Otrdiena, 24. jūnijs
Vārda dienas: Jānis

Ceļu un ielu uzturēšana un atjaunošana

Sarmīte Feldmane
06:41
28.05.2025
62

“Druva” jautā, partijas atbild

Tuvojoties vēlēšanām, “Druva” politiskajiem spēkiem, kas kandidē uz deputātu vietām Cēsu novada domē, uzdod jautājumus par iedzīvotājiem svarīgām jomām. Atbildē bija lūgums iekļauties līdz 1000 zīmēm. Ja atbilde ir garāka vai nekonkrēta, tā var tikt īsināta. Bija arī lūgums norādīt, kurš sniedzis atbildi. Tās publicējam saņemšanas secībā. 

Cēsu novada pašvaldība organizē un veic ielu un ceļu uzturēšanu, periodisku atjaunošanu 1656 km garumā. No tiem ielas – 266 km un ceļi 1390 km. Daudzi ceļi un ielas ir kritiskā stāvoklī. Priekšvēlēšanu programmās lasāmas frāzes – sakārtosim, nodrošināsim regulāru un kvalitatīvu lauku ceļu uzturēšanu, atjaunosim esošās ielas, ceļus un izbūvēsim jaunus, atbalstām grants ceļu seguma atjaunošanu.   
Politiskajiem spēkiem, kas kandidē pašvaldību vēlēšanās, “Druva” uzdeva vienādus jautājumus:

  • kur radīsiet  finansējumu ceļu un ielu atjaunošanai;
  • cik domājat reāli izdarīt četros gados;
  • vai pašvaldībai ziemā jātīra ceļi arī uz lauku viensētām;
  • vai pašvaldība varētu segt auto­īpašniekiem zaudējumus, kas radušies, braucot pa nekvalitatīvu pašvaldības ceļu vai ielu;
  • ceļu un ielu uzturētāji tiek izraudzīti iepirkumā, kā kontrolēsiet viņu darba kvalitāti.


“Latvija pirmajā vietā”

Atbild Kristaps Bergs:

-Svarīgākais no visiem jautājumiem ir ceļu remontdarbu kvalitāte.  Ceļu uzturēšana ir pašvaldības primāra funkcija, kas ir un būs jāveic jebkāda sastāva paš­valdības komandai, jautājums ir tikai par kvalitāti. Lai sasniegtu rezultātu, jānosaka skaidras prioritātes – kuri posmi ir remontējami vispirms, balstoties uz iedzīvotāju un speciālistu ieteikumiem. Kritiski svarīgi ir darbus pieņemt tikai ar neatkarīga eksperta līdzdalību, kurš apstiprina, ka kvalitāte ir noturīga ilgtermiņā. Tikai tad izvairīsimies no situācijām, kad ceļi jālabo jau pēc dažiem mēnešiem. 

Mērķis nav izdarīt daudz un ātri, bet kvalitatīvi un uz ilgu laiku. Ar šādu pieeju iespējams soli pa solim uzlabot ceļu stāvokli visā novadā.
Auto īpašnieku pretenzijas tiek izskatītas individuāli atkarībā no situācijas.

“Suverēnā vara”, “Apvienība Jaunlatvieši”

Atbild Katrīna Alksne-Alksnīte:

-Līdzīgi kā citi Latvijas novadi, arī Cēsu novadam jāizstrādā skaidrs ceļu atjaunošanas plāns un jāapvieno finansējums no dažādiem avotiem: valsts mērķdotācijām, ES programmām (ERAF, ELFLA), pašvaldības līdzekļiem un iespējamām publiskās un privātās partnerības formām.

Cēsu novadā četros gados iespējams atjaunot ap 40–60 km lauku ceļu un 10– 15 km pilsētas ielu, ja tiek sagatavoti projekti, piesaistīts finansējums un veikta skaidra prioritāšu izvērtēšana.

Pašvaldībai ziemā būtu jāno­drošina minimālā uzturēšana līdz viensētām, kur dzīvo cilvēki. Efektīvs risinājums ir arī sadarbība ar vietējiem uzņēmējiem vai zemniekiem, kuri var veikt sniega tīrīšanu ar saviem resursiem.

Kompensāciju var piešķirt, ja tiek pierādīts, ka ceļa stāvoklis pastāvīgi bijis bīstams un nav veikti nepieciešamie uzturēšanas darbi. Kompensācijas iespējas pastāv, taču tiek izskatītas individuāli un tikai tad, kad tiek konstatēta pašvaldības nolaidība.

Līdzīgi kā citviet, arī Cēsu novadā jāparedz līgumā skaidri kvalitātes kritēriji, jāizmanto uzraudzības rīki (GPS, fotofiksācija, droni) un jāveicina iedzīvotāju līdzdalība caur digitālām platformām.

Politiskā partija “Pašcieņa”

Atbild Gatis Bitainis:

-Ceļu remonta finansēšana var būt prioritāra pret skolu un citu pašvaldības ēku remontiem.

Papildu avots ceļu finansēšanā varētu būt uzņēmēju, kuriem ceļš vajadzīgs biznesam, resursu piesaiste. Par ceļu remontu precīzu apjomu dot solījumus ir pārsteidzīgi. Izpildīsim solījumus, kurus esam devuši programmā.

Ceļu tīrīšana līdz apdzīvotām lauku viensētām jāveic tad, kad pabeigti galveno ceļu tīrīšanas darbi.

Pašvaldībai nav jādod nekādas zaudējumu atlīdzības – pašvaldība nav apdrošināšanas firma.
Jāpārskata arī ceļu remontu specifikācijas, ļaujot dalību vairāku uzņēmēju apvienībām, kas likvidētu dažkārt izveidojušos remontētāju monopolu.
   

Vislabākā kontrole ir ceļu izmantotāji – domei jāuzzina cilvēku viedoklis par remontiem.
Uzņēmumam, kuram ir ilgāks darba garantijas laiks, jādod priekšroka turpmākā ceļu remontu pasūtīšanā. Pašvaldības celt­niecības pasūtījumos var ieviest apmaksātas būvnieku garantijas ceļu remontam. Tas paaugstinātu darba kvalitāti.

Nacionālā apvienība “Visu Latvijai!”-“Tēvzemei un Brīvībai/LNNK”

Atbild Evita Šīrante:  

-Finansējumu radīsim, pārskatot pašvaldības budžetu izdevumus. Jāsāk veidot pašvaldības ceļu fonds, kurā jau bāzes budžeta sagatavošanā paredz finansējumu ceļu un ielu atjaunošanai. Šobrīd ielas un ceļi tiek atjaunoti tikai ar pašvaldību investīciju projektu pieteikumiem valsts budžeta aizdevuma saņemšanai, kā rezultātā kredīta groza apjoms ir kļuvis piepildīts.

Četros gados tiks veikta vienlīdzīga ielu un ceļu atjaunošana visā Cēsu novada teritorijā, saskaņojot to ar pašvaldības budžeta iespējām.

Pašvaldība drīkst tīrīt tikai savas ielas un ceļus, taču privātpersonām jau ir pieejams pašvaldības atbalsts privāto ceļu tīrīšanai uz viensētām.

Kā pret valsti, tā pret pašvaldību ikviens auto īpašnieks civiltiesiskā kārtībā var vērsties tiesā par zaudējumu atlīdzināšanu, kas radušies, braucot pa nekvalitatīvu ielu vai ceļu.

Ne visā novadā ceļu un ielu uzturētājus izraugās iepirkumā, daļu uzdevuma veic arī pašvaldības atbildīgie dienesti. Pa­kalpojuma sniedzēju, kuru iepirkumā izvēlas pašvaldība, uzrauga pašvaldības atbildīgie speciālisti, kuri gan uzdod uzdevumus, gan seko pakalpojuma kvalitatīvai izpildei. Mēs esam par pašvaldības ceļu un ielu uzturēšanas dienesta stiprināšanu un pilnveidošanu, jo pašvaldības sniegtā pakalpojuma izmaksas ir gan lētākas, gan operatīvākas nekā ārpakalpojuma sniedzējiem.

“Jaunā Vienotība”

Atbild Jānis Rozen­bergs:

-Novadā īstenoti vai īstenojas 41 ielu, ceļu un tiltu atjaunošanas projekts. Arī nākamajā četrgadē izmantosim visas iespējas piesaistīt ES finansējumu ielu un ceļu atjaunošanā, tāpat novirzīsim tam pašvaldības budžeta resursus un plānojam arī aizņemties. Katrā apvienības pārvaldē un pilsētā ik gadu atbalstīsim divu trīs ielu vai ceļu atjaunošanas projektus. Turpināsim labo sadarbību ar “Latvijas Valsts ceļiem” projektu īstenošanā Cēsu novadā.

Šobrīd pašvaldība nodrošina ziemā pievedceļu tīrīšanu mājsaimniecībām, kurās dzīvo vientuļi pensionāri, 1.vai 2.grupas invalīdi, bērns ar invaliditāti, personas, kuras nonākušas ārkārtas situācijā vai kuras nespēj pašas nodrošināt ceļa tīrīšanu. Esam gatavi diskutēt, vai ir vēl kādas sabiedrības grupas, kurām pašvaldībai būtu jānodrošina šis pakalpojums.

Pašvaldībai būtu nepieciešams apdrošināties pret risku, kad kāds autovadītājs sabojā savu transporta līdzekli. Ceļu un ielu kopgarums ir liels, un to kvalitāte ir ļoti dažāda, turklāt mainīgajos laika apstākļos tā mainās ļoti strauji.

Neatkarīgi no tā, vai ceļu uzturēšana tiek veikta pašu spēkiem vai ārpakalpojumā, atbildīgajām personām komunālajos dienestos ir gan jāpieņem atbilstošie lēmumi par ceļu uzturēšanu, gan jāveic nepieciešamie kontroles pasākumi.

“Kustība “Par!”” 

Komandas atbildes apkopoja Mārtiņš Šteins:

-Cēsu novadā pakāpeniski palielināsim ieguldījumus ceļu un ielu infrastruktūrā, ik gadu novērtējot ceļu stāvokli un kopā ar iedzīvotāju padomēm nosakot prioritātes. Ceļu atjaunošanai mērķ­tiecīgi izmantosim pašvaldības budžetu, valsts dotācijas un piesaistīsim ES fondu līdzekļus. Īpašu uzmanību pievērsīsim lauku ceļiem un pagastu centru savienojamībai.

Iedzīvotājiem jābūt pārliecinātiem, ka piekļuve mājām ir nodrošināta visa gada garumā – arī ziemā, tāpēc pašvaldībai jāstrādā ciešā sadarbībā ar vietējiem iedzīvotājiem, lai uzturētu arī ceļus uz viensētām.

Ceļu uzturētāji tiks izraudzīti godīgos iepirkumos,    pašvaldība uzraudzīs darbu kvalitāti, nosakot atbildīgās personas, apmeklējot objektus un analizējot iedzīvotāju atsauksmes. Esam gatavi diskutēt par iespēju izveidot kārtību, kurā pašvaldība varētu kompensēt zaudējumus, ja tie nepārprotami radušies ceļu sliktā stāvokļa dēļ.

Zaļo un Zemnieku savienība, “Latvijas attīstībai”, Vidzemes partija, Latvijas Zaļā partija

Atbild Jānis Goba:

-Pašvaldības ceļu un ielu uzturēšanai tiek paredzēts noteikts budžets. Tā efektivitāti iespējams panākt, līdzekļus izmantojot pārdomāti. Regulāra ceļu apsekošana un uzturēšana ļaus izvairīties no dārgiem remontiem nākotnē. Rīcības plāns tiks balstīts uz faktiskajām vajadzībām un stratēģiskajām prioritātēm, ko nosaka pēc budžeta izvērtēšanas.

Četros gados plānots pakāpeniski uzlabot ielu un ceļu stāvokli, koncentrējoties uz būtiskākajiem posmiem, lai nodrošinātu ilgtspējīgu infrastruktūru un iedzīvotājiem drošu pārvietošanos.

Ceļu tīrīšana līdz lauku viensētām nav pašvaldības pienākums. Viensētu īpašniekiem ir iespēja sadarboties ar ceļu uzturētājiem, slēdzot līgumus par nepieciešamajiem pakalpojumiem.

Attiecībā uz auto bojājumiem, kas radušies sliktā ceļa stāvokļa dēļ, pašvaldības mērķis ir nepieļaut šādu situāciju rašanos, nodrošinot ceļu kvalitāti.

Ceļu uzturēšanas kvalitāti stingri uzraudzīs – līgumā ar pakalpojumu sniedzēju skaidri definēti darba apjomi un kvalitātes kritēriji. Pašvaldības uzdevums ir    sekot līdzi izpildei un nodrošināt atbildības mehānismus.

Mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu ceļu un ielu infrastruktūru visā novadā – gan pilsētā, gan lauku teritorijās. Prioritātes noteiksim, esot ciešā komunikācijā ar vietējām kopienām, lai uzklausītu iedzīvotāju vajadzības un pieņemtu lēmumus, kas vislabāk atbilst katrai teritorijai.

“Progresīvie”

Atbild Dita Trapenciere:

-Finansējums ceļu un ielu atjaunošanai ir atvēlēts katra gada pašvaldības budžetā, papildus ir valsts un fondu finansējums. Atliek    plānveidīgi, secīgi, bet samērīgi pret pārējām budžeta vajadzībām turpināt ielu un ceļu atjaunošanu.

Ceļu būve ir dārga, ir jāsaprot, ka visus ceļus uzreiz salabot nav iespējams. Valstiskā līmenī satiksmes ministrs Atis Švinka aktīvi strādā, lai tiktu palielināts autoceļu fonda finansējums, kas nozīmē arī lielāku finansējumu pašvaldības ceļu uzturēšanai.

Saistībā ar ceļu uzturēšanu piedāvājums ir sadalīt iepirkumus daļās (it īpaši pagastos) un noteikt tādas tehniskās prasības, lai iepirkumā varētu startēt arī mazie, vidējie lauku uzņēmēji. Lai darbu apjoms ir tāds, ka zemnieks var ziemā šķūrēt sava pagasta ceļus. Tādējādi ir divi ieguvumi: vietējais strādās atbildīgāk, jo zina tos cilvēkus, kuriem, piemēram, agrāk jābrauc uz darbu, tiem pirmajiem iztīrīs ceļu; otrs – ir atbalsts mazajiem lauku uzņēmējiem.

Par lauku viensētu ceļu uzturēšanu: ja tas ir pašvaldības ceļš – noteikti pašvaldības atbildība. Ja privātais ceļš, tad nē, izņemot atbalstu maznodrošinātajiem, trūcīgajiem un senioriem.

Kontrolēt darba kvalitāti var tikai kontrolējot. Visvienkāršākais, sastādot darbu pieņemšanas-nodošanas aktu. To var nedarīt klātienē, bet, piemēram, attālināti , kur ir divi varianti: pats pakalpojuma sniedzējs iesniedz foto, video atskaiti; vai arī kontrolētājs izmanto dronu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Domē deputāti nav tikai no Cēsīm

08:24
15.06.2025
93

Vairāki lasītāji, paužot viedokli par vēlēšanām, ievēlētajiem deputātiem Cēsu domē, vērtējuši, ka laucinieku ievēlēts maz un cēsnieki lems par to, kas pagastos vajadzīgs. Zaubēnietis Ojārs Evalds Bīriņš uzsver, ka Centrālās vēlēšanu komisijas mājaslapā par katru deputātu var vien uzzināt, ka visu dzīvesvieta ir Cēsu novads, kā arī, kad dzimis, kur mācījies, ko dara, ka ir […]

Smiltenes novada domē pārstāvji no Raunas un Drustiem

09:40
14.06.2025
60

Smiltenes novada domē ir iekļuvuši pieci no sešiem politiskajiem spēkiem,   kuri startēja pašvaldību vēlēšanās. Par tiem savas balsis atdeva 45,51 %    balsstiesīgo pilsoņu.  Četras vietas domē ieguvusi Nacionālā apvienība, pa trim    deputātu mandātiem ieguva “Jaunā Vienotība”, “Progresīvie” un Latvijas Zaļā partija, bet Vidzemes partija – divus. “Suverēnā vara” – “Apvienība Jaunlatvieši” ir vienīgā, […]

“Par” un “Pret”izjauc kārtību sarakstos

06:38
13.06.2025
73

Domē iekļuvušie deputāti kārtējo reizi parāda, ka nebūt tik svarīga ir vieta sarakstā, ja vēlētājam ir tiesības biļetenā novērtēt konkrēto politiskā spēka pārstāvi. “Jaunajā Vienotībā” pirmie četri saraksta līderi savas pozīcijas noturēja, tālāk jau seko vēlētāju griba. Ēriks Bauers no 8.vietas ieguvis 5., Erlendu Geruļski  no 21. balsotāji pārcēluši uz 6., Māri Šķesteru no 22. […]

Vēlēšanu diena Cēsu novadā

00:00
11.06.2025
113
1

Vēlēšanu dienā, 7.jūnijā, Cēsu novadā valdīja rosība un cilvēki izvēlējās, kā pavadīt šo saulaino sestdienu. Raiskumā jau no rīta pie vēlēšanu iecirkņa ik pa laikam veidojās nelielas rindas – daudzi gribēja novēlēt pirms savām ikdienas gaitām. Arī 50 gadu vecā Raiskuma iedzīvotāja Andreta stāsta, ka viņas dienas plānā vēlēšanas bija pirmais darbs: “Par vēlēšanām domāju […]

Pašvaldību vēlēšanas 2025. Cēsu novads

00:00
10.06.2025
122

Cēsu novadā par savu vietvaru nobalsoja 47,12% jeb    15 779 pilsoņi. Vēlēšanu aktivitāte lielāka nekā 2021.gadā, kad    par jaunā, lielā Cēsu novada domi nobalsoja 36,54% jeb 12 703 balsstiesīgie. Šajās vēlēšanās aktivitāte bijusi lielāka visā Latvijā, pagājušajā nedēļā pie urnām devušies 46,97% jeb 646 867 vēlētāji, pirms četriem gadiem 34,01% vēlētāju. Tagad krietni vairāk […]

Kā sadalījās balsis iecirkņos

18:48
09.06.2025
130

Novadniekiem, balsstiesīgajiem pilsoņiem, kuri    deklarēti novadā, un tiem, kam te pieder īpašums, pašvaldību vēlēšanās bija iespēja nobalsot kādā no 29 iecirkņiem. Cēsnieks varēja vēlēt Vecpiebalgā, zaubēnietis Cēsīs, priekulietis Straupē, tāpēc nebūtu pareizi teikt, ka kādā pagastā īpaši balsots par vai pret kādu sarakstu. Taču, ieskatoties, kam kurā pagastā vēlētāji atdevuši vairāk, kam mazāk balsu, […]

Tautas balss

Sešos gados uz skolu

13:46
22.06.2025
13
Vecmāmiņa raksta:

“Jau atkal runā, ka bērniem skolu vajadzētu sākt sešu gadu vecumā. Un tūlīt būs nezin cik protestu. Bet, ja mierīgi padomājam, bērni to, ko agrāk sāka mācīties tikai skolā, apgūst jau bērnudārzā. Velk uz papīra aplīšus, stabiņus, mācās burtus, ciparus. Tātad faktiski izglītoties sāk jau piecu gadu vecumā. Turklāt apmeklēt pirms­skolu ir obligāti, jo tā […]

Vajadzētu rotaļlaukumu bērniem

20:27
17.06.2025
25
H. raksta:

“Cēsīs, Pirtsupītes gravā, notiek lieli darbi. Tur veido celiņus un laikam vēl kaut ko. Ātrumā pārskatot novada paš­valdības mājaslapu, neatrodu informāciju, kā beigu beigās pēc apspriešanām izskatīsies grava, kam šī vieta būs paredzēta. Būtu jauki, ja tur būtu arī kādas aktīvās atpūtas vietas bērniem, piemēram, rotaļlaukumi ar iekārtām, uz kurām var pavingrot,” pauda lasītāja H.

Kādam jākontrolē

11:15
15.06.2025
33
Ilze raksta:

“Man garšo zemenes, un tagad ir īstais laiks ar tām mieloties. Esmu no tiem, kuri izvēlas Latvijā audzētās, lai arī dārgākas. Ticu, ka tās ir vitamīniem bagātākas, veselīgākas un, protams, svaigākas. Manu uzmanību piesaistīja Latvijā audzēto ogu lielā cenu starpība. Vai tiešām lielaudzētāji tās tik lēti pārdod uzpircējiem. Vai tirgū kāds nopietni kontrolē, kur ogas […]

Bagāts kļuva Latvijā

09:36
14.06.2025
26
Seniore no Cēsīm raksta:

“Nesaprotu, kā Ainārs Šlesers var sacīt, ka Latvija ir nabadzīgākā zeme, ka viss izpostīts, ja pats ir bagātnieks! Kur tad viņš kļuva par tādu, ja ne Latvijā?! Ja jau valstī ir tāda nabadzība, lai dalās, lai kādu miljonu ziedo Latvijas labā. Man nepatīk cilvēki, kas nonicina Latvijā paveikto, bet jo vairāk tie, kas kļuvuši turīgi, […]

Maza bedrīte var radīt lielu nelaimi

08:36
14.06.2025
17
Lasītāja raksta:

“Cēsīs, bērnu laukumā pie Maija parka, asfaltā ir bedres. Tur mazi bērni brauc ar divriteņiem, skrejriteņiem, tur ātri var gadīties nelaime, kaut bedres nav īpaši dziļas. Tagad, kad pilsētā remontē tik daudzas ielas, vajadzētu padomāt arī par bērnu laukuma celiņiem,” ieteica lasītāja.

Sludinājumi