Otrdiena, 9. decembris
Vārda dienas: Tabita, Sarmīte

papildināta – Konkurences padome par aizliegtu vienošanos 22 bankām uzliek 5,5 miljonu latu sodu

Druva
09:59
18.03.2011
11

Konkurences padome (KP) par aizliegtu vienošanos starp 22 komercbankām par komisijas maksām par karšu norēķiniem un bankomātu pakalpojumiem uzlikusi naudas sodu kopumā 5,5 miljonu latu apjomā, informēja KP pārstāve Inita Kabanova.

“Swedbank” uzlikts sods 2,83 miljonu latu apjomā, “Citadele banka” – 1,22 miljonu latu apjomā, “SEB banka” – 558 744 lati, “Latvijas Krājbanka” – 259 006 lati, “DnB NORD Banka” – 167 466 lati, “Nordea Bank Finland Plc” Latvijas filiāle – 158 401 lati, “Rietumu Banka” – 103 927 lati, “GE Money Bank” – 79 408 lati, “Latvijas Hipotēku un zemes banka” – 55 594 lati, “Norvik banka” – 25 227,5 lati, “Aizkraukles banka” – 15 491 lati, “PrivatBank” – 5486 lati, “UniCredit Bank” – 5435 lati, “Danske Bank” filiāle Latvijā – 2688 lati, “Baltic International Bank” – 2680 lati, “Trasta komercbanka” – 2596 lati, “SMP Bank” – 2022 lati, “Akciju komercbanka “Baltikums”” – 1364 lati, “Reģionālā investīciju banka” – 1274,5 lati, AS “Latvijas Biznesa banka” – 728 lati, “LTB Bank” – 500 lati un “VEF banka” – 500 lati.

Aizliegtā vienošanās bijusi spēkā no 2002.gada 1.decembra līdz 2011.gada 7.janvārim, tomēr banku dalības ilgumi tajā bijuši atšķirīgi.

KP norāda, ka, lai nodrošinātu karšu maksājumus, Latvijā pastāv karšu maksājumu sistēma, kuras izdevumi pamatā tiek segti no to tirgotāju maksājumiem, kas savās tirdzniecības vietās pieņem maksājumu kartes. Izmeklēšanas laikā KP konstatējusi, ka tirgotāju maksājuma lielums bijis tieši atkarīgs no starpbanku maksājumu lieluma.

2009.gadā starpbanku maksājuma apjoms sasniedza 75% no tirgotājiem piemērotā maksājuma debetkaršu gadījumā un 100% kredītkaršu gadījumā. Tādējādi banku vienošanās par vienotu starpbanku maksu, nenosakot šo maksājumu atbilstoši konkrētās bankas izmaksām, deformējusi konkurenci un nav likusi bankām cīnīties par jaunu klientu – tirgotāju – piesaisti, piemērojot zemākus komisijas maksājumus.

Lēmumā KP secina, ka Latvijas banku noteiktais starpbanku maksājums un attiecīgi arī tirgotājiem piemērotais maksājums nav bijis ekonomiski pamatots un nav ticis pielāgots, mainoties tirgus apstākļiem un samazinoties banku izdevumiem. Lai novērstu banku vienošanās negatīvo ietekmi uz konkurenci, pieaugot karšu maksājumu apjomam un banku ienākumiem, maksājumam bija jāsamazinās. Tomēr visu vienošanās laiku, kas pārsniedza astoņus gadus, maksājums bija nemainīgs, tādējādi neļaujot mēroga radīto labumu nodot tirgotājiem. Savukārt, ja nepastāvētu vietējā visu banku vienošanās vai atsevišķi divpusēji līgumi, bankām būtu jāpiemēro starptautisko maksājumu karšu organizāciju “Visa” un “MasterCard” piemērotie starpbanku maksājumu nosacījumi, kas kopumā nav bijuši augstāki, turklāt noteiktos laika periodos bijuši ievērojami zemāki par Latvijas banku noteiktajiem.

Vienošanās rezultātā tika arī deformēta konkurence, kas varētu patērētājiem nodrošināt zemākas komisijas maksas par skaidras naudas izņemšanu vai konta stāvokļa aplūkošanu citas bankas bankomātā. Šis apstāklis īpaši svarīgs bijis vienošanās sākumposmā no 2002.gada, kad mazāk izplatīti bija bezskaidras naudas norēķini, turklāt bija mazāk banku divpusējo līgumu, kas šobrīd daudzos gadījumos ļauj konkrētos pakalpojumus saņemt lētāk vai pat par velti.

KP sniegtā papildu informācijā par lēmuma būtību norādīts, ka laikā no 2002.gada Eiropas Komisija (EK) vairākās lietās vērtējusi maksājumu karšu organizāciju “Visa” un “MasterCard” noteiktās daudzpusējās starpbanku komisijas maksas. Lai arī EK šīs maksas atļāvusi, tā arī atzinusi, ka tās vērtējamas kā vienošanās konkurences tiesību izpratnē un tādējādi var tikt atļautas tikai tad, ja atsver kaitējumu, ko tās nodara konkurencei.

Zinot šādu EK vērtējumu, KP uzskata, ka arī komercbankām Latvijā bija jāizvērtē sava vienošanās un attiecīgi jāspēj pamatot tās nepieciešamību, tomēr KP konstatējusi, ka bankas nespēj sniegt ekonomisku pamatojumu to noteiktajām komisijas maksām, kas nereti bijušas augstākas nekā starptautisko maksājumu karšu organizāciju noteiktās.

Lietā KP vērtēja banku vienošanos par vienotu, fiksētu daudzpusēju starpbanku komisijas maksu. Šādu komisijas maksu banka, kas veikalā nodrošina iespēju norēķināties ar kartēm, proti, uzstādījusi savus POS termināļus, maksā citām bankām par iespēju pieņemt maksājumus ar šo citu banku izdotajām kartēm. Savukārt no tirgotājiem banka, kas uzstādījusi POS termināļus, saņem maksu par karšu maksājumu apkalpošanu un POS termināļu izmantošanu. Šo maksu tirgotājiem bankas nenoteica zemāku par daudzpusēju starpbanku komisijas maksu, lai neciestu zaudējumus, maksājot komisiju citām bankām par to karšu pieņemšanu savos termināļos. Attiecīgi starpbanku komisijas maksa bija kartes izdevējbankas ienākums, ko tā ieguva neatkarīgi no savu izmaksu lieluma.

Lēmumā KP norāda, ka komisijas maksu piemērošana pati nav pārkāpums un bankām ir tiesības saņemt samaksu par to sniegtajiem pakalpojumiem, tomēr, kopīgi vienojoties par fiksētu komisijas maksu un astoņu gadu garumā to nemainot un nepielāgojot situācijai tirgū, tika būtiski ierobežota banku savstarpējā konkurence un vēlme piedāvāt tirgotājiem savus POS termināļus par zemākām cenām.

Vienošanās rezultātā bankas tirgotājiem noteikto cenu nav vēlējušās samazināt nedz gadījumos, kad tām jāmaksā starpbanku komisijas maksa, nedz gadījumos, kad šī komisijas maksa nav jāmaksā, jo tiek izmantots vienas un tās pašas bankas POS terminālis un norēķinu karte. KP uzskata, ka, zinot vienoto starpbanku maksu, bankas varēja rēķināties, ka arī konkurējošās bankas par maksājumu pieņemšanu no tirgotājiem neprasīs samaksu, kas būtu zemāka par visiem zināmo starpbanku komisiju.

Tāpat vienošanās rezultātā, KP skatījumā, visas bankas nebija ieinteresētas piedāvāt savus POS termināļus veikaliem, jo arī bez tiem bankas varēja gūt iepriekš fiksēta lieluma ienākumus starpbanku komisijas maksas veidā, jo starpbanku komisiju saņēma bankas, kuras izdeva kartes, tas ir, visas bankas.

Attiecīgi vienošanās neesot motivējusi bankas samazināt tirgotājiem noteikto komisijas maksu, kas neizbēgami ietekmēja arī preču cenas tirdzniecības vietās, kurās tika pieņemti karšu maksājumi, secinājusi KP.

Savā lēmumā KP pilnībā noraidījusi banku argumentus, ka starpbanku komisija bijusi nepieciešama, lai uzturētu karšu norēķinu sistēmu un veicinātu karšu izmantošanu. KP uzskata, ka segt izdevumus, ko rada sistēmas uzturēšana, bankas varēja, arī par komisijas maksām vienojoties divpusēji, tādējādi saglabājot konkurenci un attiecīgi arī iespēju, reaģējot uz izmaiņām tirgū, samazināt tirgotājiem noteikto pakalpojuma maksu.

Tāpat karšu izmantošanas veicināšanai, kas nenoliedzami bijusi nepieciešama, KP skatījumā, nav bijušas nepieciešamas vienādas komisijas maksas. To apliecinot gan fakts, ka karšu maksājumu skaits pieaudzis arī pirms aizliegtas vienošanās noslēgšanas, gan Eiropas Komisijas konstatētais, ka lielākais transakciju skaits uz vienu iedzīvotāju ir Eiropas valstīs, kurās vietējā karšu maksājumu sistēma darbojas bez vienotas starpbanku komisijas maksas.

Konkrētajā lietā Latvijas KP vairākkārt aicinājusi bankas iesniegt pierādījumus par to, ka konkrētās vienošanās radītais labums atsver nodarīto kaitējumu konkurencei, taču bankas to nav spējušas nodrošināt – tās pamatojušas karšu norēķinu nepieciešamību, ko KP neapšauba, taču nav spējušas pamatot nepieciešamību piemērot vienotu noteiktā apmērā un tik ilgstošā laika periodā fiksētu starpbanku komisiju.

Līdzīgu vienošanos bankas bija noteikušas arī par vienotu komisijas maksu, ko viena banka maksāja otrai gadījumā, ja tās klients izņēma naudu šīs otras bankas bankomātā vai filiālē vai aplūkoja konta bilanci bankas bankomātā. Šī vienošanās tieši ietekmējusi komisijas maksu, ko par minētajām darbībām bankas piemēroja saviem klientiem, un attiecīgi pārkāpuma negatīvā ietekme bija plašāka aizliegtās vienošanās sākuma periodā, sākot no 2002.gada, jo laika gaitā daudzas bankas noslēdza divpusējus līgumus, kā rezultātā šie pakalpojumi klientiem tika piedāvāti lētāk vai pat bez maksas, turklāt populārāki kļuva bezskaidras naudas norēķini.

KP informēja, ka saskaņā ar pašu banku veiktā pētījuma datiem par bankomātu pakalpojumu izmaksām aizliegtas vienošanās rezultātā noteiktā komisijas maksa bankām paredzēja 253% vai 289% uzcenojumu. Minētajā banku pētījumā arī esot atzīts, ka Latvijā piemērotās starpbanku komisijas maksas par skaidras naudas izsniegšanu bankomātā ir augstas salīdzinājumā ar daudzām Eiropas Savienības valstīm, izņemot Vāciju.

NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ceļ pirmo zemas īres maksas daudzdzīvokļu māju Cēsīs

00:00
09.12.2025
11

Iemūrēta laika kapsula un nosvinēti spāru svētki pirmajai zemas īres maksas daudzdzīvokļu mājai Cēsīs, kas ir Lāču ielā 9. Būvdarbus plānots pabeigt pirms termiņa, jau nākamā gada maija beigās. Energoefektīvajā daudzdzīvokļu namā būs pieejami 56 dzīvokļi, kuros ievākties varēs sākt vasaras beigās. Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozen­bergs pirms kapsulas iemūrēšanas uzsvēra, ka šī ir […]

Grāmatu nams svin 20 gadu jubileju

00:00
08.12.2025
41

Vēsturiskajā namā Cēsīs pašā Rīgas ielas sākumā nemainīgi ir rosība – neatkarīgi, vai tā ir darba diena vai sestdiena, bet vienmēr ir lasītāji, kuri vēlas uzzināt par jaunākajiem izdevumiem un tos arī iegādājas. 3. decembrī izdevniecības “Zvaigzne ABC” grāmatu nams sirsnīgā noskaņā ar sveicieniem, laba vēlējumiem un dziesmām ģitāras pavadījumā atzīmēja 20 gadu jubileju. Grāmatnīcas vadītāju […]

Atklāj priekšmetu un uzzini tā stāstu

00:00
07.12.2025
47

Cēsu muzejā simtgades izstādē “Cēluma simtā satikšanās. No Vidzemes muižām līdz Cēsu muzejam” apmeklētāji nesteidzas. Te ir daudz interesanta, ko pētīt, uzzināt, iespēja pārliecināties par kādiem zināmiem faktiem, kā arī var  apskatīt vēsturiskus priekšmetus, gūt priekšstatu par Bauņu, Jāņamuižas, Kārļu, Ruckas, Ungurmuižas, Vecates, Veselavas muižu, Cēsu pilsmuižā, Mazstraupes un Lielstraupes pilī krātajām vērtībām. Visas šīs […]

Turpina tradīciju - veidot eglīšu aleju

00:00
06.12.2025
53

Šonedēļ Cēsīs, Rožu laukumā, alejā izvietotas 25 mazas eglītes, kas ved līdz lielajai svētku eglei. Šajās dienās novadnieki rotās arī īsās eglītes, ļaujoties pērn aizsāktajai tradīcijai, lai svētdien, 7.decembrī, atklātu zaļoksno aleju. Cēsu novada pašvaldības iestādes Kultūras pārvaldes vadītājas vietniece Kristīne Timer­mane-Malēja pastāsta, ka pērn izvietoja 20 eglītes, jo nebija zināms, cik aktīvi iedzīvotāji iesaistīties […]

Gadskārtēji sveic gan pieredzējušos, gan jaunpienācējus Cēsu uzņēmēju vidē

00:00
05.12.2025
189

Cēsu novada uzņēmēji  tikās pašvaldības rīkotā forumā, lai kopīgi atskatītos uz aizvadīto darba gadu un pasniegtu pagodinājumus par paveikto kādā īpašā jomā. Pasākuma ievadā bija iespējams iepazīt vietējos uzņēmējus un viņu produkciju, kam piešķirta preču zīme “Radīts Cēsu novadā”. Pasākumu, kurā ieskatu tautsaimniecībā Latvijā,  reģionā vai novadā sniedz amatpersonas un speciālisti, caurvija uzņēmēju apbalvošana. To […]

Kad vainojams tas, kurš nav klāt

00:00
04.12.2025
451
2

Drustu Tautas namā tikties ar vēja parka “Augstkalni”, ko būvē Drustu un Launkalnes pagastā, būvniekiem un projekta attīstītāju bija sanācis ap pussimts iedzīvotāju. Ne tikai drustēnieši, arī kaimiņi no Jaunpiebalgas. Aktuālākais jautājums – ceļi Drusti – Jaunpiebalga un Drusti – Launkalne. Tos ikdienā izmanto vēja elektrostacijas (VES) būvnieki, no karjera Jaunpiebalgā ved granti, lai ierīkotu pievedceļus […]

Tautas balss

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
23
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
24
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
32
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Sludinājumi