja kā plānots – darba devējs saprotoši piešķīris divu nedēļu atvaļinājumu, laikus nopirkta aviobiļete no Londonas, dāvanas sapirktas gan vecākiem, gan radu bērniem, dzīvoklis nodots kaimiņiem pieskatīšanai. Viss bija kārtībā, līdz ierodoties lidostā uz reisu paredzētajā laikā, uzzināja, ka reiss ir atcelts. Svētku sajūta sabojāta, nauda iztērēta un ir nesaprašana – kādi īsti ir aviokompānijas pienākumi? Svarīgs iemesls
No patērētāju tiesību aspekta iespējamie risinājumi ir atkarīgi no reisa atcelšanas iemesliem. Ja lidojums ir atcelts ārkārtas apstākļu dēļ, kas ir ārpus avio kompānijas kontroles, kā, piemēram, slikti laika apstākļi, pasažierim kompensācija nepienākas. Ja pasažieris ir informēts par reisa atcelšanu 14 dienas pirms lidojuma vai arī lidojums ir pārcelts tuvu oriģinālajam izlidošanas laikam, arī tad kompensācija nepienākas. Šogad visvairāk Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) patērētāji ir sūdzējušies par reisu kavēšanos un pieprasījuši naudas kompensāciju par to. Jāatzīmē, ka pasažieri var pieprasīt kompensēt biļeti, ja reiss kavējas vairāk nekā piecas stundas, taču tikai tādā gadījumā, ja viņi izlemj tālāk nelidot. Sagatavojies pirms lidojuma
Patērētāju tiesību kampaņas „Runā droši!” pārstāve Sanita Gertmane uzsver, ka „Patērētājiem ir vieglāk aizstāvēt savas tiesības, ja ir laikus sagatavojušies, lai to pārkāpuma gadījumā, pasažieris var saņemt to, kas pienākas. Piemēram, ja reiss kavējas ilgāk par divām stundām, aviopārvadātājam jāpiedāvā pasažierim bezmaksas ēdiens un atspirdzinājumi samērīgi gaidīšanas laikam, kā arī iespēja veikt divus telefona zvanus, nosūtīt divas faksa ziņas vai elektroniskās vēstules. Savukārt, ja reiss ir atcelts un tas nav noticis ārkārtas apstākļu dēļ, kas ir ārpus aviokompānijas kontroles ( piemēram, slikti laika apstākļi), pasažierim jau pienākas kompensācija no 250 līdz 600 eiro. Kompensācijas summa atkarīga no lidojuma attāluma. Tiesības visās ES lidostās
Šie noteikumi ir spēkā visiem lidojumiem no lidostām Eiropas Savienībā, kā arī lidojumiem, kuri tiek veikti no lidostām ārpus Eiropas Savienības, ja lidojumu nodrošina Eiropas Savienības aviosabiedrība. Turklāt pasažiera tiesības attiecas arī uz zemo cenu aviokompānijām. Vērts atcerēties
Minētās tiesības ir spēkā tikai, ja rezervācija ir apstiprināta un pasažieris ir ieradies uz reģistrāciju laicīgi – kā norādīts biļetē vai ne mazāk kā 45 minūtes pirms norādītā izlidošanas laika.
Ja ir aizkavējusies bagāžas piegāde, tā ir sabojāta vai pazaudēta, tad pēc iespējas ātrāk par to rakstveidā jāziņo aviokompānijai. Ieteicams sūdzību iesniegt jau lidostā. Par bagāžas bojājumiem pasažierim aviokompānijai jāiesniedz rakstveida sūdzība septiņu dienu laikā. Bagāžas aizkavēšanās, sabojāšanas vai pazaudēšanas gadījumā ir tiesības saņemt kompensāciju aptuveni līdz pat 1200 eiro.
Komentāri