Otrdiena, 16. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Garšu pasaules virtuozs

Druva
23:00
28.09.2007
22

Ir aprēķināts, cik daudz laika cilvēks savā mūžā noguļ, bet laikam nav pētījumu, cik laika patērē ēdot. Katrai tautai ēšanas tradīcijas atšķiras, un droši var teikt, ka viens no nacionalitāti raksturojošajiem faktoriem ir tās virtuve. Tāpēc pavārs – tā ir īpaša profesija, jo bez viņiem dzīve būtu pavisam citāda. Jau rakstījām, ka konkursā “Latvijas pavārs 2007” bronzas medaļu izcīnīja viesnīcas “Tigra” restorāna “Eifrata” šefpavārs Jānis Sproģis.

– Kā kļūst par pavāru?

– Ir dzirdēts par brīnumbērniem, kuri jau no mazotnes gājuši uz šo mērķi, bet es šajā profesijā nokļuvu, pateicoties likteņa līkločiem. Skolu pabeidzu kā radiomontieris – elektroniķis. Jāteic, ka elektriķa iemaņas tagad noder, ja virtuvē kaut kas elektrībā saiet grīstē.

Robežšķirtne bija armija, kad mani ieskaitīja virtuvē. Tur nokļuvu, pateicoties savam uzvārdam. Vecākais pavārs, kurš demobilizējās, arī bija latvietis ar uzvārdu Sproģis, un, lai neizjauktu pēctecību, mani ieskaitīja virtuvē. Nekādas izvēles nebija, atlika teikt – tieši tā – un doties pildīt dienesta pienākumus. Pirmais pusgads man, jaunajam, nebija viegls, jo vecie pavāri gulēja, bet es rāvos sviedriem vaigā. Tur nebija nekāda auklēšanās, vienreiz parādīja, kas darāms, un uz priekšu – griezt salātus entos kilogramus, cept, vārīt. Bija smagi, bet man iepatikās, un sapratu, ka tā ir joma, kurā gribu strādāt. Kad kļuvu par vecāko pavāru, sāku meklēt risinājumus, kā labāk un ātrāk pagatavot ēdienu, lai izbrīvētu sev vairāk laika. Sapratu armijas patiesību – jo labāk gatavosi, jo pret tevi būs labāka attieksme.

Kad atnācu no armijas, Cēsīs kara komisariāts atradās tieši pretī darba biržai. Bija jāiet uz komisariātu un reizē iesniedzu pieteikumu uz pavāru kursiem, pēc nepilna mēneša sāku apgūt zinības. Praksē nonācu Rīgā, Šmerlī kafejnīcā “Mazais Mārtiņš”, kur savu pirmo privāto ēdināšanas iestādi pēc atgriešanās Latvijā bija atvēris Mārtiņš Rītiņš. Kad sāku strādāt, tur jau bija cits šefpavārs, kurš turpināja Rītiņa tradīcijas, proti, regulāri mainīt ēdienkarti. Tur gatavojām visu, sākot ar ceptām olām līdz īpaši gatavotām buļļa astēm. Biju ļoti zinātkārs, kad beidzās darba diena, nopirku šefpavāram alu un centos izdabūt maksimāli daudz informācijas par gatavošanu. Droši vien, ka biju viņam piegriezies, bet šie divi gadi man bija ļoti noderīgs laiks. Uzsūcu informāciju visur, draugi teica, ka ar mani nevarot normāli parunāt, viss nonākot tikai pie darba.

– Daudzi pavāri teikuši, ka ar kolēģiem runājot nevis par meitenēm vai mašīnām, bet par darbu.

– Atliek tikai piekrist, bet tas jau gandrīz jebkurā profesijā. Nav jau tā, ka par mašīnām nerunājam, bet arī tas ir tādā profesionālā skatījumā. Piemēram, jā, tev laba, ērta mašīna, laikam viegli visus pavāra piederumus salikt, kad kaut kur dodies. Un aiziet sarunas par ēdienu gatavošanu!

– Ko nozīmē būt šefpavāram?

– Pirmkārt, tā ir liela atbildība. Ne tikai teicami jāpārzina visa virtuve vārda tiešajā nozīmē, ēdienu gatavošana, bet arī jāmāk strādāt ar cilvēkiem. Jāatrod katram savs piegājiens, jo šefpavārs bez labas komandas nav nekas. Kad sāku strādāt Priekuļos, nebija tādu spēcīgu pavāru, kā vēlētos. Palēnām sāku viņus apmācīt, celt līmeni, ieinteresēt viņus šajā darbā, tas ļāva arī pašam pieaugt.

Galvenais – izraisīt interesi, lai pavāri ar prieku darītu savu darbu. Lai rezultāts būtu tāds, kādu vēlas viņš un arī es. Ja cilvēkam ir patika pret darbu un viņš to dara ar prieku, rezultāts būs.

– Mani kā klientu interesē, vai pasūtītā ēdiena gatavošanā arī šefpavārs pieliek savu roku?

– Mans darbs sākas jau ar būtiskāko sadaļu – produktu pasūtīšanu. Lai tie vienmēr būtu svaigi, lai to vienmēr pietiktu. Lai būtu precīzas kalkulācijas, lai klients šodien, rīt un pēc mēneša saņemtu vienādu porciju. Kopā ar pavāriem esam noslīpējuši katru ēdienu. Protams, katrai porcijai jau nedzīvoju līdzi, man svarīgi nodrošināt visu procesu un domāt par kaut ko jaunu.

Ieviešot jaunu ēdienu, sākumā to izdzīvoju un pagatavoju viens pats. Kad vēlamais rezultāts sasniegts, kopā ar personālu, ieskaitot viesmīļus, ejam visam gatavošanas procesam cauri no sākuma līdz beigām, lai pavāriem būtu pilnībā skaidrs pagatavošanas process, bet viesmīļi lai būtu informēti par konkrēto ēdienu. Pārrunājam visas nianses, ko klienti varētu pajautāt. Pirmās nedēļas vairāk pakontrolēju visu procesu, lai iespējamās nebūšanas novērstu jau pašā saknē, bet pēc tam ir tāda ikdienas uzraudzība. Patiesībā jau īsts šefpavārs visu laiku čeko līdzi notiekošajam virtuvē, jau pēc skaņām nosakot, vai viss notiek pareizi.

Virtuvē katram ir savas funkcijas, te komanda strādā kā precīzs pulksteņa mehānisms. Ja dažreiz kaut kas saķeras, šefpavāram jāpieliek roka, lai viss atkal ieietu sliedēs.

– Mainot piedāvājumu, tiek ņemtas vērā arī klientu vēlmes?

– Protams, jo Latvijā restorānos, atšķirībā no daudzām citām valstīm, ēdienkarti nosaka klients. Vienīgā vieta ir Mārtiņa Rītiņa “Vincents”, kur pavārs nosaka, ko ēdīs viņa restorānā. Cilvēki pie tā pieraduši, un patiesībā tas ir forši. To panākt nav vienkārši, lai gan šefpavāri cenšas mācīt klientus. Piemēram, Jūrmalas restorānā „Akvarium” šefpavārs pateicis, ka tur nekad nebūs karbonādes.

Bet mūsu ēšanas tradīcijas ir samērā zemā līmenī. Atceros, reiz Rīgā gatavojām raviolli no četru krāsu mīklas ar langustu pildījumu, bet atnāk meitenīte un saka – dodies man tos pelmenīšus un klāt kečupu. Tad gribas bļaut! Mēs esam ieguldījuši tādu darbu, pagatavojuši īstu itāļu klasiku, un še tev – pelmenīši ar kečupu.

– Atšķiras ēst gatavošanas tradīcijas restorānos Cēsīs un Rīgā?

– Ļoti! Tas ir labi, mums tikai šo Vidzemes noti vajadzētu noturēt. Uzskatu, ka Cēsu un Valmieras pavāriem vajadzētu vairāk sadarboties. Rīgas pavāriem ir savs portāls chef.lv, būtu labi, ja te varētu radīt kaut ko savu. Mēs vairāk esam noslēgušies, bet vajadzētu tikties, dalīties pieredzē. Jā, varbūt mums virtuves nav tik perfekti aprīkotas kā Rīgā, bet arī mēs varam panākt līdzvērtīgu kvalitāti. Mums vajadzētu iet laukā no savām virtuvēm un sarīkot kādu kopīgu pasākumu, piemēram, uzcept garāko pankūku. Jo lielāka būs informācijas apmaiņa, jo būsim zinošāki, jo rezultāts būs labāks un klients apmierinātāks.

– Varbūt baida konkurence?

– Tā nevajadzētu būt. Pavāri labprāt dalās pieredzē. Varbūt netiek atklāts viss līdz pēdējam sīkumam, bet, ja esi profesionāls pavārs, tā noslēpumu ailīte ir ļoti šaura.

Tiesa, no katra pavāra atkarīgs, cik viņš pats interesējas par profesijas noslēpumiem, novitātēm. Jo šī ir profesija, kur jāseko līdzi notiekošajam. Manas maņas ir ļoti uztrenētas visa jaunā uztveršanai, tikai izejot cauri svešai virtuvei, pamanu visu, kas varētu noderēt. Pat no netiešām sarunām spēju izfiltrēt noderīgu informāciju.

– Apmeklējot citus restorānus, nevari justies kā vienkāršs klients.

– Diemžēl, tāpēc cenšos iet uz restorāniem, kur varu iegūt sev kaut ko noderīgu. Tad ņemu interesantus ēdienus, pētu garšas rotaļas, analizēju. Skatos ne tikai ēdienu, bet arī visu pārējo – viesmīļu darbu, noformējumu.

Iegūtās zināšanas krājas, veidojot tik nepieciešamo bāzi, kas ļauj izdarīt pareizos secinājumus, piemēram, kas ar ko sader kopā. Ja tomēr nav īstas skaidrības par kādu produktu, varu palasīt internetā, ko saka citi pavāri, bet vislabāk pārbaudīt pašam. Piemēram, parādījās tāds dārzenis kā okra. Mēģināju eksperimentēt, kā tas uzvedas, ja to karsē un tamlīdzīgi. Tā rodas interesantas domas. Izlasīju, ka der zupās, uztaisīju “Chiken gambo” – tiešām, ir labi! Kad esmu to pārbaudījis, varu nodot šīs zināšanas amata brāļiem.

Pavāra profesija ir dzīvesveids, profesionālās domas pavada, gan ejot gulēt, gan ceļoties augšā.

– Mājās arī gatavo?

– Labprāt ne, tur topā ir mikroviļņu krāsns, cenšos kaut ko uz ātro uztaisīt. Aprīkojums gan man mājās ir, varētu banketu cilvēkiem 40 sarīkot, un esmu to darījis arī mājas virtuvē.

– Pavāram inventārs ir svarīgs?

– Protams, jo profesionālie instrumenti ļauj ēdienu pagatavot ātrāk un labāk, jo veidoti vienam, konkrētam mērķim. Ja gribu nogriezt šķēli milimetra biezumā, ar šo nazi to varu izdarīt. Ar parastu nazi to nevar paveikt tik kvalitatīvi. Katrs pavārs cenšas sev sarūpēt tos labākos piederumus. Tas ir kā profesionālam celtniekam, kurš uz darbu dodas ar savu instrumentu kasti. Man ir sava kaste.

– Tas, ka labākie pavāri ir vīrieši, ir stereotips, vai tas tā ir patiešām?

– Manuprāt, tas tomēr ir stereotips. Protams, pavāra darbs prasa lielu fizisko izturību. Arī sievietes ir ļoti labas pavāres, varbūt vīrieši vienkārši zināmi vairāk. Manā komandā ir gan vīrieši, gan sievietes.

– Kura no pasaules virtuvēm pašam simpatizē visvairāk?

– Grūti vienu tā izdalīt, no katras var kaut ko paņemt – stilu, garšas. Piemēram, franču virtuve, nevis klasiskā, bet tas ēdienu stils, ko viņi rada restorānos. Taizemes virtuve ir ļoti interesanta, arī krievu virtuve ar savu vienkāršību var pārsteigt. Tā varētu uzskaitīt daudz.

– Mēdz teikt, ka suši vislabāk pagatavo tieši japāņi, latviešiem tā nesanāk.

– Manuprāt, tas ir kārtējais stereotips. Ja, piemēram, pie blakus galdiem suši gatavotu es un japāņu pavārs, cilvēkiem liktos, ka viņa suši būs labāks, lai arī mums būs identiski trauki, izejvielas un mēs veiksim vienādas darbības. Patiesībā jau rezultāts būs vienāds, tikai darbosies stereotips. Iespējams, es pat strādātu radošāk, ieviestu kādu jaunu garšas niansi. Cits jautājums, vai otrs pavārs to pieņemtu, jo daudzās nacionālajās virtuvēs ļoti spēcīgas ir tradīcijas.

– Reiz teici, ka gribētu savu restorānu šī vārda vislabākajā nozīmē.

– Joprojām neesmu šo domu atmetis, tagad cītīgi studēju uzņēmējdarbības vadību. Tas, šķiet, ir katra pavāra sapnis – atvērt savu restorānu. Protams, nedaudz baida, ka mazpilsētā cilvēki tam vēl nav gatavi. Jāmeklē risinājumi, jāstrādā ar cilvēkiem, jādod viņiem informācija.

Manuprāt, apmeklētāji būtu gatavi gan gaidīt ilgāku laiku, gan vairāk maksāt, tikai ēdienam, apkalpošanai un visam pārējam jābūt tādā līmenī, lai klients saprasu, ka tas bija tā vērts. Bet tad arī šefpavāram jābūt ar nostāju, ka atlaides nebūs, ka šis būs augstākās kategorijas restorāns, nevis kafejnīca ar restorāna elementiem.

– Neesam pieraduši pie lēnas ēdiena baudīšanas, jo dzīves ritms dzen. Bet varbūt vajadzētu reizi mēnesī nolikt visu malā un aiziet uz restorānu.

– Restorāna īpašniekam ir par maz, ka cilvēki nāk reizi mēnesī, zāli vajag pilnu katru dienu no pirmdienas līdz svētdienai. Pretējā gadījumā būs bankrots. Nepieciešams ilgs laiks un rūpīgs darbs, lai sagatavotu publiku, bet esmu pārliecināts, ka pienāks laiks, kad viņi to novērtēs un gribēs nākt uz restorānu. Nevis lai vienkārši paēstu, bet lai baudītu ēdienu atbilstošā atmosfērā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
49

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
39

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
118

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
104

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
166

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
53
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
28
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi