Raiskuma sanatorijas intenātpamatskola rajona Pārgaujas skolu audzēkņiem trešo gadu rīkoja daiļrunātāju konkursu, bet Stalbes vidusskola sesto reizi kaimiņu skolas pulcēja uz radošo darbu lasījumiem. Latviešu valodas skolotājas atzīst, ka pasākumi veicina runas mākslas izpratni, attīsta skolēnos uzstāšanās prasmi.
“Šogad rakstītāju pulks kļuvis kuplāks. Adventes laikā, gaismu gaidot, dzirdēsim vairāk nekā 30 autorus, klausoties katra pārdzīvojumus un izjūtas,” atbraucējus Stalbes vidusskolā sveica latviešu valodas skolotāja Inese Kozlovska.
Uzstāšanos sāka Stalbes vidusskolas audzēkņi – 5. klases skolniece Laura, stāstot pasaku par zaķu meitenēm Loti un Skoti, 6. klases skolniece Zita ar asprātīgu vēstījumu ”Rieksta cepums”, 9. klases skolniece Māra attēloja lidojumu virs zemes, vērojot tehnikas brīnumus. Visvairāk balsu konkursā guva 9. klases skolniece Gita Moroza par stāstu ”Bērnības rotaļlietas”.
Plašākus darbus bija sacerējušas 10. un 11. klases meitenes. Saistošs bija Nadīnas dzejolis ”Rudens vīrs” ar savdabīgām personifikācijām. Karīna uzrakstījusi miniatūru par bērnības pārdzīvojumiem. Agita izteica prieku par dabu. Atzinību guva 11. klases skolniece Elīna Tauriņa ar emocionālu dzejas izjūtu.
Raiskuma sanatorijas skolas 6. klases audzēknis Mairis pasakā izklāstīja velna kārdinājumu uzsmēķēt zālīti. 9. klases skolniece Egija stāstā ”Pulksteņa valstība” secināja, ka katra skrūve veic savu uzdevumu un mehānisms harmoniski veido saliedētu ģimeni. Visvairāk simpātiju balsu guva 9. klases skolnieks Matīss Skalbergs, izjusti runājot dzejoli ”Kāpēc ārā ir auksti?”
Aizkustinoši un mīļi skanēja Rozulas pamatskolas 9. klases skolnieces Līvas dzejolis ”Mātei”. Gita ar trāpīgām atskaņām pantos izteica rudens noskaņu. Dagne esejā uzsvēra, cik dārga un nepieciešama ir māju sajūta. Dzīves pieredzi izjusti dzejas vārsmās pauda 9. klases skolniece Laura Svoka, pārliecinoši iegūstot visvairāk atbalstītāju.
Pasakas un dzeju par draugiem runāja Raiskuma pamatskolas meitenes. Simpātijas guva Sigita Puriņa ar dzejoli ”Kas tā ir par zvaigzni?”
Straupes pamatskolas teicējas izcēlās ar skaidru dikciju un labu runas māku. Marta Martinsone ”Pasakā par bagātību” tēloja mūsdienīgus notikumus par mazu meiteni, kas ilgojas pēc uzmanības. Radošā cēliena nobeigumā Sandra esejā ”Tikai cilvēks” sacīja: ”Ja pārņem skumjas, pasmaidi un tev izdosies!”
Prieks par sacerējumu daudzveidību. Bet dažus tekstus traucēja uztvert klusa, steidzīga runa. Klausītāju simpātijas noteica balvu ieguvējus. Viņi izlozēja katras skolas atvesto dāvanu un saņēma diplomus.
Vērtīgu sējumu ieguva katra skola, jo Anita Lazdāne un Līga Kronberga dāvāja iepriekšējā gada radošo lasījumu apkopojumu. To papildināja 4. klases skolēnu ilustrācijas.
Daiļrunātāju konkurss Pārgaujas skolu audzēkņiem bija veltīts Latvijas Republikas svētkiem. Jau mēnesi iepriekš bija zināmi vērtēšanas kritēriji. Mums, Gaujas Nacionālā parkā dzīvojošiem, likās svarīgi iepazīt novadam veltītus daiļdarbus. Jaunāko klašu skolēni vairāk bija izvēlējušies tautasdziesmas un teikas, bet pārējie O.Vācieša, I.Bērzas, K.Apškrūmas un S.Kaldupes dzeju. Konkursam bija trīs kārtas – klasē, skolā un Pārgaujas novadā. Žūriju veidoja piecu pārstāvēto skolu pedagogi, vērtējot runātāju stāju, pārliecību, runas skaidrību, intonāciju, ritmu, attieksmi teksta atklāsmē. Šogad piešķīra arī klausītāju balvas, tās saņēma Megija Alksne no Straupes pamatskolas, Ginta Gruzdiņa un Juris Balinskis no Raiskuma sanatorijas internātpamatskolas.
1. – 3. klašu grupā 1. vietā Emīls Šūmanis no Stalbes vidusskolas, 2. – Marta Bičevska no Raiskuma internātskolas, 3. – Agnese Pastare no Straupes pamatskolas. 4. – 6. klašu grupā pirmā Ginta Gruzdiņa no Raiskuma, 2. – Laura Kaņepe no Stalbes, 3. – Jolanta Aleksejeva no Raiskuma un Leons Silickis no Straupes skolas. 7. -9. klašu grupā 1. vietā Juris Balinskis, 2. – Renāte Henzele, 3. – Līga Kazinovska, visi no Raiskuma internātskolas.
Konkursa dalībnieki, atceroties rakstnieka Jāņa Jaunsudrabiņa 130 gadu jubileju, noskatījās raiskumiešu sagatavoto uzvedumu ar dziesmām, dzeju un dialogiem.
Komentāri