Ziņas

Sabiedrība

Ziema autobraucējiem rada sarežģījumus

Pārbaude. Uzņēmuma “ReiLat” pārstāvis Andris Vasins pārbauda akumulatora jaudu, jo aukstos ziemas rītos tieši tam var būt izšķiroša nozīme, vai automašīnu izdosies iedarbināt. Foto: Māris Buholcs

Ziema, kā jau ierasts, pienāca negaidot, atnesot arī pārsteidzoši lielu salu, kā rezultātā daudziem autovadītājiem nācās konstatēt, ka četrriteņu draugs pirmdienas rītā neatsaucas aicinājumam darboties. Rezultātā ceļu uz darbu nācās mērot kājām vai arī steidzami meklēt palīdzību, lai automašīnu ievilktu, piestartētu vai nogādātu līdz servisam.

“Druva”, aptaujājot darbiniekus Cēsu autoservisos, secināja, ka darba apjoms šī gada pirmajās aukstajās ziemas dienās jūtami palielinājies un galvenie klienti esot to automašīnu īpašnieki, kas aprīkotas ar dīzeļdzinējiem.

Uzņēmuma “Autogars” servisa vadītājs Māris Kulšs norāda, ka, iestājoties šādam aukstam laikam, ir pilnīgi skaidrs, ar kādām problēmām dīzeļu īpašnieki meklēs palīdzību. Cietušo skaits liels, visiem palīdzību vajag tūlīt un tagad, un šāda aina bijusi vai katrā servisā. Taču servisu iespējas ir ierobežotas, tāpēc dažam autovadītājam, iespējams, nācās pāris dienu pat iztikt bez braucamā.

Automašīnām ar benzīna dzinēju viss vienkāršāk, tām problēmas var radīt tikai slikts akumulators. To nomaina un atkal brauc, bet dīzeļiem parādās dažādas problēmas – laikus nenomainīti degvielas filtri, kvēlsveces.

M. Kulšs stāsta, ka gada pirmajā darba dienā izpirkti visi akumulatori: “Iespējams, cilvēki joprojām dzīvo taupības režīmā, cerībā, ka akumulators tomēr izturēs, ka ziema nebūs auksta, bet, uznākot –18 grādiem, kas pēdējos gados nav ierasts, atklājas, ka auto ir kluss. Līdzīga situācija kā ar pāriešanu uz ziemas riepām. Kamēr sniega nav, neviens neliekas ne zinis, tiklīdz uzsnieg, skaidri zinām, ka būs neskaitāmi tālruņa zvani, vai var samainīt riepas. Varētu taču par visu parūpēties laikus.”

Arī servisā “Sinhro-C” atzina, ka darba apjoms gada sākumā jūtami pieaudzis, savu iespaidu atstājis ne tikai lielais aukstums, bet arī garās brīvdienas, kuru laikā iekrājušās problēmas.

Par dīzelistu problēmām norādīja arī “Briks-F” servisa vadītājs Raivo, jo tikai šādu mašīnu īpašnieki vērsušies pēc palīdzības. Galvenās problēmas – akumulatori, kvēlsveces, degvielas filtri.

“Negribas teikt, ka auto īpašnieki nerūpējas par savām mašīnām. Jāsaprot, ka autoparks pārsvarā ir padsmitgadīgs un dažkārt pat detaļu samainīšana nedod vēlamo rezultātu. Veciem dīzeļiem sals vienkārši nepatīk,” uzsvēra Raivo.

Uzņēmuma “ReiLat” pārstāvis Andris Vasins gan norādīja, ka tiem auto īpašniekiem, kuri par braucamo vairāk rūpējas, problēmu ir mazāk. Viņš saka, ka lielāko daļu iekārtu pirms ziemas var pārbaudīt, protams, ja vien autovadītājs vēlas to darīt: “Var veikt elektrosistēmas diagnostiku, akumulatora pārbaudi, arī kvēlsveču darbību, un tas ļautu ziemā iztikt bez pārsteigumiem. Protams, tie ir izdevumi, tāpēc cilvēki izvēlas dzīvot cerībā, ka īsta ziema varbūt neatnāks.”

Siltās ziemās kvēlsveces, to releji lielas problēmas nesagādā, tāpēc rudenī tiem nepievērš uzmanību, bet, iestājoties aukstam laikam, atklājas, ka agregāti nestrādā un auto nevar iedarbināt.

A. Vasins atzīst, ka joprojām netrūkstot to, kuri sapratuši, ka derētu laika apstākļiem atbilstošas riepas. Atbilstoši noteikumiem protektoram jābūt vismaz četriem milimetriem, bet uz servisu vai ik dienu atbraucot mašīnas, kam ne tuvu nav šim rādītājam. Iespējams, tas ir viens no iemesliem, kāpēc notiek daudzie ceļu satiksmes negadījumi.

Jautāts, vai auksta ziema izmāca autovadītājus, A. Vasins atbild noliedzoši: “Vairumā gadījumu līdz nākamajai ziemai viss jau piemirsies un atkal ir tās pašas problēmas. Mums ziemas tādas nosacītas, tāpēc autobraucēji izlaižas. Ja šajā ziemā mašīnu sataisīs atbilstoši prasībām, pāris ziemu varēs braukt, tikmēr atkal būs piemirsies, ka vajadzētu pirms ziemas sagatavoties. Piemēram, labs akumulators izturēs vairākus gadus, un skaidri redzams, ka cilvēki izvēlas pirkt labākus akumulatorus. Var ielikt akumulatoru, kas, pareizi aprūpēts, kalpos sešus un pat vairāk gadu. Mūsu klienti par tiem rūpējas arvien vairāk, un stāstu par sliktiem akumulatoriem, ko vajadzētu mainīt, ir arvien mazāk.”

Par darba apjoma pieaugumu stāsta arī autoservisa “JuveksV” īpašnieks Ilmārs Jursons. Lai arī viņa vadītais serviss specializējas konkrētiem darbiem, remontējot starterus, ģeneratorus, autonomās apsildes iekārtas, arī šie agregāti ziemas laikā par sevi atgādinot vairāk. Īpaši pieaudzis starteru remonta apjoms, jo aukstais laiks prasa šo iekārtu lielāku slodzi. Veicami arī citi remontdarbi, automašīnām nedarbojas ventilatori, kas nodrošina salona apsildi, termostati izgājuši no ierindas.

Laikam reizēm šādu aukstu ziemu vajag, lai automašīnu īpašnieki atklātu, kas var sagādāt problēmas, varētu tās novērst un turpmākajos gados, tuvojoties ziemai, tai rūpīgāk sagatavotos.