Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Vientuļš pālis bēdu ielejā

Andris Vanadziņš
10:21
09.12.2024
112
Andrisvanadzins

Pēc ilgākām diskusijām griezīgos toņos par bēdu ieleju, vārdā “Rail Baltica”, valdība beidzot ir vienojusies vismaz par kaut ko. Proti, būvēs pamata trasi, bet visām ekstrām – savienojumam ar Rīgu un lidostu, tiltam pār Daugavu utt., premjeres vārdiem sakot, “nogrieztas kājas”. Vēl nolemts, ka projekta pārraudzība notiks starpministriju līmenī. Iespējams, tas tāpēc, ka partneri valdībā zaudējuši cerības satiksmes ministra Kaspara Briškena vārdu plūdos sataustīt arī kādas satura saliņas.

Vēl spriests, ka jāveido jauns “Rail Baltica” pārvaldības modelis, jāintegrē projektā esošā dzelz­ceļa infrastruktūra. Varētu teikt, tādi saprātīgi lēmumi, ja vien “Rail Baltica” būvniecība būtu izsludināta šovasar. Bet šis stāsts sākās 2010.gadā ar rožainām vīzijām par ātrgaitas vilcieniem, kas kursēs ik pa stundai, zibenīgi savienojot Rīgu ar citām Eiropas metropolēm! Bija pat aplēses par diviem miljoniem pasažieru, kuri, vērojot ainavas aiz loga, priecīgi vizināsies modernajos vagonos… Nu vīzijas izgaisušas, atstājot vien vientuļu pāli Daugavā tiltam, kura nebūs.

Novembra nogalē bija pirmizrāde režisora Kārļa Lesiņa dokumentālajam detektīvam “Nord Express”. Filmas veidotāji cenšas saprast, kāpēc skaistā “Rail Baltica” iecere nogāja no sliedēm un projekts bezcerīgi ievilcies un sadārdzinājies. Filmas nosaukums ir atsauce uz vilciena līniju, kas savienoja Rīgu ar Eiropas metropolēm jau teju pirms simt gadiem. Nez kā gan pagājušā gadsimta sākumā bez mūsdienu tehnoloģijām, viedas pārvaldības, starpnozaru koordinācijas, Eiropas miljardiem un vietējiem runu plūdiem ļaudis spēja izveidot dzelzceļa līniju, kas ātri un ērti pasažierus no Rīgas nogādāja Berlīnē vai Parīzē?

Tagad, izrādās, vajag 14 gadu, lai saprastu, ka…. jābeidz niekoties ar pāļiem un tomēr jāsāk pamata trases būvniecība, vispirms gan mainot pārvaldības modeli un ieviešot starpministriju sadarbību. Bet ilgajam ceļam pie tik vispārīgām atziņām ir gluži konkrētas izmaksas. Projekta virzītāju atalgojumam šogad iztērēti 17 miljoni. Pieklājīgs cipars, lai motivētu valdes locekļus, kuri mēnesī saņem no 10 līdz 27 tūkstošiem eiro, galu galā tomēr izrēķināt un atklāt – cik šajā gadsimta projektā būs jāiegulda Latvijas nodokļu maksātājiem un kādus labumus šīs sliedes mums atvedīs?

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
13

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
19

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
30

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
22

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
28
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi