Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Tehniskā apskate – servisā?

Jānis Buholcs
07:18
01.08.2018
1

Valsts pašlaik nepamatoti ierobežo privāto uzņēmēju iespēju iesaistīties automašīnu tehniskās apskates jomā – tā paziņojusi Kon­kurences padome (KP). In­stitūcija uzskata, ka arī privātiem autoservisiem būtu jāpiešķir iespējas pārbaudīt, vai transporta līdzeklis ir drošs un drīkst piedalīties ceļu satiksmē. Tomēr pašlaik nav pārliecinošu priekšlikumu par to, kā novērst interešu konfliktu, proti, ka servisi paši mašīnas labotu un paši savu darbu pārbaudītu.

Latvijā automašīnu un citu ceļu satiksmē iesaistīto transportlīdzekļu stāvokli uzrauga Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Raugoties uz esošo kārtību, KP uzdod jautājumu – kāpēc tehnisko apskati var sniegt tieši CSDD kopā ar četriem citiem uzņēmumiem, kurās CSDD ir arī kapitāldaļu turētāja, bet neviens cits? KP izplatītajā skaidrojumā lasāma arī atbilde: tāpēc, ka CSDD ir izdevīgi kontrolēt tirgu. Ierobežojot konkurenci, iestāde nodrošina sev biznesu un tai nav jāuztraucas, vai kāds cits šo pakalpojumu nevarētu sniegt lētāk un labāk.

Konkurence parasti ir laba. Tirgus dalībnieku nepieciešamība sacensties par klientu makiem nereti noved pie zemākām cenām, labākiem pakalpojumiem, dažnedažādiem jaunievedumiem un citiem labumiem. No šāda aspekta raugoties, ir pamats atkal un atkal pārskatīt tās jomas, kurās būtu iespējama lielāka konkurence.

Ir gan piemēri, ka brīvais tirgus cenas var arī nepazemināt. Pie­mēram, elektrības tirgus liberalizācija (klientiem ir izvēle, no kura piegādātāja pirkt elektrību) daudziem nenesa mazākus rēķinus par elektroenerģiju. Šādos gadījumos tam gan mēdz būt pavisam konkrēti iemesli – piemēram, tādi, ka konkrētā pakalpojuma tirgus vērtība ir augstāka nekā tā, ko līdz tam iekasējis valsts monopolists, kurš tādējādi ir subsidējis klientus. Te, protams, var diskutēt, ko īsti nozīmē subsidēšana gadījumā, ja runa ir par valsts īpašumā esošu uzņēmumu, kas turklāt strādā ar peļņu. Taču šoreiz šis ir vien piemērs tam, ka monopols ne vienmēr nozīmē augstāku cenu nekā konkurence. Un ne jau vienīgais.

Ir arī gadījumi, kad konkurence nevis palielina, bet gan samazina kvalitāti un nemudina attīstīties. Tā notiek, piemēram, ja konkurence ir sīva un cenas tirgū ir tik zemas, ka pašiem tirgus dalībniekiem tik tikko nodrošina izdzīvošanu, taču jaunu tehnoloģiju un citu jauninājumu ieviešanai līdzekļu nepietiek. Inovācijas ir saistītas ar risku, un uzņēmumu veiktie ieguldījumi ne vienmēr atmaksājas. Ja tirgus dalībnieki ilgstoši atrodas situācijā, kurā jācīnās par katru centu, viņi riskēt negribēs. Neveiksme šādos apstākļos var nozīmēt bankrotu.

Šādi apraksti par gadījumiem, kuros brīvais tirgus tomēr visu perfekti nenoregulē, gan maz ko pastāsta par KP konkrēto priekšlikumu. Ja var ticēt pašas iestādes aprēķiniem, tad jau pašlaik Lat­vijā ir viens no Eiropā augstākajiem izmaksu līmeņiem par transportlīdzekļu kontroli (ja rēķina pēc pirktspējas paritātes). Tas liek domāt, ka gluži efektīva esošā kārtība nav vis. Jāmeklē risinājumi. Variantu noteikti ir vairāk nekā viens.

Pat ja apskatām konkurences veicināšanu kā risinājumu, līdz galam neatbildēts ir jautājums ir par to, kāpēc tieši autoservisus KP redz kā potenciālos transportlīdzekļu tehniskās apskates veicējus. Tas ir interešu konflikts – autoservisi paši mašīnas labotu un paši kontrolētu, cik droši ir salabots. Tas ir vēl viens aspekts, kurā noteiktos apstākļos konkurence var radīt nevēlamus blakusefektus. Proti, pakalpojuma sniedzēji jau sacenšas ne tikai par to, kam zemāka cena. Viņu klienti interesēsies arī, kurā kantorī ir, piemēram, īsākas rindas un arī – kur pielaidīgāki, mazāk piekasīgi pārbaudītāji. Beigu galā ir redzams – ja kaut kas ir labs noteiktas nozares uzņēmējiem, tas automātiski nenozīmē lielāku labumu arī pārējai sabiedrībai (šajā gadījumā – drošākus automobiļus uz ceļiem).

Var un vajag izstrādāt papildu regulējumu, kas sagaidāmos negatīvos tirgus attiecību efektus novērš vai vismaz mazina. Šajā gadījumā tas ietvertu, piemēram, tāda līmeņa akreditācijas un pārraudzības procesu, kas spētu operatīvi atklāt tehniskās apskates vērtējumu atšķirības, kā arī paredzētu lielus sodus par pārkāpumiem. Tomēr nāk prātā, kā pirms dažiem gadiem Valsts ieņēmumu dienests tieši automašīnu apkopes un remonta nozari izcēla kā vienu no tām, kurās daudzi nemaksā nodokļus. Faktiski – ir problēma ar caurskatāmību un godīgumu. Tas kaut kā nerada sajūtu, ka tieši šai nozarei būtu jāuztic papildu funkcijas, kas prasa augstāku uzticēšanās līmeni. Skaidrs, ka ir servisi dažādi. Tie, kas gribētu sniegt automašīnu pārbaudes pakalpojumu, licences saņemšanai pieteiktos individuāli un individuāli tiktu akreditēti. Un tomēr – jautājums ir pietiekami nopietns, lai būtu nepieciešams pārliecinošs pamatojums, ka iespējamos negatīvos efektus pašreizējos apstākļos valsts institūcijas nudien spēj novērst.

KP interešu konflikta riskus piedāvā mazināt, ierobežojot servisa iespēju remontēt un pārbaudīt vienu un to pašu automobili, kā arī nodrošinot klientu iespējas piekļūt informācijai par sniegtajiem pakalpojumiem, tai skaitā cenu un kvalitāti. Taču te būtu nepieciešams pakāpties soli atpakaļ un paskatīties plašāk. Ja mērķis ir vairot konkurenci un radīt tehniskās apskates tirgu privātajā sektorā, uz pārbaudītāja sertifikātu ir jābūt iespējai pretendēt ikvienam uzņēmumam, kura rīcībā ir atbilstošas iekārtas un zināšanas par to lietošanu.

Nav pamata kā izredzētos izvirzīt tieši un tikai tās firmas, kurām jau pašreizējais pamata darbs ir mašīnu labošana. Servisiem, kas sniegtu tehniskās apskates pakalpojumu, tāpat vismaz daļa stendu un citu iekārtu būs jāpērk papildus – tāpat kā citiem interesentiem, ja tādi būtu. Protams, ir liela iespēja, ka tieši servisi, nevis cita profila firmas būtu ieinteresētākie pretendēt uz tiesībām veikt apskati. Tomēr varētu veidoties jauni uzņēmumi, kas darbojas tieši automašīnu apskates nozarē.

KP, ja vēlas veicināt konkurenci, vairāk vajadzētu domāt par to, kā neradīt interešu konfliktus un citas papildu problēmas un kā izvairīties no vienas nozares ekonomisko interešu lobēšanas.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
41

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
38

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
22

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
29

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Katram sava loma

12:16
13.04.2024
30

“Īstais teātris ir dzīve,” secina aktrise Džūlija Lamberte (attēlo Vija Artmane) filmā “Teātris”. To sapratuši un lieliski izmanto televīzijas ļaudis, veidojot realitātes šovus, kas nudien bieži vien ir interesantāki un saistošāki par daudzām filmām un pat teātra izrādēm. Ja nu neinteresē šovi, ne mazāk saistoša ir politiskā skatuve, kas liek gan vilties, gan pasmieties, gan […]

Dažādas intereses vienā laivā

08:15
10.04.2024
26

Cik nav dzirdēta darba devēju neizpratne, ne sūkstīšanās, ka darbinieki prot pagarināt brīvdienas, vasarā atvaļinājumus. To izdara saslimstot un saņemot naudu gan no darba devēja, gan valsts. Uzņēmēji gadiem runā, ka ir cilvēki, kuri iemanījušies izmantot darbnespējas lapas, lai atpūstos. It kā jau – kas tur slikts, katram veselība ir tāda, kāda nu ir, un […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
30
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi