Piektdiena, 22. novembris
Vārda dienas: Aldis, Alfons, Aldris

Jaunpiebalgas pieredze attālinātajās mācībās

Iveta Rozentāle
19:23
24.04.2020
8

Jaunpiebalgā ir gan vidusskola, gan Mūzikas un mākslas skola, kurās tāpat kā citviet līdz ar ārkārtējo situāciju pedagogiem un audzēkņiem bija jārod risinājumi, kā mācīties attālināti.

Reizē pedagoģe un mamma

Ieva Ciekurzne ir Jaunpiebal­gas vidusskolas skolotāja un direktora vietniece izglītības jomā, kā arī trīs bērnu mamma. Viņa teic, ka pedagogu bērni mācās paši, jo tajā laikā, kad mamma sazinās ar skolēniem, bērni patstāvīgi mācās: “Arī trešklasniece, kura mācās arī mūzikas skolā, pati sagatavojas tiešsaistes nodarbībām un izdara visu, lai tās varētu notikt. Es kā mamma bērniem palīdzu no rīta piecelties un saplānot dienu.”
Ieva Ciekurzne ir arī 7. klases audzinātāja, kā arī māca matemātiku. Pedagoģe teic, ka sākotnēji visgrūtāk bijis saprast, kādā apjomā nodrošināt mācības, lai bērniem nebūtu par daudz un reizē varētu apgūt nepieciešamo. Visgrūtākais, protams, bijis sākums – vakarā mierīgi aizej uz mājām, bet nākamajā dienā bērni uz skolu vairs nedrīkstēja nākt. Tagad vēl liels jautājums, vai devītās klases beidzējiem varēs notikt izlaidums, bet tas ir nozīmīgs notikums skolēnu dzīvē.

Skolotāja atzīst, ka sagatavot nodarbības, skaidrojot jauno tēmu, veidojot uzdevumu paraugus un parādot, kā pa soļiem jāveic uzdevums, grūtības nesagādā, un vērtē, ka sarežģītāk ir tiem pedagogiem, kuriem jāpasniedz vairāki priekšmeti dažādās klasēs. “Arī skolotājiem jāsaplāno savs dienas ritms, lai visa diena nepaietu ar skolas darbiem vai atbildot uz visu saņemto. Ja audzēkņi izpildītos darbus atsūta dienā, varu atbildēt uzreiz, ja vakarā, tad atbildu, kad esmu pie datora. Es rēķinos, ka ģimenēs jāsadala tehnoloģijas, visi nevar uzreiz no rīta visu izpildīt, tad pilda un sūta vakarā.”

Ieva Ciekurzne novērtē iespēju strādāt no mājām: “Esam visi kopā, pēc mācībām ar bērniem ejam ārā, braucam ar riteņiem, spēlējam galda spēles, dēls atceras arī spēles, ko pirmsskolas izglītības iestādē spēlējis, tad tās izspēlējam ģimenē. Šobrīd ritms ir mierīgāks un nesteidzīgāks, var padomāt par vērtībām, kas ir svarīgākās, cik nozīmīgi ir būt kopā ar savējiem. Lai arī katrs mācāmies un strādājam, varam būt kopā, jebkurā brīdī aprunāties, paši plānot savu dienu.”

Lai arī attālināto mācību sagatavošana radījusi sagurumu, Ieva ir priecīga, ka ir darbs, tas ir ļoti svarīgi: “ Pedagogi darbā ir ar sirdi un dvēseli Mums ir būtiski, ka varam turpināt bērniem sniegt izglītību, bet svarīgi just atbalstu un neizdegt. Esmu ļoti pateicīga savai ģimenei par atbalstu un vēlos arī lielu paldies teikt skolas pedagogiem par ieguldīto darbu un skolēniem par aktīvo iesaisti mācību procesā, esmu ļoti gandarīta un lepojos.”

Skolēna ieguvums – pats plāno nodarbības laiku

Krista Marta Kundrate mācās Jaunpiebalgas vidusskolas 11. klasē. Meitene, uzzinot, ka būs jāmācās attālināti, domājusi, kā tas vispār notiks, tomēr jau pirmā nedēļa bijusi aizraujoša, jo skolotāji bija sarūpējuši interesantus uzdevumus. Grūtākais bijis saprast, kā izveidot mācību ritmu, esot mājās. Krista sev par pārsteigumu ievērojusi, ka visraitāk mācības padodas no rīta un vakarā, bet dienas vidū koncentrēties esot grūtāk. Vēl skolniece secinājusi: “Ja jaunā viela izklāstīta tikai teorētiski, to grūtāk apgūt, bet, ja skolotājs ir sagatavojis arī video, kur to paskaidro, ir vieglāk saprotams un apgūstams.” Taču piemēram, informātika, kur jā­strādā ar programmēšanu un sarežģītākām programmām, kas mājās nav pieejamas, nepieciešami citi risinājumi, kā apgūt priekšmetu.

Skolniece atzīst, ka diena paiet ļoti ātri, pat ātrāk nekā tad, kad bija jāiet uz skolu. Sākumā izmantojusi iespēju no rīta ilgāk pagulēt, bet sapratusi, ka diena beidzas tik ātri, tādēļ tomēr jāceļas laikus. Nu ir izveidojies savs ritms: “Tagad katram priekšmetam varu veltīt tik laika, cik man vajag. Nav stundas ierobežojuma kā skolā, varu mierīgi un rūpīgi visu izdarīt.”

Kristai žēl, ka nenotiek ierastās sporta nodarbības, ka trūkst klases biedru satikšanas: “Vidus­skolā esam kā maza ģimene. Mums ir sava “WhatsApp” grupa, kurā varam sazināties, uzzināt, kā katram iet, vaicāt, ko nesaprotam. Matemātikas skolotāja izveidojusi arī digitālo rīku, kurā redzam katra izpildītos uzdevumus, var salīdzināt, mācīties.” Lai gan skolotājiem var rakstīt un zvanīt, Krista atzīst, ka vieglāk un ierastāk bija komunicēt, kad varēja runāt aci pret aci.

Kontaktstundas ir neatsveramas, bet mācīties var

Inga Eihentāle, Jaunpiebalgas Mūzikas skolas klavierskolotāja, atceras – kad tika paziņots, ka mācības būs attālināti, prātā veidojās shēma: “Uzreiz sapratu, tā kā bērni ar tehnoloģijām ir uz “tu”, viņi varēs gan paši veikt ierakstus, gan saņemt ierakstus un notis. Savukārt es, saņemot ierakstu, atzīmēju, kur ir kļūdiņas, ko nepieciešams izlabot, un, lai būtu vieglāk uztvert, nofilmēju nelielus video paraudziņus. Varam strādāt gan tiešsaistes stundās, gan ar ierakstu palīdzību, tad bērni var brīvāk plānot dienu un nav jāgaida konkrēts laiks, lai sazinātos ar skolotāju. Vecāki ir bērnu lielais atbalsts, jo katram reiz uznāk nogurums un uzmundrinājums ir svarīgs.”

Mūzikas pedagoģe vērtē, lai gan šāda mācīšanās neatsver kontaktstundas un visu attālināti nav iespējams apgūt, tomēr strādāt ar ritmu, notīm, instrumentspēli ir iespējams: “Cik tālu kvalitātes līmenī tiksim, to varēsim novērtēt ar laiku. Bet prieks, ka bērniem patīk mācīties arī šādi. Mazajiem gan vienkāršāk, viņiem saprotamā valodā skaidroju notis, kā veidot ritmisko zīmējumu, gan atgādinu, kā spēlējot pareizi turēt rokas. Ar lielajiem jau vairākus gadus esam kopīgi strādājuši, iepazinuši viens otru, tāpēc pēc tā, kā skolēns spēlē instrumentu, zinu, vai viņš ir labā omā. Tāpat viņi viegli uztver un saprot manus komentārus, jo zina, par ko runāju.” Mūzikas skolotāja atzīst, ka viņai iepriekš bijusi iekšēja pretestība tehnoloģijām, ka tās ir tik svarīgā lomā, jo tehnika nevar iedot to, ko tieša saskarsme. Tagad dzīve parāda, ka skolotājam arvien jābūt inovatīvam, spējīgam izmantot dažādas tehnoloģijas.

Arī Ingas Eihentāles jaunākā meita, kura mācās ceturtajā klasē, līdz šim nelabprāt izmantoja skārienjutīgo telefonu un datoru, tāpēc laiks pie šīm ierīcēm ir izaicinājums. Inga palīdz meitai saplānot laiku, lai visu var pagūt, turklāt viņai gribas, lai bērns visu pilnībā izpratis: “Tāpēc kopumā mācīšanās iznāk ilgāka nekā iepriekš, bet tas atkarīgs arī no katra bērna, cik lielā mērā apgūstamo vielu viņš grib saprast.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jaunieši pagatavo svētku maltīti senioriem

00:00
22.11.2024
8

124 seniori Cēsu novadā Lāčplēša dienā saņēma siltu svētku maltīti. Pusdienas Smiltenes tehnikuma jaunieši un “Latvijas Samariešu apvienības” aprūpētāji piegādāja visiem senioriem, kuri novadā saņem pakalpojumu “Aprūpe mājās”. “Senioru emocijas, prieku, laimi, sajūsmu un pateicību nav iespējams aprakstīt,” “Dru­vai” teic Dana Laicāne, vecākā aprūpētāja Cēsu un Valmieras novadā. “Lai gan bijām pieteikuši, ka viņi saņems […]

Jaunais pianists Gustavs uzstājas starptautiskas balvas atklāšanā

06:20
12.11.2024
63

Starptautiskā projekta mūzikas, mākslas, zinātnes un arhitektūras jomā “Baltijas Balva/Baltic Awards” prezentācijā Nacionālajā operā ar priekšnesumiem uzstājās jaunie, talantīgie mūziķi, konkursa “Ineses Galantes talanti” laureāti, viņu vidū arī desmit gadus jaunais cēsnieks, pianists Gustavs Kalējs. “Baltijas Balva/Baltic Awards” ir jauns Ineses Galantes fonda projekts, kas tiek īstenots sadarbībā ar trīs Baltijas valstu sabiedriskajām un izglītības […]

Svarīga skolēniem droša un atbalstoša vide

07:39
08.11.2024
89

Vecpiebalgas vidusskolā jau vairākus gadus darbojas speciālistu komanda, kas nodrošina pedagoģisku, psiholoģisku un sociālu atbalstu skolēniem, viņu ģimenēm un pedagogiem. Atbalsta komanda, kurā ir skolas vadības pārstāvis, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs un logopēds, palīdz mācību iestādē nodrošināt emocionāli un fiziski drošu vidi. Tomēr arī izaicinājumu ir daudz. “Druvas” sarunā ar skolas sociālo pedagogu, KiVa prog­rammas […]

Drošās velobraukšanas mācības. Vai skolas tās īsteno?

10:30
04.11.2024
33

Veselīgs dzīvesveids kļuvis par vienu no aktuālajām tēmām arī skolu vidē, tostarp fizisko aktivitāšu nozīmīgums cilvēka ikdienā. Bērni un jaunieši tiek aicināti uz skolu doties ar velosipēdiem, tomēr, lai prastu labi pārvietoties pa ielām un iespējami izvairītos no jebkādiem negadījumiem, katram velobraucējam būtu jāpārzina satiksmes noteikumi un jāapgūst vajadzīgās prasmes. Cēsu novada pašvaldības Izglītības pārvaldes […]

Profesors novērtē jaunos talantus

10:29
01.11.2024
60

Trīs dienas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā  meistarklases vadīja Gdaņskas mūzikas akadēmijas alta spēles profesors Kšištofs Komendareks-Timendorfs. “Tā kā vidusskola ir reģionālais metodiskais centrs, aicinājām arī audzēkņus no Vidzemes mūzikas skolām un citām vidusskolām. Meistarklasēs piedalījās ne tikai vidzemnieki, arī jaunie mūziķi no Ventspils, Ādažiem, Rīgas. Katram tā bija lieliska iespēja papildināt savas muzikālās prasmes,” […]

Uzzināt, kur vajadzēs matemātiku

07:21
23.10.2024
238

Tikšanās ar profesiju pārstāvjiem skolēniem pastiprina interesi par mācību priekšmetiem “Karjeras nedēļā arī mūsu skolā ir tradīcija tikties ar dažādu profesiju pārstāvjiem, taču pasākumi, lai skolēni iepazītu dažādu profesiju ikdienu, notiek gandrīz visu mācību gadu,” par Karjeras nedēļu, kas Latvijā risinājās no 7. līdz 11.oktobrim, pastāsta Cēsu 1.pamatskolas direktore Antra Avena. “Šajā rudenī bija vairākas […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
22
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
8
4
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
24
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
24
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
64
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi