Piektdiena, 22. novembris
Vārda dienas: Aldis, Alfons, Aldris

Progresīvs izaicinājums piespiedu kārtā

Līga Salnite
11:54
17.03.2020
21
Shutterstock 346701608 Compressor 1

Līdz ar jaunā koronavīrusa pieņemšanos spēkā kopš ceturtdienas pēcpusdienas valstī noteikta ārkārtējā situācija un dzīve, šķiet, apgriezusies kājām gaisā. Īpašu profesionālo spriedzi patlaban izdzīvo pedagogi un izglītības iestāžu vadītāji, kuriem izvirzīts šķietami neiespējamais – turpināt pilnvērtīgu mācību procesu, atceļot pilnībā “dzīvo” klātienes kontaktu ar audzēkņiem.

Tomēr vairums “Druvas” uzrunāto mācībspēku iedvesmo ar spēju pat kritiskajā brīdī saskatīt to “zelta maliņu” – spītējot šai izglītības sistēmas zemestrīcei, uzdevums nodrošināt attālinātās mācības tiek uztverts arī kā pārbaudījums skolu līdz šim sludinātajai laikmetīgajai domāšanai.

Katram sava loma
Neapšaubāmi, skolu direktori par atbildīgo uzdevumu, kas ārkārtējās situācijas ietvaros bez gara pārdomu laika, kur nu vēl kādiem pilotprojektiem, viņiem uz pleciem negaidīti uzlikts, ir satraukušies, turklāt tas ir pat samērā maigs apzīmējums tam, kādas emocijas varētu būt pedagogiem. Tomēr jāuzteic iestāžu vadītāji, kuri arī spriedzes filmai līdzīgajos apstākļos prot saskatīt pozitīvos aspektus un gatavi savus darbiniekus, skolotājus arī morāli iedvesmot. Turklāt pretēji vēl ceturtdienas vakarā izskanējušajām bažām arī vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā esošajās vispārizglītojošajās skolās ir samērā maz tādu audzēkņu, kuriem nav nekādu tehnoloģisko līdzekļu dalībai attālinātajās mācībās. Šo dienu laikā arī vairāki uzņēmumi, kuri pārvalda elektroniskos skolvadības rīkus, žurnālus, mācību līdzekļus digitālā formātā, nākuši klajā ar sociāli atbildīgiem lēmumiem atļaut skolām izmantot pakalpojumus šajā laikā bez maksas.

Kā atzina vairāki pieredzējuši pedagogi, vienīgais nudien vēl neprognozējamais lielums ir vecāku spēja – un arī gatavība – atbalstīt savus bērnus attālinātajās mācībās. Protams, vecāko klašu bērni par digitālo vidi nereti ir zinošāki nekā viņu vecāki, turpretī sākumskolu audzēkņiem, pat pārvaldot piekļuvi saviem e-klases vai uzdevumi.lv profiliem, būs nepieciešama palīdzība tik dažādās iespējamajās problēmsituācijās. Ne visi vecāki varēs atlicināt tam laiku, jo liela daļa vēl paši turpinās strādāt klātienē vai attālināti, ne visi pietiekami pārzina šīs mācību vides, lai būtu noderīgi mazajiem censoņiem. Turklāt jāņem vēra, ka diemžēl ir arī tādi vecāki, kuri ne tikai nespēj, bet arī nevēlas veltīt laiku, lai palīdzētu bērnam skolas uzdevumu veikšanā.

Lielākoties cerīgi

Pirmais uzdevums no Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) skolu vadītājiem tika dots jau piektdienas rītā: ziņot par iestādē jau līdz šim izmantotajiem elektroniskajiem mācību organizēšanas līdzekļiem (kā arī tehnoloģisko iekārtu daudzumu) un gatavību apgūt jaunas digitālās platformas, kā arī apzināt visus audzēkņus par viņiem personīgi pieejamajām iekārtām. Protams, ne visi vecāki piektdien uz pedagogu aicinājumu steidzami atbildēt tikpat operatīvi reaģēja – vēl pirmdienas rītā klašu audzinātāji atkārtoti pieprasīja sniegt tālākai mācību organizēšanai tik nepieciešamo informāciju. Lai gan bija iecerēts jau pirmdien ziņot par attālinātās mācīšanās pieejamību visā valstī, vēl pusdienlaikā IZM šādus datus nevarēja publiskot. Piektdien attālināto mācību iecerei veltītajā preses konferencē izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska provizoriski gan minēja – Latvijā konstatētas tikai astoņas skolas, kuras vēl mācību procesā nebija ieviesušas nekādus digitālos palīgrīkus. Šīs situācijas atrisināšanā tehnisku palīdzību solījuši skolvadības platformu uzturētāji.

Šķiet, arī vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā nav pamata lielam satraukumam, vai skolēniem būs pieejamas vajadzīgās iekārtas un internets. Gan lielāku, gan mazāku skolu direktori apliecināja, ka teju visiem audzēkņiem dzīves­vietās ir dators, planšete vai telefons un interneta pieslēgums. Attiecībā uz tiem pāris izņēmumiem, kur objektīvi nav iespējama elektroniska komunikācija, izglītības iestādes solīja rast risinājumus, piemēram, piegādājot tēmu materiālus un uzdoto pie mājas durvīm ar Sociālā dienesta starpniecību. Tomēr šie jautājumi tuvākajās dienās vēl tiks izvērtēti.
Jaunpiebalgas vidusskolas direktors Arnis Ratiņš pieļāva, ka bez pastāvīgas piekļuves internetam mājās varētu būt vien kādi trīs audzēkņi. Par saziņu ar viņiem vēl tiks domāts, tomēr kopumā “izskatās, ka varēsim to nodrošināt”. Visticamāk, e-klase šajā iestādē būs vadošā platforma informācijas apmaiņai starp pedagogiem un skolēniem, papildus piesaistot citus digitālos rīkus. “Jo vairāk varēsim kombinēt, jo labākas iespējas būs,” secina direktors, norādot, ka, piemēram, portālā soma.lv pagaidām vēl daudzos mācību priekšmetos nav vajadzīgā materiāla. “Tas būs tāds eksperiments!” ar pozitīvu atziņu noslēdz A.Ratiņš.

Gaismas staru notiekošajā mēģina ieraudzīt arī Amatas novada Skujenes pamatskolas direktore Anda Lukstiņa. Lai gan varētu šķist, ka šai skolai, kas atrodas samērā tālu no plaši apdzīvotām vietām, varētu būt lielāki sarežģījumi ar iekārtu pieejamību un interneta pārklājumu, direktore apliecina – ģimenēs veiktā aptauja liecina, ka gandrīz visi skolēni varēs iesaistīties attālinātajā mācību procesā. Tikai vienā ģimenē patlaban nav nekādas iespējas, jo atbilstošā iekārta tieši tagad saplīsusi. Ģimene paudusi apņēmību tuvākajā laikā iegādāt viedtālruni. “Mēs arī līdz šim esam ļoti daudz – arī pirmklasnieki – strādājuši portālā uzdevumi.lv. Peda­gogi ir apmācīti, nupat arī piereģistrējāmies soma.lv,” par visa mācību procesa pārnešanu virtu­ālajā telpā stāsta A.Lukstiņa. Viņa cer, ka darbā ar vecākajiem bērniem skolotājām izdosies īstenot arī tiešsaistes stundas. “Mums ir dota iespēja visu citu atlikt un koncentrēties uz tehnoloģisko iespēju izmantošanu,” pārdomās dalās direktore, kura pati šo gatavošanos koordinē, atrodoties mājās. Skolotājiem nav jānāk uz darbavietu, ja vien dzīvesvietā ir pieejami tehniskie līdzekļi. “Risks gan ir attiecībā uz tiem skolēniem, kas arī parastajā kārtībā ir mudināmi mācīties,” teic A.Luk­stiņa, piemetinot, ka, strādājot attālināti, var rasties maldīgs iespaids, ka mācīšanās vairs nav pienākums.

Sporta skolai sarežģītāk

Komplicētāk jauno mācību formātu realizēt būs Cēsu pilsētas Sporta skolai. “Ir pedagogi un treneri, kam šī situācija ir ļoti sāpīga,” atzina iestādes direktore Rudīte Vanadziņa, paskaidrojot – mācības šajā skolā lielā mērā vērstas uz ļoti konkrētu rezultātu sasniegšanu, kas iespējams treniņos, pasniedzējam klātesot. Taču kopumā situācijas nopietnība tiek izprasta un mierinājums tiek rasts pārliecībā – jo mazāk tiks pieļauts tiešais kontakts, jo ātrāk, cerams, arī varēs atgriezties pie darba, lai šos rezultātus sasniegtu. R.Vanadziņa to nosauca vēl par “tālākā mācību procesa iespēju iztaustīšanu”, tomēr skaidrs, ka iespējas un iestrādnes attālinātā komunikācijā starp pasniedzējiem un audzēkņiem jau ir. Pirmkārt, viņa atzina, ka šis varētu būt īstais brīdis pastiprināti apgūt teorētisko materiālu – sporta veidu vēsturi un sacensību noteikumus – , kam parasti varbūt pietrūkst laika. Tālāk pedagogiem uzdots izstrādāt rekomendācijas, arī treniņu programmas, kuru īstenošanā visvēlamākajā variantā iesaistītos ģimene, jo “kā zināms, tieši aktivitātes un atrašanās svaigā gaisā stiprina imunitāti”. Jāatzīst, noteiktu darbu vai treniņu plāna patstāvīga izpilde sporta skolas audzēkņiem ir pazīstama, jo šādi ik pa laikam jārīkojas arī tad, kad pedagogi dodas komandējumos, atvaļinājumos vai, piemēram, slimo, tomēr tas nekad nav bijis tik ilgstoši.

Vecāku atbildība

Vakar Cēsu novada pašvaldības Izglītības pārvalde uz metožu un rasto risinājumu apspriešanu aicinājusi visu izglītības iestāžu vadītājus, taču arī pirms tās pārvaldes vadītāja Lolita Kokina “Druvai” pauda pārliecību, ka “šobrīd nav pamata domāt, ka skolas nevarēs strādāt attālināti”. Jau bija zināms, ka visas Cēsu novada skolas izmanto elektroniskās skolvadības platformas un ir kaut iemēģinājušas roku citos digitālajos rīkos. “Visīstākā pārbaude būs bērnu vecākiem – ja kaut kas neveiksies, mēs noteikti to uzzināsim,” domā L.Kokina. Viņa piekrīt mācību iestāžu direktoru paustajam viedoklim, ka šoreiz vēl vairāk bērnu būs nepieciešama vecāku līdzdarbošanās: “Tādā situācijā esam pirmo reizi. Cerams, ka mums izdosies!”

Izglītības un zinātnes ministre gan ir sagatavojusi atkāpšanās ceļu. Ja attālinātās mācības buksēs, tiks pagarināts brīvlaiks un arī mācību gads, tad tas beigsies vēlāk nekā parasti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Mācību tirdziņā – tikai pašradītas preces

07:06
22.11.2024
4

Tirdziņi mācību iestādēs tradicionāli saistās ar Miķeļdienas atzīmēšanu, bet šogad tirgošanās ar pašu veikumiem nereti notika, atzīmējot Mārtiņdienu. Arī Skujenes pamatskolā skolēniem bija iespēja parādīt citiem savas ģimenes sagatavoto. “Esam neliela lauku skoliņa, visi audzēkņi bija aicināti piedalīties Mārtiņdienas gadatirgū, bet skolas “Junior Achievement” pulciņa dalībniekiem bija jāprezentē savi uzņēmumi,” par aizvadīto tirgošanos pastāsta uzņēmējdarbības […]

Jaunieši pagatavo svētku maltīti senioriem

00:00
22.11.2024
13

124 seniori Cēsu novadā Lāčplēša dienā saņēma siltu svētku maltīti. Pusdienas Smiltenes tehnikuma jaunieši un “Latvijas Samariešu apvienības” aprūpētāji piegādāja visiem senioriem, kuri novadā saņem pakalpojumu “Aprūpe mājās”. “Senioru emocijas, prieku, laimi, sajūsmu un pateicību nav iespējams aprakstīt,” “Dru­vai” teic Dana Laicāne, vecākā aprūpētāja Cēsu un Valmieras novadā. “Lai gan bijām pieteikuši, ka viņi saņems […]

Jaunais pianists Gustavs uzstājas starptautiskas balvas atklāšanā

06:20
12.11.2024
63

Starptautiskā projekta mūzikas, mākslas, zinātnes un arhitektūras jomā “Baltijas Balva/Baltic Awards” prezentācijā Nacionālajā operā ar priekšnesumiem uzstājās jaunie, talantīgie mūziķi, konkursa “Ineses Galantes talanti” laureāti, viņu vidū arī desmit gadus jaunais cēsnieks, pianists Gustavs Kalējs. “Baltijas Balva/Baltic Awards” ir jauns Ineses Galantes fonda projekts, kas tiek īstenots sadarbībā ar trīs Baltijas valstu sabiedriskajām un izglītības […]

Svarīga skolēniem droša un atbalstoša vide

07:39
08.11.2024
89

Vecpiebalgas vidusskolā jau vairākus gadus darbojas speciālistu komanda, kas nodrošina pedagoģisku, psiholoģisku un sociālu atbalstu skolēniem, viņu ģimenēm un pedagogiem. Atbalsta komanda, kurā ir skolas vadības pārstāvis, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs un logopēds, palīdz mācību iestādē nodrošināt emocionāli un fiziski drošu vidi. Tomēr arī izaicinājumu ir daudz. “Druvas” sarunā ar skolas sociālo pedagogu, KiVa prog­rammas […]

Drošās velobraukšanas mācības. Vai skolas tās īsteno?

10:30
04.11.2024
33

Veselīgs dzīvesveids kļuvis par vienu no aktuālajām tēmām arī skolu vidē, tostarp fizisko aktivitāšu nozīmīgums cilvēka ikdienā. Bērni un jaunieši tiek aicināti uz skolu doties ar velosipēdiem, tomēr, lai prastu labi pārvietoties pa ielām un iespējami izvairītos no jebkādiem negadījumiem, katram velobraucējam būtu jāpārzina satiksmes noteikumi un jāapgūst vajadzīgās prasmes. Cēsu novada pašvaldības Izglītības pārvaldes […]

Profesors novērtē jaunos talantus

10:29
01.11.2024
60

Trīs dienas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā  meistarklases vadīja Gdaņskas mūzikas akadēmijas alta spēles profesors Kšištofs Komendareks-Timendorfs. “Tā kā vidusskola ir reģionālais metodiskais centrs, aicinājām arī audzēkņus no Vidzemes mūzikas skolām un citām vidusskolām. Meistarklasēs piedalījās ne tikai vidzemnieki, arī jaunie mūziķi no Ventspils, Ādažiem, Rīgas. Katram tā bija lieliska iespēja papildināt savas muzikālās prasmes,” […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
22
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
8
5
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
26
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
24
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
64
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi