Ziņas

Sabiedrība

Vīruss nospēlē savu lomu

Biļešu kontrolē. Uz izrādi, Dailes teātrim viesojoties Cēsīs, atbraukušas skatītājas - ātrās palīdzības mediķes no Valmieras - , biļešu kontrolē sakot, ka gatavas pieņemt izrāžu maiņu. Galvenais, lai vakars, kā iecerēts, paietu mākslas pasaulē.Foto: Māris Buholcs

Vidzemes koncertzālei “Cēsis” visai aktīvi sadarbojoties ar profesionāliem teātriem, kuri gatavi braukt ar izrādēm,
pirmo reizi skatītājus nācās uzrunāt ar steidzamu paziņojumu. Ceturtdien gaidītais Dailes teātris uz Cēsīm atveda nevis izrādi “Ugunsgrēki”, kā bija ziņots, bet citu uzvedumu – “Koncerts, kas nenotika”. Plāni bija jāmaina iepriekšējā naktī, un skatītājus, kas nopirkuši biļetes, pats teātris un arī koncertzāle centās informēt caur savām mājaslapām internetā, kā arī sociālajos tīklos. Informācija bija jānoraida vairāk nekā 600 skatītājiem, kas iegādājušies biļetes, piedāvājot arī iespēju nodot biļetes atpakaļ “Biļešu paradīzes” kasēs. Ap simts biļešu īpašnieki to arī izdarīja, vēl kādi atteicās no izrādes skatīšanās, saprotot situāciju, ienākot koncertzālē, kā arī no jauniešiem, kas apkalpo garderobē.

Visa šī jezga izcēlās tāpēc, ka ziema ir aktīvs vīrusu izplatīšanās laiks. To pirms vakara pasākuma Cēsīs “Druvai” pastāstīja atceltās izrādes režisors Mārtiņš Eihe. Iepriekšējā vakarā viens no aktieriem teātrim bija darījis zināmu, ka sasirdzis ar lipīgu, ļoti nepatīkamu vīrusu. Aktieris gan bijis apņēmības pilns, arī slims būdams, iet uz darbu un ar izrādes trupu braukt uz Cēsīm. Pret to teātra vadība kategoriski iebildusi, likdama slimajam palikt mājās. “Izrādē “Ugunsgrēki” spēlē galvenokārt teātra trīsdesmitgadnieki, uz kuriem lielā mērā balstās repertuārs. Kas notiktu, ja arī viņus skartu vīruss?” teātra lēmumu pamatoja M. Eihe.

Tā līdz Cēsīm nenonāca iestudējums, kuram Mārtiņš Eihe izraudzījies Kanādas dramaturga Važdi Muavada lugu “Ugunsgrēki”. Tajā savīts stāsts par mīlestību un naidu kādā ģimenē. “Šī jau ir otrā manis veidotā izrāde Dailes teātrī, kuru būtu vēlējies redzēt arī uz Cēsu skatuves, taču tam nav bijis lemts notikt,” teic M.Eihe, piebilstot, ka pirmajā reizē, slimības pievarēts, vairs nevarējis uz skatuves kāpt Harijs Spanovskis, drīz pēc tam viņš arī aizgājis mūžībā, nesagaidot, ka iestudētās lomas dēļ tiks atzīts par Gada labāko aktieri.

Vidzemes koncertzālē ceturtdienas vakarā satiktie skatītāji, kuri aktīvi seko līdzi Dailes teātra darbam, uzsvēra, ka teātris atceltajai izrādei radis kvalitatīvu maiņu. Iestudējums “Koncerts, kura nebija” pirmizrādi piedzīvoja tikai 16. decembrī, režisora Dmitrija Petrenko iestudēts. Izrādē spēlē teātra premjers Artūrs Skrastiņš, pie klavierēm pianists un dziesmu aranžētājs Kārlis Lācis. Izrādē iekļautas Krievijā par sudraba laikmetā dēvētā dziesminieka Aleksandra Vertinska dziesmas. Tās skan krievu valodā, bet dienasgrāmatas fragmenti – latviešu valodā. Kritiķe Līvija Dūmiņa par uzvedumu rakstījusi: “Šīs sezonas iespaidu sērijā izrāde nostājas līdzās Jaunā Rīgas teātra “Brodskim/Barišņikovam”. Vēl viena versija par Krievijas mākslinieka dzīvi emigrācijā, par dialogu ar dzimteni un savu laiku.”

“Latvijas teātros jau kādu brīdi dzirdama drusku pagurusi, drusku splīnīga, manierīga un aizlauzta skaņa. Krievu dzejas burvīgais un draudīgais sudraba laikmets! Tas liek domāt ne tikai par spogulīšiem dārgmetāla ietvarā ar baltu kokaīna taciņu, pūdera smaržu un neaprēķināmām sievietēm, bet arī par karu un revolūciju tuvumu,” teātra kritiķe Edīte Tišheizere aicina aizdomāties par izrādes vēstījumu.

“Šodien, ieskatoties jaunumos internetā, pat nopriecājos, ka izrāde samainīta,” sacīja pie skatītāju zāles durvīm satiktā cēsniece Aiva Vasina. “Pēc lasītā šķiet, ka “Koncertam, kura nebija” vajadzētu būt labai izrādei. Ilgi domāju, vai vispār pirkt biļeti uz izrādi “Ugunsgrēki”, jo izrādes saturs tika solīts visai skarbs, izrāde trīsarpus stundu garumā. Tas nedaudz biedēja. Tomēr nopirku biļetes divu iemeslu dēļ – Dailes teātris brauc uz mūsu pilsētu un izrādē spēlēs šobrīd Latvijā labākie aktieri.”

“Uzzinot par izrāžu maiņu, tomēr nolēmu braukt, lai redzētu režisora Dmitrija Petrenko veikumu. Dmitrijs veiksmīgi iestudē dažādos teātros, bet nevienu viņa iestudējumu vēl neesmu redzējusi. Viņš bija mans kursabiedrs, kad mācījāmies režiju,” pastāstīja Inese Pilābere, režisore no Vecpiebalgas.

Četras mediķes no Valmieras, tikai atbraukušas uz Cēsīm, uzzināja, ka izrāde samainīta. “Par to nemaz neesam dusmīgas. Mūsu mērķis bija atbraukt uz kādu no Rīgas teātru izrādēm un apskatīt arī Vidzemes koncertzāli. Koncertzāli nu esam apskatījušas, kāda būs pati izrāde, pagaidām nenojaušam,” kontrolierei sniedzot biļešu izdrukas no interneta, savā un kolēģu vārdā sacīja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniece Agita Meržejevska.

Beidzoties izrādei, “Druva” novēroja, ka vairums skatītāju nāk ar gandarītām sejām, kaut gan starp uzrunātajiem bija arī dusmīgie, kuri bija vēlējušies redzēt ģimenes drāmu “Ugunsgrēki” – iestudējumu, kas cildināts “Spēlmaņu naktī” ar aktieru sniegumu.

Kārlis Freimanis, Vidzemes koncertzāles kino un teātra projektu producents, pēc maratona, kas sācies iepriekšējās dienas vakarā, uzzinot, ka izrāde jāmaina, tas jāpaziņo sabiedrībai, jāuzklausa daļa neapmierināto, tomēr nebija zaudējis humora izjūtu. Producents sacīja – labi vien esot, ka visi skatītāji brīdināti par izrādes maiņu, citādi vēl vairāk būtu sašutušo: “Dailes teātra iestudējumam “Ugunsgrēki” nav nekā kopēja ar televīzijas seriālu “Ugunsgrēks”, kaut daži cilvēki tieši tā bija iedomājušies.”

Martā un aprīlī Cēsīs ar izrādēm viesosies trīs teātri – Liepājas, Nacionālais un Rīgas Krievu teātris.