Latvijā nepieciešams sakārtot mūzikas atskaņošanas autoratlīdzības jomu tirdzniecības vietās, atzina aptaujātie mazumtirgotāji.
“Kopumā jāatzīst, ka citās valstīs autortiesību joma ir sakārtotāka, skaidrāk definēta mūzikas atskaņošanas tarifu aprēķināšana un iekasētās autoratlīdzības sadales un izmaksas metodika. Pie jautājuma risināšanas ķērusies Kultūras ministrija, kas norādījusi, ka bieži vien tarifi par mūzikas atskaņošanu Latvijā un Rīgā ir augstāki nekā citās valstīs, piemēram, Lietuvā un Igaunijā. Ministrija sagatavojusi grozījumus Autortiesību likumā, solot pienākumu autortiesību un blakustiesību organizācijām izstrādāt ekonomiski pamatotus tarifus. Ceram, ka šo jomu izdosies sakārtot, lai apmierinātas būtu abas puses – gan autori, gan autoru darbu izmantotāji,” norādīja SIA “Palink” mārketinga vadītāja Agnese Upīte-Upeniece.
SIA “Palink” mūzikas atskaņošanai izmanto Francijas kompānijas pakalpojumus un to ar satelīta palīdzību translē visos “IKI” veikalos. Šādu risinājumu visā pasaulē izmanto vēl aptuveni 158 veikalu tīkli.
Mūzikas atskaņošanai veikalos SIA “Palink” noslēgusi līgumus un saņēmusi atļaujas gan no biedrības “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/Latvijas Autoru apvienība” (AKKA/LAA), gan Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA), nepieciešamās atļaujas nokārtotas arī Francijā. Par mūzikas atskaņošanu SIA “Palink” maksā atbilstoši abu organizāciju cenrādim, norādīja Upīte-Upeniece.
Savukārt veikalu tīkls “Elvi” strādā pēc franšīzes pamata, tāpēc arī attiecības ar “LaIPA” kārto katrs franšīzes partneris personīgi, slēdzot līgumu ar šo organizāciju un maksājot pēc “LaIPA” noteiktā tarifa atkarībā no tirdzniecības zāles platības. “Taču arī mūsu franšīzes ņēmēju vidū ir uzņēmumi, kas nepiekrīt “LaIPA” noteiktajam tarifam, un tādēļ līgumu slēgšanas process ir ieildzis. Galvenā problēma patlaban ir tā, ka ar šo organizāciju nav iespējams panākt vienošanos par taisnīgiem tarifiem, jo viņu piedāvātās likmes ir neadekvāti augstas un pat divreiz pārsniedz, piemēram, kaimiņzemēs noteiktos tarifus,” stāstīja zīmola “Elvi” sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne-Drande.
Pēc viņas teiktā, tirgotāji ir piedāvājuši šai organizācijai citas likmes – aprēķinājuši, kāds ir reālais mūzikas pienesums veiksmīgas tirdzniecības norisē un pārdošanā, ar ko arī pamato savu piedāvāto likmi, kamēr LaIPA sevis noteikto tarifu īsti argumentēt nevar. “Diemžēl reālā situācija ir izveidojusies tāda, ka, piemēram, par mūzikas atskaņošanu 600 kvadrātmetru lielā veikalā Latvijā izpildītāju un producentu apvienībai ir jāmaksā 0,39 lati par kvadrātmetru, kas ir neadekvāti augsta summa,” norāda Grigāne-Drande.
Piemēram, Igaunijā maksa par mūzikas atskaņošanu tirdzniecības vietās ir 0,18 lati par kvadrātmetru, Lietuvā – 0,20 lati par kvadrātmetru.
“Turklāt bez šīs summas ir jāmaksā arī mūzikas autoriem jeb AKKA/LAA, kuru tarifi arī ir nesamērīgi, salīdzinot ar citu valstu pieredzi. Rodas jautājums, kā šis tarifs veidojas mūsu valstī, ja pat Somijā tas ir zemāks, nemaz nerunājot par Baltijas valstīm,” jautā Grigāne-Drande.
SIA “Rimi Latvia” mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa apliecināja, ka “Rimi” panācis vienošanos ar LaIPA par mūzikas atskaņošanu veikalos, sīkākus komentārus nesniedzot.
Kā ziņots, Rīgas rajona tiesa novembra sākumā nolēmusi apmierināt biedrības LaIPA pieteikumu par pagaidu aizsardzības līdzekļa noteikšanu prasībā pret SIA “Maxima Latvija” par zaudējumu kompensācijas piedziņu izpildītājiem un fonogrammu producentiem un aizliegt publiski atskaņot fonogrammas uzņēmuma veikalos līdz brīdim, kad puses būs noslēgušas līgumu par atlīdzības samaksu, aģentūru LETA informēja LaIPA.
“Maxima Latvija” kategoriski nepiekrīt LaIPA pretenzijām, tiesas lēmumu aizliegt atskaņot fonogrammas uzņēmuma veikalos uzskata par prettiesisku un pārsūdzēs to.
NOZARE.LV
Komentāri